معرفی رشته مهندسی کشاورزی ، بازار کار و گرایش های آن

معرفی رشته مهندسی کشاورزی

محتوای جدول

از آنجا که کشورما ایران پتانسیل بسیار بالایی برای فعالیت در زمینه ی کشاورزی دارد و نیز کشاورزی به عنوان قطب اصلی اقتصاد کشور محسوب می شود، در این مقاله بر آن شدیم تا به معرفی رشته مهندسی کشاورزی و گرایش های آن و نیز نکاتی در مورد بازار کار این رشته را برای شما عنوان کنیم. به علاوه با پیشرفت تکنولوژی بهتر است که در صنعت کشاورزی نیز از روش های سنتی کمی فاصله گرفته و با بهره گیری از تکنولوژی کمی مکانیزه تر عمل کنیم. 

معرفی رشته مهندسی کشاورزی

رشته ی مهندسی کشاورزی (Agricultural engineering) یکی از رشته های مهندسی از گروه آزمایش ریاضی فیزیک می باشد که بیشتر مطالعات در این رشته  در زمینه ی علوم مرتبط با کشاورزی است. در واقع در این رشته دانش تولید و پرورش محصولات کشاورزی با علوم مهندسی تلفیق شده است.

رشته ی مهندسی کشاورزی شامل سه گرایش مختلف می باشد : گرایش آب، ماشین های کشاورزی و اقتصاد کشاورزی. در ادامه به بیان توضیحات بیشتری در مورد هر کدام از این گرایش ها، دروس مروبط به هر گرایش و بازار کار آن خواهیم پرداخت. در صورتی که قصد انتخاب این رشته را برای ادامه تحصیل دارید، توصیه ما این است که از مشاوره انتخاب رشته کنکور ریاضی بهره ببرید.

دروس مشترک رشته ی مهندسی کشاورزی در کلیه ی گرایش ها

ریاضیات‌ عمومی‌ ، فیزیک‌ عمومی‌ ، شیمی‌ عمومی‌ ، آمار و احتمالات‌ مهندسی ، آشنایی‌ با کامپیوتر و برنامه‌نویسی‌ کامپیوتر، اقتصاد کشاورزی‌، هواشناسی‌، خاک‌شناسی‌ عمومی‌ ، زراعت‌ عمومی، آبیاری‌ عمومی‌ ، مسّاحی‌ و نقشه‌برداری‌ ، باغبانی‌ عمومی‌ ، زراعت‌ غلات‌ ،عملیات‌ کشاورزی‌. در بخش های بعدیدروس تخصصی مربوط به هر گرایش را در بخش مربوط به آن ذکرخواهیم کرد.

بازار کار رشته های مهندسی کشاورزی

فارغ التحصیلان گرایش های مختلف مهندسی کشاورزی می توانند در قسمت های زیر وارد بازار کار شوند:

استخدام در ادارات دولتی: جهاد کشاورزی و وزارت کشور از جمله اداراتی هستند که می توانید با مدرک مهندسی کشاورزی برای استخدام در آن ها اقدام نمایید.

استخدام در ادارات خصوصی: شرکت های دفع آفات نباتی و کلینیک ‌های گیاه پزشکی نیز می توانند از جمله ادارات خصوصی باشند که شما می توانید با مدرک مهندسی کشاورزی برای استخدام در آن ها اقدام نمایید.

تدریس و آموزش: سازمان های آموزش عالی و دانشگاه ها و مراکز فنی و حرفه ای و … نیز از جمله مراکزی هستند که می توانید با مدرک مهندسی کشاورزی جهت تدریس و آموزش اقدام نمایید.

کار آفرینی: یکی از عمده فعالیت هایی که در بخش کشاورزی مورد نیاز است کارآفرینی و ایجاد اشتغال مرتبط است. افراد بایستی با خلاقیت ها و ایده های جدید خود در زمینه ی کشاورزی به تولید محصولات مرغوب و با کیفیت بپردازند.

همچنین فارغ التحصیلان این رشته در صورت داشتن 5 سال سابقه کاری مرتبط و شرایط اختصاصی دیگر که مفصلا در مورد آنها در مقاله ی مربوطه توضیح  داده شده است، میتوانند در آزمون کارشناس رسمی دادگستری کشاورزی و منابع طبیعی شرکت کنند و در صورت قبولی نیز به عنوان کارشناس رسمی دادگستری به فعالیت خود ادامه دهند.

در زیر به تفصیل به معرفی گرایش های مختلف مهندسی کشاورزی و بازار کار آنها میپردازیم.

معرفی رشته مهندسی کشاورزی ،گرایش آب 

در گرایش آب ، نقش آب در صنعت کشاورزی بررسی می شود. یک مهندس کشاورزی که در این گرایش تحصیل می کند می بایست با آب و ویژگی های آن و نحوه ی به دست آوردن آب و نیز سیستم انتقال آن به زمین کشاورزی آشنا باشد . اطلاعات کافی در این زمینه را کسب نماید. به علاوه پر واضح است که می بایست در مورد خاک و گیاه شناسی نیز دانش کافی داشته باشد. به طور کلی گرایش آب به بحث در مورد شبکه های توزیع آب در زمین های کشاورزی، انواع آبیاری، میزان آب مورد نیاز محصولات کشاورزی و مواردی از این قیل می پردازد.   

بازار کار رشته ی مهندسی کشاورزی گرایش آب در ایران 

از آنجا که کشاورزی به عنوان محور اصلی اقتصاد کشور شناخته شده است، و آب هم از الزامات کشاورزی است، می توان آینده ی شغلی مهندسان کشاورزی گرایش آب را بسیار خوب پیش بینی کرد. به این ترتیب‌ فارغ‌التحصیلان‌ این‌ رشته‌ بازار کار خوبی‌ دارند. در حال‌ حاضر فارغ‌التحصیلان‌ این‌ رشته‌ می توانند در بخش خصوصی وزارت‌ جهاد کشاورزی‌، وزارت‌ نیرو، مهندسین‌ مشاور آب‌ و خاک‌، شیلات‌ و پیمانکاری‌های‌ مختلف‌ به فعالیت بپردازند.

دروس تخصصی رشته ی مهندسی کشاورزی گرایش آب

هیدرولیک ،استاتیک‌، مقاومت‌ مصالح‌، نقشه‌برداری‌، اصول‌ زهکشی‌، طراحی‌ سیستم‌های‌ آبیاری‌ ، آب‌های‌ زیرزمینی‌، هیدرولوژی‌ آب‌های‌ سطحی‌ ، هیدرولیک‌ انهار،  اقتصاد مهندسی، مهندسی‌ زهکشی‌ ، مصالح‌ و روش‌های‌ ساختمانی‌، پمپاژ و ایستگاه‌های‌ پمپاژ، تأمین‌ آب‌ شرب‌ روستاها، ، ، طراحی‌ ساختمان‌های‌ انتقال‌ آب‌، حفاظت‌ آب‌ و خاک‌.

معرفی رشته مهندسی کشاورزی ،گرایش اقتصاد کشاورزی

همانطور که از عنوان این آن مشخص است، دروس مربوط به این گرایش در مورد اقتصاد کلان در بخش کشاورزی ارائه می شود؛ به طوری که کلیه ی منابع از نیروی انسانی گرفته تا آب و خاک و کودهای شیمیایی و… به بهینه ترین میزان و شکل ممکن به کار گرفته شود و در عین حال بیشترین سود ممکن به دست آید. در واقع این رشته کلا بر پایه ی علم اقتصاد استوار است. دانشجویان این رشته نیز لازم است که اطلاعات و دانش کافی مربوط به آب و خاک و گیاه شناسی داشته باشند.

بازار کار رشته ی مهندسی کشاورزی گرایش اقتصاد کشاورزی در ایران 

در واقع می توان گفت که بازار کار این رشته در کشور ما چندان خوب نیست، اما این بدان معنا نیست که فارغ التحصیلان این رشته کلا بیکار می مانند. به طور مثال برای افراد توانمند که فارغ التحصیل این رشته هستند، موقعیت های شغلی به این صورت است که می توانند طرح ها و ایده های اقتصادی خود را به ارگان های وابسته به صنعت کشاورزی ارائه دهند. مثلا می توانند ایده های جالب که جنبه های اقتصادی کار را در نظر دارد و باعث کسب درآمد بیشتر در واحدهای کشاورزی مثل مرغداری ها، صنایع غذایی، مزارع و… می شود، به مسئولین ارائه دهند.

دروس تخصصی رشته ی مهندسی کشاورزی گرایش اقتصاد کشاورزی

اقتصاد خرد ، بازاریابی‌ محصولات‌ کشاورزی‌، اقتصادسنجی‌، اقتصاد کلان‌، اقتصاد ریاضی‌، اقتصاد تولید، حسابداری‌، مدیریت‌ مزرعه‌ ، تهیه‌ و ارزیابی‌ طرح‌های‌ کشاورزی‌، اقتصاد منابع‌ طبیعی‌، روش‌ تحقیق‌، اقتصاد توسعه‌ و سیاست‌ کشاورزی‌.

معرفی رشته مهندسی کشاورزی ،گرایش ماشین های کشاورزی

زمینه ی مطالعاتی و فعالیت داوطلبان این رشته بیشتر در زمینه ی تولید ماشین آلات و ابزارهای کشاورزی است. لازمه کار آن ها این است که اطلاعات کافی در مورد گیاهان مختلف داشته باشند تا بتوانند به درستی به طراحی وسایل و ابزار کاربردی بپردازند. مثلا ابزاری که برای برداشت محصولات کشاورزی استفاده می شوند می بایست طوری طراحی شده باشند که متناسب با ویژگی های فیزیکی محصولات کشاورزی تولید شده باشند. 

بازارکار رشته ی مهندسی کشاورزی گرایش ماشین های کشاورزی در ایران 

خوشبختانه‌ در حال‌ حاضر در کشور ما کارخانجات‌ ساخت‌ و تولید ماشین‌های‌ کشاورزی‌ رو به پیشرفت و توسعه هستند و برای فارغ‌التحصیلان‌ این‌ رشته‌ آینده ی خوب و فرصت‌های‌ شغلی‌ مناسبی وجود خواهد داشت.

 دروس تخصصی رشته ی مهندسی کشاورزی گرایش ماشین های کشاورزی

نقشه‌کشی‌ صنعتی‌، مقاومت‌ مصالح‌، استاتیک‌، برق‌ و الکتریسیته‌، ترمودینامیک، دینامیک‌، مکانیک‌ سیالات‌، ‌تکنولوژی‌ موتور، طراحی‌ اجزای‌ ماشین‌، مواد ساختمانی‌ ادوات‌ کشاورزی‌، شناخت‌ و کاربرد تراکتور، ماشین‌های‌ کشاورزی.

حال که با رشته ی مهندسی کشاورزی، گرایش ها و همچنین بازارکار آن آشنا شدید، بهتر از قبل می توانید در انتخاب این رشته به عنوان رشته ی تحصیلی خود تصمیم بگیرید و یا اینکه دیگران را راهنمائی کنید. امید است مطالب ارائه شده در این مقاله مفید و کاربردی بوده باشد. لطفا با ما تماس بگیرید و مشکلات و سوالات خود را با ما در میان بگذارید.

درخواست مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری 1403

  • برای قبولی در رشته مهندسی کشاورزی نیاز به برنامه ریزی است؟
  • تمرکز روی چه درسی منجر به قبولی در این رشته می شود؟

مقالات زیر برای افرادی تهیه شده اند که قصد انتخاب رشته ی دانشگاه در رشته های مهندسی را دارند و به دنبال اطلاعات بیشتر برای دانستن هستند.

معرفی رشته ی مهندسی مکانیک، گرایش ها و بازار کار آن

معرفی رشته ی مهندسی عمران، گرایش ها و بازار کار آن

معرفی رشته مهندسی برق، گرایش ها و بازار کار آن

معرفی رشته مهندسی شیمی، گرایش ها و بازار کار آن

معرفی رشته مهندسی کامپیوتر، گرایش ها و بازار کار آن

معرفی رشته مهندسی صنایع، گرایش ها و بازار کار آن

معرفی رشته مهندسی مواد، گرایش ها و بازار کار آن

معرفی رشته مهندسی هوافضا، گرایش ها و بازار کار آن
شماره تماس

محتوای جدول

پیمایش به بالا
برای دریافت مشاوره کلیک کنید