زمان برگزاری و شرایط آزمون کارشناس رسمی دادگستری 1403

آزمون کارشناس رسمی دادگستری

محتوای جدول

به طور کلی به هر فردی که در رشته خاصی دانش علمی و تجربه عملی کافی را داشته باشد، کارشناس آن رشته می گویند. کارشناس رسمی به کارشناسانی گفته می شود که علاوه بر داشتن ویژگی های فوق، دارای پروانه رسمی کارشناسی در رشته مربوطه باشند.

برای دریافت پروانه کارشناس رسمی می بایست در آزمون های مربوط به آن شرکت کرد. در ایران این آزمون ها توسط مرکز امور مشاوران، وکلا و کارشناسان رسمی قوه قضائیه و کانون کارشناسان رسمی دادگستری برگزار می شوند. به تازگی نیز زمزمه هایی مبنی بر برگزاری آزمون کارشناس رسمی مشترک قوه قضائیه و کانون کارشناسان شنیده می شود.

در ادامه مقاله هر آن چه نیاز است در رابطه با آزمون کارشناس رسمی دادگستری و قوه قضائیه بدانید را برای شما جمع آوری کرده ایم.

کارشناس رسمی دادگستری

زمان برگزاری و شرایط آزمون کارشناس رسمی دادگستری 1403

آزمون کارشناس رسمی دادگستری در سال گذشته پس از چند بار تعویق در تاریخ 6 دی ماه برگزار گردید، زمان ثبت نام آزمون کارشنارس رسمی دادگستری 1403 نیز تا به حال مشخص نبوده و به محض انتشار اطلاعیه در این مطلب منتشر خواهد شد. لازم به ذکر است برای داوطلبانی که از ثبت نام جا مانده اند نیز احتمالا بازه زمانی در نظر گرفته خواهد شد 

در صورت برگزاری این آزمون در سال 1403 تمامی اخبار آن در همین مقاله درج خواهد شد.

شرایط آزمون کارشناس رسمی دادگستری 1403

شرایط آزمون کارشناس رسمی دادگستری به شرح زیر است:

  • تابعیت ایرانی
  • دارا بودن حداقل 25 سال سن
  • دارا بودن دانشنامه معتبر کارشناسی از دانشگاه های معتبر ایرانی و خارجی
  • داشتن کارت پایان خدمت و یا معافیت دائم در زمان اخذ مدرک کارشناسی
  • نداشتن سوء پیشینه
  • عدم اعتیاد به مواد مخدر (به تایید پزشکی قانونی)
  • داشتن حداقل 5 سال سابقه در رشته مورد تقاضا
  • متقاضیان باید بومی حوزه قضایی انتخاب باشند
    و …

کارشناس رسمی دادگستری

چگونه در آزمون کارشناس رسمی دادگستری 1403 ثبت نام کنیم؟

پس از مراجعه به سامانه ثبت نام و واریز مبلغ مورد نیاز برای ثبت نام به صورت الکترونیکی و بارگذاری عکس اسکن شده، ثبت نام کامل می شود ضمنا زمان توزیع کارت ورود به جلسه و مکان و زمان آزمون کارشناس رسمی دادگستری 1403 از طریق سامانه ما اعلام خواهد شد. لازم به ذکر است که هزینه ثبت نام در آزمون کارشناس رسمی دادگستری 1403 مبلغ سیصد و پنجاه هزار تومان می باشد. بهتر است بدانید، این هزینه پس از ثبت نام، قابل برگشت نیست.

درصورتی که داوطلب در آزمون امتیاز بالایی داشته باشد اما شرایط آزمون کارشناس رسمی دادگستری 1403 را نداشته باشد (شرایط ذکر شده)، نمره متقاضی مورد پذیرش قرار نمی گیرد. در نظر داشته باشید قبولی در آزمون کتبی به منظور قبولی قطعی در آزمون نیست چرا که از داوطلب بعد از کسب نمره قبولی، مصاحبه حضوری به عمل می آید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با مصاحبه آزمون کارشناس رسمی دادگستری مقاله دیگر ما را نیز مطالعه فرمایید.

کارشناس رسمی دادگستری

آزمون کارشناس رسمی ماده 27 نظام مهندسی کنترل ساختمان

آزمون ماده 27 نظام مهندسی ساختمان که قرار بوده هر سه سال یکبار در کشور برگزار گردد، به منظور استفاده از کارشناسان نظام مهندسی ساختمان در امور کارشناسی قوه قضاییه میباشد.

آخرین باری که این آزمون در کشور برگزار شد سال 1390 بود و متاسفانه پس از آن برگزاری آن متوقف شد. به یمن روابط حسنه وزارت راه و شهرسازی، پس از سالها وقفه، در آبان ماه سال 1398 این آزمون مجددا برگزار گردید.

شرایط عمومی شرکت در آزمون کارشناسی ماده 27 نظام مهندسی

  1. عضو بودن در سازمان نظام مهندسی ساختمان
  2. داشتن پروانه اشتغال به کار مهندسی در رشته مورد تقاضا
  3. داشتن 10 سال سابقه کار مرتبط و مفید در رشته مورد تقاضا بعد از فارغ التحصیلی
  4. قبولی در آزمونی که در آبان ماه برگزار خواهد شد
  5. نداشتن سابقه کیفری و محکومیت انتظامی درجه 3 و بالاتر از آن
  6. داشتن سلامتی مناسب برای کارشناسی ساختمان

از آنجا که بحث در مورد این آزمون و اهمیت آن بسیار است، در مقاله ای دیگر به طور مفصل به این آزمون و مواد عمومی و اختصاصی آزمون کارشناسی ماده 27 نظام مهندسی کنترل ساختمان  خواهیم پرداخت.

آشنایی با برخی از رشته های مورد نیاز آزمون کارشناس رسمی دادگستری 1403

در ادامه با شرایط شرکت در برخی از رشته های پرطرفدار کارشناسی آشنا می شوید، همچنین می توانید با کلیک برروی هر یک از لینک هایی که زیر آنها خط کشیده شده است در مورد آزمون هررشته اطلاعات خاص تری به دست آورید.

کارشناس رسمی آتش سوزی و آتش نشانی

این رشته امتحانی از جمله رشته هایی است که هم مرکز امور مشاوران، وکلا و کارشناس قوه قضائیه و هم کانون کارشناسان رسمی دادگستری اقدام به جذب کارشناس از طریق برگزاری آزمون کارشناس رسمی دادگستری آتش سوزی و آتش نشانی برای این رشته می نمایند. البته اندک تفاوت هایی در شرایط شرکت در آزمون کارشناس رسمی قوه قضائیه و کارشناس رسمی دادگستری وجود دارد از جمله اینکه:

طبق دفترچه سال 99 برای شرکت در آزمون کارشناس رسمی قوه قضائیه دارا بودن دانشنامه ليسانس در يكی از رشته های شيمی و يا ساير رشته های تحصيلی با ده سال تجربه مفيد مرتبط با رشته مورد تقاضا لازم است در حالی که برای شرکت در آزمون کانون کارشناسان دادگستری در این رشته با مدرک تحصیلی مدیریت حریق و حوادث حداقل 5 سال و در سایر رشته ها حداقل 15 سال تجربه کاری مورد نیاز است.

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی امور ثبتی

در این رشته هم کانون کارشناسان رسمی دادگستری و هم مرکز امور مشاواران، کارشناسان و وکلای قوه قضائیه اقدام به برگزاری امتحان ورودی می نمایند اما شرایط شرکت در آزمون کارشناس رسمی امور ثبتی در این دو مرکز متفاوت است.

اگر خواهان شرکت در آزمون کانون کارشناسان هستید باید دارای مدرک تحصیلی علوم ثبتی یا حقوق با 5 سال تجربه، یا فارغ التحصیل از آموزشگاه های اختصاصی ثبت با 10 سال تجربه و یا سایر مدارک کارشناسی با 15 سال تجربه مرتبط با امور ثبتی یا نقشه برداری ثبتی باشید.

اما، در صورتی که خواهان شرکت در آزمون قوه قضائیه (کارشناسان ماده 187) باشید با هرنوع مدرک تحصیلی کارشناسی به شرط دارا بودن حداقل ده سال سابقه کاری در اداره ثبت اسناد و املاک می توانید برای کسب منصب کارشناسی اقدام کنید.

کارشناس رسمی نقشه برداری و اطلاعات مکانی

کارشناس رسمی نقشه برداری فقط و فقط از طریق کانون کارشناسان رسمی دادگستری جذب می شود و قوه قضائیه چنین رشته امتحانی نداشته است. دارندگان مدرک تحصیلی مهندسی نقشه برداری، ژئودزی، سنجش از دور، سيستمهای اطلاعات جغرافيائی (جی آی اس) با حداقل پنج سال سابقه کاری مرتبط می توانند داوطلب شرکت در آزمون کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری شوند.

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی برق، ماشین و تاسیسات کارخانجات

در این رشته هم کانون کارشناسان رسمی دادگستری و هم مرکز امور مشاواران، کارشناسان و وکلای قوه قضائیه اقدام به برگزاری امتحان ورودی می نمایند و تقریبا تمامی مهندسین مکانیک(تمامی گرایش ها) برق و صنایع می توانند در هر دو آزمون کارشناس رسمی برق، ماشین و تاسیسات کارخانجات شرکت کنند.

علاوه بر این دارندگان مدارک مهندسی الكترومكانيک و مهندسي ماشين ابزار منحصرا می توانند در آزمون کانون شرکت کنند و البته همگی باید حداقل 5 سال سابقه کار مرتبط در این زمینه داشته باشند.

کارشناس رسمی تعیین نفقه

کارشناسی نفقه در دفترچه آزمون کانون کارشناسان دادگستری با عنوان تعیین نفقه و در اطلاعیه مرکز کارشناسان قوه قضائیه با عنوان امور نفقه شناخته می شود.

برای شرکت در آزمون کارشناس رسمی قوه قضائیه امور نفقه حتما باید دارای مدرک کارشناسی حقوق باشید اما اگر تحصیلات شما در رشته های مددكاری اجتماعی، فقه و مبانی حقوق اسلامی، مددكاری، علوم قضائی، كارشناسی فقه، مطالعات خانواده و حسابداری (با ارائه گواهی معتبر مبنی بر داشتن 5 سال سابقه تجربی در زمينه مددكاری) است، می توانید در آزمون کارشناس رسمی دادگستری تعیین نفقه شرکت کنید.

کارشناس رسمی راه و ساختمان

مهندسین عمران، معماری و راه و ساختمان به شرط دارا بودن حداقل 5 سال سابقه کار مرتبط می توانند در هر دو آزمون کارشناس رسمی دادگستری و قوه قضائیه شرکت کنند اما فارغ التحصیلان رشته های تكنولوژی معماری، مهندسی شهرسازی و مهندسی نقشه برداری می توانند صرفا در آزمون کارشناس رسمی دادگستری رشته راه و ساختمان شرکت کنند.

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی حسابداری و حسابرسی

دارندگان مدرک ليسانس در يكی از رشته های حسابداری (کلیه گرایش ها) ، مديريت مالي و بازرگاني با 5 سال سابقه می توانند در هردو آزمون کانون و مرکز برای رشته حسابداری و حسابرسی شرکت کنند و فارغ التحصیلان رشته های علوم بانکی و مدیریت صنعتی با گرایش مالی می توانند صرفا در آزمون کارشناس رسمی دادگستری حسابداری و حسابرسی (بازهم به شرط 5 سال سابقه کاری مرتبط) شرکت کنند.

کارشناس رسمی کشاورزی و منابع طبیعی

برای شرکت در آزمون کارشناسی رسمی قوه قضائیه در رشته کشاورزی و منابع طبیعی داشتن مدرک کارشناسی در رشته های جنگلداری، آبخيزداری ، صنايع چوب، گياه پزشكی ، خاكشناسی، باغبانی، زراعت، كشاورزی و منابع طبيعی، اقتصاد كشاورزی، زراعت و اصلاح نباتات، توليدات گياهی، اكولوژی كشاورزی، كشاورزی عمومی، مهندسی فضای سبز، فيزيولوژی گياهان زراعی و بيو تكنولوژی كشاورزی ضروری است.

کارشناس رسمی دادگستری

برای شرکت در آزمون کارشناس رسمی دادگستری رشته کشاورزی و منابع طبیعی داشتن مدرک تحصیلی لیسانس در رشته های کشاورزی (کلیه گرایش ها به استثنای مهندسی محیط زیست، دامپروری و صنایع چوب )، منابع طبیعی و گیاهپزشکی ضروری است.

کارشناس رسمی برق، الکترونیک و مخابرات

برای تصاحب منصب کارشناس رسمی دادگستری رشته برق، الکترونیک و مخابرات از طریق کانون کارشناسان رسمی دادگستری شما باید در یکی از رشته های مهندسی الكترونيک، مهندسی برق، مهندسی مخابرات، مهندسی كنترل و ابزار دقيق، مهندسی الكترومكانيک دارای مدرک کارشناسی باشید.

اما اگر داوطلب شرکت در آزمون کارشناس رسمی قوه قضائیه هستید دارا بودن لیسانس رشته مهندسی برق (کلیه گرایش ها) شما را به این مقصود می رساند.

کارشناس رسمی تاسیسات ساختمانی

برای شرکت در آزمون کارشناس رسمی دادگستری تاسیسات ساختمانی داشتن مدرک تحصیلی در یکی از رشته های مهندسی الكترومكانيک، مهندسی مكانيک، مهندسی برق، مهندسی تأسيسات، مهندسی تهويه و تبريد الزامیست.

اما توجه داشته باشید که کسانی که خواستار شرکت در آزمون کارشناس رسمی قوه قضائیه تاسیسات ساختمانی هستند صرفا با داشتن مدرک مهندسی مکانیک یا برق مجاز به شرکت در آزمون هستند.

کارشناس رسمی صنایع نفت، الکتروشیمی، پتروشیمی و صنایع شیمیایی

در گذشته داوطلبانی که خواستار اخذ پروانه کارشناسی رسمی صنایع نفت و همچنین کارشناسی رسمی پتروشیمی بودند در آزمون واحدی شرکت می کردند اما چند سالی است که کانون کارشناسان رسمی دادگستری این دو رشته امتحانی را از هم تفکیک کرده است.

هم اکنون کسانی که خواستار شرکت در آزمون کارشناس رسمی صنایع نفت  هستند باید دارای مدرک مهندسی نفت، مهندسی شیمی با گرایش نفت یا پالایشگاه و یا مهندسی پتروشیمی باشند. این افراد به علاوه ی مهندسین پلیمر و مهندسین برق می توانند برای شرکت در آزمون کارشناس رسمی الکتروشیمی پتروشیمی و صنایع شیمی اقدام کنند.

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی گاز و گازرسانی

افرادی که در زمینه مهندسی گاز یا خط لوله سراسری گاز (آی گت) سابقه کاری موثر داشته اند و یا در هریک از صنایع مربوط به گاز و خط لوله های گاز کار کرده اند به شرط اینکه دارای مدرک مهندسی شیمی، گاز، پتروشیمی، مکانیک و نفت و گاز باشند می توانند در آزمون کارشناس رسمی دادگستری گاز و گازرسانی شرکت و ادامه مراحل را برای اخذ پروانه طی کنند.

کارشناس رسمی اموال منقول 

کارشناسان رسمی اموال منقول یا کارشناس رسمی لوازم خانگی و اداری به کارشناسانی گفته می شود که از دانش و تجربه آن ها در دعاوی مربوط به قیمت گذاری، تعیین خسارات وارده به اموال اداری و خانگی، بررسی و ارزیابی کیفیت و قیمت محصولات تولید شده، بررسی امکان استفاده از گارانتی و ضمانت و …  استفاده می گردد.

افرادی که قصد دارند در آزمون کارشناس رسمی اموال منقول شرکت نمایند می بایست دارای مدرک لیسانس بوده و 15 سال سابقه کاری مرتبط بعد از اخذ مدرک لیسانس داشته باشند. 

کارشناس رسمی امور بانکی

یکی از وظایف کارشناس رسمی امور بانکی این است که به اختلافات مالی بین اشخاص حقیقی/حقوقی و بانک ها پرداخته و از طریق شواهد و مدارک موجود، رسیدگی کند. علاوه بر این یکی از مهم ترین وظایف این کارشناسان نظارت بر فعالیت های بانکی و جلوگیری از تخلفات احتمالی می باشد.

کارشناس رسمی حوادث ناشی از کار

این کارشناسان به تجزیه و تحلیل حوادثی که در محیط کاری رخ داده پرداخته و همچنین بر اجرای قوانین کار، بیمه و … به شکایت کارفرما و کارگر رسیدگی می کنند. وظایف این کارشناسان به موارد نام برده شده محدود نشده و ما در مقاله ای دیگر به طور کامل‌تری به آزمون کارشناس رسمی حوادث ناشی از کار، منابع و شرایط آن نیز پرداخته ایم.

کارشناس رسمی امور سرمایه گذاری پولی و اعتباری

کارشناسان رسمی امور سرمایه گذاری پولی و اعتباری، افرادی هستند که به بررسی امور مالی و اعتباری از قبیل تسهیلات بانک ها و موسسات و مسائل بورسی میپردازند. این آزمون تا کنون در دو دوره و در سال های 90 و 95 برگزار گشته است. امسال نیز این آزمون برگزار خواهد شد.

کارشناس رسمی دادگستری

آزمون کارشناس رسمی امور بازرگانی

کارشناسان رسمی امور بازرگانی افرادی هستند که در دعاوی مربوط به قراردادهای بازرگانی صادرات و واردات و اختلاف های ناشی از آن ها وارد شده و به آنها رسیدگی می کنند. کارشناسان این رشته می بایست در رشته های اقتصاد و یا مدیریت بازرگانی تحصیل کرده و فارغ التحصیل این رشته ها باشند. افراد واجد شرایط شرکت در آزمون کارشناس رسمی امور بازرگانی که در بالا گفته شد، می توانند در این آزمون شرکت نمایند.

آزمون کارشناس رسمی امور بیمه

وظیفه کارشناسان رسمی امور بیمه رسیدگی و پیگیری انواع بیمه ها از جمله بیمه های آتش سوزی، اموال، اتومبیل، باربری، حوادث و … می باشد. این کارشناسان باید در رشته های بیمه، آمار بیمه، مدیریت بیمه و اکو تحصیل کرده و سایر شرایط شرکت در آزمون کارشناس رسمی امور بیمه را داشته باشند.

آزمون کارشناس رسمی تصادفات

کارشناسان رسمی تصادفات وظیفه ی ارزیابی و کارشناسی وسایل نقلیه موتوری زمینی و تعیین خسارات در تصادفات را دارا می باشند.به دلیل گسترده بودن موضوع این آزمون، در مقاله ای دیگر به آزمون کارشناس رسمی تصادفات و شرایط آن پرداخته ایم.

کارشناس رسمی امور گمرکی

دارندگان مدرک تحصیلی در رشته های امور گمرکی، مدیریت امور گمرکی، مدیریت بازرگانی و اقتصاد گرایش بازرگانی به شرط داشتن سابقه کار مرتبط در زمینه گمرک و سایر شرایط عمومی و اختصاصی شرکت در آزمون می توانند با مطالعه منابع آزمون کارشناس رسمی امور گمرکی در این آزمون شرکت کنند.

کارشناس رسمی ثبت شرکت ها و علایم تجاری

افراد دارای مدرک کارشناسی حقوق با 5 سال ودارندگان مدرک کارشناسی در سایر رشته ها با 15 سال سابقه کار در زمینه کارشناسی ثبت شرکت ها، علائم تجاری و اختراعات می توانند در آزمون کارشناس رسمی ثبت شرکت ها علائم تجاری و اختراعات شرکت کنند.

کارشناس رسمی معادن

برای شرکت در آزمون کارشناس رسمی معادن ، متقاضیان می بایست دارای مدرک تحصیلی در رشته های مهندسی معدن، زمین شناسی، مهندسی زمین شناسی و رشته های زیر مجموعه معدن باشند.

همچنین داوطلبان می بایست حداقل 5 سال سابقه کار مرتبط با معدن داشته باشند. توجه داشته باشید که سابقه کار از زمان پس از فراغت از تحصیل محاسبه خواهد شد.

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی امور حمل و نقل

متقاضیان شرکت در آزمون کارشناس رسمی امور حمل و نقل ، باید دارای مدرک کارشناسی در رشته های مدیریت بازرگانی، مدیریت و بازرگانی دریایی، بازرگانی، حقوق، اقتصاد و حمل و نقل (ترابری) باشند. لازم به ذکر است که داوطلبان می بایست 5 سال سایقه کار مرتبط (پس از تاریخ فارغ التحصیلی) داشته باشند.

کارشناس رسمی ترافیک

دارندگان مدرک کارشناسی در رشته های مهندسی ترافیک، مهندسی عمران و راه و ساختمان به شرط داشتن حداقل 5 سال سابقه کاری مرتبط می توانند در آزمون کارشناس رسمی دادگستری ترافیک شرکت کنند.

کارشناس رسمی امور اداری و استخدامی

افرادی که در زمینه ی امور اداری و استخدامی تجربه کاری بالای 15 سال دارند به شرط شروع کار پس از اخذ مدرک کارشناسی در کلیه رشته های تحصیلی مورد تایید وزارتین علوم و بهداشت می توانند در آزمون کارشناس رسمی دادگستری امور اداری و استخدامی  شرکت کنند.

کارشناس رسمی امور ورزشی

کارشناسان حوزه ورزش و تربیت بدنی که در رشته هایی مانند تربیت بدنی، علوم ورزشی، روانشناسی ورزشی و… که حداقل 5 سال سابقه کار در این زمینه دارند برای اخذ پروانه کارشناسی رسمی دادگستری تربیت بدنی باید در  آزمون کارشناس رسمی دادگستری امور ورزشی شرکت کنند.

کارشناس رسمی برنامه ریزی شهری

مهندسان شهرساز که سابقه کار حداقل 5 ساله پس از اخذ مدرک کارشناسی در زمینه مرتبط با رشته خود دارند می توانند در  آزمون کارشناس رسمی دادگستری امور برنامه ریزی شهری  شرکت کنند.

سایر رشته های آزمون کارشناسی رسمی دادگستری 1403:

  • کارشناس رسمی دادگستری اسلحه شناسی و مهمات
  • کارشناس رسمی دادگستری امور آب
  • کارشناس رسمی دادگستری بورس (کارشناس رسمی ارزیابی سهام)
  • کارشناس رسمی دادگستری ساعت و جواهرات
  • کارشناس رسمی دادگستری کتاب و کتابداری

کارشناس رسمی دادگستری زبان های خارجی:

  • کارشناس رسمی دادگستری زبان فرانسه
  • کارشناس رسمی دادگستری زبان آلمانی
  • کارشناس رسمی دادگستری زبان عربی

برنامه ریزی، منابع و نمونه سؤال های آزمون کارشناس رسمی دادگستری 1403

سؤالات این آزمون با توجه به رشته موردنظر، از منابع دانشگاهی طراحی می شود. این سوالات در سال های گذشته معمولاً به شیوه تشریحی طراحی میشده اما اخیرا با توجه به افزایش تعداد متقاضیان سؤالات اغلب به صورت چندگزینه ای طراحی می شوند. برای آنکه درک بهتری نسبت به سؤالات آزمون داشته باشید و شانس قبولی خود را افزایش دهید، نیاز است که نمونه سؤالات سال های گذشته را بخوانید و بررسی کنید.

با داشتن یک برنامه ریزی مناسب می توانید آمادگی لازم برای شرکت در آزمون را کسب کنید. با مشاوران تحصیلی ما میتوانند در زمینه برنامه ریزی، منابع آزمون و بودجه بندی آزمون شما را یاری کنند.

سخن آخر

قبولی در آزمون های کارشناس رسمی نیازمند برنامه ریزی و آگاهی از شرایط ، مواد امتحانی ، منابع آزمون و رشته های مورد نیاز و … است . مشاوران ما در دپارتمان های تخصصی مشاوره آمادگی دارند تا اطلاعات کاملا بروز در مورد آزمون های مختلف و شرایط و زمان ثبت نام را به شما ارائه دهند.
به راحتی و صرفا با یک تماس تلفنی می توانید در کمترین زمان درست ترین جواب را دریافت کرده و به کمک مشاوران ما بهترین انتخاب را جهت ثبت نام در آزمون داشته باشید.

AsliCallBanner

محتوای جدول

پیمایش به بالا
برای دریافت مشاوره کلیک کنید