دوره دستیار دندانپزشک

دوره دستیار دندانپزشک

فهرست محتوا

آموزش دستیاری دندانپزشکی یکی از نیازهای اساسی برای افرادی است که علاقمند به ورود به حیطه دندانپزشکی هستند و برای آماده شدن برای ورود به این حیطه نیاز به تجربه و تخصص کافی دارند. آموزش دستیاری دندانپزشکی به منظور تربیت نیروی انسانی متخصص و ماهر در زمینه دستیاری دندانپزشکی برگزار می‌شود. دستیاران دندانپزشکی نقش بسیار حیاتی در تیم‌های درمانی دارند و در امور متعددی از آماده سازی بیمار تا ارائه خدمات بهداشت دهان و دندان به آن‌ها نقش مهمی ایفا می کنند.

شرکت در این دوره‌ها به فراگیران این امکان را می‌دهد که با تئوری‌ها و تکنیک‌های اصولی دستیاری دندانپزشکی آشنا شوند و در محیط‌های عملی اقدام به کسب تجربه کنند. در این مقاله با ما همراه باشید تا پیرامون آموزش دستیاری دندانپزشکی اطلاعات کافی کسب کنید و از خدمات ویژه مرکز تخصصی سلام مشاور برای ثبت نام غیر حضوری در این دوره مطلع شوید.

دستیار دندانپزشک

معرفی دوره آموزش دستیاری دندانپزشکی

دوره آموزش دستیاری دندانپزشکی یک برنامه آموزشی جامع است که به علاقمندان این امکان را می دهد تا به عنوان دستیاران دندانپزشک مهارت‌ها و دانش لازم را برای ایفای نقش موثر در محیط کلینیکی دندانپزشکی به دست آورند. دستیار دندانپزشک در این دوره به شیوه‌های متنوعی با مفاهیم اساسی دندانپزشکی، تجهیزات مورد استفاده و نحوه ارتباط با بیماران آشنا می‌شود. وظایف دستیار دندانپزشک شامل امور متعددی است که شامل آماده سازی بیماران برای درمان، استریل کردن و حفظ تجهیزات پزشکی و حضور در کنار دندانپزشک در طول اجرای درمان‌ها و روش‌های مختلف دندانپزشکی می‌باشد. این دوره به فراگیران این امکان را می‌دهد تا با اطلاعات نظری و مهارت‌های عملی، به عنوان فردی فعال و مؤثر در تیم درمانی دندانپزشکی اقدام به فعالیت نماید.

گیف دوره های جهاد دانشگاهی

سرفصل‌های دوره دستیاری دندانپزشکی

دوره آموزش دستیاری دندانپزشکی در دو بخش خصوصی و عمومی ارائه می‌شود، که سرفصل‌های هرکدام در برخی موارد با یکدیگر تفاوت دارند. این سرفصل‌ها متناسب با نوع دوره و نیازی که هر فرد به حضور موثر در کنار دندانپزشک دارد،  تدوین و تدریس می‌شوند. در دوره تخصصی دستیاری دندانپزشکی که معمولاً توسط مراکز آموزشی مطرح برگزار می‌شود، سرفصل‌های زیر آموزش داده می‌شوند:

  • آناتومی و فیزیولوژی دهان و دندان
  • بهداشت دهان و دندان
  • زبان تخصصی
  • مواد و تجهیزات دندانپزشکی
  • درمان‌های دندانپزشکی
  • کمک‌های اولیه
  • مدیریت مطب دندانپزشکی
  • روانشناسی بیمار
  • اصول بازاریابی

اما سرفصل‌های دوره دستیاری دندانپزشکی در بخش عمومی و مقدماتی شامل موارد زیر است:

  • آناتومی و فیزیولوژی دهان و دندان
  • بهداشت دهان و دندان
  • مواد و تجهیزات دندانپزشکی
  • درمان‌های دندانپزشکی
  • کمک‌های اولیه
  • اخلاق حرفه‌ای

دوره اموزشی دستیار دندانپزشکی

وظایف دستیار دندانپزشک

دستیار دندانپزشک، فردی است که در انجام وظایف متنوع به دندانپزشک کمک می‌کند. دستیار دندانپزشک باید فردی با دقت، مهارت و صبر باشد. همچنین، این دستیار باید بتواند با بیماران به خوبی ارتباط برقرار کند و پاسخگوی سوالات آن‌ها باشد. وظایف دستیار دندانپزشک شامل موارد زیر است:

  • پذیرش و آماده سازی بیمار
  • ثبت اطلاعات بیمار
  • توضیح مراحل درمان به بیمار
  • آماده سازی بیمار برای درمان
  • دستیار دندانپزشک در حال آماده سازی بیمار
  • استریل کردن تجهیزات قبل و بعد از هر درمان
  • نگهداری تجهیزات در شرایط استریل
  • کمک به دندانپزشک در درمان
  • آماده کردن ابزار و مواد مورد نیاز درمان
  • کمک به دندانپزشک در انجام درمان
  • کنترل بیمار در حین درمان
  • آموزش بهداشت دهان و دندان به بیماران
  • آموزش روش‌های صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن
  • آموزش روش‌های پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان
  • انجام کارهای اداری
  • تنظیم نوبت‌های ویزیت
  • فاکتورکردن خدمات دندانپزشکی
  • مدیریت امور مالی مطب

دستیار دندانپزشک

دستیار دندانپزشک چه ویژگی هایی دارد؟

در ادامه این متن به بررسی ویژگی هایی که باید در یک دستیار دندانپزشک خوب وجود داشته باشد خواهیم پرداخت:

  • جزئی نگر بودن: دستیاران دندانپزشک باید از قوانین خاص پیروی کنند؛ یکی از این قوانین مهم که به روند درمان کمک می کند، پیروی از روش های کنترل عفونت است.
  • چابکی و داشتن مهارت لازم: معمولا دستیاران دندانپزشک با دستان خود در فضای محدودی کار می کنند پس لازم است که مهارت لازم در انجام وظایف مربوط به خود را داشته باشند تا در روند اختلالی ایجاد نشود.
  • مهارت ارتباط با بیمار: دستیار دندانپزشک باید بتواند با بیمار رابطه خوبی برقرار کند تا در صورت داشتن استرس و اضطراب قبل از شروع درمان، بتواند او را از لحاظ روحی آماده کرده و از تنش و اضطراب بیمار کم کند.

مهارت گوش کردن و سازماندهی نیز دو تا از مهارت هایی است که هر دستیار دندانپزشک باید داشته باشد.

دستیار دندانپزشک

نحوه ی برگزاری دوره دستیار دندانپزشک

دوره آموزش دستیار دندانپزشک همواره به صورت حضوری یا آنلاین برگزار می‌شود. این دو روش بر اساس نوع نیاز هر فرد به حضور در کلاس و موقعیت‌های زمانی و مکانی او، در نظر گرفته می‌شود. در دوره حضوری که دانشجویان در یک مرکز آموزشی حضور پیدا می‌کنند و آموزش‌های لازم را از اساتید دریافت می‌کنند، کلاس‌های تئوری و کارگاه‌های عملی برای فراگیران در نظر گرفته می‌شود. از رایج‌ترین مزیت‌های دوره حضوری می‌توان به امکان ارتباط مستقیم با اساتید و پرسیدن سوالات به صورت رو در رو، امکان انجام تمرینات عملی زیر نظر اساتید و امکان آشنایی با دیگر دانشجویان و ایجاد شبکه ارتباطی اشاره کرد.

دوره آموزش دستیار دندانپزشک به صورت آنلاین نیز به این صورت است که فراگیران از طریق اینترنت به کلاس‌های تئوری و کارگاه‌های عملی دسترسی دارند. این دوره معمولاً شامل فیلم‌های آموزشی، فایل‌های صوتی، و آزمون‌های آنلاین است. مزیت‌های دوره آنلاین شامل امکان دسترسی به آموزش‌ها از هر مکان و در هر زمان، صرفه جویی در زمان و هزینه، امکان یادگیری در مدت زمان دلخواه و داشتن فیلم‌های آموزشی برای همیشه است.

مدت زمان برگزاری دوره آموزش دستیاری دندانپزشکی

دوره آموزش دستیار دندانپزشکی تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله نوع برگزاری دوره، سرفصل‌های مد نظر دوره و اهداف آموزشی آن متفاوت خواهد بود. در دوره حضوری دستیاری دندانپزشکی، معمولاً مدت زمان بین 6 تا 12 ماه زمان نیاز است تا کلاس‌های تئوری و کارگاه‌های عملی برگزار شود. در مقابل، دوره آنلاین با مدت زمان کوتاه تری معمولاً بین 3 تا 6 ماه به فراگیران ارائه می‌شود و از فیلم‌های آموزشی، فایل‌های صوتی و آزمون‌های آنلاین استفاده می‌کند. همچنین، دوره‌های کوتاه مدت با مدت زمان بین 2 تا 3 ماه نیز در مراکز آموزشی مانند جهاد دانشگاهی و یا سازمان فنی حرفه‌ای برگزار می‌شوند که شامل سرفصل‌های متفاوتی هستند.

دستیار دندانپزشک

نحوه ی ثبت نام در دوره دستیاری دندانپزشکی

نحوه‌ی ثبت نام در دوره دستیاری دندانپزشکی به این صورت است که شما با جستجوی مراکز آموزشی مجری این دوره می‌توانید بهترین مرکز را انتخاب و فرآیند حضور در آن جا برای ارائه مدارک و پرداخت هزینه را پیگیری نمایید. بررسی شرایط هر مرکز و یافتن بهترین دوره از میان دوره‌های رایج دستیاری دندانپزشکی مستلزم صرف زمان زیادی است که این امر می‌تواند برای بسیاری از افراد سخت و طاقت فرسا باشد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم برای ثبت نام در دوره دستیاری دندانپزشک با مشاوران ما در مرکز تخصصی سلام مشاور تماس حاصل فرمایید تا بدون نیاز به مراجعه حضوری و در سریع‌ترین زمان ممکن در بهترین دوره نزدیک به محل سکونت خود ثبت نام نمایید. 

برای ثبت نام در دوره دستیاری دندانپزشکی یا  ثبت نام آزمون پذیرش دستیاری دندانپزشکی از طریق سلام مشاور، ابتدا لازم است در قسمت جستجو، عبارت “دوره دستیاری دندانپزشکی” را وارد کرده و از بین نتایج جستجو، دوره مورد نظر را انتخاب کنید. سپس با کلیک بر روی دکمه “ثبت نام”، وارد صفحه ثبت نام شوید. در این صفحه، اطلاعاتی همچون نام و نام خانوادگی، شماره تلفن، آدرس ایمیل، مدرک تحصیلی و سوابق کاری اختیاری را وارد کنید. پس از تکمیل اطلاعات، با کلیک بر روی دکمه “ثبت نام”، ثبت نام خود را انجام دهید. پس از این مرحله، کارشناسان الو سلام مشاور با شما تماس گرفته و اطلاعات تکمیلی را برای شما ارائه خواهند کرد.

گیف دوره های جهاد دانشگاهی

شرایط شرکت در دوره آموزش دستیاری دندانپزشکی

برای شرکت در دوره آموزش دستیاری دندانپزشکی، نه تنها داشتن مدرک دیپلم یا معادل آن لازم است، بلکه سایر شرایط دیگر مانند داشتن سلامت جسمی و روحی نیز حائز اهمیت می باشد. از آن جایی که دستیار دندانپزشکی در محیط پزشکی فعالیت می‌کند و باید برای سروکار با بیماران حالت جسمی و روحی سالمی داشته باشد، این پارامتر بسیار مهم است. همچنین، داشتن علاقه به این شغل و کار در حوزه دندانپزشکی نیز شرط شرکت در دوره آموزشی آن است. برخی از مراکز آموزشی ممکن است شرایط دیگری را نیز برای شرکت در دوره تعیین کنند. این شرایط ممکن است حاوی مواردی مانند حداقل سن، حداقل معدل، یا حتی داشتن مدرک زبان باشد.

دستیار دندانپزشکی یک شغل پر طرفدار در حیطه علم پزشکی است که به فرد این امکان را می‌دهد تا در یک محیط پزشکی فعالیت  کند و با پزشکان و بیماران سروکار داشته باشد. شغل دستیاری دندانپزشکی مزایای زیادی دارد. از جمله این مزایا می‌توان به بازار کار خوب، حقوق و مزایای مناسب، امکان یادگیری مهارت‌های جدید و کار در محیطی سالم و آرام اشاره کرد. این موارد باعث می‌شوند که شغل دستیاری دندانپزشکی یک انتخاب مطمئن و جذاب برای افراد با این تمایلات و شرایط باشد.

دستیار دندانپزشک

فرصت های شغلی دستیاری دندانپزشکی

دستیار دندانپزشک با داشتن مهارت‌ها و دانش لازم، می‌تواند در انواع مراکز دندانپزشکی و مطب‌های خصوصی به عنوان حلقه ارتباطی میان دندانپزشک و بیمار فعالیت کند. یکی از مکان‌های اصلی حضور دستیاران دندانپزشکی، مطب‌های دندانپزشکی هستند. در این محیط‌ها، دستیاران با پذیرش بیماران، آماده‌سازی ابزارهای درمانی، و کمک به دندانپزشک در انجام درمان‌ها، نقش مهمی را ایفا می کنند.

کلینیک‌های دندانپزشکی نیز از دیگر مکان‌هایی هستند که دستیاران دندانپزشکی می‌توانند در آنها مشغول به کار شوند. بیمارستان‌ها نیز از محیط‌هایی هستند که دستیاران دندانپزشکی می‌توانند در آنها به کار بپردازند. در این مکان‌ها، ممکن است نیاز به خدمات دندانپزشکی برای بیماران بستری وجود داشته باشد و دستیاران با ارائه کمک‌های لازم به دندانپزشکان و پیگیری درمان‌های دندانی، نقشی موثر در تیم درمانی بیمارستان ایفا کنند.

بازار کار و درامد دستیاری دندانپزشکی

بازار کار دستیاری دندانپزشکی در ایران به شدت رونق دارد و هر ساله تعداد زیادی از افراد اقدام به شرکت در دوره‌های آموزش دستیاری دندانپزشکی می‌نمایند. دستیاران دندانپزشک با توجه به مهارت‌ها و تجربیات خود، می‌توانند در مشاغل متنوعی مشغول به کار شوند. علاوه بر این، با ارتقاء مهارت‌ها، یک دستیار دندانپزشک می‌تواند به سمت مشاغل تخصصی‌تر مانند مدیریت مطب دندانپزشکی نیز قدم بردارد.

حقوق و مزایای دستیار دندانپزشک به عوامل متعددی از جمله مهارت و تجربه فرد، نوع مطب یا مرکز درمانی و موقعیت جغرافیایی آن بستگی دارد. در کل، حقوق و مزایای این شغل در ایران نسبت به دیگر حوزه‌ها نسبتاً مناسب و قابل قبول است. دستیاران دندانپزشک پس از اتمام دوره آموزشی، به سرعت می‌توانند وارد بازار کار شوند و به دلیل نیاز بالای جامعه به این نیروها، فرصت‌های شغلی برای آن ها فراهم است. آینده شغلی دستیاران دندانپزشکی نیز با توجه به افزایش جمعیت و نیاز رو به افزایش به خدمات دندانپزشکی، بسیار روشن است و امکان پیشرفت در مشاغل تخصصی‌تر و کسب درآمد بیشتر نیز وجود دارد. به طور کلی می‌توان گفت میزان درآمد یک دستیار دندانپزشک در یک ماه با ساعات کاری اداره کار، حدود ۱۴ میلیون تومان است.

گیف دوره های جهاد دانشگاهی

شرایط مهاجرت با مدرک دستیار دندانپزشک

دستیار دندانپزشک یکی از گزینه هایی است که افراد می توانند با داشتن شرایط لازم برای مهاجرت اقدام کنند. افرادی که مدرک دستیار دندانپزشکی یا dental assistant را از مراکز معتبر دریافت می کنند می توانند با طی کردن مراحل مرتبط به کشور هدف مهاجرت کنند.

متقاضیان مهاجرت گروه درمانی به سایر کشورها باید از دو طریق معادل سازی مدارک خود را انجام دهند:

  • شرکت در آزمون صلاحیت کاری
  • گذراندن دوره های کارورزی در مراکز آموزشی کشور مربوطه

بر اساس کشور انتخابی داشتن مدرک زبان، سابقه کار و شرایط سنی برای مهاجرت دستیار دندانپزشک در نظر گرفته میشود.

مهاجرت دستیار دندانپزشک به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس

متقاضیان کار دستیار دندانپزشک در کشورهای حاشیه خلیج فارس باید مجوز کادر درمان را برای درخواست پیشنهاد کار ارائه دهند. به عنوان مثال در شهر دوبی افراد باید مجوز DHA داشته باشند.

مجوز DHA شامل قبولی آزمون پرومتریک و تائیدیه مدارک تحصیلی و سوابق کاری است. برای افرادی که تجربه کاری یکساله داشته باشند و در مراکز معتبر آموزش دیده باشند، آزمون پرومتریک را به راحتی می توانند پاس کنند.

در واقع افراد با مطالعه سوالات دوره های قبل می توانند با آمادگی لازم در آزمون پرومتریک نمره قبولی کسب کنند.

برای تهیه بسته آموزشی آزمون پرومتریک دستیاردندانپزشک و کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید. برای سایر کشورهای عربی مانند عمان یا قطر نیز شرایط ورود مشابه دوبی است.

مهاجرت دستیار دندانپزشک به کشورهای اروپایی و آمریکا با داشتن مدرک زبان و شرکت در دوره های کاروزی امکان پذیر است. افراد با داشتن مدرک بین المللی معتبر در کشورهای اروپایی و آمریکا و کانادا شانس بالاتری برای پذیرش کاری دارند.

به عنوان مثال افرادی که مدرک دستیار دندانپزشک با گواهینامه city & guilds کشور انگلستان که در ایران ارائه می شود، دریافت کرده باشند مسیر راحت تری را برای مهاجرت پیش رو دارند.

دستیار دندانپزشک

فرم پیش ثبت نام دوره های آموزشی

جمع بندی

 در این مقاله سعی کردیم شما عزیزان را با دوره آموزش دستیاری دندانپزشکی آشنا کنیم و پیرامون سرفصل‌های خاص آن و مدت زمان برگزاری این دوره و فرصت‌های شغلی آن اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم. در صورتی که تمایل دارید در این دوره‌ها ثبت نام کنید و نیاز به مشاوره مستقیم و تخصصی برای انتخاب بهترین مرکز مجری دوره‌های دستیار دندانپزشکی هستید پیشنهاد می‌کنیم با مشاوران و کارشناسان متخصص ما در مرکز تخصصی الو سلام مشاور تماس حاصل فرمایید. سلام مشاور پایگاه امن و اطلاع رسان به روزی است که شما را در دستیابی به موفقیت‌های شغلی و تحصیلی حمایت و هدایت می‌کند.

شماره تماس

لطفا فرم مربوط به پیش ثبت نام را تکمیل نمایید تا مشاورین ما با شما در تماس باشند.

پیش ثبت نام دوره

پیمایش به بالا
برای دریافت مشاوره کلیک کنید