معایب معاف از رزم

معایب معاف از رزم

محتوای جدول

معاف از رزم چیست؟

برخی از سربازان وظیفه که در حین مراحل ثبت نام خود و طی مراحل پزشکی، مشکل پزشکی آن ها تایید شده است، اما شدت آن برای معافیت کامل از خدمت سربازی، بسنده نبوده است؛ تحت عنوان معاف از رزم به پایگاه آموزشی خود معرفی و اعزام می گردند.

در حقیقت این افراد در دوره آموزشی خود از انجام برخی امور سنگین رزمی، هم چون:

  • رژه های گروهی
  • اردوهای دوره ای مختلف
  • حمل اسلحه
  • دوره های نگهبانی

و …

معاف خواهند بود و در عوض از آن ها بیشتر در امور اداری و خدماتی بهره گرفته می شود.

همچنین:

کارت پایان خدمت از خدمت وظیفه عمومی، عموما در زمان صلح می باشد و در صورت نیاز از آن ها در امور رزمی بهره گرفته خواهد شد، اما سربازان معاف از رزم از این امتیاز برخوردار می باشند که بعد از پایان خدمت سربازی، از آن ها در امور رزمی استفاده نخواهد شد.

اما

این مسئله می تواند علاوه بر داشتن این امتیازات، معایبی نیز داشته باشد که می تواند برای سربازان اعزامی، ابهامات و نگرانی هایی را به وجود آورد.

لذا در این مطلب به طور کامل معایب معاف از رزم سربازان را بررسی کرده ایم. اما پیش از آن لازم است با برخی نکات آشنا شوید.

معایب معاف از رزم

شرایط معاف از رزم شدن

سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا افراد مشمول خدمت سربازی را به دسته های مختلفی تقسیم بندی نموده است که یکی از آن ها افراد دارای مشکلات روحی و جسمی خاص می باشند که توانایی انجام امور غیر رزمی را خواهند داشت، که اصطلاح معاف از رزم به این دسته از افراد اطلاق می گردد.

مطابق ماده 39 این قانون مصوبه از سوی سازمان افراد زیر واجد شرایط معاف از خدمات رزمی می باشند:

بیماری های عمومی:  لاغری و یا چاقی مفرط در مشمولین که می تواند یکی از عوامل معافیت از رزم باشد.

بیماری های غدد مترشحه داخلی: مشمولان دارای مشکلات غددی (مثل تیروئید) که قابلیت درمان داشته باشد دارای شرایط معاف از رزم شدن می باشند.

بیماری های پوستی: بیماری های پوستی که اختلالی در انجام امور کلی ایجاد ننماید، هم چون عرق کردن دست ها، اگزما ها و حساسیت های پوستی شدید تر از معمول

بیماری های داخلی مغز و اعصاب: بیماری های اصطلاحاً در حوزه نورولوژی که می تواند در حد خفیف منجر به معافیت از رزم شود.

بیماری های اعصاب و روان: بیماری های خلقی و درگیر کننده رفتار فرد در حد خفیف و قابل کنترل

بیماری های مرتبط با جراحی مغز و اعصاب: جراحی هایی هم چون برداشت تومورهای خوش خیم ناحیه ستون فقرات که اختلالاتی را بر روی رفتار حرکتی مشمول نداشته باشد.

بیماری های ریوی: تغییر شکل پیدا کردن قفسه سینه و دستگاه تنفسی بدون اینکه اختلال تنفسی ایجاد کرده باشد.

بیماری های اسکلت و استخوان: انحرافات ستون فقرات در صورتی که حاد و مختل کننده نباشد.

بیماری های دستگاه گوارش: بیماری آشالازی در صورتی که عمل شده باشد و عوارض پس از عمل در بیمار مشاهده نشود.

بیماری های خون و آنکولوژی: مواردی از کم خونی های مگالوبلاستیک که با مصرف دارو درمان و یا کنترل می شوند.

بیماری های مجاری اداری: برگشت ادرار یک طرفه و خفیف باعث معافیت از خدمات رزمی برای مشمولین می شود.

بیماری های فک و دندان: ناهنجاری های استخوانی و اسکلتی در ناحیه فک و دهان.

بیماری های مرتبط با چشم: با هیپرمتروپی از ۳ تا ۶ دیوپتر هر یک از چشم ها، معافیت از خدمات رزمی را می توان دریافت نمود.

بیماری های گوش، حلق و بینی: کاهش شنوائی در حد پایین در حد ضعیف شدن بدون داشتن مشکل شنوایی حاد.

بیماری های قلبی: مشکلات و نارسایی های مادرزاد مربوط به قلب برای مشمولانی که اختلال عملکردی در این بخش نداشته باشند.

بیماری های روماتولوژی: بیماری هایی هم چون نقرس کاذب یا هیپر اورسیمی که می تواند در صورت تایید پزشک، منجر به معاف از خدمات رزمی برای مشمول گردد.

بیماری های عفونی: بیماری های با منشأ عفونت ها حادی که درمان و یا کنترل شده باشند هم چون بیماری سل و ….

هم چنین همان طور که معافیت های دائم پزشکی وابسته به شرایط سنی و مدرک تحصیلی درخواست دهنده در کمیسیون پزشکی خواهد بود، در موارد معاف از رزم نیز این مورد به مدرک مشمولین وابسته می باشد.

به طور مثال:

ممکن است فردی با مجموع شماره چشم های 12 و مدرک دیپلم معافیت دائم پزشکی دریافت نماید، اما فرد دیگر با همین مجموع چشم مشمول معاف از رزم با لیسانس شود.

برای بررسی شرایط امکان گرفتن معافیت از رزم می توانید شرایط خود را با مشاوران مرکز الو سلام مشاور در میان بگذارید و از احتمال در برگرفتن خود در این امر، اطمینان حاصل نمایید.

معایب معاف از رزم

معایب معاف از رزم

افرادی که به برهه زمانی مشمولیت نظام وظیفه می رسند، شانس خود را از هر طریقی امتحان می کنند تا شاید بتوانند معافیت از خدمت سربازی دریافت نمایند.

تعداد زیادی از این تلاش ها یا بی نتیجه می ماند و یا منجر به ثبت نام آن ها به عنوان معاف از رزم می گردد.

این عنوان علاوه بر مزایای که دارد، معایبی نیز خواهد داشت که ممکن است عدم اطلاع از آن ها آینده فرد را متأثر از این امر نماید.

از اولین معایب معاف از رزم، وجود شرایط استخدامی در برخی  از سازمان ها می باشد که عملا از پذیرش و استخدام این افراد جلوگیری به عمل می آورد.

از طرفی اگر فرد در پی استخدام در یکی از نهاد های دولتی، ارتش، سپاه و نیروی انتظامی و … پس از پایان خدمت خود باشد، باید حتما به این نکته توجه کند که پذیرش سربازان معاف از رزم در این نهاد ها غیر ممکن می باشد.

برخی از ارگان های خصوصی نیز در مراحل مصاحبه با اطلاع از این قضیه ممکن است از پذیرش این افراد طفره بروند.

هر چند که در خصوص استخدام این افراد در دیگر ارگان ها و سازمان ها (به غیر از ارگان های فوق الذکر)، قانونی مبنی بر عدم استخدام این افراد درج و ثبت نگردیده است، اما ترجیح کارفرمایان و مدیران در این امر استخدام افرادی است که دارای پایان خدمت عادی می باشند، لذا شانس این افراد در مراحل استخدام می تواند کاهش پیدا کند.

با توجه به مهم تر بودن و موثر بودن معایب معاف از رزم نسبت به مزایای کوتاه مدتش، افراد زیادی بعد از صدور حکم معافیت از رزم خود، در پی لغو آن می باشند تا در آینده کاری آنها مشکلی ایجاد نشود.

برای این منظور:

بعد از کمیسیون پزشکی برگزار شده، افراد می توانند نسبت به آن با دقت اعتراض زده و در پی لغو معافیت از رزم برآیند. برای این منظور حتما با مشاوران این مرکز در تماس باشید.

یکی از دیگر معایب معاف از رزم مشمولان، می توان به این موضوع اشاره کرد:

اگرچه از انجام امور سنگین رزمی معاف می گردند، اما ممکن است امور دفتری و خدماتی سخت تری برای آن ها در نظر گرفته شود و بیش تر درگیر شوند. هر چند این موضوع به محل اعزام فرد نیز بستگی خواهد داشت.

در نهایت:

این افراد همان دو سال خدمت عادی را انجام خواهند داد، با این تفاوت که برچسب معاف از رزم به آن ها زده می شود و ممکن است به ضررشان تمام شود.

اما با تمام این اوصاف مزایایی نیز دارد که در ادامه به آن ها اشاره خواهد شد.

مزایای معاف از رزم

همان طور که گفته شد عموما افراد دارای این شرایط، مشکلات نه چندان حاد پزشکی خواهند داشت، لذا از انجام امور زیر معاف خواهند بود:

  • عدم شرکت در فعالیت های ورزشی و آمادگی جسمانی شدید در دوره آموزشی
  • عدم اعزام این سربازان به اردوهای مختلف و دوره ای که از دشوارترین بخش های دوره آموزشی از آن یاد می شود.
  • عدم حمل اسلحه و عدم درگیری با مجوزهای حمل آن و تیر و مسئولیت های آن
  • عدم اعزام به میدان تیر برای تمرین تیراندازی
  • عدم شرکت در رژه های صبحگاهی

همان طور که مشاهده می گردد، مزایای این موضوع عموما مربوط به دوره آموزشی که تنها 2 ماه می باشد، است و در کل موضوع تأثیر چندانی نخواهد داشت. لذا عموما تنها وظایف سرباز معاف از رزم در حوزه امور اداری، دفتری و خدماتی خواهد بود.

آیا معاف از رزم در استخدام تاثیری دارد؟

همان طور که پیش تر به آن اشاره شد، این امر می تواند منجر به این شود که در ارگان های دولتی و نظامی هم چون سپاه پاسداران، نیروی انتظامی و ارتش ممانعت به عمل آید و بسته به نوع درخواست فرد می تواند سخت گیری در این خصوص بیش تر و یا کم تر بشود.

در بخش های خصوصی و یا غیر نظامی نیز علی رغم آن که قانونی در این خصوص ثبت نشده است، اما به دلایل مختلفی کارفرمایان به طریقی سعی می کنند که در پذیرش های متقاضیان استخدام در بخش های مختلف، از دارندگان کارت های پایان خدمت سربازان عادی انتخاب بنمایند.

هر چند این موضوع کاملا سلیقه ای و وابسته به نظر مدیریت منابع انسانی آن سازمان و نوع کار مورد تقاضا خواهد بود. به طور مثال ممکن است یک عنوان شغلی نیاز به بینایی قوی داشته باشد و مسلما فردی که معاف از رزم به دلیل مشکلات چشمی شده است، نمی تواند شانسی برای پذیرش در این عنوان شغلی داشته باشد.

معایب معاف از رزم

نمونه کارت پایان خدمت معاف از رزم

لازم به ذکر است که مطابق قوانین به تصویب رسیده از سوی سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا، نوع و عنوان خدمت افراد باید در کارت پایان خدمت آن ها درج گردد.

اگر چه تا کنون عنوان معاف از رزم روی کارت ها دیده نشده است، اما مشمولان باید بدانند که کارت های پایان خدمت از نوع کارت های هوشمند الکترونیکی می باشند که تمام اطلاعات افراد از قبیل نوع خدمت به صورت عادی یا معاف از رزم، محل خدمت، مدت دقیق، تاریخ پایان خدمت و اطلاعات مهم دیگر تماماً در تراشه الکترونیکی این کارت ها ذخیره شده است؛ لذا حتی در صورت چاپ نشدن این عنوان روی کارت، در تراشه آن درج گردیده است.

من حیث مجموع:

با توجه به این که این نوع از معافیت (معاف از رزم) در کلیات جریان سربازی تاثیری چندان ویژه ای نخواهد داشت و تنها در چند مورد از امور رزمی و تنها در دوره آموزشی (که در کل 2 ماه به طول می انجامد)، موثر می باشد، اما در عوض ممکن است در آینده کاری و استخدامی فرد تاثیر ویژه ای داشته باشد (که از بزرگترین معایب معاف از رزم نیز می باشد)، توصیه می شود حتی الامکان از این گزینه استفاده نکرده و یا برای استفاده از آن پیش از آن حتما با مشاوران متخصص در این حوزه مشورت نمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مزایا و معایب معاف از رزم می توانید
با کارشناسان “الو سلام مشاور” تماس بگیرید.

 

تماس با ما

محتوای جدول

پیمایش به بالا