مشاوره انتخاب رشته دانشگاه آزاد 1403 – تراز لازم برای قبولی | نرخ شهریه

مشاوره انتخاب رشته دانشگاه آزاد

محتوای جدول

انتخاب رشته یکی از حساس ترین مراحل ورودی به دانشگاه برای افرادی است که از طریق کنکور سراسری قصد ورود به دانشگاه دارند. عوامل مختلفی در انتخاب رشته افراد موثر است. داوطلبان باید برای داشتن انتخاب رشته اصولی همه این موارد را در نظر داشته باشند. سهمیه داوطلب، رشته انتخابی و رتبه قبولی سال های قبل از جمله مهمترین مواردی است که باید در انتخاب رشته مد نظر قرار داد.

داوطلبان زیادی هستند که با توجه به عملکردشان در کنکور سراسری و در مقایسه با رقیبان خود، که هر ساله این رقیبان بیش‌تر و سرسخت تر می‌شوند، نمی‌توانند به حداقل‌های مورد نیاز جهت قبولی در دانشگاه‌های سراسری در رشته محل مورد نظر خود برسند.

این موضوع در کنار علاقه داوطلبان به ادامه تحصیل در رشته محل مورد نظر خود، سبب شده که به سمت انتخاب آن رشته در دانشگاه‌های آزاد روی بیاورند. رقابت در دانشگاه‌های آزاد اسلامی نیز بعضا دشوار خواهد بود، لذا بهره ‌بردن از یک مشاوره انتخاب رشته دانشگاه آزاد 1403 می‌تواند به شما کمک شایانی بکند. در این مطلب نکات کلیدی و موثر برای داشتن انتخاب رشته اصولی بیان شده تا داوطلبان بتوانند با آگاهی کامل برای انتخاب رشته اقدام کنند. 

مشاوره انتخاب رشته دانشگاه آزاد 1403

در سالیان اخیر کنکور‌های سراسری و آزاد با هم ادغام شده و دانشگاه‌ آزاد اسلامی نیز به کمک همان کارنامه اولیه داوطلبان در کنکور سراسری به پذیرش متقاضیان خود اقدام می‌کند. در گذشته دانشگاه آزاد بر خلاف دانشگاه‌های سراسری، تنها از تراز یا نمره کل داوطلب، درج شده در کارنامه اولیه، جهت رده بندی آن‌ها استفاده می کرد اما در حال حاضر پذیرش دانشگاه آزاد نیز بر اساس سهمیه منطقه انجام می شود. 

این بدین معناست که:

دانشگاه‌ آزاد نسبت به سهمیه‌ بندی‌های منطقه‌ای حساس بوده و رتبه کشوری سهمیه داوطلب ملاک اصلی است.

از این روی هم زمان با دانشگاه‌های سراسری و سایت سازمان سنجش، دانشگاه آزاد نیز اقدام به انتشار دفترچه راهنمای انتخاب رشته دانشگاه آزاد در گروه‌های آزمایشی مختلف می‌نماید.

در این بازه شما می‌توانید با ورود به سایت دانشگاه آزاد، www.azmoon.org، اقدام به دریافت و بررسی کد رشته‌ محل‌های مختلف در دفترچه راهنمای انتخاب رشته دانشگاه آزاد نمایید.

مشاوره انتخاب رشته دانشگاه آزاد

زمان و شرایط انتخاب رشته در دانشگاه آزاد اسلامی در سال 1403

زمان انتخاب رشته در دانشگاه‌ آزاد در سال های گذشته از اواسط مرداد ماه شروع شده که در سال جاری نیز روال به همین منوال خواهد بود.

لذا داوطلبان می‌توانند جهت انجام هر چه بهتر انتخاب رشته خود و افزایش شانس قبولیشان از این تاخیر کمال استفاده را بکنند و با کمک مشاوران و مشاوره انتخاب رشته دانشگاه آزاد 1403 به این مهم برسند.

پیش از هر چیز لازم است که بدانید چه داوطلبانی می‌توانند در انتخاب رشته دانشگاه آزاد شرکت کنند. از این روی باید بدانید که تمام داوطلبانی که:

  • در آزمون سراسری 1403 ثبت نام و در کنکور سراسری شرکت کرده اند؛
  • در کارنامه اولیه منتشر شده آن‌ها و با توجه به عملکرد داوطلبان، مجاز به انتخاب رشته باشند؛
  • و حتما دارای کد دسترسی به انتخاب رشته دانشگاه آزاد 1403 ، که در انتهای کارنامه اولیه صادر شده قابل مشاهده می‌باشد، باشند.

قادر به انتخاب رشته در دانشگاه آزاد خواهند بود.

این داوطلبان می‌توانند با استفاده از مشاوره انتخاب رشته دانشگاه آزاد 1403 اقدام به چینش لیست کد رشته محل‌های خود بکنند؛ که در ادامه به برخی از این نکات مهم نیز اشاره خواهیم کرد. اما پیش از آن لازم است تا مراحل انتخاب رشته را با هم تا پایان بررسی کنیم.

نحوه انتخاب رشته و راهنمای انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی

 با در دست داشتن کد دسترسی به دانشگاه آزاد اسلامی، که در بالا به آن اشاره شد، می‌توانید وارد بخش انتخاب رشته در دانشگاه آزاد شوید تا اقدام به وارد کردن لیست انتخاب‌های صدگانه خود بکنید.

اما پیش از آن لازم است تا با خرید کارت اعتباری انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی، هزینه انتخاب رشته را پرداخت نمایید.

این کار را فقط و فقط از طریق سایت دانشگاه آزاد و با کارت بانکی اینترنتی خود انجام دهید، و مراقب پایگاه‌های فروش غیر قانونی این کارت‌ها باشید.

همانطور که ذکر شده برای انتخاب رشته داوطلبان باید هزینه خرید کارت را پرداخت کنند. داوطلبانی که قصد انتخاب رشته در گروه آزمایشی شناوری دیگر را هم دارند، ملزم به خرید کارت مربوط به آن گروه، به طور مجزا، نیز می‌باشند.

بعد از خرید کارت ورود به انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی، با شنامه مندرج بر آن وارد قسمت نهایی شوید و انتخاب‌های خود را بر اساس معیار‌های مطرح شده در مشاوره انتخاب رشته دانشگاه آزاد 1403 وارد نمایید.

امکان اصلاح این لیست برای داوطلبان تا آخرین مهلت اعلام شده، محفوظ می‌باشد.

پیش از بحث بر فاکتور‌های مهم راهنمای انتخاب رشته دانشگاه آزاد 1403 در چینش لیست رشته محل‌های خود، لازم است تا با تمام عوامل مهم و موثر در قبولی داوطلبان در این بحث آشنا شوید:

 

 تأثیر سهمیه‌ها در انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی 1403

همان طور که در ابتدا گفته شد، دانشگاه آزاد با ملاک قرار دادن سهمیه منطقه را برای این دانشگاه از میان برداشته و داوطلبان تنها با سهمیه منطقه سنجیده میشوند.

درواقع دیگر سهمیه‌ها همچنان در این دانشگاه همانند دانشگاه سراسری، پای برجا است.

لازم به ذکر است:

به علت بررسی داوطلبان بر اساس رتبه و نمره کل خالص آن‌ها در این دانشگاه، دیگر سهمیه‌ها می‌تواند در مسیر پذیرش داوطلبان در رشته محل‌های مد نظرشان بسیار موثر باشد.

لذا این نکته باید حتما در مشاوره انتخاب رشته دانشگاه آزاد 1403 لحاظ گردد تا داوطلبان از آن بهره ببرند. این سهمیه‌ها از قرار زیر است:

سهمیه ایثارگران

دو دسته از داوطلبان می‌توانند از این سهمیه بهره ببرند:

دسته اول: همسر و فرزندان جانبازان بالای 25% و همسر و فرزندان شهیدان و یا آزادگان.

دسته دوم: همسر و فرزندان جانبازان زیر 25% همسر و فرزند رزمندگان با حداقل 6 ماه حضور مستمر در مناطق جنگی و یا 9 ماه حضور غیر مستمر

هر دو گروه مشمول سهمیه ایثارگران‌، می‌توانند با کسب 70 درصد (که بحث بر سر تصویب این رقم بر روی 85 درصد نیز شده است) از تراز آخرین نفر قبولی بدون سهمیه در رشته محل مورد نظر، می‌توانند در آن رشته محل در صورت وجود ظرفیت پذیرش شوند.

این دانشگاه ظرفیت برای مشمولان این سهمیه برای دسته اول 25 درصد از ظرفیت کل و برای دسته دوم 5 درصد از ظرفیت کل رشته محل را اختصاص داده است. بعضاً شاهد آن هستیم که سهمیه 25 درصدی دسته اول تکمیل نمی‌شود که در این صورت مازاد این ظرفیت به سهمیه‌های 5 درصدی گروه دوم افزوده می‌شود.

مشمولان این سهمیه در شهریه‌های دانشگاه‌ آزاد نیز مشمول تخفیف‌‌های 40 الی 100 درصدی خواهند شد.

سهمیه بسیج فعال

با انتشار دفترچه راهنمای انتخاب رشته دانشگاه آزاد 1403 شاهد حذف سهیمه بسیج فعال از این دانشگاه هستیم.

این سهمیه، از موارد مختص دانشگاه آزاد اسلامی بوده است که تا سالیان پیش داوطلبان زیادی از آن استفاده می کردند. با حذف سهمیه بسیج فعال دانشگاه آزاد می توان سهمیه های موثر در این دانشگاه ها را عیناً مشابه دانشگاه های سراسری دانست.

لذا مطابق آن چه در دفترچه انتخاب رشته دانشگاه آزاد 1403 آورده شده است، تمام سهمیه موثر در اتخاب رشته از قرار زیر خواهد بود :

ایثارگران، رزمندگان، خانواده شهدا و سهمیه مناطق

سهمیه مناطق در دانشگاه آزاد 1403

همان طور که مشاهده می شود، مطابق آن چه در دفترچه انتخاب رشته دانشگاه آزاد آورده شده، برای اولین بار سهمیه مناطق وارد این دانشگاه شده است. پیش از این داوطلبانی که از هیچ یک سهمیه های خاص (ایثارگران، رزومندگان و . . . ) استفاده نمی کردند، با عنوان سهمیه های عادی، در دانشگاه آزاد شناخته می شدند. اما از امسال این داوطلبان دارای سهمیه مناطق خواهند بود.

این موضوع در دانشکاه آزاد، مشابه آن چه در دانشگاه سراسری اتفاق می افتد اثر می گذارد، و هر داوطلب دارای یکی از سهمیه های مناطق 1، 2، 3 خواهد بود. ملاک داشتن هر یک از این سهمیه ها به محل تحصیل داوطلبان باز می گردد و در کارنامه نتایج اولیه آن ها درج شده است. بدین صورت که :

*برای داوطلبان نظام قدیم بخش محل تحصیل سه سال آخر دبیرستان و یا هنرستان آن ها

*برای داوطلبان نظام جدید (سالی واحدی یا ترمی واحدی) محل اخذ مدرک تحصیلی دو سال آخر دبیرستان و پیش دانشگاهی مد نظر است.

*در صورت متفاوت بودن منطقه، حتی برای یک سال تحصیلی از دوره دبیرستان، منطقه مرفه تر در نظر گرفته خواهد شد.

*داوطلبانی که حداقل 2 سال از 3 سال آخر تحصیل خود را در خارج از کشور گذرانده باشند، جزو سهمیه منطقه سه لحاظ خواهند شد.

* کلیه داوطلبانی که دارای معلولیت ( نابینا، ناشنوا، نیمه بینا، نیمه شنوا و کلیه معلولین جسمی حرکتی که مورد تأیید سازمانی بهزیستی قرار گرفته‌ اند) دارای سهمیه منطقه 3 خواهند بود.

تغییرات دیگر در دانشگاه آزاد

از دیگر تغییرات مهم در دانشگاه آزاد در سال 1403 می توان به تغییر ملاک پذیرش در این دانشگاه اشاره کرد.

پیش از این دانشگاه آزاد اوطلبین را بر اساس تراز یا نمره کل آن ها رده بندی می کرد که از امسال این ملاک فقط رتبه داوطلبان خواهد بود.

سهمیه‌های ویژه و تاثیر آن در کنکور دانشگاه آزاد 1403

برخی از سهمیه‌ها هستند که در برخی از سال‌ها برای داوطلبان مناطق خاصی در نظر گرفته می‌شود، که امیدواریم هرگز نیاز به استفاده از آن نشوند، برای مناطقی که دچار بلای طبیعی شده‌اند همانند سیل و زلزله و… می‌باشد.

عموما 5 درصد از ظرفیت کل برای این داوطلبان در نظر گرفته می‌شود.

این نکات و بهره‌بردن از آن‌ها به این علت باید در مشاوره انتخاب رشته دانشگاه آزاد 1403 لحاظ گردد که می‌تواند تأثیر به سزایی بر تراز داوطلبان بگذارد.

نکته مهم دیگر در این مبحث که به عنوان راهنمای انتخاب رشته دانشگاه آزاد باید لحاظ گردد این است که:

داوطلبان ممکن است در صورت استفاده از برخی از سهمیه‌ها به علت شرط حداقل تراز و ظرفیت دانشگاه‌ها، متضرر شوند. از این روی برای تشخیص این مهم لازم است با مشاوران با تجربه در مراکز معتبر در تماس باشید.

یکی از نکات بسیار مهم در نحوه چینش کد رشته محل‌های داوطلبان می‌تواند استفاده از آمار و اطلاعات آخرین نفرات قبولی در آن رشته محل، در سال‌های گذشته باشد.

این موضوع همواره در مشاوره انتخاب رشته دانشگاه آزاد 1403 نیز باید با کمک آمار داوطلبان سال 1402 در نظر گرفته شود. برای این منظور در ادامه بر روی این مسئله تمرکز کرده ایم:

مشاوره انتخاب رشته دانشگاه آزاد

رتبه لازم برای قبولی در دانشگاه آزاد در رشته‌های مختلف

برای استفاده صحیح از آمار سال گذشته در مشاوره انتخاب رشته دانشگاه آزاد 1403 برخی از رتبه‌های قبولی آخرین نفرات در واحد‌های مختلف در رشته‌های محبوب را برای شما گردآوری کرده ایم.

شما می‌توانید با بهره‌گیری از آن‌ها تخمین قبولی دقیق‌تری برای سال جاری در رشته محل مد نظرتان انجام دهید.

مهندسی مکانیک

نام واحد

دانشگاه آزاد

تعداد

 پذیرفته‌شدگان

آخرین رتبه کشوری پذیرفته شدگان
علوم و تحقیقات 320 7835
تهران جنوب 300 27984
تهران مرکز 280 39706
تهران شمال 245 68595
نجف آباد 220 73276
مشهد 182 85133
تهران غرب 195 88375
کرج 160 90652
اهواز 110 105300
شیراز 135 106525
تبریز 105 115461
تهران شرق 170 120865
خمینی شهر 110 153732

پزشکی

نام واحد بازه رتبه کشوری در سهمیه عادی آخرین رتبه قبولی در سهمیه
دانشگاه آزاد واحد علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران 3500 – 4000 ایثارگران – 7470
دانشگاه آزاد واحد مشهد 4500 – 5200 ایثارگران – 10623
دانشگاه آزاد علوم پزشکی ساری 6200 – 6500
دانشگاه آزاد تبریز 4500 – 4800 بسیج فعال- 64141
دانشگاه آزاد قم 6200 – 6500 بسیج فعال – 45623
دانشگاه آزاد کرمان 6750 – 7000
دانشگاه آزاد اردبیل 5700 – 6000

با بررسی جدول بالا می‌توانید به حدود رتبه لازم برای قبولی و تأثیر سهمیه‌های مختلف بر پذیرش داوطلبان پی‌ ببرید.

 معماری

نام دانشگاه  حداقل رتبه کشوری مورد نیاز
تهران مركزي 17960
تهران جنوب 30250
تهران شمال 41823
تهران غرب 47253
خوراسگان 68520
تهران شرق 70371
مشهد 72731
يادگار امام خميني (ره) 100069
شيراز 103698
نجف آباد 108563
تبريز 116987
قزوين 122050
رودهن 134625
پرند 136985
پرديس 138005
هشتگرد 156322

رشته معماری نیز در دانشگاه‌های مختلف آزاد اسلامی، همواره مورد توجه داوطلبان کنکور سراسری بوده است.

برای اطلاع از دیگر رتبه‌های لازم برای قبولی در رشته محل‌های مدنظرتان می‌توانید به صورت تلفنی و یا حضوری با مشاوران مرکز الو سلام مشاور در ارتباط باشید.

شهریه تحصیل در دانشگاه‌های آزاد اسلامی

هزینه تحصیل همواره می‌تواند یکی از فاکتورهای مهمی باشد که باید در مشاوره انتخاب رشته دانشگاه آزاد 1403 نیز به آن پرداخته شود.

هزینه تحصیل برای گروه و رشته‌‌های مختلف، متفاوت می‌باشد. اما شهریه برای تمام واحد‌های دانشگاه آزاد یکسان خواهد بود.

کاردانی

رشته تحصیلی تعداد واحد شهریه ثابت (میلیون ریال) شهریه متغیر 18 واحد نظری ( میلوین ریال) شهریه ثابت و متغیر (میلیون ریال)
فنی مهندسی 18 واحد نظری 7 8 15
علوم انسانی 18 واحد نظری 6 الی 6.5  7 12 الی 13

 کارشناسی ناپیوسته

 رشته تحصیلی  تعداد واحد شهریه ثابت ( میلوین ریال)  شهریه متغیر(۱۸ واحد نظری)  میلیون ریال شهریه ثابت و متغیر (ریال)
فنی و مهندسی ۱۸ واحد نظری 20 1.2 3.2
علوم انسانی ۱۸ واحد نظری 15 1.2 2.7
تربیت بدنی ۱۸ واحد نظری 1.8 1.2 3

 کارشناسی پیوسته غیر پزشکی

 رشته تحصیلی  تعداد واحد (نظری) شهریه ثابت (میلیون ریال)  شهریه متغیر(۱۸ واحد نظری) میلیون ریال
علوم ورزشی و گرایش های آن 18 13 14
کارشناسی پیوسته رشته های فیزیک، زیست، جهانگردی و مهندسی هسته ای ۱۸ 12 16
کارشناسی پیوسته کلیه گرایش های معماری-شیمی -شهرسازی-فناوری اطلاعات- مهندسی پزشکی ۱۸ 19 25
عموم رشته‌های زیر گروه یک هنر اعم از فرش، طراحی لباس، طراحی پارچه ۱۸ 22 13
رشته های علوم انسانی-الهیات و معارف اسلامی(فقه و مبانی حقوق-فلسفه و حکمت اسلامی)-جغرافیا و کلیه گرایش های آن(گردشگری – طبیعی- انسانی) زبان و ادبیات فارسی-حقوق-تاریخ-زبان انگلیسی-مدیریت صنعتی ۱۸ 13 14
اکثر رشته های فنی و مهندسی(برق- مکانیک-صنایع-عمران-مواد -هوافضا -رباتیک- سازه های ریلی-اپتیک و لیزر و…) ۱۸ 20 15

 شهریه پزشکی دانشگاه آزاد

 رشته تحصیلی  تعداد واحد شهریه ثابت ( میلیون ریال)  شهریه متغیر(۱۸ واحد نظری) میلیون ریال شهریه ثابت و متغیر (میلیون ریال)
پزشکی ۱۸ واحد نظری و عملی 9 10 20

 شهریه کارشناسی پیراپزشکی دانشگاه آزاد

 رشته تحصیلی شهریه ثابت ( میلیون ریال)  شهریه متغیر(۱۸ واحد نظری) میلیون ریال شهریه ثابت و متغیر (میلیون ریال)
پرستاری 45 53 97
اتاق عمل 45 30 75
مامایی 45 30 75
بهداشت عمومی 45 30 75

لازم به یادآوری است که:

مقادیر بالا، نرخ‌های تصویب شده سال تحصیلی قبل را نشان می‌دهد که برای سال تحصیلی پیش روی کافیست به مقادیر بالا حدود 10 الی 15 درصد اضافه کنید.

اعتبار مدرک دانشگاه آزاد

یکی از مسائلی که همواره در مشاوره انتخاب رشته دانشگاه آزاد 1403 باید برای داوطلبان مطرح گردد، اعتبار دانشگاهی است که قصد ادامه تحصیل در آن را دارند.

شاید در کل بتوان گفت که مدرک دانشگاه آزاد مورد تأئید وزارت علوم می‌باشد، اما در عمل و در بازار کار، شاید با این موضوع مواجه شوید که از کدام واحد دانشگاه آزاد فارغ التحصیل شده‌اید نیز اهمیت پیدا کند.

لذا باید با شناخت نسبت به سطح علمی آن واحد، علایق خود را در لیست انتخاب رشته وارد کنید.

به عنوان مثال:

دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، در رشته‌های گروه فنی مهندسی هم سطح دانشگاه‌های رده بالا سراسری می‌باشد و با آن‌ها رقابت می‌کند.

اما در کل، مدرک دانشگاه آزاد اسلامی، بعد از دوره‌های روزانه و شبانه دانشگاه‌های سراسری، در جایگاه بعدی قرار گرفته و بالاتر از دانشگاه‌های پیام نور و غیر انتفاعی، سطح متناسبی از این لحاظ دارد.

ثبت نام دانشگاه آزاد بدون کنکور

ممکن است داوطلبان زیادی متقاضی انتخاب رشته و ثبت نام در دانشگاه آزاد باشند که موفق به پذیرش در این مرحله در رشته مورد علاقه خود نشده‌اند، و یا داوطلبانی که نتوانستند در آزمون سراسری شرکت کنند از ادامه تحصیل در این دانشگاه در سال جاری منصرف شوند.

اما خبر خوب برای این دسته از داوطلبان آن است که:

بیش از 85 درصد از ظرفیت‌های دانشگاه‌های آزاد در واحدهای مختلف، به ثبت نام‌های بدون کنکور اختصاص داده شده است.

درخواست مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری 1402

اما برای اطلاع دقیق از شرایط و نحوه ثبت نام بر اساس سوابق تحصیلی می‌توانید به مقاله مرتبط با آن مراجعه کنید و یا با مشاوران مراکز معتبر و دارای مجوز در تماس باشید.

AsliCallBanner

محتوای جدول

پیمایش به بالا
برای دریافت مشاوره کلیک کنید