تاثیر نمرات و معدل و سوابق تحصیلی در قبولی کنکور سراسری و آزاد

اطلاع از تاثیر معدل و نمرات و سوابق تحصیلی در قبولی کنکور سراسری و آزاد با این شماره با مشاوران تحصیلی سامانه الو سلام مشاور. 02166081200

محتوای جدول

در سال های اخیر تاثیر سوابق تحصیلی یا تاثیر معدل در کنکور یکی از مباحث داغ کنکور سراسری بوده است. بر اساس اخبار منتشر شده افزایش تاثیر معدل و کاهش تاثیر نمره کسب شده در آزمون کنکور سراسری همواره مورد توجه بوده است که این مساله به خاطر کاهش استرس و فشار روانی جلسه کنکور بوده است.

تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور  در چند سال اخیر دستخوش تغییرات زیادی بوده است. این تاثیر در ابتدا 15 سپس 25 و 30 بوده است. همچنین تاثیر سوابق به صورت مثبت یا قطعی را در سال های گذشته شاهد بودیم. ناگفته نماند در سال های آینده امکان افزایش تاثیر معدل به نسبت اعداد ذکر شده زیاد است.

سوالاتی مانند نحوه تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور بر اساس نظام اموزشی، ترمیم معدل، تاثیر مثبت یا قطعی از دغدغه های اصلی داوطلبین کنکور است. با توجه به اهمیت تاثیر معدل در کنکور در این مطلب به صورت کامل به تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور سراسری می پردازیم تا ابهامات و سوالات شما عزیزان در این مورد بر طرف شود. همچنین در صورت داشتن هر گونه ابهام می توانید از طریق تماس با مشاورین مرکز پاسخ سوالات خود را دریافت کنید.

نحوه اعمال سوابق تحصیلی در کنکور 1402

بر اساس اخبار منتشر شده تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور 1402 مشابه سال قبل بوده و به صورت مثبت لحاظ می شود. تاثیر معدل بر اساس سال فارغ التحصیلی داوطلب در نظر گرفته می شود. همچنین عنوان دیپلم داوطلبان نیز در سوابق تحصیلی موثر است. که در ادامه همین مطلب توضیحات لازم به صورت کامل شرح داده خواهد شد.

فارغ التحصیلان نظام قدیم

برای فارغ التحصیلان نظام قدیم برای داوطلبانی که مدرک دیپلم خود را بعد از سال 84 دریافت کرده باشند دروس نهایی به صورت 25 درصد در کنکور تاثیر خواهد داشت. همچنین افرادی که مدرک پیش دانشگاهی خود را بعد از سال 91 دریافت کرده باشند از تاثیر 5 درصدی بهرهمند می شوند. در واقع بیشترین تاثیر برای سوابق تحصیلی برابر 30 درصد برای داوطلبان کنکور خواهد بود.

فارغ التحصیلان نظام جدید

برای داوطلبان کنکور نظام تحصیلی 6  3  3  تاثیر 30 درصدی برای امتحانات پایان ترم که به صورت  نهایی برگزار می شود لحاظ خواهد شد.

تاثیر سوابق تحصیلی بر اساس نوع مدرک دیپلم و زیرگروه آموزشی

یکی از عواملی که داوطلبین کنکور برای ورود به دانشگاه باید مد نظر قرار دهند تاثیر سوابق تحصیلی بر اساس نوع دیپلم و زیر گروه آموزشی است. بر اساس اطلاعات دفترچه شماره 2 انتخاب رشته سازمان سنجش در صورت یکسان بودن رشته امتحانی و نوع دیپلم حداکثر تاثیر لحاظ خواهد شد.

به عنوان مثال داوطلبی که دیپلم تجربی نظام اموزشی 6  3  3 داشته باشد و در زیر گروه تجربی در کنکور شرکت کنند از 30 درصد تاثیر سوابق تحصیلی برخوردار می شود.

در صورتی که رشته دیپلم داوطلب با نوع مدرک یکسان نباشد بسته به نوع دیپلم تاثیر سوابق تحصیلی متفاوت است. همچنین این تاثیر بسته به زیرگروه انتخابی در مجموعه امتحانی نیز متفاوت است.

به عنوان مثال فردی ک با دیپلم ریاضی نظامی آموزشی 6 3 3 در کنکور تجربی شرکت کرده باشد برای زیر گروه یک که اکثر رشته های پرطرفدار مثل پزشکی دندانپزشکی و فیزیوتراپی و … در آن قرار دارد حدود 22 درصد معدل در سوابق تحصیلی فرد لحاظ می شود. این تاثیر برای رشته داروسازی در زیر گروه دو حدود 23 درصد است.

برای کسب اطلاع از تاثیر سوابق تحصیلی در زیرگروه های مختلف تحصیلی با مشاورین ما در تماس باشید.

تفاوت تاثیر معدل به صورت مثبت و قطعی

در سال های اخیر تاثیر سوابق تحصیلی به در برخی از سال ها به صورت مثبت و در برخی از سال ها به صورت قطعی بوده است.

تاثیر سوابق به صورت مثبت به این معنا است که اگه معدل فرد باعث افزایش نمره نهایی فرد شود لحاظ می شود در غیر این صورت نمره منفی برای فرد بخاطر معدل پایین در نظر گرفته نمی شود.

در تاثیر سوابق تحصیلی به صورت قطعی در صورتی که معدل فرد از معدل تراز شده کمتر باشد یا حتی اگر رشته دیپلم داوطلب با نوع کنکور یکی نباشد معدل تاثیر منفی در تراز نهایی فرد خواهد داشت.

در حال حاضر در کنکور 1402 تاثیر سوابق تحصیلی به صورت مثبت لحاظ می شود.

ترمیم معدل برای افرادی که معدل پایین دارند

افرادی که معدل کمی دارند می توانند از طریق راهکار هایی که آموزش پرورش و سازمان سنجش در نظر گرفته اند معدل خود را افزایش دهند. این افراد با مراجعه به آموزش پرورش و ثبت نام در دروسی که نمره کمی دارند می توانند با کسب نمره بالاتر از تاثیر مثبت سوابق تحصیلی برخوردار شوند.

سخن پایانی در مورد تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور سراسری

در این مطلب اطلاعات مفیدی در مورد تاثی سوابق تحصیلی در کنکور ارائه شد. یکی از مواردی که باید همواره مورد توجه داوطلبان کنکور قرار بگیرد اینست که بر اساس تصمیمات و نظرات مسئولین مرتبط همواره افزایش تاثیر سوابق تحصیلی مورد توجه بوده است. حتی در سال های اخیر بحث تاثیر 60 درصدی نیز مطرح شده است.

لذا پیشنهاد می کنیم افراد در صورتی که معدل کمی دارند یا در حال تحصیل هستند برای بهره مند شدن از بیشترین تاثیر سوابق تحصیلی معدل دروس نهایی خود را افزایش دهند.

  • آیا داشتن نمرات و معدل پایین، تأثیر زیادی در رتبه کنکور دارد؟
  • آیا داشتن نمرات و معدل عالی به کسب رتبه خوب و قبولی در رشته‌ های برتر کمک می‌ کند؟
  • شرایط شرکت در آزمون‌ های ترمیم معدل به چه صورت است؟
  • آیا توصیه می‌ شود داوطلبان در فرصت ترمیم معدل شرکت کنند؟
  • تأثیر نمرات و معدل برای کسانی که دیپلم خود را سال‌ ها قبل گرفته‌ اند به چه صورت است؟
  • تأثیر نمرات و معدل برای کسانی که تغییر رشته داده‌ اند به چه صورت است؟
  • سوابق تحصیلی در کنکور سال آینده به صورت مثبت در نظر گرفته می‌ شود یا مستقیم؟

درخواست مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری 1403

برای اطلاع بیشتر از نحوه دقیق محاسبه این نمرات در رتبه کنکور و امتحانات ترمیم معدل،
با این شماره ها با مشاوران “الو سلام مشاور” تماس بگیرید.شماره تماس

محتوای جدول

پیمایش به بالا