شرایط تغییر رشته دبیرستان – مشاوره تغییر رشته دبیرستان

شرایط تغییر رشته دبیرستان

محتوای جدول

بسیاری از دانش آموزان، ممکن است بعد از انجام مشاوره و طی مراحل هدایت تحصیلی در پایه نهم و بعد از گذراندن یک یا چند پایه در هر یک از شاخه های نظری انتخابی خود، به دلایل مختلف قصد تغییر رشته ی خود را داشته باشند. برای این منظور دانش آموزان باید با شرایط تغییر رشته دبیرستان در پایه مد نظر شان آشنا باشند؛ این شرایط برای هر یک از پایه ها تفاوت هایی با هم دارند که در ادامه با آن ها آشنا خواهید شد.

دلایل مختلفی در هر یک از پایه ها ممکن است داوطلبین را به این سمت سوق دهد تا به فکر تغییر رشته خود بیافتند. به عنوان مثال در پایه دهم بسیاری از دانش آموزان به دلیل تفاوت هایی بین آن چه از رشته مد نظرشان در ذهن داشتند، با آن چه در عمل می بینند، به سوی تغییر رشته کشیده می شوند. در پایه یازدهم و دوازدهم نیز برای آمادگی در کنکور و مسیر شغلی مورد علاقه خود، دست به این مهم می زنند.

لذا در این مطلب بر اساس پایه های مختلف، به بررسی شرایط تغییر رشته دبیرستان خواهیم پرداخت.

شرایط تغییر رشته دبیرستان

شرایط تغییر رشته دبیرستان تغییر رشته در پایه دهم به یازدهم

عموم دانش آموزان در این پایه به دلیل پی بردن به عدم علاقه به رشته انتخاب شده در هدایت تحصیلی پایه نهم، با پشیمانی از انتخاب خود مواجه می شوند و در پی تغییر رشته خود بر می آیند. شرایط تغییر رشته دبیرستان در پایه دهم برای متقاضیان به شرح ذیل است:

قدم اول درخواست تغییر رشته 

1- درخواست و تأیید اولیای دانش آموز، برای انجام تغییر رشته الزامیست. برای این منظور ولی دانش آموز باید فرم نمون برگ (الف) را که برای تغییر رشته تهیه شده است را امضا نماید و همراه با تایید خود دانش آموز، آن را تحویل مدیر واحد آموزشی دهد.

  • این نمون برگ باید تا حداکثر 2 هفته پیش از شروع امتحانات خرداد ماه و یا شهریور ماه با امضای ولی و دانش آموز تحویل داده شود.
  • نمون برگ را در 2 نسخه تکمیل و امضا نمایید و یک نسخه را نزد خود نگاه دارید و یک نسخه را جهت درج در پرونده دانش آموز تحویل مسئول مربوطه دهید.
  • چنان چه دانش آموز در هر دو مرحله ( خرداد ماه و شهریور ماه ) درخواست تغییر رشته داشته باشد، باید فرم های جداگانه را تکمیل نماید.

قدم دوم تایید مشاور واحد آموزشی 

2- در وهله بعد نیاز به تاییدیه مشاور واحد آموزشی ( مدرسه ) دانش آموز و هم چنین آموزش و پرورش منطقه می باشد.

  • در صورت نبود مشاور تحصیلی در واحد آموزشی دانش آموز و یا عدم حضور وی در تعطیلات تابستان، مسئولیت اخذ تاییدیه کتبی مشاور تحصیلی، بر عهده مدیر واحد آموزشی مذکور می باشد.

معرفی به واحد امتحانات

3- معرفی دانش آموز به واحد آموزشی مذکور در نمون برگ، جهت شرکت در امتحانات بعد از تایید شدن درخواست وی جهت تغییر رشته توسط آموزش و پرورش منطقه / ناحیه / شهرستان.

  • در صورتی که رشته جدید درخواستی داوطلب، در واحد آموزشی اولیه داوطلب موجود باشد، به همان واحد برای گذراندن امتحانات معرفی می گردد.
  • در صورت نبود رشته یا شاخه درخواستی در واحد آموزشی متقاضی، با هماهنگی با آموزش و پرورش، دانش آموز می تواند واحد جدید را توسط نمون برگ ( ب ) تعیین و انتخاب نماید.
  • لازم به ذکر است در صورت تایید از سوی آموزش و پرورش، واحد مذکور ملزم به گرفتن امتحانات از دانش آموز می باشد و لازم است در پایان، نتایج وی را طی گزارشی در نمون برگ مذکور تسلیم واحد مربوطه بنماید.

مرحله نهایی شرکت در امتحانات

4- شرکت در امتحان تغییر رشته ( در رشته مد نظر دانش آموز در پایهه دهم ) و کسب نمره قبولی در دروس این پایه

  • دانش آموز می تواند در امتحانات هر دو رشته ( رشته مبدا و مقصد ) شرکت نماید.
  • تنها دو فرصت خرداد و شهریور ماه برای کسب نمره قبولی برای دانش آموز وجود خواهد داشت.
  • جدول دروس این پایه در رشته های مختلف به شرح زیر خواهد بود:

منابع امتحانی تغییر رشته 

رشته ریاضی فیزیک رشته تجربی رشته ادبیات و علوم انسانی رشته علوم و معارف اسلامی رشته‌های شاخه فنی‌وحرفه‌ای رشته مهارت‌های شاخه کاردانش رشته /شاخه
 

 

ریاضی۱
هندسه۱

فیزیک۱

شیمی۱

 

ریاضی۱

فیزیک۱

شیمی۱

زیست‌شناسی۱

علوم و فنون ادبی۱

جامعه‌شناسی۱

اقتصاد

منطق

تاریخ۱ (تخصصی رشته)

عربی (زبان تخصصی رشته)۱

اصول عقاید۱

علوم و معارف قرآنی ۱

شرکت در آزمون تمامی دروس اختصاصی

دروس شایستگی‌های فنی و غیرفنی)رشته موردنظر و کسب نمره قبولی

شرکت در تمامی آزمون‌های دروس اختصاصی (قبولی در دروس شایستگی‌های غیرفنی) و گذراندن شایستگی فنی «استاندارد مهارت» و قبولی برابر با نمرات دستگاه متولی تا پایان پایه یازدهم  

 

 

نام دروس  جهت  آزمون تغییر رشته

  • چنان چه هر یک از عناوین دروس مذکور در جدول فوق با رشته ابتدایی دانش آموز مشترک باشد، و دانش آموز در امتحانات خود موفق به کسب نمره قبولی در آن شده باشد، نیازی به شرکت مجدد در امتحان آن درس نخواهد داشت.

نکات قابل توجه بعد از آزمون

پس از محرز گشتن داشتن تمام شرایط تغییر رشته دبیرستان در پایه دهم، دروس دانش آموز مورد پذیرش قرار خواهد گرفت و مابقی دروس پایه دهم در رشته مد نظر خود را می تواند به انتخاب خود در یکی از تابستان های پایه یازدهم و یا دوازدهم بگذراند.

  • دروسی که دارای کد یا عنوان مشابهی در دو رشته مبدا و مقصد نبوده اند، اما دارای محتوا مشابه و مشترک هستند، مورد قبول جهت تطبیق قرار خواهند گرفت.
  • در صورت تغییر تعداد واحد هر یک از دروس تطبیقی در تغییر رشته، تعداد واحد در رشته جدید مدنظر خواهد بود.
  • دروس نام برده شده که لازم است در یکی از تابستان های پیش روی برای تکمیل پایه دهم گذرانده شوند، در کارنامه آتی داوطلب با کلمه کمبود مشخص می گردند.
  • دروس رشته ابتدایی داوطلب که در رشته جدید وی وجود ندارند، در کارنامه آتی دانش آموز با نام مازاد درج خواهند شد.

لازم به ذکر است تمام مراحل تطبیق و درج نمرات برای رشته جدید دانش اموز، به صورت رایانه ای و سیستماتیک صورت خواهند پذیرفت.

اما با توجه به اهمیت این موضوع به دانش آموزان توصیه اکید می کنیم که بدون مشورت با مشاوران مختلف، از هر گونه تصمیم گیری در این خصوص جدا خودداری فرمایند.

برای پایه یازدهم شرایط تغییر رشته دبیرستان متفاوت خواهد بود که در ادامه آن ها را خواهیم دید:

شرایط تغییر رشته دبیرستان تغییر رشته در پایه یازدهم به دوازدهم

دانش آموزان مشغول به تحصیل در پایه یازدهم که قصد تغییر رشته خود را دارند، نیز همانند مراحلی که در بالا گفته شد را در پیش خواهند داشت. علاوه بر این برای این دانش آموزان، باید رای کمیسیون منطقه نیز صادر گردد که در فرم بخشنامه ویژه این پایه وجود دارد.

این دانش آموزان نیز با درخواست کتبی خود و امضا و تایید اولیا باید اقدام خود را با پر کردن نمون برگ الف تحویل مدیر واحد آموزشی خود دهند. برای دانش آموزان این مقطع، با تشکیل کمیسیون خاص اداره آموزش و پرورش منطقه، ناحیه، شهرستان، برای موافقت با آن تصمیم گیری می شود. لذا تمام الزامات این پایه برای دانش آموزان از قرار زیر خواهد بود

  • مدیر واحد آموزشی
  • موافقت کمیسیون خاص اداره آموزش و پرورش شهرستان
  • موافقت کمیسیون خاص اداره آموزش و پرورش منطقه
  • موافقت کمیسیون خاص اداره آموزش و پرورش ناحیه محل تحصیل

نکه مهمی که دانش آموزان این پایه باید به آن توجه کنند این است که این قانون فعلا فقط برای دانش آموزان شاخه ی نظری می باشد و شامل دیگر شاخه ی های متوسطه نخواهد شد.

منابع امتحانی تغییر رشته دهم به یازدهم شاخه نظری

در ادامه همان طور که در بالا گفته شد بعد از معرفی دانش آموز، امتحانات وی برگزار می گردد که در این مقطع عناوین امتحانی آن ها به قرار زیر خواهد بود:

ردیف عنوان رشته عناوین  دروس
1 ریاضی فیزیک حسابان 1 ، هندسه 2 ، فیزیک 2 ، شیمی 2
2 علوم تجربی ریاضی 2 ، فیزیک 2 ، شیمی 2 ، زیست شناسی  2
3 ادبیات و علوم انسانی علوم و فنون ادبی 2 ، جامعه شناسی 2 ، عربی تخصصی رشته 2، فلسفه 1
4 علوم و معارف اسلامی علوم و معارف قرآنی 2 ، اصول عقاید 2 ، عربی تخصصی رشته 2، تاریخ تخصصی رشته 2

دانش آموز پایه یازدهم متقاضی تغییر رشته به سایر رشته ها و شاخه های تحصیلی می تواند مطابق ماده 74 الی 76 آیین نامه آموزشی دوره دوم متوسطه، در مدارس بزرگسالان و یا مدارس آموزش از راه دور مطابق ضوابط و مقررات ثبت نام و ادامه تحصیل دهد.

شرایط تغییر رشته دبیرستان اخذ دیپلم مجدد

بسیاری از دانش آموزان ممکن است به دلایل مختلفی نیاز به اخذ مجدد مدرک دیپلم در رشته ثانویه ای را داشته باشند. برای مثال بسیاری از دانش آموزانی که اقدام به تحصیل در خارج از کشور کرده اند، ممکن است برای رشته دانشگاهی پذیرش اخذ کرده باشند که نیاز به مدرک با رشته دیگری داشته باشند.

برای این منظور به چند طریق کلیه متقاضیان اخذ دیپلم مجدد در رشته غیر متناظر، می توانند اقدامات ذکر شده در زیر را اتخاذ نمایند تا بتوانند به هدف خود برسند:

1- دریافت دیپلم غیرمتناظر در شاخه کاردانش:

برای این منظور می توانید به یکی از روش های زیر اقدام نمایید:

  • فارغ التحصیلان دوره های 6 ساله و 4 ساله متوسطه، در صورتی که متقاضی دریافت دیپلم دوره دوم متوسطه در شاخه کاردانش باشند، جهت ارائه دروس مهارتی و شایستگی های فنی و دروس شایستگی های غیر فنی در رشته مورد نظر در محل تایید شده از سوی آموزش و پرورش منطقه مراجعه کند و به علاوه می بایست دروس تعلیمات دینی شامل درس دینی3 ، اخلاق3 و قرآن 3 و عربی و زبان قران 3 را بگذرانند. در صورتی که بتوانند در موارد فوق نمره حد نصاب قبولی را اخذ کنند، می توانند در رشته مذکو دیپلم خود را کسب نمایند.
  • اگر فارغ التحصیل دوره های 3 ساله، نیم سالی – واحدی و 3 ساله سالی – واحدی متوسطه هستید و تمایل به اخذ دیپلم مجدد دوره دوم متوسطه در شاخه کار و دانش را دارید، باید تمام دروس پایه دوازدهم رشته مورد نظر را بگذرانید و گواهینامه دروس مهارتی با عنوان شایستگی های فنی بگیرید. در صورتی که نمره حد نصاب قبولی را اخذ کرده باشید و موفق به گذراندن شایستگی های غیرفنی در رشته مورد نظر شده باشید، دارای شرایط تغییر رشته دبیرستان خواهید بود و می توانید دیپلم مجدد خود را اخذ نمائید.

2- دریافت دیپلم غیرمتناظر در شاخه نظری :

برای این منظور داوطلبین ملزم به شرکت در امتحانات تمام دروس پایه دوازدهم در رشته مد نظر خود می باشند. در صورت موفق شدن به کسب حد نصاب نمرات در تمام امتحانات دروس رشته تحصیلی جدید، می توانید دیپلم جدید خود را اخذ نمایید. قبولی بدون نمره با کد 96 درج می گردد و دروس پایه دهم و یازدهم که مورد تایید قرار گرفته باشند، نیز با نشان ضربدر در کارنامه پایانی مشخص می گردند.

معدل کثبی این داوطلبین نیز بر اساس نمرات اکتسابی آن ها، از دروس نهایی و معدل کل دانش آموز با در نظر گرفتن نمرات تمام دروس پایه دوزادهم، شامل نمرات آزمون های نهایی و غیرنهایی مطابق با ضوابط سنجش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی ، آیین نامه آموزشی دوره متوسطه شیوه نیم سالی، واحدی بزرگسالان محاسبه می گردد.

جمع بندی

همان طور که مشاهده کردید، شرایط تغییر رشته دبیرستان برای پایه های مختلف می تواند موانعی را بر سر راه این هدف شما قرار دهد. برای اطمینان از تمام الزامات و جزییات مصوبات آموزش و پرورش که هر ساله دست خوش تغییرات زیادی قرار می گیرد، می توانید با مشاوران مرکز الو سلام مشاور در ارتباط باشید.

اما پیش از این که دست به هر گونه اقدامی بزنید، حتما نیاز دارید که از مشاوره تغییر رشته دبیرستان بهره مند شوید، چرا که بعد از این اقدامات بازگشت به رشته اولیه یا رشته دیگر امکان پذیر نخواهد بود و می تواند شما را در مسیر بدتری نسبت به گذشته قرار دهد. لذا برای این منظور از مشاوران خود در مرکز الو سلام مشاور بخواهید تا پیش از بررسی شرایط تغییر رشته دبیرستان  در رابطه با این موضوع اطلاعات مشاوره ای دقیقی را ارائه دهند.

شماره تماس

محتوای جدول

پیمایش به بالا
برای دریافت مشاوره کلیک کنید