مشاوره تحصیل در ترکیه

تحصیل در ترکیه امتیازات ویژه ای برای دانشجویان بین المللی فراهم میکند.

یکی از آرزوهای همه جوانان و حتی بزرگسالان این است که می خواهند در ترکیه تحصیل کنند تا از شرایط تحصیلی و رفاه بیشتری برخوردار باشند.

اما بسیاری از افراد به علت نداشتن اطلاعات کافی در این مسیر گام بر نمی دارند که ما در این مقاله سعی داریم تا شما را با شرایط تحصیلی در مقطع لیسانس، ارشد و دکترا آشنا کنیم و دید وسیع تری به شما بدهیم تا امروز با انتخاب درست سعی بر ساختن آینده فردایتان بکنید.

مشاوره تحصیل در ترکیه

شرایط تحصیل در مقطع لیسانس

بسیاری از والدین پس از اینکه فرزندشان دوره دبیرستان را با موفقیت سپری کرد به دنبال این هستند تا فرزندشان را به کشورهای دیگر برای ادامه تحصیلات بفرستند و یکی از این کشورها ترکیه می باشد.

ترکیه به علت داشتن شرایط آب و هوا و فرهنگ مشابه به ایران گزینه اول بسیاری از خانواده ها می باشد اما چند اشتباه رایج و مرسوم وجود دارد که بسیاری از والدین از آن بی خبر هستند.

 ما قبل از بازگو کردن شرایط تحصیل در مقطع لیسانس در ترکیه می خواهیم چند اشتباه رایج را برای شما اصلاح کنیم.

نخست آن که:

ممکن است بسیاری از مشاوران مهاجرتی به شما بگویند که یکی از ویژگی‌های تحصیل در ترکیه پرداخت شهریه به لیر می باشد اما باید در نظر داشته باشید که این در بعضی از دانشگاه‌ها رایج است و طی چند سال اخیر تعداد بیشماری از دانشگاه‌های در ترکیه شهریه را به دلار دریافت می‌کنند و تفاوت دلار با لیر بسیار نیز قابل توجه می باشد لذا هرگونه اشتباه و یا محاسبه اشتباه در فرایند محاسبات مالی می‌تواند برای فرزندتان دردسرساز باشد و شما را نیز به زحمت بیاندازد.

نکته بعد این است که:

بسیاری از مشاوران می‌گویند فرزندتان بعد از تحصیل می تواند به راحتی کار پیدا کند اما باید این موضوع را در نظر داشته باشید که بخاطر شرایط کرونا ترکیه اکنون اقتصادش با مقداری بحران مواجه شده است و در زمان حاضر شرایط بیکاری در تمام کشور ها قابل توجه است.

به صورت جداگانه نرخ بیکاری نیز در ترکیه مقداری بالا می باشد از این رو برای فارغ التحصیلان دانشگاهی اولویت اول استخدام با دانشجویان بومی می باشد و بعد از آن به دانشجویان بین المللی اجازه و فرصت کاریابی داده میشود لذا این فکر که شما پس از فارغ التحصیلی به راحتی می‌توانید در اداره و یا مراکز ترکی مشغول به کار شوید کاملا اشتباه می باشد.

هر دانشگاه در ترکیه برای پذیرش دانشجویان بین المللی شرایط و ضوابط خاص خود را دارد و یکی از این شرایط در مقطع لیسانس معدل می باشد. بسیاری از دانشگاه های ترکیه معدل پذیرش دانشجو را از ۱۵ به بالا عنوان می‌کند و یا به سیستم تبدیل معدل در ترکیه B+.

مدرک زبان برای تحصیل در دانشگاه های ترکیه

دیگر شرط پذیرش داشتن مدرک زبان می باشد. مدرک بین المللی آیلتس و تافل از مدارک است که دانشگاه ترکی آن را قبول می کنند اما یک نکته بسیار مهم وجود دارد و آن این است که شما در صورتی که مدرک بین المللی زبان انگلیسی را برای پذیرش دانشگاه های ترکیه ارائه دهید فقط می توانید در دانشگاه‌هایی که به زبان انگلیسی تدریس می شود پذیرش بگیرید و اگر قصد این را دارید که در دانشگاه‌های ترک‌زبان درس بخوانید علاوه بر ارائه مدرک زبان آیلتس و تافل باید دوره زبان ترکی تومر را بگذرانید و پس از سپری کردن دوره می توانید به صورت رسمی کلاس‌های درسی خود را شروع نمایید.

به همین دلیل بسیاری از خانواده‌ها قبل از اینکه فرزندشان را به ترکیه بفرستند فرزندانشان را در کلاس های آمادگی زبان ترکی به نام های تومر ثبت نام می کنند.

ازمون ورودی دانشگاه های ترکیه که به صورت انحصاری توسط بعضی از دانشگاه ها برگزار می شود شامل یوس و اس ای تی می باشد.

یوس یک آزمون زبان ترکی برای تمامی مهاجران بین المللی می باشد و شامل دروس ریاضی ، خواندن و نوشتن ، جغرافیا و چند درس مهارتی دیگر می باشد. منابع هر دانشگاه با دانشگاه دیگر فرق می‌کند و معمولاً بیشتر این آزمون ها در فروردین و اردیبهشت برگزار می‌شود با این حال این آزمون‌ها در طی سال نیز برگزار می‌شود.

اگر می خواهید مدرک زبان آیلتس را ارائه دهید باید نمره شما از شش و نیم بالاتر باشد و اگر میخواهید تافل ارائه دهید نمره شما باید از ۶۵ بیشتر باشد تا بتوانید دومین شرط برای ورود به دانشگاه های ترکیه را به دست بیاورید در طی این سالها شرایط و قوانین تحصیل در ترکیه بسیار تغییر کرده است لذا هنگامی که می خواهید از فردی مشورت بگیرید ، سعی کنید که اطلاعات و دانش آن فرد متناسب با اکنون باشد زیرا ممکن است در سال‌های قبل شرایط تحصیلی نمرات زبان و معدل خیلی راحت تر گرفته شده باشند اما به دلیل تعداد زیاد مهاجرت تحصیلی به ترکیه قوانین دانشگاه ها سخت تر شده باشد.

از دیگر شرایط لازم برای تحصیل در مقطع لیسانس در ترکیه رزومه فردی شخص متقاضی می باشد شما هنگام ثبت نام رزومه ای از خود را ارائه می دهید که این رزومه باید حاوی اطلاعاتی مانند سوابق تحصیلی ،افتخارات، و جوایز ، در صورتیکه کارهای داوطلبانه انجام داده‌اید و یا رتبه های برتر شما در آزمون های داخلی یا مهارتی باشد.

مشاوره تحصیل در ترکیه

 شما باید سعی کنید که تنها نکات مهم و ضروری را در رزومه خود قید کنید. در بعضی از دانش‌آموزان دیده شده است که آنها اطلاعات غلط و دروغ را در رزومه خود می آورند اما پیشنهاد ما به شما این است که به هیچ عنوان اطلاعات غلط را وارد رزومه تحصیلی خود نکنید زیرا چنانچه دانشگاه پس از تحقیق و بررسی متوجه دروغ و اطلاعات نادرست شما بشود علاوه بر اینکه شما را ثبت نام نمی کنند به احتمال زیاد از طرف اداره مهاجرت ترکیه دیپورت می‌شوید.

و آخرین نکته این است که دانشگاه از شما توانایی پرداخت های شهریه و اثبات تمکن مالی را درخواست می کند برای تحصیل در مقطع لیسانس در صورتی که در دانشگاه های دولتی درس بخوانید هزینه تا ۲۰۰۰ دلار می باشد و چنانچه در دانشگاههای خصوصی ترکیه اقدام به تحصیل کنید این شهریه تا ۶ هزار دلار نیز می رود و به این مبلغ ها هزینه زندگی نیز اضافه می شود.

هزینه خوابگاه ها چه در دانشگاه‌های دولتی و چه در دانشگاه‌های خصوصی بالا می باشد لذا مهاجران بین المللی زیاد تمایلی به اجاره خوابگاه ندارند و بیشتر ترجیح می‌دهند در بیرون از محوطه دانشگاه‌ها خانه اجاره کنند. در نظر داشته باشید که پرداخت اجاره خانه ها نیز در بیشتر موارد به دلار می باشد.

برای اثبات توانایی مالی خود شما می توانید پرینت حساب مالی در ایران را که یک گردش شش ماهه پول را در حساب نشان دهد به دانشگاه و بعد به سفارتخانه ارائه دهید تا بتوانید بر اساس مدرک تحصیلی خود اقامت بگیرید.

مشاوره تحصیل در ترکیه در مقطع ارشد

تحصیل در مقطع ارشد یا فوق لیسانس با لیسانس تفاوت بسیاری دارد و از عمده تفاوت آن می توان به این موضوع اشاره کرد که تحصیل در مقطع فوق لیسانس آزمون ورودی ندارد اما ممکن است بعضی از دانشگاه ها هر سال و یا سالی دو بار اقدام به گرفتن آزمون ورودی از دانشجویان بین المللی نمایند تحصیل در این مقطع تحصیلی نیز نیاز به مدرک زبان انگلیسی و یا ترکی دارد و شما می توانید در دانشگاه های ترک‌زبان و انگلیسی‌زبان درس بخوانید که هزینه ها و شهریه ها در این دو دسته دانشگاه با یکدیگر فرق می‌کند.

هزینه دانشگاه های ترکیه در مقطع ارشد تا ۱۵۰۰ دلار می‌رسد و در دانشگاه‌های انگلیسی مبلغ تا ۴ هزار دلار و یا ۵ هزار دلار نیز می رسد. اما نگران هزینه ها نباشید زیرا در این مقطع به شما ۲۰ ساعت اجازه کار می دهند و شما می توانید با انجام کار پاره وقت دانشجویی از پس هزینه‌های خود بربیاید.

برای قبولی و گرفتن پذیرش در مقطع ارشد رزومه تحصیلی شما باید بسیار قوی باشد همچنین معدل بالا و نمره خوب زبان از شروطی است که باعث می‌شود پذیرش شما تسهیل پیدا کند.

اما اگر هر کدام از این فاکتورها را نداشته باشید پذیرش تحصیلی شما با چالش روبرو می شود لذا در درجه اول سعی در به دست آوردن رزومه تحصیلی قوی قبل از به پایان رسیدن مقطع لیسانس خود کنید.

مشاوره تحصیل در مقطع دکتری در ترکیه

تحصیل در مقطع دکترا در کشور ترکیه از لحاظ مدت زمانی ۴ سال می باشد. برای پذیرش در این مقطع دانشجویان باید دارای مقاله آی اس آی و مدرک زبان آیلتس یا تافل و یا تومر باشند. همچنین در این مقطع رزومه تحصیلی و پایان‌نامه بسیار مهم می‌باشد.

جذب دانشجو در مقطع دکترا نیازمند تایید شما از طرف یک استاد راهنما در ایران می باشد و پس از آن میتوانید دوره تحصیلی خود را در ترکیه شروع کنید.

تحصیل در مقطع دکترا در ترکیه به این صورت است که در دو سال اول بصورت حضوری در دانشگاه فعالیت می کنید و در دو سال بعدی روی پروژه و موضوعات تحقیقی خود کار می کنید.

دانشگاه های برتر ترکیه

  • دانشگاه استانبول
  • دانشگاه آنکارا
  • دانشگاه حاج تپه
  • فنی خاورمیانه
  • صابانچی
  • کوش

اخذ اقامت بعد از تحصیل امکان پذیر است اما شما باید در نظر بگیرید اقامت ترکیه تنها بعد از گذشت ۵ الی ۱۰ سال و منوط بر شرایطی امکان پذیر است.

برای اطلاع از شرایط ثبت نام، هزینه های تحصیل و زندگی و همچنین اطلاع از بهترین دانشگاه ترکیه برای ادامه تحصیل با این شماره ها تماس بگیرید تا مشاوران ما در دپارتمان مشاوره “الو سلام مشاور” شما را در این زمینه راهنمایی کنند و پاسخ دقیقی به سؤالات شما دهند.

شماره تماس

پیمایش به بالا
برای دریافت مشاوره کلیک کنید