هدایت تحصیلی پایه نهم

یکی از اهداف مهم نظام جدید آموزش و پرورش، انتخاب رشته هدفمند برای دانش‌آموزان مقطع متوسطه است. در این برنامه سعی می‌شود تا به کمک هدایت تحصیلی پایه نهم، فرآیند انتخاب رشته پایه نهم به بهترین شکل ممکن صورت گیرد.

استفاده از مشاوره تحصیلی و برنامه‌ریزی پایه نهم، بهره‌مندی از توصیه‌های معلمان و خانواده در کنار در نظرگرفتن علایق و مهارت‌های دانش‌آموزان تاثیر مهمی در هدایت تحصیلی نهم دارد.

در ادامه این مقاله قرار است راجع به فرآیند انتخاب رشته پایه نهم و عوامل موثر در هدایت تحصیلی توضیح بدهیم. مطالعه این مقاله را به والدین و دانش‌آموزان پایه نهم توصیه می‌کنیم!

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

هدایت تحصیلی پایه نهم

هدایت تحصیلی چیست؟

منظور از هدایت تحصیلی نهم، فرآیندی است که در آن با توجه به مهارت‌ها، استعداد و علاقه دانش‌آموزان و همچنین در نظرگرفتن نیازهای کشور، دانش‌آموزان به مناسب‌ترین رشته تحصیلی هدایت می‌شوند.

انجام هدایت تحصیلی منجر به کاهش نرخ بیکاری و افزایش نیروی کار ماهر در کشور می‌شود. همچنین با برنامه‌ریزی درست، دانش‌آموزان می‌توانند در رشته‌های مورد علاقه خود مشغول به تحصیل شده و نقش مهمی در آینده کشور ایفا کنند.

هدف از هدایت تحصیلی چیست؟

در سال‌های نه چندان دور، هیچ برنامه منظم و هدفمندی برای برنامه‌ریزی انتخاب رشته مقطع متوسطه وجود نداشت. بیشتر دانش‌آموزان با این تفکر که رشته‌های علوم تجربی بهترین هستند، بدون هیچ علاقه‌ای وارد این رشته می‌شدند. اما برنامه هدایت تحصیلی پایه نهم تاثیر مهمی روی انتخاب رشته درست دانش‌آموزان دارد.

در واقع هدایت تحصیلی با کمک به انتخاب رشته اصولی پایه نهم، آینده کاری و تحصیلی آن‌ها را تا حدود زیادی تضمین می‌کند. از مهم‌ترین اهداف هدایت تحصیلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شناخت مهارت‌ها، استعدادها و ویژگی‌های فردی دانش‌آموزان
  • ایجاد تعادل در برنامه‌های آموزشی پایه نهم
  • برقراری عدالت آموزشی
  • تقسیم هدفمند منابع و امکانات آموزشی با توجه به سیاست‌های توسعه‌ای کشور
  • برنامه‌ریزی برای انتخاب رشته آگاهانه
  • هدایت متوازن دانش‌آموزان به سمت رشته و شغل‌های ایده‌آل آن‌ها

زمان هدایت تحصیلی پایه نهم

اطلاع از زمان هدایت تحصیلی پایه نهم به دهم، به دانش‌آموزان و والدین آن‌ها کمک می‌کند تا با تمرکز و آگاهی بیشتری در زمان مقرر برای تکمیل روند اینترنتی انتخاب رشته اقدام کنند.

فرآیند هدایت تحصیلی و انتخاب رشته پایه نهم، پس از اعلام نتایج امتحانات خردادماه انجام می‌شود. سایت هدایت تحصیلی نهم، سامانه همگام است. در حال حاضر هنوز زمان دقیق هدایت تحصیلی نهم سال 1402 اعلام نشده است.

عوامل موثر و ملاک‌های هدایت تحصیلی کدام اند؟

انتخاب رشته یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دانش‌آموزان پایه نهم در سراسر کشور است. هدایت تحصیلی فرآیند بسیار مهمی است و در آینده کاری و تحصیلی دانش‌آموزان تاثیر به‌سزایی دارد. این فرآیند به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا با در نظرگرفتن علایق، مهارت‌ها، ویژگی‌های فردی خود و همچنین با توجه به نیاز کشور، انتخاب رشته پایه نهم را انجام دهند.

در روند هدایت تحصیلی، دو عامل مهم نقش دارند:

نتایج بررسی‌های مشاوره‌ای دانش‌آموزان

نتایج بررسی‌های مشاوره‌ای دانش‌آموزان یکی از عوامل موثر در هدایت تحصیلی است و جمعا 65 نمره دارد. بررسی‌های مشاوره‌ای نمون برگ‌هایی هستند که از طریق سایت همگام هدایت تحصیلی پایه نهم به آدرس hamgam.medu.ir در اختیار دانش‌آموز قرار می‌گیرند. دانش‌آموزان پایه نهم می‌توانند با مراجعه به این سایت، این فرم‌ها را به صورت اینترنتی پر کنند. به این ترتیب برای بررسی‌های مشاوره‌ای، نیازی به مراجعه حضوری به مدرسه نیست.

این بررسی‌ها شامل فرم‌های زیر هستند:

  1. فرم نظر‌سنجی دانش‌آموز که 10 امتیاز دارد. این نظرسنجی بر طبق اولویت‌های دانش‌آموز در رابطه با شاخه‌ها و رشته‌های دوره متوسطه انجام می‌شود.
  2. فرم بعدی نحوه هدایت تحصیلی پایه نهم، فرم نظرسنجی مربوط به دبیران است که 10 امتیاز دارد. این فرم را معلمان طبق عملکرد دانش‌آموز در دروس پایه متوسطه اول پر کرده و در سامانه هدایت تحصیلی نهم بارگذاری می‌کنند.
  3. فرم نظرسنجی والدین 5 امتیاز دارد. در این فرم والدین دانش‌آموز نظرات خود در رابطه با انتخاب رشته فرزندشان را اعلام می‌کنند.
  4. فرم‌ بعدی، فرم مربوط به آزمون‌های مشاوره است که شامل 6 آزمون بوده و جمعا 30 امتیاز دارد. آزمون‌های مشاوره‌ای در طی 3 سال اول دوره متوسطه برگزار می‌شوند. این آزمون‌ها شامل آزمون استعداد، رغبت، شخصیت و ارزش‌های تحصیلی – شغلی دانش‌آموزان هستند. هر آزمون 6 امتیاز داشته و در موعد معین برگزار می‌شود.
  5. فرم نظرسنجی مشاوران، فرم بعدی است که 10 امتیاز دارد.

نتایج و نمرات درسی

عامل مهم بعدی در روند هدایت تحصیلی نهم، نتایج عملکرد دانش‌آموزان در دروس مقطع متوسطه اول است. دانش‌آموزان برای ورود به هر کدام از رشته‌ها، ملزم به کسب حداقل نمره در امتحان خردادماه دروس تخصصی آن رشته هستند. اگر دانش‌آموزی موفق به کسب حداقل نمره میانگین دروس تخصصی در پایه‌های هفتم، هشتم و نهم نشود، نمی‌تواند به رشته مورد نظر خود وارد شود.

در واقع در صورتی که نتایج درسی دانش‌آموز برای ورود به رشته مناسب نباشد، نتایج آزمون‌های مشاوره‌ای هم بی‌تاثیر خواهد بود. دروس تخصصی پایه هفتم و هشتم ضریب 1 و دروس تخصصی پایه نهم ضریب 3 دارند. نتایج و نمرات درسی دانش‌آموزان در روند هدایت تحصیلی مجموعا 35 امتیاز دارد. توجه کنید که نمرات دروس پایه نهم، اهمیت و ضریب بیشتری در روند هدایت تحصیلی دارند.

نحوه انجام هدایت تحصیلی پایه نهم چگونه است؟

برای انجام هدایت تحصیلی به این صورت است که دانش‌آموزان پس از اعلام نتایج امتحانات خردادماه، وارد سایت هدایت تحصیلی نهم شوند. دانش‌آموزان پس از مراجعه به سایت همگام، باید شماره ملی و رمز خود را وارد کرده و وارد پرتال شخصی خود شوند. به این ترتیب می‌توانند از بخش هدایت تحصیلی، فرم‌های مربوطه را به صورت اینترنتی پر کنند. در نهایت پس از پرکردن فرم‌ها، رسید انجام انتخاب رشته نهم به دهم از سایت همگام در دسترس آن‌ها قرار می‌گیرد. 

توجه کنید که دانش‌آموزانی که نمره قبولی را در امتحانات خردادماه کسب نکردند، می‌توانند پس از اعلام نتایج امتحانات شهریورماه برای انتخاب رشته محدد پایه نهم اقدام کنند.

شرایط هدایت تحصیلی برای ورود به رشته‌های مختلف

هر کدام از رشته‌های دوره متوسطه دوم، شرایط مخصوص به خود را دارند. در این بخش شرایط هدایت تحصیلی برای ورود به رشته‌های مختلف متوسطه دوم را توضیح می‌دهیم.

شرایط ورود به رشته ریاضی

  1. ریاضی و فیزیک، دو درس بسیار مهم در این رشته هستند. علاقمندی به این دو درس و همچنین داشتن دید مهندسی و عمیق به موفقیت افراد بسیار کمک می‌کند.
  2. علاوه بر دروس ریاضی و فیزیک، درس شیمی هم در رشته ریاضی بسیار مهم و ضروری است.
  3. افرادی که معدل بالای ۱۸ در این سه درس مهم دارند، موفقیت بیشتری در رشته ریاضی خواهند داشت.
  4. مجموع نمرات پذیرفته شده خرداد، در سه پایه متوسطه اول، هفتم و هشتم با ضریب یک و نهم با ضریب سه:
  • نمره ۱۴ برای درس ریاضی
  • نمره ۱۳ برای درس علوم

شرایط ورود به رشته تجربی

  1. جمع کثیری از دانش‌آموزان مشتاق ورود به رشته تجربی هستند. بنابراین رقابت در کنکور برای داوطلبان رشته تجربی بیشتر است و برای موفقیت در کنکور تجربی باید تلاش و پشتکار زیادی داشته باشید.
  2. دروس زیست و شیمی اهمیت بسیاری در رشته تجربی دارند. درس ریاضی، نه به اندازه رشته ریاضی و فیزیک، اما برای برخی از رشته‌های دانشگاهی زیرشاخه تجربی اهمیت زیادی دارد.
  3. دروس رشته تجربی نیاز به درک و فهم زیادی دارند. صرفا با حفظ مطالب دروس زیست و شیمی نمی‌توانید در این رشته موفق شوید.
  4. مجموع نمرات پذیرفته شده خرداد، در سه پایه متوسطه اول، هفتم و هشتم با ضریب یک و نهم با ضریب سه:
  • نمره ۱۳ برای درس ریاضی
  • نمره ۱۴ برای درس علوم

شرایط ورود به رشته علوم انسانی

  • دروس مهم رشته علوم انسانی در هدایت تحصیلی پایه نهم عبارتند از: زبان و ادبیات فارسی، عربی، مطالعات اجتماعی
  • داشتن مهارت ریاضی برای قبولی در کنکور رشته علوم انسانی مزیت محسوب می‌شود.
  • اکثر دروس این رشته حفظی هستند. برخی هم مثل فلسفه نیاز به درک زیادی دارند.
  • اکثر رشته‌های علوم انسانی در دانشگاه، به ارتباط اجتماعی خوب با افراد جامعه نیاز دارند. پس اگر وارد این رشته شدید، باید مهارت ارتباطات اجتماعی خود را تقویت کنید.
  • مجموع نمرات پذیرفته شده در خرداد، در سه پایه متوسطه اول، هفتم و هشتم با ضریب یک و نهم با ضریب سه:
    • نمره ۱۴ برای درس زبان و ادبیات فارسی
    • نمره ۱۳ برای درس مطالعات اجتماعی
    • نمره ۱۲ برای زبان عربی

شرایط ورود به رشته‌های فنی و حرفه‌ای

  1. دروس مهم برای رشته فنی و حرفه‌ای عبارت است از: ریاضی، کار و فناوری، علوم تجربی، فرهنگ و هنر.
  2. رشته‌های فنی و حرفه‌ای شامل ۴ زمینه صنعت، خدمات، کشاورزی و هنر هستند.
  3. از جمله اهداف مهم رشته فنی و حرفه‌ای، ایجاد استقلال فکری و پرورش استعداد و خلاقیت دانش آموز در زمینه مناسب است.
  4. دانش‌آموزان در این رشته به صورت تئوری و عملی، مهارتی را یاد می‌گیرند. به این ترتیب می‌توانند بعد از تحصیل وارد بازار کار شوند.
  5. دروس عملی در شاخه فنی و حرفه‌ای، کمتر از دروس عملی در شاخه کاردانش است.
  6. می‌توان گفت شرایط استخدام برای رشته‌های فنی و حرفه‌ای مناسب‌تر از رشته‌های کاردانش است.
  7. مجموع نمرات پذیرفته شده خرداد، در سه پایه متوسطه اول، هفتم و هشتم با ضریب یک و نهم با ضریب سه:
  • نمره ۱۰ در دروس ریاضی و علوم تجربی
  • نمره ۱۲ در درس کار و فناوری
  • نمره ۱۲ در درس فرهنگ و هنر

شرایط ورود به رشته کار و دانش

  1. دروس مهم برای ورود به رشته‌های کاردانش در هدایت تحصیلی عبارتند از: ریاضی، کار و فناوری، علوم تجربی، فرهنگ و هنر.
  2. رشته‌های کاردانش نیز شامل ۴ زمینه صنعت، خدمات، کشاورزی و هنر است.
  3. دروس عملی و مهارتی در شاخه کاردانش بیشتر است. به این ترتیب افرادی که می‌خواهند سریع‌تر یک حرفه را یاد گرفته و وارد بازار کار شوند، می‌توانند یکی از رشته‌های این شاخه را انتخاب کنند.
  4. مجموع نمرات پذیرفته شده خرداد، در سه پایه متوسطه اول، هفتم و هشتم با ضریب یک و نهم با ضریب سه:
  • نمره 12 درس فرهنگ و هنر
  • نمره 12 درس کار و فناوری
  • نمره 10 درس ریاضی و علوم تجربی

آزمون جبرانی هدایت تحصیلی انتخاب رشته نهم

با توجه به اینکه برخی از دانش‌آموزان در امتحانات خردادماه نمره قبولی را کسب نمی‌کنند، آزمون جبرانی هدایت تحصیلی پایه نهم و انتخاب رشته در شهریورماه برگزار می‌شود.
نمرات آزمون جبرانی شهریورماه تاثیری در معدل کل دانش آموز نداشته و تنها در هدایت تحصیلی موثر هستند. برای شرکت در این آزمون، باید برگه‌های مربوط به آزمون جبرانی برای انتخاب رشته مجدد پایه نهم را از مدیر مدرسه دریافت کنید.

زمان اعلام نتایج هدایت تحصیلی چه موقعی است؟

هنوز زمان دقیقی برای اعلام نتایج هدایت تحصیلی پایه نهم اعلام نشده است. در واقع پس از صدور نمون برگ‌های مشاوره‌ای برای دانش‌آموزان پایه نهم در خرداد و شهریور، روند هدایت تحصیلی شروع می‌شود.

نتایج هدایت تحصیلی دانش‌آموزان پایه نهم از طریق سایت همگام اعلام می‌شود.

سخن پایانی

هدایت تحصیلی یکی از مهم‌ترین رویدادها در پایه نهم است. اگر دانش‌آموز پایه نهم هستید، می‌توانید از طریق تماس با کارشناسان الو سلام مشاور، بهترین تصمیم را برای هدایت تحصیلی پایه نهم خود بگیرید. مشاوران ما با استفاده از به‌روزترین آزمون‌های استعداد شغلی و حرفه‌ای، مناسب‌ترین رشته برای شما را نشان‌تان می‌دهند.

سوالات متداول

  1. عوامل موثر در هدایت تحصیلی پایه نهم کدام اند؟

نتایج بررسی‌های مشاوره‌ای و نتایج عملکرد درسی دانش‌آموز، عوامل موثر در هدایت تحصیلی نهم هستند.

  1. اگر دانش‌آموزی حداقل نمره لازم برای ورود به رشته‌ای را کسب نکند، باز هم می‌تواند وارد آن رشته شود؟

خیر این امکان وجود ندارد. دانش‌آموزان برای ورود به رشته‌های مختلف باید حداقل نمره لازم برای دروس تخصصی آن رشته‌ها را کسب کند. 

  1. آزمون جبرانی هدایت تحصیلی نهم کی برگزار می‌شود؟

آزمون جبرانی هدایت تحصیلی پایه نهم در شهریورماه برگزار می‌شود. پس از اعلام نتایج این آزمون‌ها، دانش‌آموزان می‌توانند برای هدایت تحصیلی و انتخاب رشته اقدام کنند.

  1. آدرس سایت هدایت تحصیلی نهم چیست؟

تمامی مراحل و نتایج مربوط به هدایت تحصیلی نهم از طریق سایت همگام به آدرس hamgam.medu.ir انجام می‌شود.

پیمایش به بالا
برای دریافت مشاوره کلیک کنید