وقت کم آوردن در کنکور – چه کار کنیم تا در کنکور وقت کم نیاوریم؟

وقت کم آوردن در کنکور

محتوای جدول

یکی از مشکلات اصلی در آزمون های تستی، به ویژه آزمون کنکور سراسری که شرکت کنندگان با آن مواجه می شوند، کمبود وقت در کنکور برای پاسخگویی به تمام سوالات است.

وقت کم آوردن در کنکور سراسری می تواند عاملی باشد که داوطلب نتواند درصدهای مورد انتظار خود را کسب نماید و در نتیجه به نتیجه مطلوب خود نرسد.

لذا در این مطلب سعی شده است تا نکاتی برای متقاضیان شرکت در کنکور سراسری گردآوری گردد تا بتوانند با تمرین و تسلط بر این نکات در جلسه آزمون، زمان خود را کنترل کنند و به علاوه پاسخ سوال و ابهام عموم داوطلبان مبنی بر این که چه کار کنیم تا در کنکور وقت کم نیاوریم؟ را پاسخ بدهد.

وقت کم آوردن در کنکور

چه کار کنیم تا در کنکور وقت کم نیاوریم؟

وقت کم آوردن در آزمون های تستی مختلف می تواند سبب ایجاد اضطراب و کاهش راندمان پاسخگویی داوطلبان گردد که برای مدیریت این مشکل باید به برخی نکات توجه ویژه ای گردد.

لازم به ذکر است که:

تنظیم وقت در کنکور سراسری و آزمون های تستی توسط داوطلبان، یک مهارت اکتسابی می باشد و نه یک دانش فردی، لذا در وهله اول نیازمند تمرین و تکرار می باشد.

بهترین مرحله برای تمرین این نکات، آزمون های آزمایشی می باشد که باید در هر وهله از این آزمون ها، روش های مدیریت زمان تکرار گردند تا به یک عادت برای داوطلب بدل شوند.

در ادامه به برخی از این نکات پرداخته شده است که پس از مطالعه می توانید آن ها را تمرین نمایید. ممکن است در اوایل اعمال این روش ها حتی منجر به دشوارتر شدن پاسخگویی شما گردد، اما تمرین و استمرار بر این موارد به مرور تاثیر به سزایی در کاهش وقت کم آوردن در کنکور می گردد.

نکات تنظیم وقت در کنکور

1- تسلط بر موضوعات و تست زنی

 سوالات آزمون های سراسری همواره شامل تعدادی سوال با رویه مشخص می باشند که هر داوطلبی ممکن است حداقل یک بار سوال مشابه آن ها را مشاهده و حل کرده باشد.

تست زنی زیاد و تسلط بر موضوعات سبب می گردد تعداد سوالاتی که برای داوطلب آشنا و حل شده می باشند، بسیار بیش تر گردد و در حین مطالعه سوالات مستقیما می تواند به روش حل آن فکر کند و در نهایت در زمان استاندار تست پاسخگوی آن ها باشند.

2- دسته بندی سوالات بخش های مختلف

تمرین تست های دروس مختلف در دفترچه های عمومی و اختصاصی سبب می گردد که داوطلب دسته بندی مشخصی برای مطالب مختلف داشته باشد.

به طور مثال:

با بررسی تست های ادبیات می توان دید که همواره بخش های املا و معنی لغت، تاریخ ادبیات، دستور زبان فارسی و قرابت معنایی به ترتیب در دفترچه دیده می شوند.

این امر سبب می شود، از لحاظ ذهنی در هر مرحله آمادگی بیش تر برای طبقه بندی اطلاعات در زمینه مربوطه داشته باشند. لذا باز هم در آزمون های آزمایشی می توان این امر را بیش تر تمرین کرد.

3- سطح بندی سوالات

در هر بخش و هر درس سه سطح سوال همواره وجود خواهند داشت:

  • سوالاتی که در هنگام خواندن روی سوالات، می توانید پاسخگوی آن ها باشید.
  • سوالاتی که با صرف کردن وقت بیش تری می توانید پاسخگوی آن ها باشید.
  • سوالاتی که مطمئن هستید نمی توانید پاسخگوی آن ها باشید.

هر داوطلب هنگام مطالعه سوالات هر بخش در آزمون سراسری، به دسته سوالات اول باید پاسخ دهد و با علامتی سوالات دسته دوم و سوم را متمایز نماید تا در انتها بتواند بدون صرف وقت اضافه تنها به سوالاتی که می داند می تواند پاسخ دهد، تمرکز کند.

این امر تحت تکنیک ضربدر منفی نیز شناخته می شود که داوطلب می تواند سوالاتی که می تواند در انتها با وقت گذاشتن پاسخگو باشد را از سوالاتی که مطمئن است نمی تواند جواب دهد، با علامت های متفاوت متمایز نماید.

تسلط بر این تکنیک می تواند بسیار در کاهش وقت کم آوردن در کنکور کمک نماید چرا که بخشی از سوالات از زمان پاسخگویی حذف می گردند.

به علاوه فراموش نکنید که:

هیچ داوطلبی قرار نیست به تمام سوالات پاسخ دهد و قطعا بدون تعراف با خو هر داوطلب باید سوالاتی که می داند نمی تواند پاسخ دهد را بدون فوت وقت رد نماید.

4- پاسخ دهی زودتر از زمان استاندارد

با اعمال روش های گفته شده در موارد فوق و رد شدن از برخی سوالات، به نحوی که توضیح داده شد، داوطب می تواند زودتر از زمانی که برای هر درس در آزمون ها لحاظ گردیده است، سوالات مطمئن خود را وارد نماید و در زمان باقی مانده، سوالات شک دار را بررسی مجدد نماید.

برخی تذکرات در خصوص وفت کم آوردن در کنکور

  • فراموش نکنید که دفترچه سوالات به بهترین نحو ترتیب بندی شده است، لذا توصیه هایی که بعضا به برخی از داوطلبان از سوی برخی مشاوران داده می شود، مبنی بر این که تغییر ترتیب پاسخگویی سوالات آزمون سراسری، می تواند به مدیریت بهتر زمان بیانجامد، کاملا رد می گردد و به هیچ وجه توصیه نمی گردد.
  • روش های حذف گزینه و انتخاب صحیح از میان گزینه های مانده، می تواند در کاهش وقت کم آوردن در دروس عمومی مثمر ثمر واقع گردند. این روش نیازمند تمرین زیادی می باشد که بررسی سوالات عمومی کنکور های سال های گذشته بهتریم منبع آن می باشد.
  • سعی کنید در تمام مراحل، همه چیز را یادداشت کنید و حتی الامکان از محاسبات ذهنی به دور باشید.

**این امر سبب می شود از اشتباهات سهوی به دور باشید. داشتن این گونه اشتباهات می تواند وقت زیادی را تلف کند و یا منجر به پاسخ های اشتباه گردند.**

  • روش های گفته شده را حتما باید چندین بار در آزمون های آزمایشی و یا آزمون های جمع بندی و شبیه ساز کنکور انجام و تمرین نمایید. در غیر این صورت می تواند منجر به افزایش اتلاف وقت خواهد شد.
  • روش های مختلفی برای افزایش سرعت عمل خود چه در خواندن سوالات و چه در حل و انجام محاسبات سوالات تخصصی را تمرین نمایید.
  • هدف گذاری در مدیریت زمان بسیار مهم می باشد. روش های هدف گذاری ده دهی را در هر درس رعایت نمایید و میزان تست مورد انتظار جهت پاسخگویی را در ذهن خود داشته باشید.

در این مطلب تلاش شده است در پاسخ به سوال دانش آموزان مبنی بر این که چه کار کنیم تا در کنکور وقت کم نیاوریم؟ نکاتی ذکر گردیده است که می تواند به داوطلبان کمک نمایند.

به منظور کنترل کم آوردن وقت در کنکور سراسری، داوطلبین می توانند نکات مختلف ذکر گردیده را برای هر درس به شکل منحصر به فرد، تغییر داده و در آزمون های خود پیاده سازی نمایند.

در صورتی که داوطلبی در کنترل زمان خود دچار مشکل برزرگ تری می باشد، می تواند به منظور رفع این موانع برای اخذ برنامه منحصر به فرد خود با مشاوران مرکز الو سلام مشاور در تماس باشد و با آن ها مشورت کند.

تماس با ما

محتوای جدول

پیمایش به بالا