ارشد وزارت بهداشت

ارشد وزارت بهداشت

محتوای جدول

ارشد وزارت بهداشت یکی از راه‌ های ادامه تحصیل فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی است. شرایط پذیرش دانشجو در مقطع ارشد وزارت بهداشت با وزرات علوم متفاوت است. بسته به عنوان رشته و نوع مدرک کارشناسی برای انتخاب رشته محدودیت هایی وجود دارد. همچنین امکان شرکت در دو رشته متفاوت نیز وجود دارد که داوطلب باید شرایط مربوطه را داشته باشد. لذا در این مطلب شرایط پذیرش دانشجو در ارشد وزارت بهداشت شرح داده می شود تا افراد با آگاهی کافی برای این آزمون اقدام کنند.
داوطلبان برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دو گزینه انتخابی پیش رو دارند:

  • وزارت علوم
  • وزارت بهداشت

کنکور ارشد وزارت بهداشتدر ارشد وزارت علوم محدودیتی برای انتخاب رشته تحصیلی در مقطع ارشد وجود ندارد اما در وزارت بهداشت افراد بر اساس عنوان رشته لیسانس مجاز به انتخاب رشته مورد علاقه در ارشد هستند.
کارشناسی ارشد وزارت بهداشت شامل تعداد محدودی رشته در 58 شاخه می‌ باشد که شرط پذیرش در این رشته‌ ها داشتن مدرک کارشناسی مربوطه است.
به عنوان مثال:
کسی که در رشته ارشد روانشناسی بالینی شرکت می‌ کند باید مدرک کارشناسی روانشناسی داشته باشد.
یا کسی که قصد ادامه تحصیل در رشته ژنتیک پزشکی را دارد باید مدرک کارشناسی زیست‌ شناسی (در کلیه گرایش‌ ها)، بیوشیمی، علوم آزمایشگاهی، ایمنی شناسی و …… را داشته باشد.

زمان ثبت نام کنکور ارشد وزارت بهداشت

ثبت‌ نام کنکور وزارت بهداشت معمولا در بهمن ماه هر سال انجام می‌ شود. افرادی که موفق به ثبت نام در بازه اولیه اعلامی توسط سازمان سنجش پذیرش وزارت بهداشت نشوند، می توانند در زمان  اعلامی که مجددا اعلام می شود ثبت نام را انجام دهند.
زمان برگزاری آزمون معمولا از اواخر اردیبهشت تا تیرماه می باشد.

شرایط انتخاب رشته امتحانی در کنکور ارشد وزارت بهداشت

در کنکور ارشد وزارت بهداشت شامل 4 گروه ازمایشی است و داوطلبان بر اساس عنوان رشته کارشناسی در صورت همخوانی رشته و گروه آزمایشی می توانند در دو زیر گروه ثبت نام کنند. در واقع امکان شرکت در 2 مجموعه امتحانی برای افراد فراهم است.

به عنوان مثال افرادی که دارای مدرک کارشناسی فیزیک هستند می توانند همزمان  دو رشته امتحانی فیزیک پزشکی در زیر گروه آموزشی 1 و در رشته مهندسی بهداشت حرفه ای در زیرگره آموشی 2 شرکت کنند. تاریخ برگزاری آزمون در هر زیر گروه متفاوت است.

برای اطلاع از شرایط رشته های مجاز برای هر زیرگروه با مشاورین ما در تماس باشید.

داوطلبانی که قصد شرکت در 2 رشته آزمونی متفاوت دارند باید به این نکته توجه کنند که رشته های انتخابی در دو زیر گروه متفاوت باشد. زیر آزمون برای رشته هایی که در یک زیر گروه قرار دارند در یک زمان برگزار می شود. 

مقایسه بازار کار فارغ التحصیلان وزرات بهداشت و وزارت علوم

از نظر وضعیت بازار کاری هم می‌  توان گفت چون ظرفیت پذیرفته‌ شدگان در رشته‌ های وزارت بهداشت محدود می‌ باشد و تعداد فارغ‌ التحصیلان این رشته نسبت به وزارت علوم کمتر است تقریبا بازار کار 100 درصدی برای این افراد وجود دارد. یعنی از مزایای قبولی در کارشناسی ارشد و دکتری وزارت بهداشت، احتمال استخدام بیشتر در مراکز درمانی، دانشگاهی، تحقیقاتی و آموزشی می‌ باشد.

دروس و منابع امتحانی ارشد وزارت بهداشت

داطلبان با توجه به رشته انتخابی باید برنامه ریزی درسی خود را با آگاهی از دروس امتحانی و ضرایب هر درس انجام دهند. با توجه به تنوع دروس امتحانی در وزارت بهداشت لازم است داوطلبان از یک سال و نیم قبل برای مطالعه درسی آماده شوند. امکان دارد در برخی از کد رشته محل ها دروس امتحانی در دوره لیسانس متقاضی ارائه نشده باشد. لذا داوطلب باید بر اساس اهمیت درس زمان بیشتری را برای آمادگی بیشتر صرف کند.

همانطور که ذکر شد ظرفیت پذیرش در ارشد وزارت بهداشت به نسبت وزارت علوم خیلی کمتر است. این مساله باعث رقابت شدید برای داوطلین خواهد شد. لذا افرادی که می خواهند به نتیجه مطلوب در وزارت بهداشت برسند باید با برنامه ریزی درسی منسجم و اصولی مطالعات خود را آغاز کنند. 

توصیه اکید ما برای عزیزانی که قصد شرکت در کنکور کارشناسی ارشد وزارت بهداشت را دارند این است:

  • در صورتیکه می‌ خواهید موفق شوید بهتر است از سال دوم کارشناسی آمادگی برای ارشد را شروع کنید.
  • در کارشناسی ارشد وزارت بهداشت دو گروه درس در قبولی مهم می‌ باشند:
    زبان که در حد زبان تافل بوده و از اصطلاحات در این مقطع استفاده می‌ شود.

    دروس اصلی آن رشته.

مشاوران “الو سلام مشاور” آماده پاسخگویی به تمام سؤالات شما در زمینه ارشد وزارت بهداشت هستند تا دقیق‌ ترین پاسخ‌ ها را در کوتاه ترین زمان ممکن در اختیار شما قرار دهند.
پس کافیست با این شماره ها با ما در ارتباط باشید.

شماره تماس

محتوای جدول

پیمایش به بالا