برنامه ریزی درسی پایه دهم انسانی – نحوه خواندن دروس مختلف پایه دهم انسانی

برنامه ریزی درسی پایه دهم انسانیبرنامه ریزی درسی پایه دهم انسانی

محتوای جدول

 

دوست داری توی بهترین دانشگاه و رشته ای که دوست داری تحصیل کنی؟

دوست داری آقا یا خانم وکیل بشی؟

یا دکتر روانشناس؟ یا حسابداری و مدیریت رو ترجیح میدی؟ یا هر رشته‌ ی دیگه ای توی علوم انسانی که به سودای قبولی اون توی دانشگاه پا به این رشته گذاشتی…

یا اینکه فقط دوست داری جزئی از بچه های خوب کلاس باشی و نمره های خوب بگیری؟

در هر صورت با توجه به هدفی که داری، به یه برنامه ریزی درسی پایه دهم انسانی نیاز خواهی داشت.

قول میدم بهت اگه این متن رو کامل بخونی جواب تمام سوالاتت در مورد برنامه ریزی درسی پایه دهم انسانی رو پیدا کنی.

توی ادامه موارد زیر رو هم کامل توضیح دادیم:

برنامه ریزی درسی پایه دهم انسانیبرنامه ریزی درسی پایه دهم انسانی

 

ویژگی های یک برنامه ریزی درسی پایه دهم انسانی خوب

یک برنامه ی درسی خوب که بتونه کمکت کنه باید این ویژگی ها رو داشته باشه:

  1. با توجه به نقاط ضعف و قوت و عادت های مطالعاتی خودت نوشته بشه (طبق الگوی از پیش تهیه شده نباشه)
  2. قابلیت اجرا شدن داشته باشه
  3. به هر درس به میزان اهمیتش توجه بشه
  4. همه ی درس ها رو شامل بشه و هیچ درسی ازش حذف نشه
  5. این برنامه رو یک مشاور با تجربه برات بنویسه یا اگر خودت مینویسی حداقل برای ماه های اول با یک مشاور کاربلد چک کنی (دقت کن که ممکنه یک برنامه ریزی غلط باعث بشه بیشتر از اینکه در زمانت صرفه جویی کنی، زمانت رو از دست بدی)

دسته بندی دروس سال دهم انسانی

در سال دهم با این درسها مواجه هستی که با توجه به اهمیتشون اونها رو به دو دسته دروس اصلی و فرعی تقسیم کردیم:

دروس اصلی پایه دهم انسانی

  • منطق
  • اقتصاد
  • جامعه شناسی
  • علوم و فنون ادبی
  • تاریخ
  • ریاضی و آمار
  • دین و زندگی
  • زبان انگلیسی
  • عربی
  • فارسی
  • جغرافیای ایران

دروس فرعی پایه دهم انسانی

  • آمادگی دفاعی
  • تعلیمات ادیان الهی و اخلاق
  • کارگاه کارآفرینی و تولید
  • تفکر و سواد رسانه ای

این دسته بندی از اون جهت انجام شده که دروس اصلی، درس هایی هستن که یه جورایی جز منابع کنکور انسانی هستن و هم در ادامه ی تحصیلت باز با اونها سرکار خواهی داشت. ولی، دروس فرعی نه جز منابع کنکورت محسوب میشن و نه اینکه در سالهای بالاتر با اونها سر و کار داری.

 اینم باید بگیم که:

 طبیعی هستش که باید برای دروس اصلی وقت خیلی بیشتری بذاری و دروس فرعی رو صرفا برای امتحان ترم بخونی.

دروس سال دهم انسانی رو چطور بخونیم؟

به علاوه ی داشتن یک برنامه درسی دهم انسانی خوب ، باید بدونید که مطالعه ی هر درس ویژگی های خاص خودش رو داره که اینجا به تفصیل درباره ی هر کدوم براتون صحبت کردیم:

روش مطالعه فارسی دهم

ادبیات برای شما بچه های انسانی درس خیلی مهمی هستش. پس باید وقت خیلی خوبی براش بذارین.

توی ادبیات باید مطالعاتت رو اولویت بندی کنی:

تمرکز اصلیت باید روی بحث قلمرو فکری (درک مطلب و معنی و مفهوم نظم و نثر) باید باشه.

این بحث مهمترین موضوع شما در درس ادبیات هستش که هم توی امتحانات تشریحی و هم توی کنکور بودجه بندی قابل توجهی داره. (8 نمره در امتحانات و حدود 40 درصد در کنکور)

اولویت بعدی باید قلمرو زبانی (معنی لغت، املا و دستور) و در آخر قلمرو ادبی (ارایه های ادبی و حفظ شعر) باشه.

قلمرو زبانی در امتحانات ۷ نمره و قلرو ادبی ۵ نمره رو به خودشون اختصاص می دن.

منبع مطالعاتی ادبیات دهم

اگه می خوای خیالت بابت نمره ی امتحانت راحت باشه دو تا منبع خیلی خوب پیش روت هست:

کتاب «ماجراهای من و درسام» انتشارات خیلی سبز و کتاب «سیرتا پیاز» انتشارات گاج (هر دو تا کتابهای خیلی خوبی هستند و یکی از این دو تا برای امتحاناتتون کاملا کفایت میکنه)

اما اگه از امسال خودت رو داری برای کنکور آماده میکنی توی برنامه مطالعاتیت کتاب «تناسب مفهومی و قرابت معنایی» انتشارات دریافت رو حتما بذار. این کتاب برای ادبیات خیلی کمکت میکنه و اونقدر جذاب و روان نوشته شده که حتما با شور و شوق مطالعش میکنی.

به علاوه با خوندنش خیالت بابت سوالات مفهوم در سالهای آینده و کنکورت کاملا راحت میشه.

روش مطالعه دین و زندگی دهم

در درس دین و زندگی بیشتر از حفظ کردن مطالب کتاب درسی، باید روی درک کردن مطالب تاکید کنی. این موضوع هم به امتحاناتت کمک میکنه و هم در آینده برای کنکور.

 جایگاه ویژه ای برای آیات و مفاهیم کتابتون قائل باش. چون هم در امتحانات سهم خوبی دارن و هم اینکه بیش از نیمی از سوالات کنکورتون از این بحث میاد.

منبع مطالعاتی دین و زندگی دهم

برای امتحانات مدرسه اگر معلمتون سوالات رو در کتاب گفته و نوشتید، همون کفایت میکنه ولی اگر نیاز به منبع بیشتر داری میتونید از کتاب «ماجراهای من و درسام» انتشارات خیلی سبز استفاده کنید.

اگر آزمون قلم چی یا گزینه دو شرکت نمی کنی، امسال نیازی به زدن تست نداری اما اگر آزمون شرکت می کنی و نتایجش برات مهم هست میتونی کتاب تست انتشارات خیلی سبز رو تهیه کنی.

روش مطالعه عربی دهم

خیلی از دانش آموزان از عربی فرار می کنن ولی شما که پا به رشته ی انسانی گذاشتی باید بپذیری که این درس جز دروس اختصاصیت هست و باید به اون توجه خیلی ویژه ای داشته باشی (خیلی بیشتر از بچه های ریاضی و تجربی)

برای عربی لغات تمام درس ها رو باید به خوبی بلد باشی متن درس رو بارها بخونی و بعدش سراغ قواعد بری و بعد از اون تمرینات هر درس رو حل کنی.

اگر در عربی پایه ضعیفی داری، نگران نباش. درس های اول کتابتون به مباحث پایه ای می پردازه و می توانی با مطالعه دقیق اونها یادآوری دقیقی از مباحث سالهای قبل داشته باشی.

منبع مطالعاتی عربی دهم

برای امتحانات کتاب «ماجراهای من و درسام» و یا سیرتا پیاز هر دو خوب هستن اما برای تست زدن (حتی اگه آزمون آزمایشی شرکت نمی کنی بهتر هست که امسال برای عربی تست کار کنی) کتاب عربی جامع خیلی سبز رو تهیه کن.

 این کتاب تست هاش درس به درسه و به صورت کامل تمامی مباحث رو پوشش می ده.

روش مطالعه زبان دهم

اولین قدم در زبان، حفظ کردن لغات جدید هر درسه.

اگر لغت های سال های قبل رو به خوبی بلد باشی قاعدتا مشکل چندانی نخواهی داشت اما اگر حس می کنی لغت های سال های پایین تر رو بلد نیستی حتما یک مرور روی اونها انجام بده.

بعد از حفظ کردن لغات، متن هر درس رو به خوبی بخون و بعد از اون به سراغ گرامر و ساختارهای هر درس برو.

منبع مطالعاتی زبان دهم

برای امتحانات مدرسه کتاب ماجراهای من و درسام کاملا مناسبه اما برای تست دو گزینه داری:

کتاب زبان پایه دهم انتشارات مبتکران به قلم آقای اناری و زبان انگلیسی پایه دهم به قلم آقای دکتر کیاسالار که هر دو کتاب های خیلی خوبی هستن.

روش مطالعه ریاضی و آمار دهم

اگه از اون دست بچه هایی هستی که از ریاضی فرار کردی و اومدی سراغ انسانی، احتمالا با دیدن این کتاب تو پایه دهم گفتی ای دل غافل… این ریاضی ول کن ما نیست.

خبر بد اینه که واقعا ریاضی ول کن شما نیست ولی خبر خوب اینه که ریاضی شما خیلی راحته و شما صرفا مباحث کاربردی ریاضیات تو رشته های دانشگاهی آیندتون رو مطالعه می کنید.

اگه ریاضی رو با روش صحیح بخونید مطمئن باشید خیلی راحت میتونید از پسش بربیاید.

روش خوندن درست ریاضی دهم انسانی چطوریه؟!

بیا و به من گوش کن

اولین گام تو این هست که هر مبحث رو خیلی خوب یاد بگیری. این یادگیری توی کلاس رخ میده. اگر رخ نداد میری سراغ درسنامه کتاب کمک آموزشیت (پایین تر میگم چه کتابی برای ریاضی خوب هست).

 بعد از اون باید بری و تا جایی که وقت اجازه میده تمرین حل کنی.

ولی دقت کن که:

 برای حل کردن تمرین باید دقت داشته باشی اگر پاسخ سوالی رو بلد نبودی بلافاصله سراغ پاسخ تشریحی نری و حداقل 3 تا 5 دقیقه روی سوال فکر کنی.

بعد از اون در صورتی که هیچ ایده ای به ذهنت نرسید بری پاسخ تشریحی رو بخونی و بعد دوباره برگردی سراغ سوال و اینبار خودت حلش کنی (یادگیری دقیقا اینجا رخ میده وگرنه صرفا خوندن پاسخ تشریحی هیچ کمکی بهت نخواهد کرد). و همین طور به ترتیب سوالات رو حل کنی.

برنامه ریزی درسی پایه دهم انسانی

منبع مطالعه ریاضی دهم

این موضوع بستگی به سطح ریاضیت داره. اگر در ریاضی خیلی مشکل داری امسال فقط کتاب ماجراهای من و درسام رو تهیه کن و تمام تمریناتش رو حل کن.

 اما اگر ریاضیت متوسط و خوبه می تونی از کتاب میکرو گاج یا مهر و ماه استفاده کنی. اگر ریاضیت خیلی خوبه (بابا خفن!) از تست ریاضی 1 خیلی سبز استفاده کن تا خیالت بابت ریاضی کاملا راحت بشه.

درس علوم و فنون ادبی دهم

با توجه به ماهیت این درس، تمرین زیاد خیلی میتونه کمکت کنه. یعنی تعداد سوالات زیادی حل کنی تا بتونی روی کل مطالب و شیوه های مختلف طرح سوال، تسلط پیدا کنی.

اگر خودت رو برای کنکور اماده می کنی، حتما تست زدن برای این درس رو در برنامه های امسالت بذار.

منبع مطالعه علوم و فنون دهم

اگر صرفا برای امتحانات می خونی کتاب ماجراهای من و درسام و اگر قصد تست زدن هم داری کتاب تست علوم و فنون دهم خیلی سبز بسیار مناسب هستن.

درس اقتصاد دهم

درس اقتصاد هم ماهیت مفهومی داره و هم ماهیت محاسباتی. ممکنه چندان درس دلچسبی نباشه ولی از اونجایی که جز دروس مهمتون هست باید براش وقت مناسبی بذاری.

منبع مطالعاتی اقتصاد دهم

باز هم پیشنهاد ما کتاب ماجراهای من و درسام برای امتحانات تشریحی و تست اقتصاد دهم خیلی سبز هستش.

روش مطالعه تاریخ دهم

در درس تاریخ، جزئیات حرف اول رو میزنه.

باید به ترتیب و توالی اتفاقات رخ داده در تاریخ، نام ها، مکان ها و سال ها و… خیلی خوب دقت کنی. این درس ماهیت حفظی بالایی داره و برای بچه هایی که حفظ کردن مطالب رو دوست ندارن خوندن سخته.

برای امتحانات تشریحی اگر معلمتون توی کتاب سوال داده بهتون، نیازی نیست کتاب جداگانه ای خریداری کنی و سعی کن روی مطالب کتاب مسلط بشی.

 تاریخ وقتی جذاب میشه که به شکل یک قصه بهش نگاه کنی و با علاقه بخونیش. اینطوری ناخود آگاه همه ی مطالب در ذهنت ثبت میشه. در ضمن توصیه می کنیم امسال وقت زیادی برای تست در درس تاریخ نذاری.

منابع مطالعاتی تاریخ دهم

در این درس، کتاب درسی مهمترین و بهترینن منبع هستش.

همونطور که بالا گفتیم، اگر معلمتون سوالات رو در کتاب گفته و نوشتی، نیازی به کتاب تشریحی نداری ولی برای تست میتونی از کتاب تست تاریخ دهم خیلی سبز استفاده کنی.

روش مطالعه جغرافیا دهم

جغرافیا هم ماهیت حفظی زیادی داره ولی برخی بخش هاش مطالب مفهومی هم داره. در کل درسی هست که خوندنش برای امتحانات با خوندنش برای کنکور و تست متفاوته و توصیه ما این هست که امسال صرفا مطالعه تشریحی داشته باشی و روی مطالبش مسلط بشی.

منابع مطالعاتی

مثل تاریخ ، برای جغرافیا هم کتاب درسی حرف اول رو میزنه. اگر نیاز به کتاب کمک درسی هم داشتی ماجرا های من و درسام کاملا کافی هست برای امسال.

روش مطالعه منطق دهم

منطق درس خاصی هستش و ماهیت مفهومی داره. سوالاتش با سوالات باقی درس ها هم متفاوته (این به معنی سخت بودنش نیست فقط متفاوته). برای منطق خوبه که امسال تست هم کار کنی.

ازش فرار نکن و سعی کن باهاش کنار بیای. خوبی منطق این هست که اگر خوب یاد بگیریش هر سوالی که بدن رو میتونی پاسخ بدی.

منبع مطالعاتی منطق دهم انسانی

برای امتحانات تشریحی کتاب ماجراهای من و درسام ولی برای تست ، کتاب انتشارات مهر و ماه گزینه خوبی هستش همینطور کتاب انتشارت خیلی سبز. اما فقط یکیش رو تهیه کنید.

روش مطالعه جامعه شناسی دهم

این درس هم ماهیت مفهومی داره و هم ماهیت حفظی. اصلا درس سختی نیست چون مطالبی که می خونید براتون قابل لمس هست و کاملا اونها رو در اطرافتون درک میکنید

منبع مطالعاتی جامعه شناسی دهم

برای سوالات تشریحی و امتحان، ماجراهای من و درسام و برای تست، کتاب خیلی سبز!

کلام آخر:

برای برنامه ریزی پایه دهم انسانی باید به موضوعات زیر دقت کنید:

  1. برنامه رو مطابق با برنامه مدرسه طرح ریزی کن تا بتونی همزمان با تدریس معلم ها ، عصر هر روز مباحث تدریس شده رو کار کنی (این کار شدیدا بهره وری مطالعاتیت رو افزایش میده)
  2. برای هر درس به اندازه اهمیتش وقت بذار نه کمتر و نه بیشتر (برای این موضوع میتونی از مشاورت کمک بگیری).
  3. در هر موقعیتی اولویت اولت امتحانات مدرسه باشه و در اولویت بعدی آزمون های آزمایشی و کنکورت رو بذاری.
  4. در یک جدول ساعات مطالعه روزانه خودت رو وارد کن تا بتونی در پایان هر هفته و هر ماه میزان مطالعه خودت رو ارزیابی کنی (می تونی از دفتر برنامه ریزی قلم چی استفاده کنی.)
  5. حتما در برنامه ی هفتگیت ، یک بازه برای دروس باقی مانده در طی هفته اختصاص بده.
  6. حداقل یک نصف روز توی هر هفته رو به تفریح کردن با خانواده یا دوستات اختصاص بده.
  7. اگه خودت رو برای کنکور آماده می کنی حتما با توجه به شرایط و وضعیت تحصیلیت یکی از آزمون های گزینه دو یا قلم چی رو شرکت کن (اینکه کدوم آزمون برات مناسب هست رو میتونی از مشاورت کمک بگیری)

موضوعی که خیلی مهم هست اینه که اگر بری توی اینترنت بگردی ممکنه کلی نمونه برنامه ریزی درسی پایه دهم انسانی پیدا کنی، ولی همونطور که در ابتدا هم گفتیم ، یک برنامه ی درسی زمانی مفید هست که برای خود تو تنظیم شده باشه و از نمونه های قبلی تهیه نشه.

 چون:

 نقاط قوت و ضعف تو با هر دانش آموز دیگه ای متفاوت هست، برنامه ی مدرسه تو با سایر مدارس متفاوت هست، معلم هاتون فرق دارن، روش هاشون فرق داره و کلی تفاوت دیگه که باعث میشه نمونه برنامه های از پیش تهیه شده هیچ وقت نتونن برات مفید باشن.

ما تقریبا همه نکات رو برای برنامه ریزی درسی پایه دهم انسانی و مطالعه ی مطلوب توضیح دادیم ولی اگه باز حس میکنی که به کمک بیشتری برای این کار نیاز داری میتونی با «الو سلام مشاور» تماس بگیری تا مشاورین با تجربه ی مرکز تو رو در رسیدن به رویاها و آرزوهای خودت کمک کنن و بتونی با مدیریت کردن زمان خودت، هم از زندگی و نوجوانی خودت لذت ببری و هم بتونی بهترین نمرات رو کسب کنی و به آرزوهات برسی.

تماس با ما

محتوای جدول

پیمایش به بالا