دوره مراقبت از سالمند جهاد دانشگاهی

دوره مراقبت از سالمند جهاد دانشگاهی

فهرست محتوا

دوره مراقبت از سالمند از سری دوره‌های آموزشی است که در آن افراد برای نگهداری بهینه از سالمندان در شرایط عادی و خاص، آماده می‌شوند. این دوره برای کسانی که به دنبال یافتن مهارت‌های لازم برای مقابله با چالش‌های دوره سالمندی در افراد هستند و در صدد فعالیت در مراکز نگهداری از سالمندان می‌باشند و یا دارای والدین سالخورده هستند، مناسب است. در دوره آموزش مراقبت از سالمند، تمامی تکنیک‌های کنترل شرایط و مواجهه درست با شرایط اضطراری آموزش داده می‌شود.

دوره مراقبت از سالمند

در این مقاله با ما همراه باشید تا پیرامون دوره سالمندیاری و سرفصل‌های خاص آن، اطلاعات کافی کسب کنید و در صورتی که تمایل به ثبت نام در این دوره را دارید، از خدمات خاص و ویژه ما برای انجام ثبت نام بدون نیاز به مراجعه حضوری مطلع شوید.

معرفی دوره مراقبت از سالمند

دوره مراقبت از سالمند به افراد آموزش می‌دهد که چگونه به بهترین شکل از سالمندان مراقبت نمایند و در مواقع بحران و اضطرار، بهترین اقدامات لازم را برای این عزیزان در نظر بگیرند. این دوره شامل آموزش‌های متنوعی در زمینه‌های گوناگون از جمله کنترل شرایط در زمان بروز تغییرات فیزیولوژیکی و جسمی و همچنین نحوه درست برخورد با بحران‌های روحی و روانی در سالمندان است. فراگیران این دوره معمولا با تغییراتی که در بدن و ذهن سالمندان در طول زمان رخ می‌دهد، آشنا می‌شوند و می‌آموزند که اساسی‌ترین نیازهای سالمندان در این دوره از زندگی چیست و چگونه می‌توان به این نیازها با اقدامات بهداشتی و پزشکی پاسخ داد.

در دوره سالمندیاری، مراقبت‌های بهداشتی نقش مهمی در خدمات رسانی به این عزیزان دارد. فراگیران آموزش می‌بینند چگونه از نظر بهداشت روانی و جسمی، از سالمندان مراقبت کنند و در برخی از موارد اقدام به آموزش  بهداشت فردی، آموزش نحوه درست تغذیه و انجام دارو درمانی در شرایط امن و کنترل شده می‌کنند.

دوره مراقبت از سالمند

همچنین، دوره مراقبت از سالمند شامل آموزش‌های مراقبت روانی نیز می‌شود که به فراگیران می‌آموزد چگونه به لحاظ روانی با سالمندان برخورد کنند. این آموزش‌ها شامل مباحثی از جمله ارتباط درست با سالمندان، مدیریت رفتار آن‌ها و پیشگیری از افسردگی و اضطراب در سالمندان است.

سرفصل های آموزشی دوره ی مراقبت از سالمند

دوره سالمندیاری در مراکز آموزشی مختلف، با سرفصل‌های مختلفی برگزار می‌شود. اما ماهیت این رشته همواره با اصول ثابت و کلیات بدون تغییری همراه خواهد بود. ممکن است در برخی از دوره‌ها سرفصل‌های آموزشی دوره مراقبت از سالمند به دلیل تخصصی بودن دوره، بیشتر و با جزئیات بیشتری ارائه شود. این سرفصل‌ها معمولا پیرامون اخلاق حرفه‌ای، کلیات سالمندی، مراقبت‌های بهداشتی و مراقبت‌های روانی از سالمندان است. این دوره همچنین به بررسی مباحثی چون تعریف و مراحل سالمندی، تغییرات فیزیولوژیکی و روانی دوران سالمندی و مراقبت‌های بهداشتی درست از این عزیزان می‌پردازد. اعم سرفصل‌های آموزشی دوره مراقبت از سالمند در جهاد دانشگاهی به شرح زیر می باشد:

  • آشنایی با اصول اخلاق حرفه‌ای در مراقبت از سالمندان
  • آشنایی با حقوق و مسئولیت‌های مراقب سالمند
  • تعریف و مراحل سالمندی
  • تغییرات فیزیولوژیکی و روانی دوران سالمندی
  • بیماری‌های شایع دوران سالمندی
  • بهداشت فردی سالمندان
  • تغذیه سالمندان
  • دارو درمانی سالمندان
  • مراقبت‌های بهداشتی ویژه سالمندان با بیماری‌های خاص
  • مراقبت‌های روانی
  • مدیریت رفتار سالمندان
  • پیشگیری از افسردگی و اضطراب در سالمندان
  • اهمیت آمادگی جسمانی در سالمندان
  • انواع تمرینات بدنی مناسب برای سالمندان
  • اهمیت کاردرمانی و توانبخشی در سالمندان
  • انواع اختلالات حرکتی و شناختی در سالمندان
  • روش‌های کاردرمانی و توانبخشی برای سالمندان
  • مراقبت‌های ویژه از سالمندان در شرایط خاص
  • اصول تغذیه درمانی در سالمندان
  • رژیم‌های غذایی مناسب برای سالمندان با بیماری‌های خاص
  • روش‌های انجام اقدامات اولیه در شرایط اورژانسی
  • آشنایی با قوانین و مقررات مربوط به مراقبت از سالمندان

سالمندیاری

ثبت نام دوره ی مراقبت از سالمند جهاد دانشگاهی

برای انجام ثبت نام دوره ی مراقبت از سالمند جهاد دانشگاهی راه‌های مختلفی وجود دارد. مراجعه به مرکز جهاد دانشگاهی نزدیک به محل سکونت و انجام ثبت نام به صورت حضوری یکی از راه‌های شرکت در این دوره است. در ثبت نام حضوری شما باید اطمینان حاصل کنید که شعبه ی جهاد دانشگاهی که به آن مراجعه می‌کنید، دوره مورد نظرتان را برگزار می‌کند و سپس اقدام به ارائه مدارک و پرداخت شهریه دوره کنید و منتظر بمانید تا تعداد دوره به میزان حد نصاب افراد برای برگزاری برسد.

برای ثبت نام اینترنتی در دوره نگهداری از سالمند نیز می‌توانید ابتدا به سایت جهاد دانشگاهی مراجعه کنید. سپس در قسمت جستجو، نام دوره‌ای که قصد ثبت نام در آن را دارید، وارد کنید. با کلیک بر روی نتیجه جستجو، صفحه ثبت نام دوره ظاهر می‌شود. در این مرحله، اطلاعات مورد نیاز را وارد کرده و هزینه دوره را پرداخت نمایید. با انجام این مراحل، ثبت نام شما در دوره مورد نظر تکمیل خواهد شد.

دوره مراقبت از سالمند

همچنین راه آسانتری که می‌توانید برای ثبت نام دوره آموزش مراقبت از سالمند انتخاب کنید، ثبت نام در این دوره بواسطه ارتباط با کارشناسان تحصیلی ما در الو سلام مشاور است. برای ثبت نام در دوره مراقبت از سالمند جهاد دانشگاهی از طریق سایت سلام مشاور لازم است ابتدا به وب سایت الو سلام مشاور مراجعه کنید و سپس در قسمت جستجو، عبارت «دوره مراقبت از سالمند جهاد دانشگاهی» را وارد کرده و بر روی نتایج جستجو کلیک نمایید. پس از این مرحله، کارشناسان ما درخواست شما را بررسی کرده و برای ثبت نام شما اقدام می کنند.

مدارک مورد نیاز مانند کپی کارت ملی، کپی شناسنامه، مدرک تحصیلی، و عکس پرسنلی در مراحل بعدی به صورت آنلاین در سایت بارگزاری می‌شود و شما به صورت خودکار در بهترین و نزدیک‌ترین مرکز جهاد دانشگاهی در محل سکونت خود، ثبت نام می‌شوید و زمان برگزاری دوره و ماهیت آن در سایت به اطلاع شما خواهد رسید. شما عزیزان می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون نحوه‌ی ثبت نام در دوره‌ی جهاد دانشگاهی از طریق الو سلام مشاور، با کارشناسان ما در تماس باشید.

سرفصل های آموزشی دوره ی مراقبت از سالمند جهاد دانشگاهی

همانطور که به آن اشاره کردیم، در دوره آموزش مراقبت از سالمند سرفصل‌های مختلفی مورد آموزش قرار می‌گیرد. در سازمان جهاد دانشگاهی این سرفصل‌ها به صورت عمده، تمامی محتوای آموزشی را پوشش داده و افراد را برای توانمندی نگهداری از سالمندان، آماده می‌کند. در ادامه شما عزیزان را با کلیات و ماهیت سرفصل‌های آموزشی دوره ی مراقبت از سالمند جهاد دانشگاهی آشنا خواهیم کرد:

  • اخلاق حرفه ای: در این بخش از دوره، اصول اخلاق حرفه‌ای در مراقبت از سالمندان مورد بررسی قرار می‌گیرد. این مورد شامل آشنایی با اصول اخلاقی که مراقبان سالمندان باید رعایت کنند، به همراه آشنایی با حقوق و مسئولیت‌های مراقبان نسبت به سالمندان است. موضوعاتی نظیر حقوق و وظایف مراقبان نسبت به سالمندان در این قسمت مورد بررسی و آموزش قرار می‌گیرد.
  • کلیات سالمندی: در این بخش، مباحثی از جمله تعریف سالمندی، مراحل سالمندی، تغییرات فیزیولوژیکی و روانی در دوران سالمندی، و بیماری‌های شایع در این دوره بررسی می‌شود. همچنین، مراقبت‌های بهداشتی برای سالمندان با بیماری‌های خاص نیز مطرح می‌شود. مسائلی چون تعریف سالمندی، مراحل مختلف سالمندی، تغییرات فیزیولوژیکی و روانی در این دوره، و همچنین بررسی بیماری‌های شایع در دوران سالمندی جزو محتوای این بخش می‌باشد.

مدت زمان و شهریه دوره مراقبت از سالمند جهاد دانشگاهی

مدت زمان دوره سالمندیاری در سازمان جهاد دانشگاهی معمولا شامل ۵۰ ساعت آموزش تخصصی است. این دوره به شکل یک دوره فشرده در طول 10 روز برگزار می‌شود، که در این مدت شرکت کنندگان با مفاهیم و مهارت‌های لازم برای مراقبت از سالمندان آشنا می‌شوند.

دوره مراقبت از سالمند

همچنین شهریه دوره مراقبت از سالمند جهاد دانشگاهی به مبلغ 1.400.000 تومان می‌باشد. پرداخت این شهریه، شرکت کنندگان را وارد دوره می‌کند و امکان بهره مندی از مزایای ارائه شده توسط این دوره را فراهم می‌سازد. مزایایی خاص دوره سالمندیاری سازمان جهاد دانشگاهی معمولا شامل، کسب دانش و مهارت‌های لازم برای مراقبت از سالمندان، دریافت گواهینامه معتبر از جهاد دانشگاهی و بهبود فرصت‌های شغلی در زمینه مراقبت از سالمندان است. برای شرکت در این دوره، شرایطی از قبیل داشتن حداقل سن 18 سال، داشتن مدرک تحصیلی دیپلم، و پرداخت هزینه دوره الزامی است.

مهارت های لازم برای مراقبت از سالمند

دوره آموزش مراقبت از سالمند افراد را برای نگهداری درست و کامل از سالمندان آماده می‌کند. مراقبت از سالمندان به عنوان یک وظیفه دشوار و پر چالش شناخته می‌شود. سالمندان ممکن است با تغییرات جسمی، روانی، و اجتماعی مواجه شوند که نیاز به مراقبت و توجه ویژه دارد. پرستاران سالمندان باید مهارت‌های مختلفی را به دست آورند تا بتوانند به طور موثر از سالمندان مراقبت کنند. این مهارت‌ها شامل مهارت‌های ارتباطی، جسمی، مراقبت بهداشتی، روانشناختی، و سازماندهی هستند. در زیر می‌توانید مهمترین مهارت‌های لازم برای مراقبت از سالمند را مشاهده فرمایید:

  • مهارت‌های ارتباطی شامل توانایی برقراری ارتباط موثر با سالمندان
  • مهارت‌های درک متقابل مانند گوش دادن فعال و احترام به ارزش‌ها و ترجیحات سالمندان
  • مهارت‌های جسمی مانند قوی بودن از نظر جسمی
  • داشتن توانایی انجام کارهای فیزیکی نظیر کمک به حرکت سالمندان و انجام حمام و پوشاندن لباس
  • مهارت‌های مراقبت بهداشتی
  • داشتن دانش و توانایی در انجام اقدامات بهداشتی نظیر اندازه گیری علائم حیاتی، تجویز دارو، و مدیریت زخم‌ها
  • مهارت‌های روانشناختی شامل توانایی شناسایی و پاسخگویی به چالش های روانشناختی سالمندان
  • مهارت سازماندهی وضعیت سالمند شامل پیگیری پیشرفت سالمندان در فعالیت‌ها و همکاری با تیم مراقبت

سالمندیاری

بازار کار و درآمد سالمندیاری

بازار کار مراقبت از سالمندان، به ویژه در ایران که جمعیت سالمندان در حال افزایش است، در مسیر رشد قرار دارد. پرستاران سالمندان می‌توانند در اماکن مختلفی مانند خانه‌های سالمندان، بیمارستان‌ها، کلینیک‌های مراقبت از سالمندان، موسسات توانبخشی، و مراقبت در منزل مشغول به کار شوند. در این مکان‌ها، کارشناسان سالمندیاری، به مراقبت از سالمندان به صورت دائمی یا موقت می‌پردازند. مهمترین فرصت‌های شغلی در این زمینه ارائه خدمات بهداشتی و مراقبتی در خانه‌های سالمندان، موسسات توانبخشی، و مراقبت در منزل است.

دوره مراقبت از سالمند

درآمد پرستاران و سالمندیاران به عواملی نظیر محل کار، تجربه، و مهارت‌های آنان بستگی دارد. متوسط درآمد ماهانه پرستاران سالمندان در ایران بر اساس گزارش مرکز آمار ایران حدود ۱۲ میلیون تومان بوده است. البته، با توجه به تجربه و مهارت‌های بیشتر، درآمد پرستاران با تجربه ممکن است بیشتر از این میزان باشد.

آینده شغلی در زمینه سالمندیاری در ایران و جهان روشن است. با افزایش جمعیت سالمندان، نیاز به پرستاران سالمندان نیز افزایش خواهد یافت. به این ترتیب، افراد با کسب مهارت‌های لازم و تجربه کافی، می توانند از آینده شغلی پویای حوزه سالمندیاری بهره مند شوند.

فرم پیش ثبت نام دوره های آموزشی

  • Date Format: YYYY slash MM slash DD

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم شما عزیزان را با ماهیت دوره مراقبت از سالمند و نحوه ثبت نام در دوره سالمندیاری جهاددانشگاهی آشنا کنیم و پیرامون سرفصل‌های خاص دوره و مزایای شرکت در آن، اطلاعات مفیدی در اختیارتان قرار دهیم. در صورتی که تمایل به شرکت در این دوره را دارید می توانید بدون اقدام خاصی، و تنها با برقراری تماس و تکمیل فرم آنلاین، مقدمات آن را از طریق کارشناسان ما پیگیری نمایید. سلام مشاور پایگاه به روز و اطلاع رسان تخصصی است که شما را در دستیابی به موفقیت‌های شغلی و تحصیلی حمایت و هدایت می‌کند.

شماره تماس

لطفا فرم مربوط به پیش ثبت نام را تکمیل نمایید تا مشاورین ما با شما در تماس باشند.

پیش ثبت نام دوره

  • Date Format: YYYY slash MM slash DD
پیمایش به بالا