تکمیل ظرفیت بدون کنکور 1403 – انتخاب رشته تکمیل ظرفیت دانشگاه ها

تکمیل ظرفیت بدون کنکور 98

محتوای جدول

در آخرین اطلاعیه منتظر شده از سوی سازمان سنجش، با توجه به مصوبه بیست و یکمین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو و دوازدهمین جلسه شورای سنجش و پذیرش تحصیلات تکمیلی قرار بر وجود فرآیند تکمیل ظرفیت در مقاطع زیر گردید که برای کنکور سراسری کارشناسی، تنها تکمیل ظرفیت بدون کنکور 1403 درنظر گرفته شده است، تا بدین ترتیب برای این آزمون فقط رشته های صرفا بر اساس سوابق تحصیلی، امکان ارائه کد رشته محل برای تکمیل ظرفیت داشته باشند:

  • آزمون سراسری (فقط برای رشته محل های صرفاً براساس سوابق تحصیلی)
  • آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته
  • آزمون کاردانی به کارشناسی
  • آزمون جامع علمی- کاربردی
  • آزمون فنی و حرفه ای

لذا متقاضیان می‌توانند در دانشگاه‌ های مختلف رشته های در صورت وجود ظرفیت اعلام شده در دفترچه تکمیل ظرفیت بدون کنکور 99 ، اعم از پیام نور، غیرانتفاعی، علمی کاربردی و سراسری های روزانه و شبانه اقدام به انتخاب کد های رشته محل ارائه شده نمایند.

تکمیل ظرفیت بدون کنکور 98

زمان انتخاب رشته تکمیل ظرفیت

مطابق آن چه در سال های گذشته رخ می داده است، این فرآیند طی دو مرحله در آبان ماه و اواخر دی ماه برای شروع ترم بهمن، از متقاضیان دعوت به عمل می آورد. اما با توجه به برخی تغییرات رخ داده داده در سال پیش روی، برای اطلاع دقیق از زمان تکمیل ظرفیت بدون کنکور 1403 ، باید تا انتشار اطلاعیه ثانویه سازمان سنجش در این خصوص منتظر ماند.

با شروع زمان انتخاب رشته، داوطلبین می توانند از طریق سایت رسمی سازمان سنجش کد رشته محل های دارای ظرفیت را دانلود نمایند و برای انتخاب بهترین گزینه ها با توجه به شرایط خود آن ها را بررسی نمایند.

لازم به ذکر است که انتخاب رشته تکمیل ظرفیت بدون کنکور 1403 برای تمام دانشگاه های نام برده شده، هم زمان و با اعلام سایت سازمان سنجش از طریق سامانه مختص این فرآیند، شروع خواهد شد.

شرایط لازم برای انتخاب رشته تکمیل ظرفیت

متقاضیان برای شرکت در تکمیل ظرفیت بدون کنکور 1403 باید دارای شرایط خاصی باشند که این شرایط می تواند برای هر یک از دانشگاه های مختلف متفاوت باشد لذا در ادامه با تفکیک دانشگاه های مختلف، به بررسی شرایط هر یک از آن ها پرداخته شده است.

شرایط انتخاب رشته در تکمیل ظرفیت بدون کنکور دانشگاه پیام نور 1403

متقاضیان انتخاب کد رشته محل های دارای ظرفیت دانشگاه های پیام نور در تکمیل ظرفیت بدون کنکور 1403 ، باید از داشتن شرایط ذیل اطمینان حاصل نمایند:

  1. داشتن یکی از مدارک زیر برای متقاضیان الزامیست:
  • مدرک دیپلم 4 ساله نظام قدیم و یا 3 ساله نظام جدید (نظری، فنی حرفه ای)
  • مدرک پیش دانشگاهی (برای داوطلبین نظام قدیم)
  • مدرک کاردانی
  • مدارک بالاتر اعم از کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری نیز مورد پذیرش خواهد بود.
  1. تعیین وضعیت نظام وظیفه برای داوطلبین مرد و نبود هیچ گونه منعی از این حیث برای ادامه تحصیل
  2. پذیرش داوطلبین تنها با ملاک معدل کتبی دیپلم درج شده در مدرک آن ها خواهد بود، لذا هر گونه مغایرتی در معدل وارده با اصل مدرک، قبولی شما را کان لم یکن خواهد نمود.
  3. هر گونه پذیرش برای داوطلبین در تکمیل ظرفیت بدون کنکور 1403 در دانشگاه های پیام نور، تا پیش از صدور تاییدیه نهایی از سوی دانشگاه پذیرفته شده، مشروط بوده و قطعی نخواهد بود.

شرایط انتخاب رشته در تکمیل ظرفیت بدون کنکور دانشگاه غیرانتفاعی 1403

متقاضیان شرکت در تکمیل ظرفیت بدون کنکور 1403 در دانشگاه های غیرانتفاعی با انتشار کد رشته محل های دارای ظرفیت برای این دانشگاه های و داشتن شرایط ذیل، می توانند در این مرحله نام نویسی نمایند:

  1. داشتن یکی از مدارک زیر برای متقاضیان الزامیست:
  • مدرک دیپلم 4 ساله نظام قدیم و یا 3 ساله نظام جدید (نظری، فنی حرفه ای)
  • مدرک پیش دانشگاهی (برای داوطلبین نظام قدیم)
  • مدرک کاردانی
  • مدارک بالاتر اعم از کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری نیز مورد پذیرش خواهد بود.
  1. فارغ التحصیلان رشته های نظری که فقط دارای مدرک دیپلم می باشند و یا فارغ التحصیلان رشته های فنی و حرفه ای، تنها مجاز به انتخاب کد رشته محل های مقطع کاردانی خواهند بود و پس از دریافت مدرک کاردانی مجاز به ثبت نام در مقطع کارشناسی پیوسته یا ناپیوسته می باشند.
  2. کلیه داوطلبین برای شرکت در این مرحله مجاز به انتخاب تنها یک رشته محل از میان رشته محل های مذکور در دفترچه راهنما خواهند برای این دانشگاه ها خوهند بود و به علاوه حق تنها شرکت در یک گروه آزمایشی اعم از تجربی، انسانی، ریاضی، زبان و یا هنر را خواهند داشت و در صورتی که داوطلب عمدا و یا سهوا در دو رشته محل یا دو گروه آزمایشی نام نویسی نماید، تمام اطلاعات وی از بانک اطلاعاتی سازمان سنجش حذف خواهد شد و حق هیچ گونه اعتراضی نخواهد داشت.
  3. در صورتی که داوطلب در حال تحصیل در مقطع کارشناسی پیوسته باشد و در تکمیل ظرفیت بدون کنکور 1403 موفق به اخذ پذیرش گردد، قبولی ایشان در رشته اولیه باطل خواهد شد و نمی تواند در آن رشته محل ادامه تحصیل دهد و برای ثبت نام در رشته پذیرفته شده جدید خود ملزم به قطعی نمودن انصراف خود از دانشگاه می باشد.
  4. تعیین وضعیت نظام وظیفه متقاضیان و نداشتن هرگونه ممانعتی برای ادامه تحصیل
  5. روال سال های گذشته نشان می دهد که نتایج در اواخر دی ماه و برای شروع ترم بهمن ماه اعلام خواهد شد، لذا داوطلبین تا این فرجه مهلت خواهند داشت که مدارک لازم فوق الذکر را آماده نمایند.

شرایط انتخاب رشته در تکمیل ظرفیت بدون کنکور دانشگاه علمی کاربردی 1403

این دانشگاه نیز در صورت تکمیل نشدن ظرفیت های خود بعد از اعلام نتایج اولیه از میان متقاضیان برای انتخاب بدون کنکور و بر اساس معدل دیپلم گزینش می نمایند که برای این منظور باید دارای شرایط ذیل باشند:

  • دارا بودن مدرک دیپلم نظام قدیم چهار ساله (4 ساله و یا 6 ساله فنی و حرفه ای و یا نظری) و یا نظام جدید 3 ساله (فنی و حرفه ای، کار و دانش و نظری)
  • متقاضیان دارای مدرک کاردانی می توانند تنها در تکمیل ظرفیت بدون کنکور 1403 دانشگاه علمی کاربردی در مقطع کارشناسی ناپیوسته نام نویسی کنند.
  • پرداخت هزینه ثبت نام تکمیل ظرفیت بدون کنکور 1403 در دانشگاه های علمی کاربردی از طریق درگاه پرداخت الکترونیکی سایت رسمی سازمان سنجش ممکن می باشد.
  • هر داوطلب متقاضی شرکت در این مرحله از تکمیل ظرفیت بدون کنکور 1403، در دانشگاه علمی کاربردی حق انتخاب رشته در تنها یک گروه آزمایشی اعم از ریاضی و فیزیک؛ علوم تجربی؛ علوم انسانی؛ زبان های خارجی و یا هنر را خواهد داشت.
  • به علاوه هر داوطلب تنها مجاز به انتخاب یک کد رشته محل می باشد. لذا در صورتی که متقاضیان در دو گروه آزمایشی و یا دو کد رشته محل متفاوت نام نویسی و انتخاب رشته نمایند، اطلاعات آن ها از سایت سازمان سنجش حذف گردیده و از ادامه فرآیند تکمیل ظرفیت بدون کنکور 1403 منع می شوند. به علاوه حق هیچ گونه اعتراضی را نیز نخواهند داشت.
  • در ثبت نام بدون کنکور دانشگاه علمی کاربردی، فرآیند انتخاب رشته به صورتی اینترنتی نخواهد بود و داوطلبین باید با انتخاب تک کد رشته محل مورد نظر خود با در دست داشتن مدارک لازم به محل دانشگاه مد نظر خود مراجعه نمایند و اقدام به ثبت نام کنند. لازم به ذکر است که در این بخش، اولویت با افرادی است که زودتر به محل دانشگاه مراجعه و ثبت نام نموده باشند.
  • نکته مهم و لازم به ذکر در این خصوص این است که متقاضیان پذیرفته شده از طریق فرآیند تکمیل ظرفیت بدون کنکور 1403، در هر یک از دانشگاه های نام برده شده، در ترم بهمن ماه وارد دانشگاه خواهند شد و از لحاظ امکانات، شهریه، کلاس ها و اساتید هیچ تفاوتی با پذیرفته شدگان انتخاب رشته اصلی نخواهند داشت، به علاوه هیچ نشانه و عبارتی مبنی بر پذیرش این افراد در تکمیل ظرفیت و یا بدون کنکور بودن آن ها درج نخواهد شد که امتیاز بزرگی برای متقاضیان می تواند باشد.

مدارک لازم برای ثبت نام نهایی

داوطلبین پذیرفته شده در تکمیل ظرفیت بدون کنکور 1403 در هر یک از دانشگاه ها برای قطعی نمدن ثبت نام خود باید به محل دانشگاه مراجعه نمایند و مدارک زیر را تحویل دهند:

  • اصل و یا گواهی هر یک از مدارک چهارگانه ذکر شده در شرایط فوق، با امضا و مهر دبیرستان و یا سازمان آموزش و پرورش
  • گواهی اخذ مدرک کاردانی برای دارندگان دیپلم نظام جدید که فاقد مدرک پیش دانشگاهی می باشند.
  • اصل شناسنامه و کارت ملی داوطلب به همراه 2 برگ کپی از صفحات هر یک از آن ها
  • 6 قطعه عکس 4*3 و به روز
  • مدرک مشخص کننده وضعیت نظام وظیفه پذیرفته شدگان آقا
  • اخذ تائیدیه مدرک تحصیلی که متقاضیان می توانند برای این منظور با در دست داشتن آخرین مدرک تحصیلی خود، به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه و دریافت کنند. پذیرفته شدگان توجه داشته باشند که حتما نام رشته محل پذیرفته شده خود را در فرم های دفاتر پیشخوان خدمات دولت، درج نمایند.
  • کد رهگیری پرداخت هزینه ثبت نام در دانشگاه مورد نظر داوطلب

متقاضیان ثبت نام و شرکت در فرآیند تکمیل ظرفیت بدون کنکور 1403 ، برای اطلاع دقیق از کد رشته محل های اعلامی و زمان شروع این مرحله همه روزه می توانند با مشاوران مرکز الو سلام مشاور در ارتباط باشند به علاوه برای بررسی شرایط خود و پاسخ به تمام سوالات و ابهامات در این خصوص می توانید با مشاوران تحصیلی این مرکز مشورت نموده و شانس پذیرش خود را افزایش دهید.

شماره تماس

محتوای جدول

پیمایش به بالا