مشاوره انتخاب رشته کنکور هنر 1403 – تراز و درصد لازم برای قبولی

مشاوره انتخاب رشته کنکور هنر

محتوای جدول

شاید کنکور هنر دیگر مثل سالیان قبل که تنها افراد خاصی را بخود جذب می‌کرد، نباشد.

این گروه آزمایشی در سال‌های اخیر از مهجوریت خارج شده و قشر زیادی از متقاضیان را برای تحصیل در رشته‌های متنوع مجذوب خود کرده است.

اما هنوز هم کنکور سراسری هنر و انتخاب رشته آن نکات مبهم زیادی نسبت به دیگر گروه‌های آزمایشی دارد که همین مسئله لزوم استفاده از تجارب مشاوران به عنوان مشاوره انتخاب رشته کنکور هنر 1403 را دو چندان می‌کند.

با توجه به اینکه انتخاب رشته همچون سال های گذشته در بازه ی زمانی مشخص شده انجام خواهد شد، لازم است که به طور مفصل به آن بپردازیم.

مشاوره انتخاب رشته کنکور هنر

مشاوره انتخاب رشته کنکور هنر 1403

داوطلبان این گروه‌ در پی رشته‌‌های محبوبی در این حوزه هستند که نه تنها ظرفیت دانشگاه‌ها در آن‌ها عموما پایین است، بلکه دانشگاه‌های زیادی هم آن‌ها را ارائه نمی‌دهند.

رشته‌هایی هم چون سینما، کارگردانی، بازیگری، طراحی صنعتی و… که می‌توان از آن‌ها به عنوان آرزوی تمام شرکت کنندگان این کنکور نیز یاد کرد.

به علاوه:

ظرفیت این رشته‌ها بعضا در طی سالیان کم‌تر نیز می‌شود چرا که منتقدان معتقد هستند که ظرفیت‌های بالا در هر بخشی می‌تواند جامعه هنری را در آن زمینه به اشباع برساند.

این موضوع در سال جاری هم باید در مشاوره انتخاب رشته هنر 1403 برای داوطلبان در نظر گرفته شود.

کارنامه اولیه داوطلبان کنکور سراسری گروه آزمایشی هنر

برای شروع بحث این مطلب، تحت عنوان راهنمای انتخاب رشته کنکور هنر 1403 لازم است ابتدا به عامل اصلی برای تمایز میان داوطلبان یعنی کارنامه آن‌ها بپردازیم.

پس از انتشار کارنامه اولیه داوطلبان رشته هنر توسط سازمان سنجش، با اعلام رسمی توسط سازمان سنجش، می‌توانید برای دریافت کارنامه خود به سایت مراجعه کرده و اطلاعات خود را دریافت نمائید.

در ابتدای کارنامه، درصدهای شما در آزمون علمی به نمایش گذاشته شده است. در قسمت بعدی بنا بر اعلام علاقه خودتان در فرم پیش ثبت نام و با توجه عملکردتان در کنکور، مجاز یا غیر‌مجاز بودن شما در دانشگاه‌های سراسری اعم از دوره‌های روزانه و یا نوبت دوم (شبانه) دانشگاه‌های سراسری، دانشگاه‌های پیام نور، غیر انتفاعی، پردیس‌های خود گردان (بین الملل‌) و دانشگاه‌های فرهنگیان (تربیت معلم‌های سابق) و دانشگاه شهید رجایی را نشان می‌د‌هد.

این بخش برای داوطلبان رشته هنر اهمیت زیادی دارد چرا که تقریبا تمام داوطلبان این گروه آزمایشی به فکر انتخاب رشته‌های مورد علاقه خود در عموم این دانشگاه‌ها نیز هستند.

چرا که:

تمام این دانشگاه‌ها در این رشته‌ها از سطح بالایی برخوردارند و تفاوت معنا داری در این زمینه میان دانشگاه‌های دولتی با دیگر دانشگاه‌ها وجود ندارد، لذا حتما باید در راهنمای انتخاب رشته کنکور هنر 1403 پیش از انتخاب رشته در این دانشگاه‌ها، به این نکته و مجاز/غیر مجاز بودن داوطلب پرداخته شود.

در ادامه رتبه‌‌های شما در زیر‌گروه‌های مختلف رشته‌ هنر و در بخش‌های متفاوت تحت عنوان رتبه کشوری (بدون سهمیه)، رتبه در سهمیه مناطق (و یا در صورت داشتن دیگر سهمیه‌ها رتبه در آن سهمیه) به علاوه تراز کل داوطلب که با نام نمره کل  درج شده است، مشخص گردیده است.

نکته مهم در این قسمت این است که داوطلبی که قصد چینش لیست کد رشته محل‌های خود را دارد، باید با توجه به زیر گروه آن رشته‌ها و رتبه خود در آن زیر گروه اقدام به چینش نمایند.

مشاوره انتخاب رشته کنکور هنر

زیر گروه‌های رشته هنر

رشته هنر شامل 5 زیر گروه است که رشته‌های حوزه هنر‌های آوایی و موسیقی در زیر گروه پنجم قرار گرفته‌اند. رشته هایی از قبیل: موسیقی نظامی، نوازندگی موسیقی جهانی و نوازندگی موسیقی ایران.

رشته‌های مرتبط با علوم رسانه‌ای اعم از سینما ، کارگردانی و نمایش در کنار رشته‌های سیما و هنرهای دیجیتال به زیر گروه چهارم تعلق دارد.

عموم رشته‌های هنر‌های تاریخی و باستانی علی الخصوص رشته‌های کاردانی این زمینه به زیر گروه سوم مربوط می‌باشد.

مانند:

کاردانی باستان‌ شناسی، کاردانی حفاظت و مرمت آثار تاریخی، کاردانی حفاظت و مرمت بناهای تاریخی، کاردانی راهنمای موز‌ه‌ها و بناهای تاریخی، کاردانی موزه‌داری، مردم‌شناسی، مرمت آثار تاریخی، موزه‌داری.

زیر گروه دوم نیز به رشته‌هایی از قبیل طراحی صنعتی ، علوم اجتماعی، صنایع دستی ، هنرهای اسلامی، علوم سیاسی (گرایش‌های امنیت ملی و مطالعات امنیتی)، کاردانی صنایع دستی و کاردانی علمی‌ کاربردی طراحی صنعتی، تخصیص داده شده است.

 در زیر گروه اول نیز رشته‌های طراحی پارچه و طراحی لباس، هنرهای تجسمی، هنرهای صناعی، فرش، عکاسی ، کاردانی هنرهای تجسمی ، کاردانی علمی‌ کاربردی گرافیک و غیره قرار گرفته است.

داوطلبانی که در جدول رتبه‌های خود در کارنامه اولیه در هر یک از این زیر گروه‌ها مجاز به انتخاب رشته باشند، می‌توانند کد رشته‌ محل‌های مربوط به آن زیر گروه را در لیست علایق خود قرار دهند.

حال با داشتن اطلاعات کافی نسبت به نحوه استفاده از کارنامه اولیه و اطلاعات به کار رفته در آن جهت استفاده در مشاوره انتخاب رشته هنر 1403 ، می‌توان به موضوع ‌های اصلی در این بخش پرداخت.

مشاوره انتخاب رشته کنکور هنر 1403 در کنکور سراسری

چند روز بعد از دریافت کارنامه اولیه خود و گذراندن اولین مرحله از بحث مشاوره انتخاب رشته هنر 1403، که همان تحلیل این کارنامه بوده است، داوطلبان می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان سنجش نسبت به دریافت دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور هنر 1403 و بررسی کد رشته‌ محل‌های جدید و اطلاعات مهمی از قبیل ظرفیت دانشگاه‌ها اقدام نمایند.

تغییر ظرفیت‌‌ها می‌تواند نکته بسیار مهمی در مشاوره انتخاب رشته هنر 1403 باشد، چرا که مجموع این ظرفیت‌ها است که شانس پذیرش شما را مشخص می‌کند و به علاوه هر گونه تغییر در آن‌ها می‌تواند شما را نسبت به تخمین دقیق تر قبولی در رشته محلی خاص، با توجه به آمار سال‌های گذشته، آگاه‌تر سازد.

ظرفیت کل پذیرش دانشگاه‌های مختلف در رشته‌ محل‌های متفاوت در گروه آزماشی هنر 19 هزار و 230 نفر بوده است که به صورت زیر در دانشگاه‌های مختلف پخش شده است:

ظرفیت کل پذیرش در انتخاب رشته‌های گروه هنر
دوره روزانه نوبت دوم – شبانه پردیس خودگردان دانشگاه فرهنگیان سهمیه مناطق محروم دانشکاه‌ها و موسسات غیر انتفاعی مجازی در موسسات غیر انتفاعی پیام نور
تعداد 3682 753 30 8855 5910

همان‌طور که مشاهده می‌شود ظرفیت رشته‌های هنر در مقایسه با دیگر گروه‌ها، بسیار کم است. به علاوه شناور بودن این گروه آزمایشی به این معنا که دیگر گروه‌های آزمایشی نیز می‌توانند در این آزمون شرکت کنند، کار را برای پذیرش دشوارتر هم کرده است.

چند نکته کوتاه اما اساسی برای مشاوره انتخاب رشته کنکور هنر 1403 در کنکور سراسری

  • رشته‌های این گروه آزمایشی تماماً به صورت کشوری به پذیرش داوطلبان می‌پردازند.
  • پذیرش در بیش‌تر رشته‌های این گروه آزمایشی به صورت غیر متمرکز می‌باشد؛ به این معنا که علاوه بر آزمون علمی، آزمون‌های عملی یا کتبی نیز به شکل مصاحبه‌ای برای پذیرش نهایی لازم است.

مهم ترین نکته جهت راهنمای انتخاب رشته کنکور هنر 1403 برای داوطلبان در این زمینه آن است که هر داوطلب تنها حق شرکت در دو آزمون عملی را دارد. این نکته باید حتما در چینش لیست رشته محل‌‌های داوطلبان لحاظ گردد.

فراموش نکنید که:

شما از نتیجه آزمون عملی خود به هنگام انتخاب رشته آگاه نیستید، لذا با بررسی نحوه عملکرد خود در آزمون عملی باید سطح نمره خود را تخمین بزنید.

این نمره می‌تواند بسیار بسیار در روند پذیرش شما حیاتی باشد و حتی می‌تواند در صورت نا مناسب بودن رتبه شما، اثر منفی آن را به طور کامل خنثی کند و یا بالعکس.

پس رشته محل‌هایی که حداکثر در دو تا از آن‌ها آزمون عملی داده‌اید را انتخاب نمایید و فراموش نکنید که انتخاب رشته‌های غیر متمرکز دیگر تنها انتخاب‌های محدود شما را که 150 انتخاب می‌باشد کاهش می‌دهد چرا که این انتخاب‌ها باطل فرض می‌شوند.

لیست تمام رشته‌های غیر متمرکز بر اساس دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور هنر 1403 در جدول زیر قابل مشاهده است:

رشته طراحی صنعتی رشته گرافیک رشته کتابت و نگار گری رشته مجسمه سازی
رشته اهنگسازی رشته نمایش عروسکی رشته موسیقی جهانی رشته ادبیات نمایشی
رشته مجسمه سازی رشته عکاسی رشته طراحی صحنه رشته بازیگری و کارگردانی
رشته موسیقی نظامی رشته موسیقی جهانی رشته موسیقی ایرانی رشته طراحی پارچه
  • رشته‌های غیر متمرکز خود را اگر در اولویت‌های اصلی شما هستند، سعی کنید که در انتخاب‌های اول خود، آن‌ها را وارد کنید.

برای تخمین قبولی خود در رشته‌های مورد علاقه‌تان، مهم‌ترین عامل مشاوره انتخاب رشته کنکور هنر 1403 استفاده از آمار پذیرفته شدگان سال‌های گذشته و آخرین رتبه‌های قبولی در رشته محل‌های مورد نظرتان است.

برخی از این آمار در جداول زیر جمع آوری گردیده است.

رشته‌های محبوب دانشگاه‌های سراسری و آخرین رتبه‌های قبولی در آن‌ها

سینما
نام دانشگاه آخرین رتبه قبولی منطقه 1 آخرین رتبه قبولی منطقه 2 آخرین رتبه قبولی منطقه 3
دانشگاه تهران 45 34 11
دانشگاه غیر انتفاعی سوره 125 219 149
موسسه غیر انتفاعی کمال الملک 525 486 305
عکاسی
نام دانشگاه آخرین رتبه قبولی منطقه 1 آخرین رتبه قبولی منطقه 2 آخرین رتبه قبولی منطقه 3
دانشگاه تهران 101 54 25
دانشگاه هنر اصفهان 622 412 189
دانشگاه سمنان 1144 820 482
طراحی صنعتی
نام دانشگاه آخرین رتبه قبولی منطقه 1 آخرین رتبه قبولی منطقه 2 آخرین رتبه قبولی منطقه 3
دانشگاه تهران 13 58
دانشگاه هنر تهران 364 57
دانشگاه علم و صنعت ایران 199 661 261
دانشگاه هنر اصفهان 552 435
دانشگاه الزهرا (س) 307 476
دانشگاه هنر اسلامی تبریز 835 776
صنعتی دانشگاه هنر اسلامی تبریز / روزانه- نیم سال دوم 574 1042
دانشگاه سمنان 2284 2375
دانشگاه سمنان / شبانه 3356 2688
دانشگاه بوعلی سینا همدان 2569 2143 1290

مشاوره انتخاب رشته کنکور هنر 1403 در دانشگاه‌های غیر انتفاعی

در شاخه‌های مختلف رشته هنر، دانشگاه‌های غیر انتفاعی نسبت به دیگر گروه‌های آزمایشی، نقش بسیار پر رنگی دارند.

عواملی مانند پائین بودن ظرفیت‌های دانشگاه‌های سراسری در رشته‌های پرطرفدار و بالا بودن سطح دانشگاه‌های غیر انتفاعی در این رشته‌ها، سبب این موضوع شده است.

دانشگاه غیرانتفاعی سوره در این زمینه سرآمد است. با نگاهی به فارغ التحصیلان این دانشگاه‌ می‌توانید نام بسیاری از بزرگان هنر در کشور را مشاهده کنید که در این دانشگاه‌ تحصیل کرده اند.

دانشگاه سوره دارای سه دانشکده است که متناسب با آن‌ها اقدام به جذب دانشجو می‌نماید. دانشکده هنر، دانشکده شهرسازی و معماری، دانشکده فرهنگ و ارتباطات.

دانشکده هنر این دانشگاه در رشته‌هایی هم‌چون:

سینما، گرافیک، هنر اسلامی، نمایش (ادبیات نمایشی-عروسکی، طراحی صحنه، کارگردانی)، کتابت و نگارگری و نقاشی در مقطع کارشناسی  و در مقطع کارشناسی ناپیوسته ارتباط تصویری (گرافیک) دانشجو می‌پذیرد.

دانشگاه سوره همواره یکی از انتخاب‌های اصلی داوطلبان و توصیه‌های مشاوران در راهنمای انتخاب رشته کنکور هنر 1403 به آن‌ها بوده است.

لازم به یادآوری است که:

تحصیل در این دانشگاه مستلزم پرداخت شهریه می‌باشد.

این دانشگاه سالانه در رشته‌های گوناگون خود پذیرش بدون کنکور و صرفا بر اساس سوابق تحصیلی نیز دارد که برای اطلاع از شرایط آن و یا آخرین رتبه‌های قبولی در رشته خاص در این دانشگاه می‌توانید با مشاوران مرکز در تماس باشید.

مشاوره انتخاب رشته کنکور هنر 1403 در دانشگاه‌های آزاد اسلامی

مسلما با توجه به اختلاف زیاد میان ظرفیت‌های رشته‌های هنر در دانشگاه‌های سراسری و تعداد متقاضیان برای این رشته، جمعیت زیادی از داوطلبان به حداقل‌های لازم برای پذیرش در این دانشگاه‌ها نخواهند رسید.

دانشگاه‌ آزاد این امکان را فراهم کرده است تا متقاضیان علاقه مند به تحصیل در این رشته‌ها بتوانند با سختی کم‌تری به این مهم دست یابند.

هر ساله، همزمان با دانشگاه سراسری، دانشگاه آزاد نیز دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور هنر 1403 را در سایت خود منتشر می‌کند.

داوطلبان می‌توانند کد رشته محل‌های دلخواه خود را یافته و بعد از خرید کارت اعتباری انتخاب واحد، با ورود به سایت دانشگاه آزاد این انتخاب‌های خود را وارد نماید.

در دانشگاه آزاد، هر داوطلب حق انتخاب 100 کد رشته محل را دارا است، بر خلاف دانشگاه سراسری که این رقم 150 انتخاب است.

داوطلبان باید لیست کد رشته محل‌های خود را بر اساس اولویت های انتخاب رشته خود که شامل موارد زیر میباشد چینش کنند.

  • علاقه و استعداد خود در رشته‌ها
  • هزینه تحصیل و هزینه‌های جانبی
  • کیفیت دانشگاه، اعتبار مدرک، نرخ جامعه کاری در آن رشته
  • در صورت انتخاب شهر دیگر برای تحصیل، بررسی مسافت و مشکلات زندگی در خوابگاه و دوری از خانواده

در راستای یک انتخاب رشته دقیق و اصولی میتوان از انواع تست های روانشناسی انتخاب رشته بهره برد تا با آگاهی کامل نسبت به روحیات و توانایی هایمان انتخاب رشته ی موفق تر و بهتری داشته باشیم.

به همین منظور موضوع اصلی در دانشگاه آزاد می‌تواند بحث هزینه‌های تحصیل در این دانشگاه برای داوطلبان باشد که در رشته‌های هنر این هزینه ها به شکل زیر است:

شهریه ثابت تصویب شده برای رشته‌های هنر در سال 98 در بازه 950 هزار تومان الی یک میلیون و صد هزار تومان بوده که داوطلبان در ابتدای هر ترم ملزم به پرداخت آن هستند.

شهریه متغیر تصویب شده در سال 98 که برای 18 واحد نظری در نظر گرفته شده است، حدود 600 هزار تومان می‌باشد.

لازم به ذکر است که:

رشته‌های هنر عموما واحد‌های عملی زیادی دارند که این موضوع به علت اختلاف زیاد بین شهریه دروس نظری و عملی می‌تواند سبب افزایش زیادی در شهریه‌های متغیر شود.

به علاوه:

رشته‌های هنر هزینه‌‌های حین تحصیل نسبتا سنگینی دارند که گاه می‌تواند در حدود شهریه‌ دانشگاه‌ها نیز افزایش یابد.

درخواست مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری 1403

اگر انتخاب رشته نکنیم چه می شود؟

ساعات زیادی نیست که از اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری می گذرد. در این فاصله داوطلبانی هستند که با دیدن رتبه کسب شده شان در کنکور سراسری دچار استرس و بلاتکلیفی شده اند.

این سری از داوطلبان که انتظار کسب رتبه بهتر در کنکور سراسری را داشته اند بواسطه احساسات منفی که بابت این قضیه دارند در اکثر موارد تصمیم می گیرند که انتخاب رشته نکرده و به مدت یک سال دیگر درس خواندن برای کسب رتبه مطلوب را ادامه دهند. اما آیا این تصمیم به نفع داوطلبان است؟

مشاوران تحصیلی با داشتن تجربیات فراوان به این سری از داوطلبان پیشنهاد می کنند که با وجود رتبه کسب شده اقدام به انتخاب رشته کنند. این توصیه به دلیل وجود عوامل و شرایطی است که پس از اتمام زمان انتخاب رشته برای افراد بوجود می آید.

از جمله این عوامل موارد زیر است:

  • امکان قبولی در رشته مورد نظر و دانشگاه مورد علاقه با رتبه کسب شده توسط شما همواره وجود دارد. این به سبب تغییر شرایط و سهمیه هایی است که آن دانشگاه در ظرفیت های خود بوجود آورده است.
  • در صورتی که دیگر همکلاسی هایتان با رتبه ای شبیه شما قبول شوند سرخوردگی زیادی برای شما پیش می آید و انگیزه شما برای تلاش مجدد به شدت کاسته می شود.
  • انرژی منفی که از اطرافیان دریافت می کنید نیز علت ثانویه ای می شود تا موفقیت شما شرطی شده و نگاه ها برای دیدن وضعیت شما در سال بعد تیزتر و منتظرانه تر باشد.
  • مقابله و مواجهه با رقیبانی که در سال بعد به عنوان رقبای تازه نفس وارد میدان شده اند نیز بسیار مشکل و ریسک پذیر است.
  • انصراف کلی از ادامه تحصیل با وجود شرایط گفته شده نیز در اکثر موارد مشاهده شده و راه را برای پیشرفت های بعدی داوطلبان به طور کلی می بندد.

داوطلبان رشته‌های هنر جهت بررسی نکات لازم و استفاده از مشاوره‌ها و توصیه‌های مشاوران مجرب در مراکز معتبر به عنوان راهنمای انتخاب رشته کنکور هنر 1403، می‌توانند با تلفن‌های مرکز الو سلام مشاور در تماس باشند.

AsliCallBanner

محتوای جدول

پیمایش به بالا