تست روانشناسی انتخاب رشته

تست روانشناسی انتخاب رشته

محتوای جدول

انتخاب رشته یکی از انتخاب های مهم و تاثیر گذار در زندگی هر فرد به شمار می رود و مسیر شغلی و آینده هر فرد درصد زیادی به این انتخاب وابسته است اما متاسفانه بسیاری از افراد در زمان انتخاب رشته دچار سردرگمی می شوند و در نهایت بدون آگاهی رشته ای را انتخاب کرده و بعد از ورود به دانشگاه پشیمان می شوند.

در زمان انتخاب رشته، باید به فاکتور های مهم در انتخاب رشته توجه کرد و بر اساس صحبت های دیگران، بدون آگاهی رشته ای را انتخاب نکنیم!

زمان انتخاب رشته، بهتر است فرد علایق و استعدادهای خود را به خوبی بشناسد و این فاکتور مهم را از قلم نیندازد.

برای این که علایق و استعدادهای خود را بشناسید، می توانید از تست روانشناسی انتخاب رشته بهره بگیرید و با کمک این تست نسبت به ویژگی های شخصیتی خودتان آگاهی پیدا کنید.

تست جان هالند یکی از تست های معروف در این حوزه است که به شما کمک می کند نسبت به علایق و تمایلات شخصی خودتان آگاهی پیدا کنید.

تست روانشناسی انتخاب رشته

تست رغبت سنجی جان هالند چیست؟

همه ما در جامعه افرادی را دیده ایم که بعد از ورود به دانشگاه متوجه می شوند رشته خود را دوست ندارند و بعد از ورود به بازار کار از حرفه و شغل خود لذت نمی برند؛ آیا می دانید علت این نارضایتی ها چیست؟

بله!

این افراد زمانی که می بایست رشته ای را انتخاب کنند و آینده شغلی خود را رقم بزنند، به علایق و تمایلات شخصی، ارزش ها، ویژگی های شخصیتی، توانمندی و دانش تخصصی بی توجه بوده اند و بدون آگاهی رشته ای را انتخاب کرده اند.

با توجه به اهمیت بالای انتخاب رشته که مسیر شغلی افراد را مشخص می کند، توصیه می شود قبل از نهایی کردن انتخاب حتما تست روانشناسی انتخاب رشته (تست رغبت سنجی هالند) را انجام دهید و با کمک نتایج این تست، تصمیم درست تری برای آینده خود بگیرید.

مدل نظری جان هالند شامل 6 تیپ شخصیتی می شود!

افراد با پاسخ گویی به سوالات این تست می توانند در مورد تیپ شخصیتی خود اطلاعاتی به دست بیاورند و بر این اساس انتخاب رشته کرده و تصمیم درستی برای آینده خود بگیرند.

تست جان هالند (John Holland) یکی از کاربردی ترین های تست روانشناسی انتخاب رشته است که اطلاعات مفیدی در مورد علایق و تمایلات شغلی در اختیار افراد می گذارد.

معرفی تیپ های شخصیتی

بعد از انجام تست روانشناسی انتخاب رشته (تست رغبت سنج جان هالند) تیپ شخصیتی شما که یکی از تیپ های شخصیتی زیر است، مشخص می شود:

تیپ شخصیتی جستجو گر و تحلیل گر

این دسته از افراد از شغل هایی لذت می برند که یکنواخت نیستند، دارای چالشند و دائما باید به دنبال کشف حقایق و پژوهش باشند.

این افراد دوست دارند دائما از فکر خود کار بکشند و به همین دلیل از شغل هایی که در آن ها باید مسائل پیچیده فکری را حل کنند، لذت می برند.

شغل مورد علاقه این افراد باید به گونه ای باشد که در آن ها از تصمیمات بر اساس اطلاعات و حقایق گرفته شود، نه بر اساس شهود و غریزه!

شغل مورد علاقه این افراد جنبه فیزیکی ندارند و این دسته نباید به دنبال شغلی باشند که باعث می شود با دیگران از نزدیک در ارتباط باشند.

به طور کلی افراد تیپ شخصیتی جستجوگر به دنبال مشاغلی هستند که آمیخته با تحلیل، استدلال منطقی، پژوهش، مطالعه، حل مسائل، تحقیق، پژوهش، فعالیت های علمی و حل مسائل پیچیده ریاضی باشد.

تیپ شخصیتی هنری

این افراد به دنبال مشاغلی هستند که بتوانند بدون توجه به قانون یا چارچوب خاصی کار را آنطور که خودشان صلاح می دانند انجام دهند و آزادانه از خلاقیت خود استفاده کنند.

این دسته از افراد از کارهای هنری که شامل رنگ و نور و تصویر و عواطف می شود و حتی ممکن است هنجار شکن باشد، لذت می برند و از کارهایی که باید در یک زمان مشخص و بر طبق یک قانون خاص انجام می شوند، خسته می شوند.

افراد این تیپ شخصیتی دوست دارند ساعت ها در پروژه هنری خود غرق شوند و همه تمرکز خود را بر کاری که می کنند صرف کنند.

تیپ شخصیتی مدیر و جسور

این افراد از فعالیت های مدیرتی و رهبری لذت می برند و دوست دارند افراد را برای رسیدن به یک هدف خاص جهت دهی و رهبری کنند.

افراد با این تیپ شخصیتی از بودن در مشاغلی که به آن ها اجازه دهد آغازگر یا مدیر یک پروژه تجاری باشند و بدون ترس تصمیم گیری کنند، ریسک کنند و تیم خود را رهبری کنند؛ لذت می برند.

این افراد تمایل دارند بدون درنگ تصمیم گیری کنند و بالاترین حدود اختیارات و قدرت دست این افراد باشد و با قدرت نفوذ و تاثیر گذاری بر دیگران، آن ها را متقاعد کرده و در جهت رسیدن به هدفی خاص، دیگران را رهبری کنند.

اگر این افراد در مشاغلی باشند که باید نقش پیرو داشته باشند، از شغل خود خسته می شوند و ممکن است دائما با رهبر یا رئیس در تضاد باشند.

تست روانشناسی انتخاب رشته

تیپ شخصیتی اجتماعی

این افراد مشاغلی را ترجیح می دهند که دائما با دیگران در ارتباط باشند و به دیگران خدماتی ارائه دهند، آموزش دهند، کمک کنند و یا از آن ها مراقبت کنند.

شغلی برای این افراد مناسب است که بتوانند حس انسان دوستی خود را ارضا کنند؛

مشاغلی که در آن ها بتوان نقش همراه، سنگ صبور و دلسوز را ایفا کرد و با کمک این احساس خود با دیگران ارتباط برقرار کرده و با تشکیل گروهی از افراد، در راستای یک هدف خاص قدم بردارند.

به طور کلی این افراد مشاغلی را ترجیح می دهند که از دیگران مراقبت کنند، دیگران را آگاه کنند و یا به دیگران آموزش دهند.

تیپ شخصیتی عملگرا

این افراد مشاغلی را دوست دارند که در آن بتواند با وسایل فیزیکی کار کنند. کار کردن در فضاهای آزاد برای این افراد لذت بخش است و به کار کردن در محیط های بسته ارجحیت دارد. این افراد ترجیح می دهند خروجی کار خود را به صورت ملموس و عینی ببیند و بهتر است با مفاهیم انتزاعی یر و کار نداشته باشند.

این افراد از کارهای اداری، کاغذ بازی و سر و کله زدن با دیگران لذت نمی برند.

تیپ شخصیتی قاعده مندی و قرار دادی

آن دسته از مشاغلی که دارای چارچوپ و قانون هستند و حدود وظایف و اختیارات برای هر شخص مشخص شده، برای افراد با این تیپ شخصیتی مناسب است.

این افراد مشاغلی را ترجیح می دهند که شامل انجام فعالیت های روتین و از پیش تعیین شده باشد؛ این افراد ساماندهی داده ها و اطلاعات را دوست دارند.

این افراد مشاغلی که به خلاقیت نیاز دارد و باید در آن منعطف بود را دوست ندارند و از بودن در این مشاغل لذت نمی برند.

این افراد از رهبری تیم نیز لذت نمیبرند. پیروی از قانون و مقررات و وظایف از پیش تعیین شده، برای افراد با تیپ شخصی قاعده مندی، لذت بخش تر است.

اگر می خواهید علایق و تمایلات شغلی خود را کشف کنید می توانید تست روانشناسی انتخاب رشته (تست جان هالند) را در دپارتمان مشاوره الو سلام مشاور انجام دهید و بر اساس نتایج به دست آمده، برای آینده خود آگاهانه تصمیم گیری نمایید.

برای رسیدن به پاسخ های خود و انجام تست روانشناسی انتخاب رشته کافی است که
با مشاوران تحصیلی “الو سلام مشاور” با این شماره ها تماس بگیرید تا شما را در این مسیر حساس یاری کنند.

درخواست مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری 1403

برای آگاهی بیشتر در این زمینه می توانید مقالات زیر را نیز مطالعه کنید تا با دید وسیع تری انتخاب رشته خود را انجام دهید.

AsliCallBanner

محتوای جدول

پیمایش به بالا