دوره پری مدیکال چیست؟

دوره پری مدیکال

محتوای جدول

داوطلبان بسیاری همه ساله خواهان تحصیل در رشته های پزشکی، دندان و دارو سازی در کشورهای اروپایی هستند. اکثر دانشگاه ها برای ورود به رشته ها درمانی آزمون ورودی به صورت کتبی یا مصاحبه در نظر گرفته اند. داوطلبان در صورت داشتن آمادگی لازم می توانند این آزمون ها را با موفقیت پشت سر بگذارند.

شاید شنیدن نام دوره پری مدیکال برای بسیاری اتفاق افتاده باشد ولی افراد به دنبال پاسخ پرسش دوره پری مدیکال چیست می گردند. دوره پری مدیکال برای موفقیت داوطلبان در آزمون های رشته ‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی، یک دوره کالج پزشکی یک ساله است.

متقاضیان این دوره می توانند با گذراندن موفقیت آمیز آزمون های پزشکی دوره پری مدیکال (Medical Foundation Program) در دانشگاه های علوم پزشکی مورد تایید وزارت بهداشت ایران در رشته های پزشکی، داروسازی و دندان پزشکی ادامه تحصیل دهند.

برای آشنایی با دوره پری مدیکال و نحوه ثبت نام در آن با الو سلام مشاور همراه باشید.

دوره پری مدیکال

معرفی دوره پری مدیکال

دوره پری مدیکال (Medical Foundation Program) یک دوره پیش پزشکی برای موفقیت در آزمون ورودی دانشگاه های پزشکی اروپایی است. داوطلبان این دوره در رشته های پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی به صورت یک ساله برای تحصیل در دانشگاه های اروپایی آماده می شوند.

دوره آمادگی آزمون پزشکی اروپا MFP برای اولین بار در گلوکال کالج برگزار شد. متقاضیان این دوره با کسب آمادگی برای دوره های پزشکی و یادگیری زبان انگلیسی امکان تحصیل در دانشگاه های علوم پزشکی اروپایی مورد تایید وزارت بهداشت را خواهند داشت.

این دانشگاه ها شامل کشور های مجارستان، روسیه، ایتالیا، جمهوری چک، ترکیه، انگلستان، نروژ، لهستان، استونی، کرواسی، صربستان، انگلستان و … در رشته های دندانپزشکی، داروسازی و پزشکی می باشند.

این دوره برای کسب آمادگی لازم برای شرکت در آزمون های ورودی کشورها برای رشته پزشکی و و همچنین ارتقا سطح مهارت زبانی داوطلبان در نظر گرفته شده است. 

اهداف دوره پری مدیکال چیست؟

دوره پری مدیکال یکی از دوره های پیراپزشکی و علوم پزشکی است که با اهداف زیر برای متقاضیان رشته های علوم پزشکی برگزار می شود.

  • یادگیری موثر زبان انگلیسی در سطح آیلتس و زبان تخصصی پزشکی
  • آمادگی برای آزمون های مصاحبه ای ورودی رشته های علوم پزشکی دانشگاه های اروپایی
  • آموزش درس های پایه علوم پزشکی برای موفقیت در آزمون های ورودی دانشگاه های بین المللی
  • یادگیری بخش های مهم دروس اول و دوم دانشگاه ها و توانمند سازی دانشجویان در زمینه های درسی
  • آمادگی داوطلبان جهت شرکت در آزمون های کتبی رشته های پزشکی دانشگاه های علوم پزشکی معتبر اروپا

دوره پری مدیکال مناسب چه کسانی در ایران است؟

  • داوطلبان سایر رشته ها (به غیر از تجربی) که تمایل به تحصیل در دوره های بین المللی پزشکی دارند.
  • دانش آموزان ایرانی (۱۸ سال به بالا) سال آخر دبیرستان و پیش دانشگاهی به شرط اخذ دیپلم در پایان تحصیلی
  • افرادی که تمایل به تحصیل در رشته های علوم پزشکی دانشگاه های اروپایی از جمله رشته های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، فیزیوتراپی، پرستاری و مامایی دارند.
  • فارغ‌التحصیلان مقاطع لیسانس و فوق لیسانس سایر رشته‌ ها که قصد تغییر رشته و ورود به رشته‌ های علوم پزشکی در خارج از ایران را دارند.

دروس دوره پری مدیکال یا فاندیشن

علاقه مندان به تحصیل در دوره های پزشکی اروپا می توانند با ثبت نام دوره های آموزشی جهاد دانشگاهی در دوره MFP شرکت کنند. دوره پری مدیکال شامل دروس زیر می باشد که به صورت جامع و هدفمند آموزش داده می شود.

۱ زیست شناسی سلولی و مولکولی ۶ شیمی عمومی
۲ ژنتیک پزشکی ۷ شیمی آلی
۳ ایمونولوژی و میکروبیولوژی ۸ بیوشیمی
۴ فیزیولوژی انسان ۹ زبان پزشکی و مدیکال ترمینولوژی
۵ آناتومی انسانی ۱۰ زبان انگلیسی (آیلتس)

داوطلبان می توانند با شرکت در این دوره، آمادگی بالایی جهت شرکت در آزمون های ورودی دانشگاهی علوم پزشکی کشور های اروپایی پیدا کنند. اگرچه کلیه دروس این درس از اهمیت بالای برخوردار است اما پنج درس اصلی آناتومی، زیست شناسی، شیمی، فیزیولوژی و زبان پزشکی از اهمیت بالاتری برخوردار هستند.

بدین صورت که در دوره پری مدیکال بیشترین زمان تدریس به این دروس اختصاص داده شده است. در دوره MFP کلیه دروس به زبان انگلیسی توسط بهترین و مجرب ترین اساتید تدریس می شود. به همین منظور علاوه بر ارتقای دانش پزشکی برای ارتقای سطح زبان انگلیسی دانش آموختگان موثر خواهد بود.

آزمون های دوره پریمدیکال یا MFP

برای افزایش آمادگی متقاضیان شرکت در آزمون های ورودی دانشگاه های علوم پزشکی دانشگاه های اروپایی، دوره معتبر پری مدیکال برای سنجش میزان پیشرفت داوطلبان ایرانی آزمون های شرح داده در ذیل را به صورت منظم برگزار می کند:

آزمون های پیشرفت تحصیلی هفتگی:

آزمون های پیشرفت تحصیلی در روز های خاص هفته به صورت تستی برگزار می شود. در این آزمون ها مطالبی که در طول هفته ارائه شده است مورد تست قرار می گیرد. نکته قابل توجه در نحوه برگزاری این آزمون ها تدوین محتوای آن ها مطابق با استاندارد های آزمون های ورودی دانشگاه های اروپا است.

آزمون های میان دوره: (Semifinal)

آزمون میان دوره به صورت کتبی و در قالب شفاهی، مصاحبه ای انجام می شود. در این آزمون میزان پیشرفت تحصیلی دانشجویان در میان ترم سنجیده می شود.

آزمون پایان دوره: (Final)

آزمون پایان دوره همانند دوره قبلی به صورت کتبی و شفاهی برگزار می شود. بدین صورت که میزان پیشرفت تحصیلی و ارتقای دانش داوطلبان دوره پری مدیکان در پایان دوره سنجیده می شود.

دوره پری مدیکال

شرایط شرکت در دوره MFP چیست؟

  • برخورداری از مدرک دیپلم یا پیش دانشگاهی
  • برخورداری از معدل مناسب و قابل قبول و کسب نمرات خوب در دروس زیست شناسی، شیمی و فیزیک
  • برخورداری از زبان انگلیسی(معادل نمره 5 آیلتس)

آزمون تعیین سطح دوره پری مدیکال

آزمون تعیین سطح دوره پری مدیکال شامل سه بخش مختلف نظیر شیمی، زیست شناسی و زبان انگلیسی است که به صورت انگلیسی برگزار می شود.

در این آزمون نه تنها سطح علمی داوطلبان در حوزه علوم پزشکی مورد سنجش قرار می گیرد بلکه سطح دانش و مکالمه زبان انگلیسی آن ها نیز مد نظر است.

بنابراین دانشجویانی که دارای سطح زبان انگلیسی مناسبی و یا مدرک بین المللی از جمله آیلتس، تافل یا … می باشند شانس موفقیت آن ها در دوره پری مدیکال بیشتر خواهد بود.

داوطلبانی که از زبان انگلیسی خوبی برخوردار نباشند، ابتدا دوره پری آیلتس و در نهایت دوره تخصصی آیلتس را سپری خواهند کرد.

مدل و زمان برگزاری دوره پریمدیکال در ایران

دوره پریمدیکال MFP به دو صورت جامع و فشرده برگزار می شود.

  • دوره جامع پریمدیکال: این دوره 9 ماهه از شهریور ماه هر سال برگزار می شود.
  • دوره فشرده پریمدیکال: این دوره به صورت فشرده و در 5 ماه برگزار می شود.

دوره پریمدیکال یا MFP در یک نگاه

هدف دوره آمادگی آزمون های ورودی دانشگاه های اروپا در رشته های علوم پزشکی
رشته های هدف پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی، فیزیوتراپی، علوم آزمایشگاهی، علوم تغذیه و …
مدت دوره دوره جامع: 9 ماه

دوره فشرده: 5 ماه

زمان شروع دوره با توجه به تقویم آموزشی هر دوره
شرایط ثبت نام دوره گذراندن دوره 12 ساله تحصیلی در ایران

در رشته های علوم تجربی یا ریاضی و فیزیک

پیش نیاز دوره گذراندن دوره زبان عمومی
زبان آموزشی زبان انگلیسی
دروس دوره سلولی و مولکولی، آناتومی، فیزیولوژی، ژنتیک ، بیوشیمی، شیمی عمومی، شیمی آلی، زبان عمومی
مدارک ثبت نام کپی کارت ملی و شناسنامه، کپی مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی، دستاوردهای متقاضیان
دستاورد های متقاضیان
  • امکان شرکت در دوره های آمادگی آزمون ورودی پزشکی اروپا در تهران به جای کالج های اروپایی
  • صرفه جویی در هزینه های تحصیلی
  • رسیدن به درصد بالای 90 % موفقیت در آزمون های ورودی دانشگاه های اروپا

فرم پیش ثبت نام دوره های آموزشی

  • Date Format: YYYY slash MM slash DD

جمع بندی

دوره پری مدیکال با هدف افزایش دانش متقاضیان تحصیل در رشته های پزشکی و آمادگی آن ها جهت ورود به دانشگاه های علوم پزشکی اروپایی برگزار می شود.

این دوره برای افزایش دانش و کسب مدرک معتبر در رشته های مختلف پزشکی بسیار معتبر و موثر می باشد. دانشجویان می توانند با شرکت در این دوره آمادگی لازم برای ورود به دانشگاه های بین المللی را پیدا کنند.

ما در این مقاله دوره پری مدیکال را مورد بررسی قرار دادیم. چنانچه سوال یا ابهامی در خصوص شرکت در این دوره ها و یا نحوه ثبت نام در دوره پری مدیکال دارید. با شماره های مندرج در زیر تماس بگیرید، کارشناسان الو سلام مشاور آماده راهنمایی و کمک به شما عزیزان می باشد.

شماره تماس

محتوای جدول

پیمایش به بالا