منابع آزمون تیزهوشان نهم به دهم

منابع آزمون تیزهوشان نهم به دهم

محتوای جدول

شناسایی منابع آزمون تیزهوشان نهم به دهم و مطالعه آن ها به روش صحیح برای دانش آموزانی که قصد شرکت در آزمون تیزهوشان و نمونه دولتی را دارند بسیار حائز اهمیت است.

دانش آموزان نهم برای پذیرفته شدن در مقطع دهم مدارس تیزهوشان باید منابع معتبری را مطالعه کنند و در پایان جمع بندی مناسبی را داشته باشند تا بتوانند به نتیجه مطلوبی دست پیدا کنند.

با توجه به اینکه مطالعه منابع معتبر برای قبولی در آزمون تیزهوشان اهمیت بسزایی در موفقیت آزمون ورودی نهم به دهم دارد ما در این مقاله می خواهیم ویژگی های مدارس تیزهوشان و منابع آزمون تیزهوشان نهم به دهم را معرفی کنیم برای آشنایی بیشتر با الو سلام مشاور همراه باشید.

منابع آزمون تیزهوشان نهم به دهم

ویژگی های مدارس تیزهوشان

برای ورود به مدارس تیزهوشان ابتدا باید ویژگی های مدارس تیزهوشان را بدانیم تا به این نتیجه برسیم این مدارس برای چه دانش آموزانی مناسب هستند.

  • در این مدارس ساعت کلاسی مانند مدارس عادی 30 ساعت در هفته است.
  • در کنار کتب درسی از کتاب های مکمل و کمکی برای تدریس استفاده می شود.
  • برای سنجش دانش آموزان در طول تحصیل دو آزمون پیشرفت تحصیلی به صورت متمرکز کشوری برگزار می شود.
  • برای ورود به این مدارس دانش آموزان می بایست در آزمون ورودی پذیرفته شوند.
  • کادر اداری و آموزشی نیز گزینش می شوند.

بهترین منابع آزمون تیزهوشان نهم به دهم

آزمون تیزهوشان نهم به دهم برای دانش آموزان و والدین اهمیت بسزایی دارد و نقش تعیین کننده ای در مسیر تحصیلی آن ها خواهد داشت. شناخت و انتخاب منابع تیزهوشان و برنامه ریزی صحیح برای مطالعه آن ها در اولویت اول در راستای آمادگی برای آزمون تیزهوشان قرار دارد.

این آزمون آخرین راه ورود دانش آموزان به مدارس تیزهوشان است و باید نهایت تلاش خود را در این زمینه به کار گیرند. اگرچه بسیاری از سوالات مدارس تیزهوشان از مفاهیم کتب درسی خواهد بود و سوالات مطرح شده از مفاهیم کتاب خارج نیست اما طریقه طرح سوالات به گونه ای خواهد بود که دانش آموزان احساس می کنند شباهتی با کتاب های درسی ندارد.

دانش آموزان جهت مطالعه کامل و اطمینان از پاسخ به کلیه سوالات به صورت صحیح می بایست منابع تیزهوشان را فراتر از کتب درسی در نظر بگیرند، بدین منظور می توانند از کتاب های کمک درسی استفاده کنند.

گزینش کتاب های کمک درسی میان انبوه منابع کمک آموزشی آزمون تیزهوشان کار ساده ای نمی باشد بنابراین ما  بهترین و مهم ترین منابع تیزهوشان را در ادامه معرفی خواهیم کرد.

منابع آزمون تیزهوشان نهم به دهم

چگونه بهترین منابع آزمون تیزهوشان نهم به دهم را انتخاب کنیم؟

ورود به مدارس تیزهوشان کار ساده ای نمی باشد زیرا با توجه به سن مناسب برای دانش آموزان نهم به دهم سنجش قدرت تست و تست زنی این افراد با سطح بالایی انجام می شود.

از آن جایی که بسیاری از متقاضیان ورود به مدارس تیزهوشان افرادی هستند که قبلا در آن حضور داشتند و با نحوه تست زنی و سوالات تاحدودی آشنا هستند، بنابراین کار برای کسانی که به تازگی می خواهند وارد این مدارس شوند کمی سخت می شود.

اهمیت بالای ورود به مدارس از یک سو و میزان رقابت سنگین بین دانش آموزان برای ورود به پایه نهم به دهم تیزهوشان از سوی دیگر، باعث شده است تا منابع تیزهوشان متعددی اعم از کلاس ها، کتاب ها و سی دی های آموزشی عرضه شود که انتخاب هر کدام دغدغه خاص خود را دارد.

توجه داشته باشید:

شرکت در کلاس تیزهوشان آنلاین می تواند جهت آمادگی برای آزمون بسیار موثر باشد اما استفاده از سی دی های آموزشی نمی تواند ملاک مناسبی برای موفقیت در آزمون تیزهوشان باشد.

در واقع ملاک موفقیت در آزمون ورود به مدارس تیزهوشان  تسلط کامل به کتاب های درسی و آشنایی با روش های مناسب تست زنی می باشد. از طرفی می توان با اطلاع از تراز و درصد لازم برای قبولی در تیزهوشان برنامه ریزی معینی را برای مطالعه کتاب های درسی در نظر گرفت.

بدین صورت بهترین منابع آزمون تیزهوشان نهم به دهم کتاب های درسی است و در ادامه می توان از یک یا چند منابع کمک آموزشی آزمون تیزهوشان به عنوان مکمل استفاده کرد.

پیشنهاد ما این است که زمان خود را برای استفاده از سی دی های آموزشی تلف نکنید و بر تسلط به کتب درسی و تست زنی تمرکز نمایید.

منابع آزمون تیزهوشان نهم به دهم

جزئیات سوالات آزمون تیزهوشان

سوالات آزمون تیزهوشان نهم به دهم شامل دو دسته سوال است که هر کدام با هدف خاصی طراحی می شوند. این دو دسته شامل سوالات استعداد تحلیلی و سوالات استعداد تحصیلی به شرح زیر است:

  • سوالات استعداد تحلیلی: این سوالات در راستای سنجش میزان هوش و استعداد دانش آموزان طرح می شوند که شامل 50 سوال تحلیلی برای دانش آموزان نهم به دهم است.
    داوطلبان مدارس تیزهوشان 50 دقیقه فرصت دارند تا به این سوالات پاسخ دهند. بدین صورت نحوه تست زنی و زمان بندی برای آن از اهمیت بالایی برخوردار است.
  • سوالات استعداد تحصیلی: سوالات تحصیلی از کتب درسی مطرح می شوند و میزان تسلط دانش آموزان به کتاب های درسی را مورد سنجش قرار می دهند.
    این سوالات به صورت ترکیبی از کتاب های پایه ششم و نهم طراحی می شوند. تعداد سوالات استعداد تحصیلی نیز 50 مورد است و داوطلبان 70 دقیقه فرصت پاسخگویی به این سوالات را دارند.

 در ادامه لیست کتاب های درسی و منابع آزمون مدارس تیزهوشان نهم به دهم و ضریب هر یک از آن ‌ها معرفی شده است.

منابع سوالات استعداد تحصیلی آزمون تیزهوشان نهم به دهم
نام درس تعداد سؤال ضریب گروه علوم ریاضی ضریب گروه علوم تجربی ضریب گروه علوم انسانی ضریب سمپاد مهارتی
ریاضیات 10 4 2 2 3
علوم تجربی 10 2 4 2 3
قران و معارف انسانی 10 1 1 1 1
مطالعات اجتماعی 10 1 1 1 1
زبان و ادبیات فارسی 10 2 2 4 2

جزئیات منابع آزمون تیزهوشان نهم به دهم 1400 – 1401

1.کتاب های آمادگی بخش استعداد تحصیلی آزمون تیزهوشان نهم به دهم

کتاب هوش و استعداد تحلیلی نهم تیزهوشان خیلی سبز

در کلیه آزمون های استعداد و هوش تحلیلی که به منظور تست هوش افراد می باشد، نحوه طرح سوالات به شکل هندسی، عبارت های کلامی، روابط ریاضی و درک منطقی می باشد.

کتاب هوش و استعداد تحلیلی نهم به دهم تیزهوشان خیلی سبز نیز بر پایه همین امر تالیف شده است. این کتاب می تواند یکی از منابع کاملی باشد که دانش آموزان می توانند از آن جهت آشنایی با سوالات تیزهوشان از آن استفاده کنند.

این کتاب شامل سه فصل مختلف است که هر کدام به بخش های مختلف تقسیم بندی شده است. جهت آشنایی با نحوه تست زنی در هر بخش قسمتی برای سوالات تستی در نظر گرفته شده است، بدین ترتیب دانش آموزان می توانند درک بهتری از سوالات داشته باشند.

در سایر قسمت ها سوالات چند گزینه ای مرتبط با مطالب درسنامه، که از آزمون های ورودی مدارس برتر، آزمون های معتبر داخلی و خارجی جهت تسلط و تثبیت بخش‌هایی که در آن فصل خوانده شده، قرار داده شده است.

در قسمت پایانی هم پاسخ تشریحی و جامع سوالات چند گزینه‌ای آورده شده تا دانش ‌آموزان در صورت بروز هرگونه ابهام و عدم توانایی در حل سوالات و آشنایی با راه ‌حل‌ های متفاوت از این قسمت استفاده کنند.

چند کتاب دیگر برای آمادگی بخش استعداد تحلیلی آزمون تیزهوشان نهم به دهم:

  • کتاب هوش و استعداد تحلیلی نهم سری IQ انتشارات گاج
  • کتاب 1500 تست استعداد تحلیلی تیزهوشان نهم انتشارات مهر و ماه
  • کتاب بانک سوال هوش و استعداد تحلیلی نهم انتشارات مبتکران
  • کتاب هوش و استعداد تحلیلی نهم انتشارات اندیشمند
  • کتاب هوش و خلاقیت و استعداد تحلیلی انتشارات کاهه

2.کتاب های آمادگی بخش استعداد تحصیلی آزمون تیزهوشان نهم به دهم

اولین و بهترین منابع تیزهوشان برای بخش استعداد تحصیلی کتب درسی است. استفاده از منابع کمک آموزشی آزمون تیزهوشان پس از تسلط کامل به کتب درسی توصیه می شود. به صورت کلی مطالعه منابع کمک درسی برای تکمیل و تمرین دانسته های قبلی اطلاعات دانش آموز است. بنابراین استفاده از مناب

ع کمک درسی بدون مطالعه کتاب های درسی نمی تواند گزینه موفقیت آمیزی باشد. از جمله مهم ترین منابع برای این بخش از سوالات آزمون به شرح زیر می باشد:

کتاب جامع تیزهوشان نهم مهر و ماه

این کتاب شامل یک مجموعه کامل از 7 کتاب منابع تیزهوشان است که جهت پاسخگویی به نیاز داوطلبان آزمون‌ تیزهوشان تدوین شده است. هفت بخش این کتاب شامل موارد زیر است:

  • ریاضی شامل 629 تست
  • علوم تجربی شامل 619 تست
  • فارسی شامل 250 تست
  • هدیه های آسمانی شامل 169 تست
  • قرآن شامل 78 تست
  • مطالعات اجتماعی شامل 255 تست 

این تست ها شامل سوالات آزمون های ورودی مدارس تیزهوشان 4 سال اخیر است که می‌تواند به عنوان منبع مناسبی برای جمع‌ بندی مورد استفاده قرار گیرد.

لازم به ذکر است:

پاسخ کلیه سوالات در پایان این کتاب به همراه راهکار و نکات مورد نیاز قرار داده شده است که بار آموزشی کتاب را به نحو چشم ‌گیری افزایش می دهد.

3.کتاب های ریاضی برای آزمون تیزهوشان نهم به دهم

همه ی ما می دانیم که ریاضی درسی خواندنی نیست و برای یادگیری آن می بایست به تمرین و حل مسائل متعدد روی آورد. این کار باعث می شود تا با سوالات مختلف و نحوه حل آن ها آشنا شوید.

در واقع مطالعه این درس نباید با مطالعه درسی مانند فارسی یکسان باشد، زیرا سوالات این درس بیشتر به صورت مسئله و مفهومی طرح می شود.

برخی از بهترین منابع ریاضی تیزهوشان به شرح زیر است:

  • کتاب ریاضی تیزهوشان نهم انتشارات خیلی سبز
  • کتاب ریاضی نهم حرفه‌ای ‌ها تیزهوشانانتشارات مبتکران
  • کتاب ریاضی نهم سری آی کیو IQ انتشارات گاج
  • کتاب ریاضیات نهم انتشارات مبتکران
  • کتاب ریاضی نهم تیزهوشان انتشارات کاهه
  • کتاب ریاضی تیزهوشان نهم انتشارات اندیشمند
  • کتاب ریاضی تیزهوشان نهم انتشارات مهر و ماه

4.کتاب های علوم تجربی برای آزمون تیزهوشان نهم به دهم

 علوم تجربی شامل سوالات حفظی و مفهومی می باشد. تسلط کافی به این درس برای پاسخ به سوالات به نحو صحیح بسیار مهم است. منابع کمک آموزشی پیشنهادی برای درس علوم تجربی به شرح زیر هستند:

  • کتاب علوم نهم سری آی کیوIQ انتشارات گاج
  • کتاب 100 نکته فیزیک تیزهوشان نهم انتشارات مهر و ماه
  • کتاب علوم تیزهوشان نهم انتشارات خیلی سبز
  • کتاب آموزش پیشرفته علوم تجربی تیزهوشان نهم انتشارات گل واژه
  • کتاب 100 نکته علوم (شیمی) تیزهوشان نهم انتشارات مهر و ماه
  • کتاب علوم تیزهوشان نهم انتشارات اندیشمند

5.کتاب های فارسی برای آزمون تیزهوشان نهم به دهم

برای درس فارسی نیز 10 سوال ترکیبی از املا، واژه، آرایه ها و تاریخ ادبیات مطرح می شود.

بهترین منبع برای مطالعه درس فارسی،  خود کتاب درسی است، ولی در صورتی که دانش آموز بعد از مطالعه کتاب درسی، نیاز به تمرین بیشتری داشته باشد می تواند از منابع زیر استفاده کند:

  • کتاب فارسی نهم سری آی کیو IQ انتشارات گاج
  • کتاب فارسی نهم انتشارات مبتکران
  • کتاب فارسی تیزهوشان نهم انتشارت اندیشمند
  • کتاب فارسی تیزهوشان نهم انتشارات نشر الگو
  • کتاب فارسی تیزهوشان نهم انتشارات خیلی سبز
  • کتاب فارسی تیزهوشان نهم انتشارات کاهه

برای پاسخ به سوالات دو درس مطالعات اجتماعی (تاریخ، جغرافیا، اجتماعی) و قرآن و معارف اسلامی (قرآن و پیام های آسمانی)، مطالعه کتاب درسی کافی است و اگر بر مطالب کتاب تسلط داشته باشید و با نمونه سوالات این درس آشنا باشید، نیازی به هزینه اضافی و تهیه کتاب کمک درسی نمی باشد.

مطالعه کتاب هایی که در ادامه معرفی شده اند، برای  جمع بندی و مرور مطالب مطالعه شده، می تواند مفید باشند:

  • کتاب جامع تیزهوشان نهم سری آی کیو IQ انتشارات گاج
  • کتاب جامع تیزهوشان نهم انتشارات خیلی سبز
  • کتاب جامع تیزهوشان نهم مرشد انتشارات مبتکران

جمع بندی

انتخاب صحیح منابع آزمون تیزهوشان نهم به دهم می تواند یکی از مهم ترین ارکان موفقیت و یا عدم موفقیت در آزمون ورودی این مدارس باشد.

همه ما می دانیم که بهترین منابع تیزهوشان کتاب های درسی هستند اما در کنار یادگیری آن ها استفاده از کتاب های مکمل کمک درسی می تواند مهارت تست زنی را افزایش داده و نحوه مطالعه را جامع و کامل کند.

منابع معرفی شده بخشی از مهم ترین منابعی هستند که برای مطالعه آزمون نهم به دهم تیزهوشان مناسب می باشند اما برنامه ریزی جهت مطالعه آن ها نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است که می توانید با مشورت با مشاورین مجرب این راه را برای خود هموارتر نمایید.

ما در این مقاله سعی کردیم ویژگی های مدارس تیزهوشان و منابع آزمون تیزهوشان نهم به دهم را معرفی کنیم، درصورت هر گونه سوال در خصوص برنامه ریزی و نحوه مطالعه دروس آزمون تیزهوشان با شماره های مندرج تماس حاصل فرمایید. کارشناسان الو سلام مشاور آماده راهنمایی شما عزیزان می باشند.

شماره تماس

محتوای جدول

پیمایش به بالا