برنامه ریزی برای امتحانات نهایی دوازدهم تجربی – موفقیت در امتحانات نهایی

برنامه ریزی برای امتحانات نهایی دوازدهم تجربی

محتوای جدول

برنامه ریزی برای امتحانات نهایی دوازدهم تجربی موضوع مهمی است که هر دانش‌آموز تلاشگر و کوشایی علاقمند است آن را برای بهینه سازی مطالعاتی خود بکار گیرد.

مهمترین اصل در اقدام برای هر کاری‌، داشتن برنامه دقیق و منسجم است. رشته تجربی یکی از رشته‌هایی است که به سبب وجود برخی از دروس تخصصی مانند زیست شناسی به وقت بیشتر و مرور چندگانه برای موفقیت لازمه نیاز دارد.

اطلاع از بارم‌بندی و حذفیات کتابهای دوازدهم تجربی می‌تواند تاثیرات مستقیم و مطلوبی بر قدرت تمرکز و یادگیری دانش‌آموزان داشته باشد. همچنین داشتن برنامه ریزی برای امتحانات نهایی دوازدهم تجربی، راه پیچیده رسیدن به موفقیت را به طرز چشمگیری هموار می‌سازد.

در این مقاله سعی ما بر این است که بهترین روشهای تدوین یک برنامه منسجم و اصولی را به شما دانش‌آموزان و مدرسان گرامی معرفی کنیم و ضوابط و شرایط آن را به طور کامل به همراه نکات مهم و پارامترهای اساسی موفقیت در برنامه ریزی به شما ارائه دهیم.

از جمله موضوعاتی که در ادامه خواهید خواند، موارد زیر است:

با ما همراه باشید.

برنامه ریزی برای امتحانات نهایی دوازدهم تجربی

لزوم وجود برنامه ریزی برای امتحانات نهایی دوازدهم تجربی چیست؟

به طور کلی تمامی مشاوران تحصیلی و کارشناسان علمی برنامه ریزی درسی، معتقدند که پایه دوازدهم تجربی یکی از اصلی‌ترین پایه‌ها برای کسب موفقیت‌های عالی در امتحانات نهایی و کنکور سراسری تجربی است.

سال دوازدهم تجربی به سبب شمول گسترده بر مطالب بسیار مهم و کاربردی دارای محیط جامع‌تری نسبت به بقیه رشته‌ها می‌باشد. وجود دروس تخصصی اصلی و مهمی مانند زیست و شیمی و فیزیک و ریاضی در این سال سبب شده‌است تا بسیاری از دانش‌آموزان در ابتدای سال نیاز به یک برنامه اصولی پایه دوازدهم تجربی برای پوشش دهی مطالعاتی کلیه دروس گنجانده‌ شده در این سال را شدیدا احساس کنند.

بسیاری از دانش‌آموزان معتقدند که درس خواندن در سال دوازدهم می‌تواند بسیار سخت‌تر از سالهای دیگر باشد و این امر به دلیل استرس دانش‌آموزان برای امتحانات نهایی است.

جامعیت دروس این سال نیز دلیل دیگری بر این دشواری است. لزوم تدوین و بکارگیری یک برنامه دقیق و حساب شده می‌تواند تا حدود بسیار زیادی از استرس دانش‌آموزان کم کرده و با اعتماد به نفس بیشتری از همان ابتدای سال موفقیت را برایشان به ارمغان بیاورد.

نکات مهم و کاربردی برای تدوین برنامه ریزی موفق

اصولا ریختن طرح یک برنامه در مراحل ابتدایی نیازمند به تعیین بودجه زمانی و حجم مطالب درسی دارد.

در این برنامه ریزی لحاظ کردن تمامی مشغله‌ها و زمان‌هایی که فرد از انجام یک سری امور غیر مطالعاتی ناگزیر است نیز باید ذکر شود. اطلاع از نکات مهم و کاربردی برای تدوین برنامه ریزی موفق در امتحانات نهایی دوازدهم تجربی می‌تواند تا حدود زیادی مسیر را برای دانش‌آموزان هموار کند.

از جمله این نکات و پارامترهای مهم موارد زیر است:

  • تعیین هدف:

مسلما هدف نهایی از طرح برنامه ریزی برای امتحانات نهایی دوازدهم تجربی، موفقیت کامل در کسب نمرات مورد انتظار برای دانش‌آموز و مدرس مربوطه است.

مشاوران تحصیلی بر این اعتقادند که برای تدوین این سری از برنامه ریزی‌های بلند مدت باید در ابتدا هدف‌های مرحله‌ای و در دسترس تدوین شوند و تمامی این هدف‌ها در راستای برآورده‌شدن انتظارات برای رسیدن به هدف نهایی یعنی موفقیت تدوین هماهنگ شوند.

پس به یاد داشته باشید برای رسیدن به موفقیت حتما اهداف کوتاه مدت داشته باشید. اهدافی که بازه زمانی هفتگی و ماهانه را شامل می‌شوند درصد موفقیت بیشتری نسبت به سایر اهداف بلند مدت دارند.

  • تعیین زمان آزاد:

با یک بررسی کلی بر روی فعالیت‌های جاری و روزمره خود می‌توانید تخمین حدودی نسبتا موثقی در مورد میزان زمانهای آزاد خود داشته باشید.

یک تقویم درسی برای خود تهیه کنید و تمامی زمانهایی را که در آنها آزاد هستید را با یک رنگ متفاوت مشخص کنید.

  • برآورد میزان مطالب و دروس:

برخی از دانش‌آموزان از نیمه‌های سال و یا در اواخر این سال اقدام به یادگیری و مرور مطالب درسی برای آمادگی در امتحانات نهایی می‌کنند. به همین سبب شیوه مطالعاتی در این دسته از دانش‌آموزان متفاوت می‌باشد. 

این دسته از دانش‌آموزان باید تمامی مواردی را که نیاز به یادگیری اولیه دارند بررسی کرده و آنها را از مطالبی که بر روی آنها تسلط کافی دارند جدا سازند.

مشخص شدن میزان و حجم مطالب مورد نیاز برای یادگیری می‌تواند شفافیت مناسبی برای اقدام در جهت فراگیری آنها ایجاد کند.

  • اولویت‌بندی دروس:

تجربه ثابت کرده است دادن اهمیت بیشتر به مطالبی که پیرامون آنها تسلط مطالعاتی نداریم می‌تواند در بالا بردن اعتماد به نفس در زمان آزمون‌ها بسیار موثر باشد.

اما در مقام کاربرد باید بگوییم که بهتر است دروسی را در اولویت مطالعاتی قرار دهید که قبلا برای خواندن آنها زمان زیادی نداشته‌اید و یا در قبال آنها کم‌کاری کرده‌اید.

همچنین سعی کنید در ابتدای ساعات شروع برنامه ریزی، این دروس را قرار دهید و آمادگی ذهنیتان برای فراگیری ابتدایی را نصیب این سری از دروس کنید.

برنامه ریزی برای امتحانات نهایی دوازدهم تجربی

تجربیات دانش‌آموزان برتر در امتحانات نهایی دوازدهم تجربی

یکی دیگر از عواملی که می‌تواند سبب پیشرفت چشمگیر و بازدهی سریع دانش‌آموزان در امتحانات نهایی دوازدهم تجربی باشد، استفاده از تجربیاتی است که دانش‌آموزان موفق سالهای پیش آنها را در اختیار مشاوران و کارشناسان تحصیلی قرار داده‌اند.

بسیاری از این دانش‌آموزان با استفاده از روشهای متعدد و متنوع توانسته‌اند تسلط کافی بر موضوعات درسی پیدا کنند و تمامی پاسخ‌هایشان را در بهترین حالت در برگه سوالات امتحان نهایی وارد کنند.

از جمله این تجربیات موارد زیر است:

  • استفاده از فلش کارت:

شاید یکی از مهمترین کارهایی که نتایج بسیار خوبی در امتحانات در بر داشته، تهیه و استفاده از فلش‌کارتهای پر بار درسی است. منظور از پر بار بودن این است که فلش‌کارت‌ها بهترین گزینه برای یادداشت مفاهیم کلی و بسیار مهم هستند.

این سری از فلش کارت‌ها یا به صورت آماده و درس به درس در بازار وجود دارند و یا به صورت انگیزشی توسط دانش‌آموزان تهیه می‌شوند.

بنابراین به خاطر داشته باشید که:

از همان شروع ابتدای سال تحصیلی برای تهیه این فلش‌کارتها به صورت بخش به بخش اقدام کنید.

فلش کارتها می‌توانند زمانهای غیر فعال شما را به بهترین اوقات یادگیری تبدیل کنند و منبع مناسبی از کلیت مطالب مهم درسی باشند.

  • تست‌زنی بلافاصله پس از خواندن:

یکی دیگر از نکاتی که از سوی رتبه برتری‌ها و یا دانش‌آموزان موفق مطرح شده و به صورت تاکیدی بر روی آن پافشاری شده، تست‌زنی آنی بعد از مطالعه یک بخش از کتاب و یا یک فصل است.

تست‌ها منابع مناسبی برای یافتن نکات ریز و سوالات مفهومی هستند و می‌توانند سرنخ‌های خوبی برای آشنایی با مهمترین قسمتهای کتاب باشند.

  • بررسی نمونه سوالات:

در اختیار داشتن نمونه سوالات سالهای پیشین امتحانات نهایی دوازدهم تجربی این امکان را به دانش‌آموزان می‌دهد تا با نحوه طرح سوالات و فراوانی میزان تاکید بر روی مطالب درسی آشنا شوند.

پس به خاطر داشته باشید که:

حتما نمونه سوالات سالهای پیش را تهیه کنید و قبل از اقدام به مطالعه هر درس ابتدا آنها را بررسی کرده و سپس طریقه خواندن خود را مطابق با اهداف سوالات طرح شده هماهنگ کنید.

  • چالش خود تدریسی:

یکی از مهمترین قسمتهای آموزشی، خود تدریسی است که یا به صورت شخصی و یا گروهی قابل اجرا است.

توضیح یک درس مشخص به صورتی که هیچ ابهامی در آن نباشد و دانش‌آموز بتواند تمامی مطالب را با تسلط کافی پوشش داده و مقابل آینه برای خود و یا با حضور در جمع دوستان و برای آنها تدریس کند، از جمله مواردی است که می‌تواند تمامی مطالب را از حافظه کوتاه مدت به بلند مدت انتقال دهد.

  • نکته‌برداری و جمع‌بندی:

سعی کنید از همان ابتدای سال دفترچه مخصوص به هر درس را تهیه کنید و تمامی موضوعات مهم را در آن یادداشت کنید.

همچنین اگر زمان این کار را ندارید از روش هایلایت استفاده کنید و همزمان با خواندن متن اقدام به متفاوت کردن جملات مهم از سایر قسمتهای درس کنید.

این سری از جملات و متون منابع خوبی برای زمانی هستند که وقتتان اندک است و می‌خواهید برای امتحان نهایی خود را سریعا آماده کنید.

قسمتهای مهم مباحث مختلف کتابهای درسی دوازدهم تجربی

به طور کلی دروسی که امتحانات آن ها به صورت نهایی و سراسری برگزار می‌شود، دین و زندگی۳، فارسی۳، زبان انگلیسی و سلامت و بهداشت ۳ و عربی و زیست و شیمی و ریاضی و فیزیک ۳‌ می‌باشند.

از جمله مهمترین قسمتهایی که در هر درس باید وقت و تمرکز بیشتری برای یادگیری آنها بگذارید موارد زیر است:

  • دین و زندگی: درس اول و دوم و پنجم و ششم و تمرین مداوم قرائت به سبب اختصاص یافتن ۴ نمره در امتحانات نهایی
  • عربی: ترجمه کامل متن درس که شامل ۹ نمره می‌شود و قواعد آن که ۷ نمره در امتحانات نهایی تجربی دارند.
  • فارسی: تمامی درک‌مطلب‌ها و معنی و مفهوم نظم‌ها و معنی کلمات و دستور‌های ادبی که شامل بیشترین میزان نمره در امتحانات نهایی هستند.
  • ریاضی: فصل ۱ در دوره اول و فصل چهارم در دوره دوم امتحانات و فصلهای دیگر در دنباله بارم بندی این فصل
  • فیزیک۳: فصل اول و دوم در نوبت اول و فصل سوم در نوبت دوم
  • شیمی۳: فصل اول بسیار مهم و ضروری برای مطالعه دقیق است و فصل دوم در جایگاه بعدی قرار دارد.
  • زیست: تمامی فصلها با اندکی تغییر در بارم بندی دارای اهمیت می‌باشند. اما مطالعه دقیق فصل اول یعنی مولکول‌های اطلاعاتی می‌تواند تاثیر بسزایی در بهبود نمره نهایی نوبت اول شود.

اهمیت اطلاع از بارم‌بندی درسها در پایه دوازدهم تجربی

اطلاع از بارم‌بندی‌هایی که هر ساله توسط طراحان سوال برای مباحث مختلف درسی هر کتاب در نظر گرفته می‌شود می‌تواند تا حدود زیادی بر حیطه تمرکز و موفقیت تابعی دانش‌آموزان تاثیر گذار باشد.

پس:

یکی از مهمترین توصیه‌هایی که تمامی مشاوران به دانش‌آموزان تلاشگر در این راه می‌کنند این است که با دقت کامل نسبت به یافتن بارم‌بندی‌های هر ساله پیرامون مطالب درسی آگاهی یابند و آنها را برای برگزیدن نسبت به سایر دروس با اهمیت کمتر بکار گیرند.

اطلاع از حذفیات نیز می‌تواند صرفه جویی زمانی مناسبی برای دانش‌آموزان در بر داشته باشد.

امیدواریم که با خواندن مطالب آورده شده در این مقاله، توانسته باشیم سرنخ‌های مفید و کاربردی را برای تدوین برنامه ریزی برای امتحانات نهایی دوازدهم تجربی به شما دانش‌آموزان عزیز داده باشیم.

در صورتی که نیاز به توضیحات بیشتر پیرامون هر یک از موضوعات بالا دارید، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم با مشاوران تحصیلی ما در الو سلام مشاور تماس گرفته و از راهنمایی‌های سودمند آنها بهره‌مند شوید.

مشاوران ما در الو سلام مشاور آماده خدمت رسانی و راهنمایی شما دانش‌آموزان عزیز و مدرسین گرامی برای بهینه سازی فعالیت‌های مطالعاتی در جهت موفقیت در امتحانات نهایی دوازدهم تجربی می‌باشند.

شماره تماس

محتوای جدول

پیمایش به بالا