برنامه ریزی درسی برای قبولی در تیزهوشان

محتوای جدول

دانش آموزان زیادی هر ساله به منظور داشتن شانس ادامه تحصیل در مدارس تیزهوشان که در دسته برترین مدارس کشور قرار دارند، با برنامه ریزی درسی برای قبولی در تیزهوشان در پایه های مختلف، تلاش می نمایند تا در این رقابت گسترده موفق گردند.

برای این منظور لازم است:

روش ها و نکات یک برنامه ریزی مناسب برای قبولی در تیزهوشان برای دانش آموزان بازگو گردد تا به کمک اولیا و در کنار آن ها بتوانند آن برنامه را اجرا نموده و به هدف خود نزدیک و نزدیک تر شوند.

لذا در این مطلب تلاش شده است تا برنامه ریزی جامع برای پایه های ششم و نهم که برای شرکت و موفقیت در آزمون به آن نیاز دارند، شرح داده شود و راه کارهای مناسب برنامه ریزی توضیح داده شود.

در ادامه این مطلب به موارد زیر پرداخته ایم:

برنامه ریزی درسی برای قبولی در تیزهوشان

برنامه ریزی درسی برای قبولی در تیزهوشان

آزمون تیزهوشان، یک آزمون سراسری در کشور می باشد که تمام دانش آموزان واجد شرایط در پایه های مربوطه، در آن شرکت خواهند کرد و همین امر رقابت برای ورود به این مدارس را بیش از پیش دشوار می نماید به طوری که تنها در حدود 10 درصد شرکت کنندگان مجوز ورود به مدارس استعدادهای درخشان را اخذ می نمایند.

لذا همین مسئله لزوم برنامه ریزی درسی برای قبولی در تیزهوشان را به خوبی نمایان می کند و همین که شما در جستجوی این مورد می باشید، نشان می دهد که در مسیر درستی قرار گرفته اید و از بسیاری از رقیبان خود جلوتر می باشید.

در همین راستا ابتدا لازم است تا نکات اولیه نوشتن یک برنامه درسی آشنا شوید که در زیر به برخی از آن ها اشاره می گردد.

نکات کلیدی در برنامه ریزی برای آزمون تیزهوشان

اگر به عنوان دانش آموز و یا اولیای دانش آموزان شرکت کننده در این آزمون به دنبال یک برنامه دقیق برای موفقیت می باشید، لازم است تا اصول زیر را مدنظر داشته باشید:

1- زمان بندی

دانش آموزانی که قصد شرکت در آزمون های ورودی مدارس استعدادهای درخشان را دارند، در گروه سنی ای می باشند که، نباید برنامه های بلند مدت غیر معقولی برای آن ها طراحی شود، لذا لازم است برنامه ریخته شده برای این دسته از دانش آموزان به صورت هفتگی باشد.

این دسته از دانش آموزان لازم است برنامه های خود را در آخر هر هفته به روز رسانی کرده و خود را برای هفته پیش رو، آماده نمایند.

توجه نمایید که پیوستگی دروس و به تبع آن پیوستگی مطالعه داوطلب، باید در این برنامه ها حفظ گردد.

2- یادداشت و نکته برداری

یکی از مهم ترین نکاتی که باید دانش آموز، آن را در برنامه ریزی درسی برای قبولی در تیزهوشان مد نظر خود قرار دهد، نکته برداری می باشد.

این امر سبب می گردد راندمان و بازدهی زمانی متقاضی چندین برابر گردد، به ویژه به هنگام مرور و تکرار نکات مهم که می تواند به جای صرف زمان طولانی برای مطالعه مجدد، تنها به بازخوانی دست نوشته های خود بسنده کند.

3- مرور و بررسی نکات

لازم است دانش آموزان به منظور تثبیت مفاهیم و نکات دروس در زمان مطالعه، فرصتی را در طول هفته به مرور و تکرار آموخته های خود اختصاص بدهند تا در زمان بندی خود به آن عمل نمایند.

همان طور که گفته شد:

لازم است برای این مرحله از برنامه ریزی درسی برای قبولی در تیزهوشان دانش آموز دست نوشته ها و نکات از قبل تهیه شده خود را مجددا مطالعه نماید تا چکیده ای از آن چه در طول هفته مطالعه کرده است را مجدد به خاط بسپارد.

بهترین فرصت برای مرور مجدد این نکات، انتهای هر هفته می باشد و دانش آموز می تواند در تعطیلات آخر هفته خود به این مورد توجه نماید، به علاوه می توانید در هر آخر هفته نکات هفته های پیشین را نیز به برنامه مرور خود بیافزایید.

4- آزمون دادن

یکی از مهم ترین نکات برای موفقیت در هر آزمون و رقابتی، تمرین چندین باره آن رقابت در نمونه های شبیه سازی شده است تا در روز رقابت اصلی با آرامش خاطر کامل و بدون استرس بتوانید تمام دانسته های خود را به یاد آورید.

برای این منظور می توانید در آزمون های آزمایشی مختلفی که وجود دارد ثبت نام نموده و به صورت دوره ای و مطابق برنامه مشخصی پیش بروید.

در این صورت لازم است تا برنامه ریزی درسی برای قبولی در تیزهوشان خود را مطابق برنامه های راهبردی این آزمون ها طرح ریزی نمایید.

هم چنین لازم است برای داشتن عملکرد بهتر، به صورت دوره ای منابع تستی خود را به صورت آزمون وار و با شرایط مشابه در خانه تمرین نمایید تا به زمان بندی تست زنی در آزمون ها آشنا شوید و عادت کنید.

5- ارزیابی فردی

هر متقاضی در هر سطحی لازم است تا مطابق برنامه ریزی برای آزمون تیزهوشان عملکرد خود را ارزیابی نموده و از پیشرفت خود و قرار گرفتن در مسیر درست اطمینان حاصل نماید.

برای این منظور می توانید با انتخاب تست از منابع مطالعاتی خود، به صورت آموزشی آن ها را بررسی و تحلیل کنید.

در این مورد اولیا می توانند نقش پر رنگ تری داشته باشند و عملکرد دانش آموز خود را بررسی نمایند.

هم چنین دانش آموزان به منظور شرکت در این آزمون و داشتن برنامه ریزی برای آزمون تیزهوشان لازم است تا متناسب با پایه مورد نظر خود و منابع آزمون، زمان بندی دقیق تری داشته باشند تا در طول هفته مطابق با آن پیش روند.

برای این منظور در ادامه هر دو آزمون پایه های ششم و نهم، به صورت جداگانه منابع طراحی سوالات و کتب مناسب برای مطالعه، شرح داده شده است.

برنامه ریزی برای قبولی در آزمون تیزهوشان ششم

به منظور برنامه ریزی درسی برای قبولی در تیزهوشان ششم به هفتم، لازم است با آخرین تغییرات و منابع اصلی این آزمون آشنایی کامل داشته باشید.

همان طور که می دانید، شیوه ارزشیابی دانش آموزان این پایه جهت راهیابی به مدارس استعدادهای درخشان، از طراحی تست های علمی از کتب درسی، به طراحی سوالات هوش و استعدادیابی در درک مطالب، تغییر یافته است که باید در برنامه های ریخته شده برای دانش آموزان لحاظ گردد.

هرچند لازم به ذکر است که:

در حدود یک سوم از سوالات آزمون تیزهوشان در دروس ریاضی، علوم، فارسی، هدیه های آسمانی و مطالعات اجتماعی از کتاب های درسی پنجم ابتدایی و سوالات بخش تفکر و پژوهش از کتاب سال ششم طرح می گردد.

همین امر لزوم داشتن منابع مطالعاتی مناسب برای حفظ آمادگی در شیوه های نوین آزمون را دوچندان می کند.

دانش آموزان و اولیا به منظور اطلاع از بهترین منابع می توانند با مشاوران این زمینه در ارتباط بوده و کتابی متناسب با شرایط دانش آموز را تهیه نمایند.

دانش آموزان این پایه لازم است تا بیشتر با مفاهیم آزمون، تست، درصدها و موارد جدید که ممکن است برای موفقیت با آن ها برخورد داشته باشید آشنا گردد.

برنامه ریزی درسی برای قبولی در تیزهوشان


ممکن است به این مقاله نیز علاقمند باشید: تراز و درصد لازم برای قبولی تیزهوشان


برنامه ریزی برای قبولی در آزمون تیزهوشان نهم

در برنامه ریزی درسی برای قبولی در تیزهوشان ویژه این گروه از دانش آموزان، منابع طراحی سوالات اهمیت بیشتری دارد.

لازم به ذکر است:

در آزمون تیزهوشان پایه نهم، دو دسته از سوالات تحت عنوان بخش های استعداد تحلیلی و استعداد تحصیلی وجود خواهد داشت که سهم هر دو دسته، از سوالات، به شکل مساوی و نیمی از آن ها می باشد.

سوالات استعداد تحلیلی 50 عدد می باشد و داوطلب برای پاسخگویی به آن ها 50 دقیقه زمان خواهد داشت.

لذا همان طور که مشاهده می گردد برای هر سوال دانش آموز تنها 1 دقیقه وقت خواهد داشت که با توجه به این امر، لازم است با انتخاب دقیق منابع مطالعاتی خود، سرعت عمل مطلوبی کسب نماید.

اما سوالات استعداد تحصیلی، از بخش های مختلف کتب درسی طرح می گردد که شرح آن ها در جدول ذیل گردآوری شده است:

مبحث سوالات تحصیلی تعداد سوالات ضریب رشته ریاضی فیزیک ضریب رشته علوم تجربی ضریب رشته علوم انسانی ضریب مهارتی سمپاد
قرآن و معارف اسلامی (قرآن و پیام های آسمانی) 10 1 1 1 1
زبان و ادبیات فارسی 10 2 2 4 2
مطالعات اجتماعی (تاریخ، جغرافیا، مدنی) 10 1 1 1 1
علوم تجربی 10 1 2 1 3
ریاضیات 10 4 2 2 3

مجموعا دانش آموزان به منظور پاسخ دهی به این دفترچه از سوالات، 70 دقیقه وقت خواهند داشت.

لازم به ذکر است که:

تمامی سوالات از کتب پایه های هشتم و نهم مختص دانش آموزان همان دوره گردآوری و طراحی می گردند که باید در برنامه ریزی درسی برای قبولی در تیزهوشان نهم مورد توجه قرار گیرد.

نکته دیگر که باید به دانش آموزان یادآور شویم، وجود نمره منفی در پاسخ های اشتباه می باشد. دانش آموز به ازای هر 3 پاسخ غلط، نمره یک پاسخ صحیح خود را از دست خواهد داد.

لازم میدانیم به اطلاع شما عزیزان برسانیم که در صورت تمایل، شما میتوانید در کلاس تیزهوشان آنلاین  مرکز الو سلام مشاور نیز شرکت نمایید. 

به منظور استفاده از برنامه ریزی برای آزمون تیزهوشان در مقاطع مختلف، می توانید همه روزه با مشاوران مرکز الو سلام مشاور در تماس بوده و سوالات و ابهامات خود را با آن ها در میان بگذارید و برای داشتن یک برنامه درسی منظم و کارآمد تر با آن ها مشورت کنید.

تماس با ما

محتوای جدول

پیمایش به بالا