ویژگی های مدارس شاهد

ویژگی های مدارس شاهد

محتوای جدول

ویژگی های مدارس شاهد باعث شده است که به عنوان یکی از بهترین مدارس با امکانات بالا نظیر کلاس تقویتی، جبرانی، تربیتی و فرهنگی برای تحصیل دانش آموزان تبدیل شود.

مدارس شاهد در ابتدا برای فرزندان خانواده های شهدا؛ جانبازان و ایثارگران تاسیس شده بود که با افزایش این مدارس امکان تحصیل برای دانش آموزان عادی نیز فراهم شده است.

ما در این مقاله می خواهیم ویژگی های مدارس شاهد را معرفی کنیم، مزایا و معایب آن را مورد بررسی قرار دهیم. برای آشنایی بیشتر با الو سلام مشاور همراه باشید. عزیزان در صورت داشتن هرگونه سوال و ابهام با تماس با مشاورین ما می توانند راهکارهای مناسب را در زمینه مدارس شاهد دریافت کنند. 

ویژگی های مدارس شاهد

ویژگی های مدارس شاهد

دانش آموزان که قصد دارند در مدارس شاهد تحصیل کنند، ابتدا باید ویژگی های مدارس شاهد را شناخته و با آشنایی کامل آن را انتخاب کنند. 50 درصد سهمیه مدارس شاهد در سال 1402- 1403 برای فرزندان شهدا، ایثارگران و جانبازان است.

با افزایش مدارس شاهد این فرصت برای سایر دانش آموزان فراهم شده است که بتوانند با برخورداری از شرایط و امتیازاتی، از مزایای این مدارس بهره مند شوند.

کیفیت آموزشی بالا، ارائه کلاس های آموزشی تکمیلی و جبرانی، فعالیت های فرهنگی و تربیتی وجه تمایز مدارس شاهد با سایر مدارس عادی است.

ثبت نام برای پایه‌ های مختلف مدارس شاهد تنها از طریق سایت سجا به نشانی saja.medu.ir انجام می گیرد. به دلیل مزایای مدارس شاهد از دانش آموزان عادی مبلغی به عنوان شهریه دریافت می شود.

در واقع این مبلغ تنها به خاطر کلاس های فوق برنامه ای و تقویتی است و هزینه کلی تحصیل را دولت پرداخت می کند. فرزندان شهدا، ایثارگر و جانبازان شهریه پرداخت نمی کنند و هزینه شهریه آن ها از طریق محل اعتبارات بنیاد شهید و امور ایثارگران تامین می شود.

مزایای مدارس شاهد

مدارس شاهد دارای مزایای قابل توجهی هستند که دانش آموزان را ترغیب به تحصیل در آن می کند. یکی از مهم ترین مزایای این مدارس ارائه امکانات فوق برنامه ای، کلاس های تقویتی و جبرانی است.

همچنین برنامه های فرهنگی و تربیتی نیز در این مدارس به صورت جدی پیش گرفته می شوند. دانش آموزان این مدارس در طول هفته به مدت 4 ساعت کلاس های آموزشی دارند که در راستای ارتقای تحصیلی آن ها موثر است به طوری که دانش آموزان مدارس شاهد عمدتا جز برترین ها در کنکور هستند.

در مدارس عادی به دلیل وجود دانش آموزان زیاد امکان دارد کیفیت آموزش پایین بیاید اما به دلیل اینکه در این مدارس دانش آموزان از راه گزینش انتخاب می شوند و مبلغی را به عنوان شهریه مدارس شاهد پرداخت می کنند، آموزش های آن مطابق با برنامه خاصی پیش برده می شود و آموزش ها به نحوی است که دانش آموزان به بهترین و فعال ترین افراد تبدیل می شوند.

دانش آموزان در این مدارس به دو نوع شاهد و غیر شاهد دسته بندی می شوند. دانش آموزان شاهد جز افرادی هستند که فرزندان شهدا و جانبازان دفاع مقدس هستند که 50 درصد را تشکیل می دهند. 50 درصد دیگر به صورت ثبت نام دانش آموزان عادی در مدارس شاهد پذیرفته شده اند.

دانش آموزانی که دارای شرایط ثبت نام هستند می بایست در زمان ثبت نام مدارس شاهد تعیین شده از سوی آموزش پرورش اقدام به ثبت نام کنند در غیر این صورت خارج از زمان مقرر ثبت نام امکان پذیر نخواهد بود.

معایب مدارس شاهد

اگرچه مدارس شاهد جز بهترین مدارس در ایران شناخته می شوند اما برخی صاحب نظران بر این باورند که ایجاد چنین مدارسی برای دانش آموزان عادی مضر است و موجب تضعیف اعتماد به نفس، روحیه رقابت و تلاش آن ها می شود. وجود دانش آموزان با استعداد و تیزهوش باعث می شود اغلب رقابت ناسالم با یکدیگر داشته باشند.

سختگیری های اضافی و بی مورد والدین و معلمان برای نمره به دانش آموزان باعث ایجاد فشار روانی و شکست های متعدد برای کسب رتبه و برتر شدن آن ها می شود.

با توجه به اینکه دانش آموزان در این مدارس به صورت خاص آموزش می بینند؛ در آن ها اعتماد به نفس کاذب به وجود می آید به صورتی که موجب حسادت ها و رفتار های خطرناک در آن ها می شود.

ویژگی های مدارس شاهد

تفاوت مدارس شاهد با مدارس عادی

تفاوت مدارس شاهد با مدارس عادی در نحوه گزینش دانش آموز و روند تحصیلی است. اگر بخواهیم شرایط ثبت نام دانش آموزان عادی در مدارس شاهد را در نظر بگیریم باید بگوییم، دانش آموزانی که به این مدارس راه پیدا کنند باید از سطح علمی و امتیازات خاصی برخوردار باشند تا بتوانند از مزایای این مدارس استفاده کنند.

یکی از ویژگی های محرز مدارس شاهد امکانات آن است که در رابطه با مدارس عادی بیشتر است. با توجه به اینکه این مدارس روز به روز در حال پیشرفت هستند، از معلمان با سطح علمی بالا استفاده می کند و دانش آموزانی که تربیت می کنند اصولا جز افراد تیزهوش و موفق محسوب می شوند.

البته این به آن معنی نیست که این کمبود در مدارس عادی وجود دارد بلکه این مدارس به دلیل شرایط خاص خود از شرایط بهتری برای ارتقا و رشد علمی دانش آموزان برخوردار است.

این مدارس در مقایسه با سایر مدارس در بالاترین سطح قرار می گیرند به همین دلیل از محبوبیت بالایی برخوردار هستند لذا دانش آموزان در این مدارس رغبت زیادی برای تحصیل پیدا کرده و در صورت برخورداری از شرایط در زمان ثبت نام مدارس شاهد نام نویسی کرده و اگر پذیرش شوند، در این مدارس تحصیل می کنند.

جمع بندی

ویژگی های مدارس شاهد باعث شده است که دانش آموزان زیادی علاقه مند به تحصیل در آن شوند.

اگرچه سهمیه حضور در این مدارس کم است و شانس تحصیل در این مدارس برای دانش آموزان کم تلاش بسیار پایین است اما افراد تیزهوش و با استعداد در صورت دارا بودن شرایط تحصیل در مدارس شاهد می توانند شانس استفاده از مزایا و امکانات این مدارس را پیدا کنند و در یکی از محبوب ترین مدارس ایران تحصیل نمایند.

در این مقاله ویژگی مدارس شاهد را مورد بررسی قرار دادیم و مزایا و معایب مدارس شاهد را مور بررسی قرار دادیم، درصورت داشتن هر گونه سوال در خصوص زمان ثبت نام و ثبت نام دانش آموزان عادی در مدارس شاهد با شماره های مندرج تماس حاصل فرمایید. کارشناسان الو سلام مشاور آماده راهنمایی شما عزیزان می باشند.

شماره تماس

محتوای جدول

پیمایش به بالا