برنامه ریزی برای امتحانات نهایی دوازدهم انسانی

برنامه ریزی برای امتحانات نهایی دوازدهم انسانی

محتوای جدول

برنامه ریزی برای امتحانات نهایی دوازدهم انسانی یکی از مهمترین اقداماتی است که هر دانش‌آموزی باید برای موفقیت در این امتحانات در نظر بگیرد.

به طور کلی دانش‌آموزان گروه انسانی همواره با حجم عظیم و انبوهی از اطلاعات حفظ کردنی مواجه هستند که استفاده از روشی اصولی و تایید شده توسط کارشناسان تحصیلی می‌تواند بازدهی بالایی را برای دانش‌آموزان به ارمغان آورد.

اطلاع از بارم بندی امتحانات نهایی دوازدهم انسانی و حذفیات امتحانات نهایی دوازدهم نیز مواردی هستند که در تکمیل پروسه برنامه ریزی برای امتحانات نهایی دوازدهم انسانی نقش کامل کننده‌ای دارند.

در این مقاله قصد داریم به معرفی روشهای مختلف آمادگی برای امتحانات نهایی انسانی بپردازیم و تمامی تکنیک‌های آموزشی و ترفند‌های ایجاد یک برنامه موفق را به شما آموزش دهیم.

امیدواریم که با خواندن ادامه مطلب بتوانید برنامه صحیح و عملی را برای خود تدوین کنید و در این امتحانات بهترین نتیجه ممکن را کسب کنید. از جمله موضوعاتی که در ادامه خواهید خواند موارد زیر است:

برنامه ریزی برای امتحانات نهایی دوازدهم انسانی

هدف از برنامه ریزی برای امتحانات نهایی دوازدهم انسانی

زمانی که پایه تحصیلی دوازدهم در حال اتمام است، دانش‌آموزان به سبب اهمیتی که امتحانات این سال بر روی موفقیت آنها در کنکور و تاثیر اجتناب ناپذیر آنها دارد، نگرانی‌ وجودشان را فرا می‌گیرد.

از جمله مهمترین آزمون‌های قبل از کنکور سراسری، امتحانات نهایی است که با داشتن یک برنامه موفق می‌توان به راحتی نتیجه غایی را از آن کسب کرد.

دانش‌آموازن دوازدهمی حساسیت بیشتری بر روی امتحانات نهایی خود دارد و این به دلیل تاثیرات مستقیمی است که نمرات این آزمونها بر روی نتایج کنکورشان می‌گذارد.

همچنین موفقیت در این امتحانات می‌تواند بازدهی عملکردی دانش‌آموز در کنکور را بالاتر برده و تسلط بیشتری در هنگام پاسخگویی به سوالات و تستهای کنکوری را برای دانش‌آموزان در بر داشته باشد.

پس هدف از برنامه ریزی برای امتحانات نهایی دوازدهم مخصوصا برای رشته انسانی، پایه ریزی صحیح برای موفقیت در آزمون مهمتری به نام کنکور سراسری است.

عوامل مهم در تدوین برنامه ریزی جامع و موفق

تاثیری که یک سری از عوامل بر روی برنامه ریزی مد نظر دانش‌آموزان و کارشناسان تحصیلی می‌گذارد، سبب می‌شود تا به تعداد دانش‌آموزان بتوان تنوع برنامه‌ای برای این امتحانات داشت. منظور از این جمله این است که شرایط شخصی و روشهای فعال و متفاوت برای یادگیری مطالب از سوی هر دانش‌آموز سبب می‌شود تا کارشناسان تحصیلی بر طبق آنها اقدام به برنامه ریزی دقیق و موفق کنند. از جمله عوامل مهم در تدوین برنامه ریزی جامع و موفق برای آمادگی در امتحانات نهایی دوازدهم انسانی موارد زیر است:

  • میزان تسلط دانش‌آموز بر محتوای درسی: همواره میزان تسلط و احاطه دانش‌آموزان بر روی مطالب کتابهای درسیشان همانند هم نبوده و ممکن است یک دانش‌آموز در یک درس دارای سطح بالا و قوی باشد و در درس دیگری با ضعف و نیاز به تمرین و تکرار بیشتر مواجه باشد.
    بررسی میزان مشمولیت اطلاعاتی یک دانش‌آموز بر روی یک سری از کتابها و دروس یک پایه از جمله عواملی است که می‌تواند بهترین برنامه را برای جبران مواد درسی ناقص و مرور بهینه دروس کامل ایجاد کند.
  • زمان آزاد برای مرور مطالب درسی: بر اساس زمان‌های متغیر آزاد هر دانش‌آموز و در نظر گرفتن مجموع آنها در کنار مشغله‌های دیگر زندگی شخصی او نیز می‌توان یک برنامه منطقی و کاربردی برای هر دانش‌آموز در نظر گرفت.
    ممکن است یک دانش‌آموز به دلیل شرایط خاصی که دارد نیاز به اختصاص دادن چند ساعت از روز به کاری غیر از آموزش و یادگیری داشته باشد و یا دانش‌آموز دیگری بدون هیچ دغدغه‌ای تمام وقت خود را پس از پایان ساعت کلاسی به مرور و یادگیری اختصاص دهد.
    پس عامل مهم دیگر در تدوین برنامه ریزی برای آمادگی در امتحانات نهایی دوازدهم انسانی موضوع زمانهای آزاد هر دانش‌آموز است.

تکنیک‌های برتر برنامه ریزی از نظر کارشناسان

در برنامه ریزی برای امتحانات نهایی دوازدهم انسانی توجه به یک‌سری از تکنیک‌های برتری که از سوی کارشناسان تحصیلی فعال در این زمینه ارائه شده می‌تواند ضامن موفقیت و بهره‌وری بهینه از آن باشد. از جمله تکنیک‌های برتر برنامه ریزی موارد زیر است:

مدیریت زمان: از جمله مهمترین تکنیک‌هایی که ضامن موفقیت یک برنامه اصولی است، توجه ویژه به مدیریت زمان است.
پس در ابتدا زمانهای آزاد خود را محاسبه کنید و پس از جمع کردن آنها با هم و بدست آمدن یک عدد دقیق اقدام به تقسیم‌بندی مطالب برای هر ساعت کنید.

توجه به دروس مهم: منظور از دروس مهم دروسی هستند که اهمیت بیشتری در این امتحانات دارند و یا دروسی هستند که شما در آنها نیاز به تلاش بیشتری دارید.
پس دروس خود را طبقه بندی کنید و اولویت را برای آن دسته از مطالبی بگذارید که باید آمادگی بیشتری برای موفقیت در امتحان آن داشته باشید. یک لیست تهیه کنید و دروس را به دو دسته مهم و معمولی تقسیم‌بندی کنید.

تطابق زمان و درس: در این مرحله شما باید بیشترین زمان را به دروس مهم درون جدول اختصاص دهید و بقیه درسها را در زمانهای دیگر طبقه بندی‌ کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که دروسی که در آنها ضعیف هستید را در زمانهای ابتدایی مطالعه خود قرار دهید.
این اقدام به سبب این است که در ۲۰ دقیقه اول شروع مطالعه، مغز شما آمادگی بیشتری برای یادگیری مطالب دارد.

برنامه ریزی برای امتحانات نهایی دوازدهم انسانی

اقدامات موثر در بهینه سازی برنامه ریزی برای امتحانات نهایی انسانی

بکارگیری برخی از نکات فرعی ولی مهم می‌تواند سرعت به خاطر سپاری و جمع‌بندی مطالب را تا حدود زیادی بالا ببرد.

این نکات و روشها از سوی دانش‌آموزانی که توانسته اند بهترین نتیجه را در این امتحانات بدست بیاورند ارائه شده اند و ما در سایت الو سلام مشاور آنها را به بهترین شکل به شما انتقال می‌دهیم.

از جمله این نکات موارد زیر است:

  • خود معلمی:
    همواره در هنگام بررسی یک درس برای مشخص کردن نکات مهم آن، خودتان را یک معلم تصور کنید که می خواهد از کل محتوای این درس چند سوال مهم طرح کند.
    خیلی راحت متوجه خواهید شد که کدام بخشها قابلیت و ویژگی لازم برای طرح سوال را دارند و نیاز به تمرکز و دقت بیشتری برای مطالعه دارند.
    همچنین در هنگام یادگیری مطالب می‌توانید به روشی که برای خودتان مطلوب‌تر است اقدام کنید و تدریس آن درس را روبروی آینه و یا با ضبط کردن ویس توضیحات خودتان انجام دهید.
  • نت‌برداری:
    از قدیم الایام نت‌برداری و خلاصه نویسی کمک زیادی به افراد در جهت صرفه جویی در زمان و تاکید بیشتر بر روی مطالب مهم درسی داشته است.
    داشتن یک دفترچه کوچک که حاوی مطالب بسیار ارزشمند از یک کتاب و یا مجموع کتابهای درسی است علاوه بر این که می‌تواند در زمان امتحانات نهایی مورد استفاده زیاد قرار گیرد، در زمان آمادگی برای کنکور نیز بسیار مفید و راهگشا خواهد بود.
  • تهیه فلش کارت:
    در برخی از دروس حفظ کردنی مانند زبان انگلیسی و عربی و همچنین فرمول‌های آمار و آرایه‌های ادبی، تهیه فلش کارت می‌تواند در بهینه سازی زمانهای غیر فعالتان نقش مهمی داشته باشد.
    زمانهای غیر فعال مواقعی است که شما در تاکسی و یا اتوبوس هستید و ناگزیرید زمانی را برای رسیدن به مقصدتان در نظر بگیرید.
    حتی زمانی که در حال استراحت هستید و مشغول تماشای فیلم محبوبتان هستید می‌توانید این فلش کارت‌ها را در کنارتان داشته باشید و در زمان پخش آگهی بازرگانی مروری سریع و اجمالی بر روی آنها بیندازید.
    این نکته را در نظر داشته باشید که یادگیری مطالب در مکانهای مختلف، تضمین کننده ورود آنها به بخش حافظه طولانی مدت مغزتان است.
  • تست‌زنی آنی:
    هنگامی که مطالعه یک درس را تمام می‌کنید، اگر تست‌های مربوط به آن درس را بلافاصله بزنید می‌توانید با قسمتهای مهم آن درس بیشتر درگیر شوید و یک نتیجه گیری بهینه و مناسب از آن درس بگیرید.
    تجربه ثابت کرده است که تست زنی و یا خود امتحانی می‌تواند تاثیر زیادی در واقعی شدن یادگیری در دانش‌آموزان داشته باشد.
  • هایلایت:
    اگر زمان زیادی برای تهیه فلش کارت و یا خلاصه نویسی و نت برداری ندارید، مشاوران ما به شما پیشنهاد می‌کنند حتما از روش هایلایت استفاده کنید.
    در این روش شما باید تمامی نکات و قسمتهای مهم را با رنگی متفاوت از سایر جملات مشخص کنید و در آخرین مرتبه از مرور کتاب برای آمادگی ورود به امتحان آنها را دوره کنید.

معرفی راهکار ۶+۱ در امتحانات نهایی انسانی

راهکار ۶+۱ یکی از قدیمی‌ترین روشها برای آمادگی در امتحانات مهمی همچون امتحانات نهایی است. استفاده از پارامتر‌های اساسی در این روش سبب می‌شود تا دانش‌آموز تسلط کافی بر روی مطالب داشته باشد و بتواند خود را برای پاسخگویی به هر سوالی آماده کند.

از جمله پارامترهای اساسی راهکار ۶+۱ موارد زیر است:

  1. خواندن جامع و دقیق تمامی جزوات رشته انسانی
  2. مطالعه کامل و جامع کتاب درسی
  3. مرور مجدد مطالب سخت و پیچیده
  4. خواندن و دوره مجدد یک فصل در قالب خلاصه نویسی ها
  5. استفاده از فلش‌کارت‌ها و هایلایت‌ها برای جمع بندی کامل
  6. مرور کامل تست‌های زده شده و حواشی نوشته شده پیرامون آنها

امیدواریم شما دانش‌آموز عزیز با خواندن این مقاله بتوانید بهترین برنامه ریزی برای امتحانات نهایی دوازدهم انسانی خود را تدوین کرده و تمامی نکات فوق را در آن لحاظ کنید.

همواره به خاطر داشته باشید که موفقیت در هر امری، مستلزم داشتن برنامه و هدف گذاری است. پس با استفاده از یک برنامه کامل و دقیق می‌توانید امتحانات نهایی را به راحتی و با نتیجه عالی پشت سر بگذارید.

اگر به برنامه ریزی دقیق و عینی و نمونه‌ای واقعی نیاز دارید ما به شما پیشنهاد می‌کنیم با کارشناسان تحصیلی ما در الو سلام مشاور تماس گرفته و از آنها راهنمایی بخواهید.

همچنین برای اطلاع از بارم بندی دروس و نحوه اختصاص نمرات به بخشهای کتاب و همچنین حذفیات هر درس می‌توانید از مرجع آگاه و مطلع ما در الو سلام مشاور کمک بگیرید. با آرزوی موفقیت برای تمامی دانش‌آموزان سرزمینمان.

شماره تماس

محتوای جدول

پیمایش به بالا