چگونه بدون کنکور وارد دانشگاه مورد علاقه‌مان شویم؟

امسال امکان ورود به دانشگاه سراسری بدون کنکور نیز فراهم شده است برای ثبت نام با این شماره با مشاوران الو سلام مشاور تما بگیرید. 02166081200

محتوای جدول

داوطلبین زیادی هر ساله ممکن است عملکرد دلخواه خود را در آزمون سراسری نداشته باشند و نتوانند در رشته مورد علاقه خود پذیرفته شوند و یا به هر دلیلی نتوانسته باشند در کنکور سراسری شرکت کنند، اما با این وجود نمی‌خواهند وقت خود را یک سال دیگر صرف کنکور مجدد و حاشیه‌های پیرامون آن بکنند. لذا این سوال همواره برایشان مطرح می‌گردد که چگونه بدون کنکور وارد دانشگاه شویم ؟ تحصیل به صورت بدون کنکور در تعداد زیادی از رشته های دانشگاه امکان پذیر است. رشته های پرطرفداری مانند مهندسی کامپیوتر، مهندسی صنایع و مهندسی مکانیک در زیرگروه ریاضی، رشته هایی مانند مدیربت و حقوق در زیر گروه انسانی و همچنین برخی از رشته های پیراپزشکی بر اساس سوابق تحصیلی یا بدون کنکور پذیرش دارند. در این مقاله شرایط پذیرش در این مقاله ارائه شده است.

دانشگاه بدون کنکور

چگونه بدون کنکور وارد دانشگاه شویم؟

تحصیل بدون کنکور برای همه داوطلبان امکان پذیر است. در واقع داوطلبان با داشتن دیپلم 12 نظام جدید یا پیش دانشگاهی نظام قدیم می توانند در رشته دلخواه ثبت نام کنند. ملاک پذیرش این افراد معدل کتبی دیپلم یا معدل کل است. در صورتی که داوطلبان تمایل به شرکت در رشته متفاوت داشته باشند برای معدل آن ها ضریب در نظر گرفته می شود.

از آن‌جا که در کنکور سراسری امسال، بیش‌ترین شانس قبولی برای داوطلبین گروه ریاضی و فیزیک با ۸۰ درصد و کمترین شانس برای داوطلبین تجربی با ۳۲ درصد است، این برداشت می‌شود که تعداد قابل توجهی از داوطلبین بعد از مشخص شدن نتایج نهایی کنکور سراسری، در پی ثبت نام و ورود به دانشگاه بدون کنکور بر‌می‌آیند.

در پاسخ به این داوطلبین لازم است به این نکته اشاره کنیم که پذیرش و ادامه تحصیل در رشته و دانشگاه مدنظر متقاضیان، بر خلاف سال‌های پیش، دیگر به آن اندازه پر استرس و مشکل نیست.

چرا که تمام دانشگاه‌ها اعم از سراسری‌های روزانه و شبانه، دانشگاه‌های غیر انتفاعی و علمی کاربردی‌ و دانشگاه پیام‌نور مجموعا قریب به ۸۵ درصد از کل ظرفیت خود را برای متقاضیان ورود به دانشگاه بدون کنکور اختصاص داده‌اند. این رقم قابل توجه می‌تواند تمام مشتاقان ادامه تحصیل در اکثر رشته‌ها را برای ثبت نام در دانشگاه بدون کنکور ترغیب نماید و به علاوه کمک می‌کند تا داوطلبین با هر سطحی از تحصیلات دانشگاهی بی بهره نمانند.

با مروری بر دفتر‌چه‌های راهنمای انتخاب رشته در دانشگاه‌های مختلف می‌توان حدود ۱۰ هزار کد رشته محل را در همین راستا مشاهده کرد ،این موضوع بدین معناست که کنکور سراسری روندی با شیب ملایم را در راستای حذف شدن طی می‌کند. البته به غیر از رشته‌های مهم و خاصی که هنوز رقابت تنگاتنگی میان داوطلبین برای پذیرش در آن‌ها وجود دارد.

برای ثبت نام در دانشگاه بدون کنکور لازم است با برخی نکات در این راستا آشنا شوید که در ادامه به آن میپردازیم.

دانشگاه بدون کنکور

شرایط و تاریخ ثبت نام بدون کنکور در دانشگاه و رشته مورد علاقه خود را از ما بپرسید

مشاوران ما در دپارتمان های تخصصی مشاوره تحصیلی آمادگی دارند تا اطلاعات کاملا بروز در مورد دانشگاه بدون کنکور و شرایط و زمان ثبت نام در دانشگاه و رشته های بدون آزمون را به شما ارائه دهند. به راحتی و صرفا با یک تماس تلفنی می توانید در کمترین زمان درست ترین جواب را دریافت کرده و به کمک مشاوران ما بهترین انتخاب را جهت ثبت نام در دانشگاه بدون کنکور داشته باشید.

گاهی داوطلبان تصور میکنند که امکان قبولی در رشته محل های با آزمون ندارند در حالیکه این تصور ممکن است اشتباه باشد و اگر از مشاوری آگاه برای انتخاب رشته بهره ببرند شانس قبولی آن ها بالا می رود. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله انتخاب رشته کنکور سراسری ما نیز نگاهی بیاندازید.

دانشگاه بدون کنکور

این نام به دانشگاه‌هایی اطلاق می‌شود که در آن‌ها متقاضیان می‌توانند با ثبت نام، خارج از روند کنکور سراسری و با ملاک قرار دادن معدل کتبی مدرک دیپلم خود، در مقایسه با دیگر متقاضیان رشته محل مد نظر خود مقایسه شوند و روند پذیرش را طی کنند.

توجه کنید که علی رغم ملاک بودن معدل کتبی مدرک دیپلم جهت ورود به دانشگاه بدون کنکور، به هیچ وجه بدین معنا نیست که نیازمند حداقل معدل و یا بازه خاصی از معدل برای پذیرش قطعی می‌باشید، این موضوع صرفا بدین معناست که ملاک مقایسه شما با دیگر ثبت نام کنندگان تنها این معدل می‌باشد و پذیرش شما به معدل دیگر داوطلبین وابسته خواهد بود. اما می‌توان با بررسی سوابق پذیرفته شدگان سال‌های قبل تا حدودی از بازه محتمل جهت پذیرش در رشته‌ محل‌های متفاوت پی برد که برای این منظور کافیست رشته محل مورد نظر خود را با مشاوران مرکز مطرح نمائید تا حدود معدل لازم با توجه به آمار سال‌های گذشته را به اطلاع شما برسانند.

توجه داشته باشید که پذیرش بدون کنکور در دانشگاه، بسته به شرایط دانشگاه انتخابی، ممکن است متفاوت باشد. همچنین نوع دیپلم داوطلب (نظام قدیم، نظام جدید) نیز در برخی موارد بسیار تاثیرگزار می باشد.

زمان ثبت نام دانشگاه بدون کنکور

اگر شما نیز در پی این موضوع هستید که چگونه بدون کنکور وارد دانشگاه شویم، لازم است که ابتدا از زمان ثبت نام در دانشگاه بدون کنکور مطلع باشید، تا از روند ثبت نام عقب نمانید و ترم پیش روی خود را از دست ندهید.

دانشگاه های بدون کنکور معمولا در دو نوبت مهر و بهمن پذیرش دارند. برای ورودی مهرماه افراد نهایتا تا اواخر مرداد ماه مهلت ثبت نام دارند. معمولا زمان ثبت نام برای ورودی مهر ماه از اوایل تیر ماه آغاز می شود. برای ورودی بهمن ماه زمان ثبت نام معمولا از آذر ماه شروع می شود و تا پایان دی ماه امکان ثبت نام هست.

لیست رشته های بدون کنکور دانشگاه سراسری

برای پی‌بردن به لیست این رشته‌ها می‌توانید با مشاهده دفترچه انتخاب رشته دانشگاه سراسری و مراجعه به بخش دانشگاه‌های بدون کنکور تمام کد رشته محل‌های مناسب خود را بیابید و یا با مشاوران مرکز در تماس باشید.

اما در قسمت زیر بنا بر تجربه کسب شده از سال‌های پیش کلیات این رشته‌ها برای شما گردآوری شده است.

رشته‌های بدون کنکور علوم تجربی

تمام رشته‌های گروه‌ آزمایشی تجربی، به غیر از رشته‌های حیاتی و پرطرفدار این گروه، (یعنی: پزشکی، دندان‌پزشکی، داروسازی و پیراپزشکی که پذیرش در آن ها تنها از طریق آزمون سراسری ممکن می‌باشد.) دارای پذیرش بدون کنکور در بیش‌تر دانشگاه‌های کشور می‌باشند.

برای آگاهی از تمامی رشته های بدون کنکور تجربی، نیاز به راهنمای انتخاب رشته کنکور تجربی خواهید داشت. مشاوران ما در این مرکز همواره در کنار شما عزیزان خواهند بود.

لیست رشته های بدون کنکور تجربی

رشته‌های بدون کنکور ریاضی و فیزیک

در این شاخه اما، بیش‌تر رشته‌های پرطرفدار اعم از مهندسی‌های برق، مکانیک، عمران، صنایع و… نیز به صورت بدون آزمون در دانشگاه‌ها و موسسات عالی آموزشی از قبیل دوره‌های روزانه و شبانه دانشگاه‌های دولتی، دانشگاه‌های پیام نور و غیرانتفاعی اقدام به جذب دانشجو می‌کنند. طبیعتاً رشته‌های محبوب و دانشگاه های‌ تراز اول کشور از این قاعده مستثنی هستند و برای پذیرش در آن‌ها تنها از طریق آزمون سراسری شانس قبولی دارید.

در این صورت بهتر است که از مشاوره انتخاب رشته کنکور ریاضی استفاده کنید.

لیست رشته های بدون کنکور ریاضی

رشته‌های بدون کنکور علوم انسانی

در این گروه می‌توان گفت تمام رشته‌ها در کنار آزمون سراسری، در دانشگاه بدون کنکور نیز اقدام به جذب دانشجو می‌کنند. رشته‌هایی از قبیل  روانشناسی بدون کنکور، حقوق بدون کنکور، حسابداری بدون کنکور و… در تمام دوره‌ها و در برخی از دانشگاه‌ها این اقدام را انجام می‌دهند.

اگر قصد انتخاب رشته دارید و به صورت دقیق از شرایط آن اطلاع ندارید، پیشنهاد ما این است که دیگر مقاله های ما در زمینه مشاوره انتخاب رشته کنکور انسانی را نیز مطالعه فرمایید.

لیست رشته های بدون کنکور انسانی

دانشگاه بدون کنکور

رشته های بدون کنکور هنر

این شاخه، از گروه‌های آزمایشی شناور می‌باشد که در رشته‌های فرش، صنایع دستی، مرمت بناهای تاریخی، هنر اسلامی، هنرهای صناعی، مرمت آثار و بناهای تاریخی به صورت صرفا بر اساس سوابق تحصیلی پذیرش صورت می‌گیرد.

راهنمای انتخاب رشته کنکور هنر به شما کمک خواهد کرد که با توجه به استعداد ها و علایقتان بهترین انتخاب ها را داشته باشید.

رشته های بدون کنکور زبان

این گروه نیز دومین گروه آزمایشی شناور می‌باشد که در رشته‌های آموزش زبان انگلیسی، زبان و ادبیات انگلیسی، مترجمی زبان انگلیسی، زبان و ادبیات ارمنی، زبان و ادبیات فرانسه، زبان و ادبیات اردو و زبان روسی در دانشگاه‌های گوناگون پذیرش بدون کنکور صورت می‌گیرد. در صورتیکه اطلاعات بیشتری در رابطه با انتخاب رشته کنکور زبان نیاز دارید، مقاله های دیگر ما در ارتباط با موضوع مشاوره انتخاب رشته کنکور زبان را مطالعه فرمایید.

برای اطلاع از تمام کد رشته‌های مدنظر خود جهت ورود به دانشگاه بدون کنکور حتما با مشاوران مرکز در تماس باشید تا از آن رشته‌ها غافل نشوید.

ثبت نام بدون کنکور دانشگاه آزاد

در وهله اول جهت ورود به دانشگاه بدون کنکور در واحد‌های مختلف دانشگاه آزاد تهران و شهرستان ها، لازم است با شرایطی که این دانشگاه برای مجاز بودن شما در ثبت نام در نظر گرفته آشنا شوید. دانشگاه آزاد این شرایط را به دو دسته عمومی و اختصاصی متناسب با رشته‌های انتخابی شما، تقسیم کرده که برای اطلاع دقیق از آن‌ها می‌توانید به مقاله ثبت نام دانشگاه آزاد بدون کنکور مراجعه کنید.

دانشگاه بدون کنکور

در صورت دارا بودن شرایط می‌توانید با مراجعه به سایت www.azmoon.org نسبت به خرید کارت اعتباری و ثبت نام جهت ورود به دانشگاه بدون کنکور اقدام نمائید. زمان ثبت نام بدون کنکور در دانشگاه آزاد نیز همانند بازه دانشگاه سراسری می باشد. در صورت پذیرش در این مرحله از شما برای ارائه مدارک به صورت حضوری، دعوت به عمل می‌آید.

رشته های بدون کنکور دانشگاه آزاد

تقریبا تمام واحد‌های دانشگاه آزاد در تمام گروه‌های آزمایشی در رشته‌های ارائه شده خود، پذیرش صرفا بر اساس سوابق تحصیلی را صورت می‌دهند تا داوطلبین از ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها بازنمانند. البته در دانشگاه‌های آزاد نیز در رشته‌های گروه پزشکی و دندان پزشکی و پیراپزشکی و دارو سازی، ثبت نام بدون کنکور امکان پذیر نمی‌باشد.

از محبوب ترین رشته ها در مقطع کاردانی: نقشه کشی، معماری،تربیت بدنی، نرم افزار، کامپیوتر حسابداری، گرافیک، عکاسی و نقاشی هستند.

در مقطع کاردانی ناپیوسته نیز می‌توان به دامپزشکی، مدیریت، تربیت بدنی، مهندسی عمران، مهندسی برق، معماری و گرافیک اشاره کرد.

رشته‌های پر مخاطب کارشناسی نیز رشته‌های مهندسی‌های شیمی، برق، صنایع و مکانیک در گروه ریاضی، شیمی دارویی، گیاه پزشکی، زیست شناسی و صنایع غذایی در علوم تجربی، حقوق، مدیریت، حسابداری و روانشناسی در گروه علوم انسانی، بازیگری، عکاسی و کارگردانی در شاخه‌های هنر و زبان‌های فرانسه، آلمانی و انگلیسی در گروه آزمایشی زبان‌های خارجی می‌باشند.

در مقطع کارشناسی ناپوسته نیز می‌توان به مهندسی‌های برق، مکانیک، کامپیوتر و عمران، دامپزشکی، معماری، علوم آزمایشکاهی و حسابداری اشاره کرد. اما برای اطلاع از تمام رشته‌ها و واحدها، حتما با مشاوران مرکز در ارتباط باشید تا کد رشته محلی از چشمان شما پنهان نماند.

ثبت نام بدون کنکور دانشگاه غیرانتفاعی

دانشگاه‌های غیر انتفاعی غیر رایگان می‌باشند و  تمام مراحل پذیرش در آن‌ها، چه با کنکور و چه بدون آزمون، با دانشگاه سراسری همزمان و در سایت سازمان سنجش اتفاق می‌افتد.

لذا برای ثبت نام در این دانشگاه به صورت بدون کنکور نیز یا باید به هنگام ثبت نام آزمون سراسری اعلام علاقه‌مندی کنید و یا به صورت مجزا در بازه زمانی انتخاب رشته دانشگاه سراسری در سایت سازمان سنجش اقدام به ثبت نام نمائید. هر ساله در دو بازه زمانی برای ثبت نام بدون کنکور دانشگاه غیر انتفاعی در ترم‌های مهر و یا بهمن این اتفاق رخ می‌دهد که برای ترم مهر از اسفند ماه لغایت شهریور ماه و برای ترم بهمن از پایان دی ماه تا پایان دهه اول بهمن ماه برای ثبت نام مهلت خواهید داشت.

ثبت نام بدون کنکور دانشگاه پیام نور

دانشگاه پیام نور نیز از دانشگاه‌های دولتی همراه با شهریه است که برای ثبت نام بدون آزمون در آن‌ نیاز دارید تا همزمان با ثبت نام دانشگاه سراسری جهت ورود به دانشگاه بدون کنکور در رشته محل‌های مد نظر خود اقدام نمایید. برای طی کردن مراحل ثبت نام، هم از طریق سایت سازمان سنجش و هم از سایت رسمی این دانشگاه می‌توانید اقدام نمایید.

رشته های بدون کنکور دانشگاه پیام نور

این دانشگاه نیز در تمام رشته‌های محبوب میان متقاضیان با آزمون، ثبت نام بدون آزمون نیز انجام می‌دهد. در عموم رشته‌های مهندسی برای شاخه ریاضی، رشته‌های محبوب حقوق و حسابداری و روانشناسی برای گروه انسانی و تمام رشته‌های مدنظر به غیر از رشته‌های پزشکی، داروسازی، دندان پزشکی و پیراپزشکی، برای گروه علوم تجربی این امکان وجود دارد.

متقاضیان ورود به دانشگاه بدون کنکور می‌توانند سوالات و ابهامات خود را برای ثبت نام و انتخاب رشته در دانشگاه‌های مختلف بر اساس سوابق تحصیلی خود، به صورت حضوری و یا تلفنی با مشاوران مرکز مشاوره الو سلام مشاور مطرح کنند.

برای اطلاع از تمام شرایط و رشته‌ محل‌های بدون کنکور دانشگاه پیام نور  می‌توانید با مشاوران مرکز الو سلام مشاور در ارتباط باشید.

محتوای جدول

پیمایش به بالا
برای دریافت مشاوره کلیک کنید