برنامه ریزی برای امتحانات نهایی دوازدهم ریاضی

برنامه ریزی برای امتحانات نهایی دوازدهم ریاضی

محتوای جدول

برنامه ریزی برای امتحانات نهایی دوازدهم ریاضی یکی از مهمترین اقداماتی است که دانش‌آموزان با شروع سال تحصیلی لازم است آن را در نظر بگیرند.

از آنجایی که آمادگی برای امتحانات نهایی ریاضی نیازمند بکارگیری روشها و برنامه‌ریزی‌های منسجم و اصولی است، هر دانش‌آموزی باید مراحل و نکات مربوط به آن را بداند و با بکارگیری آنها بتواند بهترین نتیجه را از این امتحانات کسب کند.
تاثیر امتحانات نهایی بر روی کسب رتبه مطلوب در کنکور سراسری بسیار زیاد است و به همین دلیل تاکید و تکیه زیادی از جانب کارشناسان تحصیلی بر روی تدوین بهترین برنامه ریزی برای امتحانات نهایی دوازدهم ریاضی می‌باشد.

برای برنامه ریزی صحیح دانستن یک سری از اطلاعات اولیه مانند حذفیات امتحان نهایی دوازدهم ریاضی و بارم بندی امتحانات نهایی ریاضی لازم و ضروری است.

در این مقاله سعی داریم پس از مشخص کردن اهمیت این سال برای آمادگی در امتحانات نهایی و کنکور سراسری، اقدام به معرفی روشهای نوین برنامه‌ریزی های منسجم کنیم و به بررسی بارم بندی و حذفیات کتابهای سال دوازدهم رشته ریاضی بپردازیم.

از جمله عناوینی که در ادامه خواهید خواند، موارد زیر است:

برنامه ریزی برای امتحانات نهایی دوازدهم ریاضی

اهمیت تسلط بر دروس دوازدهم ریاضی برای آمادگی امتحانات نهایی

تسلط کافی و لازم بر روی مواد درسی سبب می‌شود تا دانش‌آموزان در امتحانات آمادگی بیشتری داشته باشند و با اعتماد به نفس بالا اقدام به پاسخگویی سوالات کنند.

امتحانات نهایی به علت کلی بودن و ارزش بالایی که در میان سایر امتحانات دارد باید با اهمیت و دقت نظر بیشتری بررسی شده و زمان مناسب برای آمادگی برای آن در نظر گرفته شود.

برخی از کارشناسان تحصیلی با تکیه بیشتر بر روی کتابهای درسی و پرهیز از اختصاص زیاد زمان برای شرکت در کلاسهای درسی بیرون، به دانش‌آموزان پیشنهاد می‌کنند که مانور اصلی تمرکز خود را بر روی دروسی قرار دهند که در کلاس تدریس شده‌اند.

مهمترین عواملی که سبب موفقیت و تسلط کافی برای امتحانات نهایی ریاضی می‌شود، موارد زیر است:

  • حل تمامی تمرینات و مسائل کتاب
  • پاسخگویی به تمامی سوالات و پرسشها
  • حل نمونه سوالات سالهای پیشین
  • برنامه ریزی تابستانی برای مرور دروس قبل از شروع سال دوازدهم
  • هدفگذاری و زمانبندی برای مرور چندین باره
  • همگام بودن با دبیران از ابتدای سال تحصیلی

روشهای نوین برنامه ریزی برای امتحانات نهایی دوازدهم ریاضی

به علت حساسیت و اهمیت بالایی که این سال تحصیلی در میان تمامی سالها دارد، تلاش در جهت تهیه برنامه ریزی برای امتحانات نهایی دوازدهم ریاضی به صورت دقیق و کاربردی امری لازم و اجتناب ناپذیر است.

به طور کلی اهمیت این سال تحصیلی به سبب آن است که در این سال رقابت زیادی برای دانش‌آموزان و برای آمادگی در کنکور نیز وجود دارد. همچنین موفقیت در این سال به منزله پیمودن قسمت زیادی از راه یادگیری دروس اصلی و پایه‌ای نیز می‌باشد.

بسیاری از کارشناسان، تهیه برنامه‌ریزی تحصیلی برای سال دوازدهم ریاضی را اولین و مهمترین اقدامی می‌دانند که هر دانش‌آموز کوشایی باید آن را در اختیار داشته باشد و بر اساس آن خود را برای شرکت در این امتحانات آماده کند.

از جمله مهمترین اقداماتی که برای تدوین یک برنامه ریزی منسجم نیاز است موارد زیر می‌باشد:

تعیین تخمینی زمان آزاد

اولین اقدامی که برای تدوین یک برنامه ریزی لازم است، تعیین زمانهای آزاد هر دانش‌آموز در هر روز و محاسبه دقیق آنها است.

مدیریت زمان و بررسی میزان وقتهای آزاد می‌تواند حجم دروسی را که قرار است تازه یادگرفته شوند و یا نیاز به مرور مجدد دارند مشخص کند. پس اول از همه بر روی یک برگه، زمانهای آزاد خود را یادداشت کنید.

می توانید از یک تقویم درسی نیز استفاده کرده و بر روی آن ساعتهای آزادتان را هایلایت کنید.

اولویت بندی دروس

پس از تعیین زمان آزاد هر دانش‌آموز، اولویت بندی دروس در گام بعدی قرار دارد.

اولویت بندی دروس به معنای مشخص کردن درسهایی است که در آنها تسلط کمتری دارید. دروسی که نیاز به تلاش بیشتری دارند باید در اولویت قرار بگیرند.

در برخی از موارد کارشناسان و مشاوران تحصیلی نظریه‌ای متفاوت برای اولویت بندی دروس ارائه می‌کنند.

بر اساس نظریه آنها، باید ابتدا دروسی را که نیاز به مرور دارند اول خواند و بعد دروسی را که نیاز به یادگیری اولیه دارند در زمانهای بعدی طبقه بندی کرد.

اما کم ریسک‌ترین روش این است که اولویت‌بندی دروس را طبق روش اول اجرا کنید.

برنامه ریزی برای امتحانات نهایی دوازدهم ریاضی

هماهنگی میان زمان آزاد و حجم دروس

اقدام نهایی برای تدوین یک برنامه ریزی اصولی برای امتحانات نهایی ریاضی دوازدهم این است که زمانهای آزادتان را بر اساس میزان دروس موجود تقسیم‌بندی کنید.

سعی کنید اگر زمانتان اندک است، یادگیری را به مرور ترجیح دهید. استفاده از جداول برنامه ریزی تحصیلی و برنامه ریزی برای امتحانات نهایی دوازدهم ریاضی می‌تواند تاثیر زیادی بر موفقیت دانش‌آموزان در این امتحانات بگذارد.

نکات مهمی که برای برنامه ریزی امتحانات نهایی دوازدهم ریاضی باید بدانید!

همواره برای انجام تمامی امور، شناسایی و استفاده از یک سری نکات مهم و اصلی می‌تواند تضمین کننده موفقیت در آن امر باشد.

این سری از نکات حاصل تجربیات چندین ساله مشاوران تحصیلی است که از زبان دانش‌آموزان برتر و موفق شنیده اند و آنها را در قالب نکات و پارامترهای اساسی برای سودمند کردن تلاشتان طبقه بندی ارزشی کرده‌اند.

از جمله این نکات و ضوابط، مواردی است که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

استفاده از تجهیزات کمک آموزشی

تجهیزات کمک آموزشی شامل فلش‌کارت، نمونه سوال، دی‌وی‌دی آموزشی، ویس‌های جمع‌آوری شده توسط اساتید و خود دانش‌آموزان است.

این سری از تجهیزات کمک آموزشی می‌توانند زمانهای غیر فعال دانش‌آموزان را از لحاظ یادگیری و یا مرور چندین باره، پر بار کنند. زمانی که شما منتظر هستید تا برنامه تلویزیونی مورد علاقه تان شروع شود و یا زمانی که در اتوبوس هستید و در حال طی یک مسیر برای رسیدنید، می‌توانید با استفاده از این تجهیزات کمک آموزشی زمانهای خود را بهینه‌تر کنید.

تاثیری که تجهیزات کمک آموزشی بر روی یادگیری افراد می‌گذارد این است که تمامی اطلاعاتی را که در حافظه کوتاه مدت وجود دارند، به سبب تکرار و مشاهده مکرر، به حافظه بلند مدت و دائمی می‌فرستد.

دسترسی به نمونه سوالات امتحانی

 نمونه سوالات امتحانی معرف دید طراحان سوال است که به دانش‌آموزان نشان می‌دهد کجای یک درس اهمیت بیشتری دارد و یا طریقه سوال دادن از این مطلب درسی به چه روشهایی است.

نمونه سوالات می‌توانند دید بازتری پیرامون مطالب درسی به دانش‌آموزان بدهند. پس اگر به دنبال موفقیت در امتحانات نهایی دوازدهم ریاضی هستید باید در نظر داشته باشید که قبل از اقدام به خواندن یک درس حتما نمونه سوالات آن را در اختیار داشته باشید.

حتی می‌توانید قبل از اقدام به یادگیری و یا مرور مطالب، سوالات را بخوانید تا بدانید به چه روشی باید درس را فرا بگیرید. همچنین نوشتن جواب سوالات بر روی برگه‌های امتحانی می‌تواند خلاصه نویسی سودمندی برای دانش‌آموزان دور اندیش باشد.

خلاصه نویسی و نت برداری

پیشنهاد تمامی دانش‌آموزان برتری که مورد تایید اکثر کارشناسان تحصیلی نیز می‌باشد این است که در هنگام یادگیری درس سعی کنید همیشه دفترچه مخصوص به آن را در کنارتان داشته باشید و نکاتی که به نظرتان مهم است و یا دبیران در کلاس درس بر روی آنها تاکید بیشتری دارند را در آن یادداشت کنید.

با این روش قبل از امتحان می‌توانید ظرف مدت کوتاهی و حتی در چند دقیقه کلیه مطالب مهم را به یکباره مرور کنید.

نشانه‌گذاری

 هایلایت از مهمترین روشهای نشانه‌گذاری برای مطالبی است که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

با انجام روشهای مختلف نشانه گذاری که شامل خط کشیدن بر زیر جملات و یا هایلایت کردن آنها است، می‌توانید در زمان مرور آن درس صرفه جویی زمانی قابل توجه و تمرکز بیشتری بر روی مطالب مهم درسی داشته باشید.

خودارزیابی

در واقع شما در مرحله خود ارزیابی باید در برابر دوستانتان و یا یک آینه معمولی، دروس مورد نظر و مشکل نسبت به سایر دروس را به صورت کاملا درست و با تسلط کافی ارائه دهید.

با این کار نقاط ضعف شما که بواسطه درک سطحی از درس پدید آمده است،‌مشخص می‌شود و خیلی سریع و راحت می‌توانید بر روی آنها اقدام کنید.

حذفیات امتحانات نهایی دوازدهم ریاضی

هر ساله و با توجه به تغییر مطالب درسی و تلاش برای بهینه سازی مواد آموزشی، مقداری از مباحث کتابهای درسی حذف می‌شوند و با سطح جدیدی به آنها اضافه می‌شود.

یکی از اقداماتی که می‌تواند زمان شما را در مطالعه کتابهای درسی دوازدهم ریاضی بهینه سازد، اطلاع از حذفیات مواد درسی در کتابهای دوازدهم ریاضی است. این سری از حذفیات باید مورد تایید دبیران و انجمن مشاوران تحصیلی نیز قرار بگیرد.

اعتماد به برخی شایعات می‌تواند نمراتی که مربوط به این حجم درسی بوده را از دانش‌آموزان سلب کند.

برنامه ریزی برای امتحانات نهایی دوازدهم ریاضی

معرفی قسمتهای مهم دروس تخصصی دوازدهم ریاضی

در این قسمت قصد داریم مهمترین مواردی که بیشترین تعداد سوالات امتحانات نهایی از آنها طرح شده را به شما معرفی کنیم.

از آنجایی که سلیقه و نظر هر طراح با دیگری متفاوت است، لزوم طرح سوال از این قسمتها شامل تضمین نیست اما تجربه ثابت کرده‌است که این سری از موارد دارای بیشترین شانس برای طرح سوال بوده‌اند. از جمله این موارد، قسمتهای زیر از هر درس است:

حسابان 2

  • توابع و چند جمله‌ای‌ها
  • انقباض و انبساط
  • سوالات و معادلات مثلثاتی
  • مفهوم مشتق و قضایای آن
  • اکسترمم‌های نسبی و مطلق
  • آزمون مشتق اول و دوم

ریاضیات گسسته

  • معرفی گراف و رده‌های آن
  • اصل لانه کبوتری و ترکیبات آن
  • تقسیم‌پذیری اعداد

هندسه 3

  • ماتریس
  • مقاطع مخروطی و بردارها
  • مسائل و تمرینات کلیه بخشهای بردارها

اهمیت اطلاع از بارم بندی جدید امتحانات نهایی دوازدهم ریاضی

اطلاع دقیق از نحوه بارم‌بندی مطالب درسی می‌تواند گویای ارزش و اهمیتی باشد که هر دانش‌آموز باید برای بخشهای مختلف درسی خود در نظر بگیرد.

زمانبندی اصولی بر طبق بارم بندی مطالب یکی از راهکارهایی است که بیشتر دانش‌آموزان از آن نتایج بسیار خوبی گرفته‌اند. زمانی که شما می‌دانید با صرف زمان بیشتر برای کدام قسمتهای کتاب می‌توانید نمرات بیشتری بگیرید و یا معدلتان را بهینه تر سازید، آسودگی بیشتری برای برنامه ریزی خواهید داشت.

نحوه اختصاص نمره به هر بخش از کتاب برای هر سال تحصیلی تفاوتهایی دارد که شما دانش‌آموزان عزیز می‌توانید با تماس با مشاوران ما در الو سلام مشاور از جدیدترین بارم بندی‌های ارائه شده توسط آموزش و پرورش اطلاع پیدا کنید.

هدف ما در این مقاله ارائه بهترین راهکارهای لازم برای تدوین و ایجاد برنامه ریزی برای امتحانات نهایی دوازدهم ریاضی بود. اما همواره مباحث بیشتر و تخصصی‌تری برای هر قسمت از این برنامه ریزی وجود دارد که لزوم مراجعه به کارشناس باتجربه و متخصص در این زمینه را بیش از پیش مهم و ضروری می‌کند.

مشاوران آگاه ما در الو سلام مشاور آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما دانش‌آموزان عزیز و مدرسان گرامی پیرامون تمامی قوانین و ضوابط امتحانات نهایی در هر سال تحصیلی می‌باشد.

برای دریافت راهنمایی‌های لازم می‌توانید با شماره‌های درج شده در سایت تماس گرفته و از تیم پشتیبانی ما اطلاعات لازمتان را دریافت کنید.

شماره تماس

محتوای جدول

پیمایش به بالا