تحصیل سربازان در دانشگاه علمی کاربردی

تحصیل سربازان در دانشگاه علمی کاربردی

محتوای جدول

امکان تحصیل همزمان با پشت سرگذاشتن خدمت سربازی از دغدغه های همیشگی مشمولین خدمت سربازی بوده است؛ آنها علاقه مند هستند همزمان با انجام خدمت سربازی خود بتوانند تحصیلات خود را هم ادامه دهند.

در سال های گذشته این کار غیرممکن بود، اما چند سالی است دانشگاه جامع علمی کاربردی دوره های پودمانی تحت عنوان سرباز ماهر را در تعدادی از مراکز خود در کشور برگزار می‌کند و امکان تحصیل سربازان در دانشگاه علمی کاربردی را برای علاقه‌ مندان به انجام این کار فراهم ساخته است.

ما در این مقاله می خواهیم امکان تحصیل سرباز در دانشگاه علمی کاربردی را مورد بررسی قرار دهیم. برای آشنایی با این موضوع تا انتهای مقاله با الو سلام مشاور همراه باشید.

تحصیل سربازان در دانشگاه علمی کاربردی

امکان تحصیل سربازان در دانشگاه علمی کاربردی

پیش از این امکان تحصیل مشمولین خدمت سربازی در هیچ یک از مقاطع تحصیلی ممکن نبود و آن ها برای تحصیل در دانشگاه های مختلف باید ایست خدمت می گرفتند تا وارد دانشگاه شوند، حالا پس از امضای قرارداد همکاری بین ستاد کل نیروهای مسلح و دانشگاه جامع علمی کاربردی، امکان تحصیل سربازان در حین انجام خدمت سربازی در دانشگاه علمی کاربردی فراهم شده است.

مراکز مجری این طرح، مراکز آموزشی علمی کاربردی در استان های تهران، سیستان و بلوچستان، گیلان، خراسان رضوی، کرمانشاه، فارس و آذربایجان غربی هستند.

لازم است بدانید در استان تهران سه یگان شامل یگان شهید ایرانی، یگان فاتب و یگان شهید خادم الحسینی این طرح را اجرا می کنند.

در حال حاضر سربازان می توانند همزمان با انجام خدمت سربازی خود، در دوره سرباز ماهر دانشگاه علمی کاربردی در مقطع کاردانی یا کارشناسی نا پیوسته در مراکز ذکر شده شرکت کنند و همزمان با دریافت کارت پایان خدمت خود، مدرک تحصیلی نیز دریافت کنند. سربازان می توانند در رشته های زیر تحصیل کنند:

  • برق
  • مکانیک
  • مترجمی زبان انگلیسی
  • صنایع چوبی
  • پرورش صنعتی طیور
  • تولید مبلمان
  • دامپروری
  • گردشگری
  • ماشین افزار
  • مدیریت کسب و کار

توجه داشته باشید:

در طرح سرباز ماهر لازم است حداقل چهار یا پنج پودمان را بگذرانید تا با تجمیع پودمان هایی که گذارنده اید، مدرک تحصیلی خود را دریافت کنید.

شرایط و چگونگی ثبت نام برای تحصیل سربازان در دانشگاه علمی کاربردی

برای ثبت نام در طرح سرباز ماهر در مقطع کاردانی، برای دانش آموختگان نظام قدیم و نظام جدید تحصیلی مدرک دیپلم در هر یک از رشته های نظری، کاردانش و فنی حرفه ای نیاز است.

برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ناپیوسته نیز داشتن مدرک کاردانی برای متقاضیان الزامی است.

با توجه به برگزار شدن کلاس ها و دوره های پودمانی این طرح در ساعات مازاد و اوقات فراغت سربازان، تعداد زیادی از سربازان به شرکت در این دوره ها علاقه مند شده اند، ثبت نام در طرح سرباز ماهر از طریق مراجعه به سامانه الکترونیکی دانشگاه علمی کاربردی (ساتب) و پر کردن فرم های مربوطه و ارائه مدارک مورد نیاز برای ثبت نام و یا از طریق مراجعه حضوری به مراکز علمی کاربردی که این طرح را اجرا می کنند قابل انجام است.

فراخوان این طرح هر ساله از اواسط بهمن ماه تا اوایل اسفند ماه منتشر می شود، برای انجام ثبت نام الکترونیکی این طرح همزمان با منتشر شدن فراخوان آن، ابتدا باید به سامانه سابت دانشگاه علمی کاربردی به آدرس الکترونیکی sabet.uast.ac.ir مراجعه کنید، سپس دفترچه راهنمای ثبت نام را از فراخوان مربوطه دانلود کرده، رشته ها و محل های آن را با دقت مطالعه کنید و پس از آن وارد منوی ثبت نام شوید.

در صفحه ثبت نام موارد خواسته شده مانند اطلاعات شخصی، اطلاعات تحصیلی، اطلاعات یگانی که باید در آن خدمت سربازی خود را انجام دهید و در پایان اطلاعات رشته و پودمان هایی که قصد تحصیل در آن ها دارید را وارد می کنید و نهایتا فیش نهایی ثبت نام خود را پرینت گرفته و به یگان مربوطه خود تحویل دهید.

همانطور که گفته شد ثبت نام طرح تحصیل سربازان در دانشگاه علمی کاربردی را می توان با حضور در مرکز علمی کاربردی مد نظر و تکمیل فرم های خواسته شده نیز انجام داد.

هزینه تحصیل همزمان سربازان در دانشگاه علمی کاربردی

یکی از برترین مزیت های تحصیل سربازان در دانشگاه علمی کاربردی، کاهش 50 درصدی شهریه است. سربازانی که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه علمی کاربردی را دارند فقط باید نیمی از شهریه خود را بپردازند و نیم دیگر شهریه توسط ستاد کل نیروهای مسلح پرداخت می شود.

همچنین سربازها در حین تحصیل خود می توانند از وام های دانشجویی صندوق رفاه وزارت علوم برای دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی نیز استفاده کنند و به همین خاطر، تحصیل سربازان در دانشگاه علمی کاربردی فرصتی فوق العاده برای ادامه تحصیلات همزمان با انجام خدمت سربازی است.

در جدول زیر می توانید میزان تقریبی شهریه رشته های در نظر گرفته شده برای تحصیل همزمان سربازان را مشاهده کنید، لازم به ذکر است در جدول زیر تنها 50 درصد از شهریه مصوب دانشگاه علمی_کاربردی (همانطور که گفته شد پرداخت 50 درصد دیگر بر عهده سربازان نیست) که سربازان باید آن را پرداحت کنند مشخص شده است:

مقطع تحصیلی میزان تقریبی شهریه تحصیلی سربازان در دانشگاه علمی کاربردی به ازای هر پودمان
کاردانی 000/740/12 ریال
کارشناسی نا پیوسته 000/680/16 ریال

درخواست مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری 1403

جمع بندی

در سال های گذشته امکان تحصیل در دانشگاه ها برای مشمولین خدمت سربازی ممکن نبود، اما چند سالی است پس از امضای تفاهم نامه ای میان ستاد کل نیروهای مسلح و دانشگاه علمی کاربردی امکان تحصیل سربازان در دانشگاه علمی کاربردی فراهم شده است و سربازان می توانند با انجام دادن مراحل ثبت نام خود به صورت حضوری یا الکترونیکی و با پرداخت تنها نیمی از شهریه، در اوقات فراغت خود به ادامه تحصیل بپردازند.

در این مقاله تحصیل سرباز در دانشگاه علمی کاربردی و شرایط و هزینه آن را بررسی کردیم، در صورت داشتن هر گونه سوال در خصوص هزینه، شرایط و نحوه ثبت نام برای تحصیل همزمان با سربازی در دانشگاه علمی کاربردی با شماره های مندرج تماس حاصل فرمایید. کارشناسان الو سلام مشاور آماده راهنمایی شما عزیزان می باشند.

شماره تماس

محتوای جدول

پیمایش به بالا