تفاوت بدون کنکور و با کنکور دانشگاه آزاد

تفاوت بدون کنکور و با کنکور دانشگاه آزاد

محتوای جدول

ورود به دانشگاه یکی از اصلی ترین اهدافت دارندگان مدرک دیپلم است. در گذشته تنها راه ورود به دانشگاه شرکت در کنکور سراسری بود و داوطلبان برای ورود به رشته های پرطرفدار باید با سیل عظیم داوطلبان کنکوری رقابت می کردند. اما در حال حاضر امکان تحصیل بدون کنکور در دانشگاه های دولتی، آزاد، غیرانتفاعی و پیام نور فراهم شده است.

تحصیل در رشته های پرطرفدار البته به استثنا رشته های درمانی به صورت بدون کنکور نیز فراهم شده است. رشته های حقوق، روانشناسی، مدیریت، مهندسی کامپیوتر، مهندسی برق، مهندسی صنایع،‌ حسابداری و … از جمله رشته هایی هستند که امکان تحصیل بدون کنکور در دانشگاه های معتبر دولتی و آزاد و سایر گزینه ها امکان پذیر است. دغدغه اصلی داوطلبان تحصیل در رشته های بدون کنکور اعتبار مدرک دانشگاهی است. علاوه بر این مورد تحصیل در دانشگاه هایی با اعتبار بالا نیز از دیگر دغدعه های افراد می باشد.

لذا در این مقاله تفاوت مدرک تحصیلی بدون کنکور و با کنکور شرح داده می شود تا داوطلبان با داشتن اطلاعات کافی برای پذیرش در این دانشگاه اقدام کنند. عزیزان در صورت داشتن هرگونه سوال و ابهام با تماس با مشاورین ما می توانند راهکارهای مناسب را دریافت کنند. 

نحوه پذیرش بدون کنکور دانشگاه ازاد

پذیرش بدون کنکور دانشگاه آزاد بر اساس سوابق تحصیلی داوطلب انجام می شود. ملاک پذیر معدل کتبی دیپلم و معدل کل داوطلبان است. علاوه بر معدل عنوان مدرک تحصیلی و نوع رشته انتخابی نیز برای پذیرش موثر است. در صورتی که افراد رشته غیر مرتبط با عنوان مدرک تحصیلی را انتخاب کنند برای آنها ضریب اصلاحی معدل در نظر گرفته می شود.

در برخی از رشته های پرطرفدار شناور این ضریب در نظر گرفته نمی شود. رشته روانشناسی، مدیریت بازرگانی، مدیریت مالی، مدیریت دولتی و حسابداری از جمله رشته هایی هستند که برای فارغ التحصیلان شاخه نظری ضریب معدل در نظر گرفته نمی شود.

داوطلبان برای وروی مهرماه و بهمن ماه می توانند برای پذیرش در این دانشگاه ها اقدام کنند. زمان ثبت نام برای ورودی مهرماه معمولا از اویل تیرماه آغاز شده و تا اواخر شهریورماه امکان ثبت نام وجود دارد. برای ورودی بهمن ماه نیز از اواسط آذرماه امکان ثبت نام فراهم است و تا اواخر  بهمن ماه داوطلبان فرصت ثبت نام دارند.

تفاوت بدون کنکور و با کنکور دانشگاه آزاد ؟!

خوشبختانه در سال های اخیر تنها راه تحصیل در رشته مورد علاقه، قبول شدن در کنکور نیست و داوطلبان می توانند بدون کنکور وارد دانشگاه شده و در رشته مورد علاقه خود تحصیل کنند.
دانشگاه آزاد یکی از دانشگاه هایی است که بدون کنکور دانشجو می پذیرد.
برای اکثر داوطلبان این سؤال وجود دارد که تفاوت بدون کنکور و با کنکور دانشگاه آزاد چیست؟

تفاوت بدون کنکور و با کنکور دانشگاه آزاد

تنها تفاوت بدون کنکور و با کنکور دانشگاه آزاد در نحوه ورود به دانشگاه است.
کسانی که بدون کنکور وارد دانشگاه آزاد می شوند، در زمان معین انتخاب رشته کرده اند و بر اساس سوابق تحصیلی پذیرفته شده و می توانند در رشته پذیرفته شده، مشغول به تحصیل شوند.

افرادی هم که در کنکور شرکت کرده اند، بر اساس رتبه و تراز در یکی از رشته هایی که در فرم انتخاب رشته وارد کرده اند، پذیرفته شده اند.

شرکت در رشته متفاوت با عنوان دیپلم

برای تحصیل در دانشگاه آزاد بدون کنکور هم می توانید در رشته ای که با دیپلم شما متفاوت است، تحصیل کنید. تنها تفاوتی که در این حالت برای افراد به نسبت مشترکین که با عنوان دیپلم مرتبط شرکت می کنند ضریب تاثیر سوابق تحصیلی است. 

تحصیل در دانشگاه آزاد بدون کنکور عملاً هیچ تفاوتی با تحصیل در دانشگاه آزاد با کنکور ندارد.
و در هر حالت دانشجوها از تسهیلات و امکانات آموزشی یکسانی برخوردار هستند.

البته برای انتخاب رشته برای افرادی که دارای دیپلم رشته های فنی و کاردانش هستند و تمایل به تحصیل در دوره کاردانی پیوسته و یا ناپیوسته دارند محدودیت وجود دارد. در واقع افرادی که تمایل به تحصیل در این دوره باشند باید در رشته مرتبط با نوع و عنوان مدرک دیپلم تحصیل کنند. اما این محدودیت برای رشته های که در مقطع کارشناسی پیوسته تمایل به تحصیل دارند وجود ندارد.  

تفاوت واحدهای درسی و شهریه با ازمون و بدون آزمون دانشگاه آزاد 

تعداد واحدها و دروس کسانی که با کنکور وارد دانشگاه می شوند و کسانی که بدون کنکور وارد دانشگاه می شوند، یکسان است، مگر اینکه برای شما دروس پیش نیاز گذاشته شود.

طبق مصوبه شهریه دانشجویان بدون کنکور و با کنکور باید یکسان باشد.
برای اطمینان در این مورد می توانید از مشاوران تحصیلی مشورت بگیرید.

تنها تفاوت دانشجویانی که بدون کنکور وارد دانشگاه می شوند و دانشجویانی که با کنکور وارد دانشگاه می شوند، در انتقالی گرفتن دانشجویان است.
اگر می خواهید اطلاعات دقیق تری کسب کنید، حتما با فرد آگاه در این زمینه مشورت نمایید.

اعتبار مدرک بدون کنکور دانشگاه آزاد

اعتبار مدرک بدون کنکور دانشگاه آزاد و با کنکور دانشگاه آزاد تفاوتی ندارد.
هیچ کجای مدرک تحصیلی شما درج نمی شود که بدون کنکور وارد دانشگاه شده اید.

درخواست مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری 1403

اگر در مورد تفاوت بدون کنکور و با کنکور دانشگاه آزاد نیاز به اطلاعات بیشتری دارید می توانید با مشاوران تحصیلی ما در “الو سلام مشاور” تماس بگیرید و اطلاعات جدید و کامل تر را از آنها بخواهید.

  • تفاوت بدون کنکور و با کنکور دانشگاه آزاد در چیست؟
  • آیا با مدرک دانشگاه آزاد بدون کنکور می توان در آزمون های استخدامی شرکت کرد؟
  • آیا در پذیرش بدون کنکور می توان از معافیت تحصیلی استفاده کرد؟

برای آگاهی از:

انتخاب رشته دانشگاه آزاد

ثبت نام بدون کنکور دانشگاه آزاد

ثبت نام بدون کنکور کاردانی دانشگاه آزاد

شرایط وام دانشجویی دانشگاه آزاد

انتقالی دانشگاه آزاد

این مقالات را مطالعه فرمایید.

شماره تماس

محتوای جدول

پیمایش به بالا