رشته ادبیات فارسی بدون کنکور

رشته ادبیات فارسی بدون کنکور
محتوای جدول

برای علاقه مندان به رشته ادبیات فارسی که موفق به کسب رتبه مناسب برای پذیرش در دانشگاه‌های مختلف نشده اند و یا به هر دلیلی نتوانسته‌اند و یا نخواسته‌اند در آزمون سراسری شرکت کنند، رشته ادبیات فارسی بدون کنکور می‌تواند یک مسیر مناسب جهت ادامه تحصیل در رشته مورد علاقه آن‌ها باشد.

در دنیای پیشرفته امروز هدف رشته ادبیات و متخصصین این رشته حفظ فرهنگ و ادبیات اصیل ایرانی است و برای گسترش هر چه بیش‌تر این موضوع نیز دانشگاه‌ها از طرق مختلف، جذب دانشجو در این رشته را آسان‌تر و بیش‌تر کرده اند.

یکی از اصلی ترین کارها در همین راستا افزایش ظرفیت این رشته و به طبع آن پذیرش رشته ادبیات فارسی بدون کنکور و صرفا بر اساس سوابق تحصیلی است. در ادامه مطلب به آن پرداخته ایم.

رشته ادبیات و زبان فارسی

آن‌چه امروزه در دانشگاه‌ها تحت شاخه‌های اصلی این رشته تدریس می‌شود دو شاخه ادبیات فارسی و زبان فارسی است. دانشجویان ادبیات فارسی به دنبال تحقیق بر روی آثار، اشعار، کتب و دست نوشته‌‌های اصیل زبان فارسی جهت آشنایی با آن‌ها، حفظ آثار و گسترش آن‌ها در جامعه هستند.

در این بین، دانشجویان شاخه زبان فارسی، در پی کشف و حفظ اصالت زبان فارسی و درست بیان شدن آن هستند.

رشته زبان و ادبیات فارسی یکی از محبوب ترین رشته‌ها در میان داوطلبین گروه آزمایشی علوم انسانی می‌باشد. همین موضوع باعث شده است تا داوطلبین علاقه‌مندی که نتوانسته اند در کنکور سراسری امسال موفق به پذیرش در دانشگاه برای ادامه تحصیل در این رشته شوند، رشته زبان و ادبیات فارسی بدون کنکور آن‌ها را در مسیر علاقه‌شان قرار دهد.

پذیرش بدون کنکور رشته ادبیات فارسی در دانشگاه آزاد 

دانشگاه آزاد یکی از اصلی ترین دانشگاه‌ها در زمینه ثبت نام بدون کنکور رشته ادبیات فارسی و زبان فارسی هم‌چون سال‌های قبل می‌باشد. برای اطلاعات جزئی تر می توانید با شرکت در جلسه مشاوره انتخاب رشته کنکور انسانی به اطلاعات لازم دست یابید.

رشته ادبیات فارسی بدون کنکور

شرایط و زمان ثبت نام زبان و ادبیات فارسی بدون کنکور

برای ثبت نام بدون کنکور رشته ادبیات فارسی می‌توانید مطابق با اعلامیه‌های رسمی منتشره از سوی دانشگاه‌های دارای این نوع پذیرش، که طبق روال سال‌های پیش در مهرماه و بهمن ماه هر سال منتشر می‌شود، برای ثبت نام باید از طریق درگاه ثبت نام سازمان سنجش برای دانشگاه های دولتی، پیام نور و غیرانتفاعی اقدام کنند. برای دانشگاه آزاد نیز ثبت نام از طریق سامانه سنجش پذیرش دانشگاه آزاد انجام می شود.

اما پیش از آن لازم است طبق اعلامیه آن دانشگاه از شرایط لازم آن مطلع شوید. شرایط عمومی و ثابت آن‌ها می‌تواند داشتن یکی از مدارک، فوق دیپلم، پیش‌ دانشگاهی، کاردانی و یا حتی کارشناسی باشد. هم چنین داوطلبین آقا، لازم است از شرایط نظام وظیفه خود نیز اطمینان حاصل کنند.

لذا اگر دانشجوی انصرافی هستید و یا یک سال از آخرین مقطع تحصیلیتان گذشته است، لازم است با مسئولین نظام وظیفه و یا مشاوران مرکز الو سلام مشاور در ارتباط باشید.

هم‌ چنین اگر هنوز دانشجوی رشته‌ای در دوره روزانه داشگاه سراسری می‌باشید، مانند سنوات قبل نیازی به انصراف از دانشگاه نیست.

زمان ثبت نام برای ورودی مهر تا اوایل شهرویور ماه است. لینک ثبت نام معمولا اوایل تیرماه باز شده و افرادی باید در این بازه ثبت نام اینترنتی را انجام دهند. 

نحوه پذیرش ادبیات فارسی بدون کنکور

به علاوه از آن‌جا که رشته ادبیات فارسی در زیر گروه‌های علوم انسانی می‌باشد، اما محدودیتی در ثبت نام رشته ادبیات فارسی بدون کنکور برای دیگر رشته‌ها وجود نخواهد داشت و معدل کتبی دیپلم و معدل نهایی متقاضی مدنظر خواهد بود. اما برای رشته‌های دیگر که مرتبط با آن نیستند، معدل دیپلم آن‌ها در ضریب مشخصی ضرب می‌گردد که می‌تواند شانس آن‌ها را در مقابل داوطلبین رشته‌های علوم انسانی کاهش دهد.

لازم به ذکر است برای دانشگاه‌های سراسری ثبت نام تنها از طریق سایت رسمی سازمان سنجش و اینترنتی خواهد بود. 

رشته ادبیات فارسی بدون کنکور در بیش‌تر دانشگاه‌های آزاد و پیام نور ارائه می‌شود. اما مطابق با دفترچه پذیرش صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی دانشگاه‌های سراسری و پردیس‌های خودگردان و بین‌ الملل تا کنون ظرفیتی برای رشته ادبیات فارسی بدون کنکور در نظر گرفته نشده است.

جمع بندی 

لذا برای اطلاع از امکان اعلام ظرفیت برای دانشگاه‌های سراسری در این رشته و نحوه ثبت نام و تمام شرایط لازم برای ثبت نام بدون کنکور رشته ادبیات فارسی و زبان فارسی، زمان دقیق ثبت نام و دیگر مسائل مربوط به آن می‌توانید با مشاوران مرکز الو سلام مشاور در ارتباط باشید.

شماره تماس

اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سپیده آذین بخش
2 سال قبل

سلام دانشگاه روزانه تهران بدون کنکور ادبیات چه شرایطی داره؟

پیمایش به بالا