شرایط انتقال دانشجویان پزشکی

شرایط انتقال دانشجویان پزشکی

محتوای جدول

از نیم سال دوم سال تحصیلی 96-97، با ایجاد سامانه ای جدید توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش، قوانین و نحوه نقل و انتقال دانشجویان رشته های پزشکی، به طور کل دست خوش تغییرات عمده ای قرار گرفت.

از اصلی ترین اثرات این موضوع حذف کامل آگهی های جا به جایی دانشجویان است که سبب شده بود پول های زیادی به این سبب از متقاضیان اخذ شود و بعضا مشکلات عدیده ای نیز به وجود آورد.

در این سامانه متقاضیان با اطلاع از شرایط انتقال دانشجویان پزشکی می توانند نام خود را جهت این موضوع ثبت نمایند و در انتظار پاسخ در این رابطه باشند.

در بازه های زمانی اعلام شده هر ساله، دانشجویان می توانند با بررسی شرایط نقل و انتقال دانشجویان پزشکی، با ورود به سامانه وزارت بهداشت، شانس خود را برای این موضوع محک بزنند.

اما لازم است پیش از این متقاضیان شرایط انتقال دانشجویان پزشکی را به دقت بررسی نمایند که این شرایط را می توان به دو دسته کلی از شرایط عمومی و شرایط اختصاصی تقسیم کرد.

شرایط انتقال دانشجویان پزشکی

زمان انتقالی و مهمانی دانشجویان پزشکی 1400

زمان ثبت درخواست انتقال و میهمانی دانشجویان پزشکی سال 1400 از تاریخ 20 آبان ماه شروع شده و تا تاریخ 10 آذر ماه ادامه خواهد داشت.

شرایط انتقال دانشجویان پزشکی

مطابق به تعاریف اولیه آورد شده در مفاد این قوانین داریم:

  • انتقال دانشجو، به معنی تغییر محل تحصیل دانشجو از یک دانشگاه (دانشگاه مبدا) به دانشگاه دیگر (دانشگاه مقصد) در همان رشته و همان مقطع تحصیلی است.
  • انتقال متقاضیان تنها منوط به توافق طرفین این امر (دانشگاه های مبدا و مقصد) می باشد که تحت شرایط زیر ممکن می باشد:
  • دانشجو از نظر مقررات آموزشی و انضباطی، منع تحصیلی در دانشگاه مبدا نداشته باشد.
  • گذراندن حداقل یک نیم سال برای متقاضیان در دانشگاه مبدا، الزامیست.
  • دانشجو کم تر از نیمی از واحد های کل درسی رشته خود را در دانشگاه مبدا گذرانده باشد.
  • حداقل میانگین نمرات دروس (معدل کل دانشجو) باید 12 باشد.
  • انتقال دانشجویان به تمامی دانشگاه های تهران ممنوع می باشد که از اصلی ترین شرایط انتقالی دانشجویان پزشکی می باشد. هر چند در برخی از موارد خاص این امر ممکن می شود، که به شرح زیر می باشد:
  • شهادت، فوت و یا معلولیت سرپرست خانواده دانشجو (پدر، مادر و یا برادر بزرگ تر)، به طوری که داوطلب بنابر تشخیص مراجع قانونی کفیل خانواده محسوب گردد.
  • بیماری صعب العلاج یا معلولیت موثر دانشجو، به طوری که وی به تشخیص شورای عالی پزشکی به طور مستقل، قادر به ادامه زندگی نباشد.
  • ازدواج و تاهل دانشجوی دختر به شرطی که محل تحصیل یا اشتغال همسر وی، بنا بر تایید مراجع ذیربط، در تهران باشد .
  • تبصره 1: هر یک از موارد فوق لازم است تا بعد از شروع به تحصیل متقاضی و در حین تحصیل رخ داده باشد.
  • تبصره 2: کارمندان رسمی و پیمانی دولت با ارائه حکم اشتغال و سکونت او در تهران باید به تایید مراجع قانونی یا نیروی انتظامی رسیده باشد.
  • تبصره 3: بنا بر تشخیص دانشگاه، در موارد استثنایی چنان چه محل تحصیل دانشجوی دختر در تهران باشد، همسر وی نیز در شهرستان، دانشجو باشد، اگر رشته تحصیلی دختر در شهرستان (محل تحصیل شوهر) موجود نباشد، شوهر او می تواند برای انتقال به دانشگاه های تهران اقدام نماید.
  • تبصره 4: صحت تمام موارد فوق باید به تایید دانشگاه های مبدا و مقصد برسد و از الزامات شرایط انتقالی دانشجویان پزشکی می باشد.
  • انتقال دانشجوی پزشکی از دوره های شبانه به روزانه، پیام نور به دوره های حضوری اعم از شبانه و روزانه، دانشگاه های غیردولتی به هر یک از دانشگاه های دولتی ممنوع و غیر قانونی می باشد.
  • انتقال دانشجوی پزشکی از دوره های روزانه به شبانه، دوره های حضوری اعم از شبانه و روزانه به پیام نور، هر یک از دانشگاه های دولتی به دانشگاه های غیردولتی بلامانع می باشد.
  • دانشجوی متقاضی دارای تمام شرایط انتقال دانشجویان پزشکی ملزم است تا حداقل 6 هفته پیش از شروع ترم تحصیلی درخواست های خود را در موارد خاص به صورت کتبی تسلیم اداره آموزش دانشگاه مبدا نماید.
  • در صورت موافقت با نقل و انتقال دانشجویان پزشکی، تنها دروس و واحد هایی که نمره اکتسابی وی در آن ها بالای 12 باشد، مورد تایید دانشگاه مقصد قرار خواهد گرفت. در غیر این صورت، متقاضی موظف به اخذ مجدد آن واحدها خواهد بود.
  • تبصره: اگر چه تنها دروس با نمرات بالای 12 مورد تایید دانشگاه مقصد قرار خواهد گرفت، اما تمام دروس با هر نمره ای، اعم از دروس در شده عینا در کارنامه نهایی داوطلب درج خواهد شد و مطابق قوانین در معدل نهایی وی موثر نخواهد بود. (قانون تاثیر نمرات در معدل هر ساله دست خوش تغییراتی می شود، لذا بهتر است برای اطلاع از شرایط خود مطابق با سال ورود به دانشگاهتان، با مشاوران این مرکز در تماس باشید)
  • مدرک نهایی فراغت از تحصیل دانشجو دارای شرایط انتقال دانشجویان پزشکی ، با نام دانشگاه مقصد صادر خواهد شد، و مجموع واحد ها در دانشگاه های مبدا و مقصد، با ذکر میانگین نمرات آن ها و سوابق تحصیلی دانشجو قید می شود.
  • انتقال دانشجویان در هر مقطع تحصیلی تنها یک بار مجاز خواهد بود.

دانشجویان ممکن است در شرایط خاصی نیاز به تغییر محل تحصیل خود برای مقطعی کوتاه داشته باشند، که برای این منظور می توانند با اطلاع از شرایط مهمانی دانشجویان پزشکی برای اخذ میهمانی اقدام نمایند. شرایط میهمانی دانشجویان پزشکی در ادامه این مطلب بررسی شده است:

شرایط انتقال دانشجویان پزشکی

شرایط مهمانی دانشجویان پزشکی

  • دانشجوی میهمان، دانشجویی است که در شرایط خاص می تواند حداکثر 4 نیم سال تحصیلی اقدام به تغییر محل تحصیل دانشگاه خود می نماید.
  • تبصره: میهمانی از دوره های روزانه به دوره شبانه و از دانشگاه های حضوری به غیر حضوری و از دانشگاه های دولتی به دانشگاه های غیر دولتی و برعکس ممنوع است.
  • اقدام برای اخذ و تصویب میهمانی متقاضیان، مشروط به طی کردن حداقل یک نیم سال تحصیلی در دانشگاه مبدا می باشد.
  • اخذ میهمانی در دانشگاه مقصد، برای گذراندن یک یا چند واحد درسی با موافقت دانشگاه های مبدا و مقصد، به شرط آن که تعداد واحد ها مذکور کم تر از 10 واحد و جمع واحدهای ماخوذ در هر دو دانشگاه مبداء ‌و مقصد در آن نیمسال از 12 واحد کم تر و از 20 واحد بیش تر نشود، ‌بلامانع است.
  • هر دانشجو در هر رشته می‌تواند حداکثر یک ترم در دوره کاردانی و یا کارشناسی ناپیوسته و دو ترم در دوره کارشناسی پیوسته،‌ در یک دانشگاه به طور تمام وقت،‌ به صورت میهمان تحصیل کند. در هر حال واحدهایی که دانشجو به صورت میهمان،‌چه به صورت تمام وقت و چه به صورت تک درس در یک یا چند دانشگاه گذرانده است، ‌نباید از 40 درصد کل واحدهای دوره تجاوز کند.
  • انتخاب رشته دانشجو چه به شکل تک درس و چه به شکل کامل، باید با هماهنگی با آموزش دانشگاه مبدا و مطابق قوانین دانشگاه مقصد انجام شود.
  • تمامی واحد های اخذ شده، اعم از تک درس، تمام دوره و موقت که به صورت میهمان در دانشگاه مقصد و یا اصلی در دانشگاه مبدا گذرانیده شده است، عینا در کارنامه درج و برای محاسبه میانگین کل به حساب می آید.
  • مدرک نهایی برای دانشجویان میهمان با درج نام دانشگاه مبدا خواهد بود و نامی از دانشگاه مقصد برای آن ها ثبت نخواهد شد.

متقاضیان هر یک از موارد فوق می توانند با بررسی شرایط انتقال دانشجویان پزشکی و یا شرایط مهمان دانشجویان پزشکی، برای تغییر محل تحصیل خود اقدام نمایند.

به علاوه در صورت نیاز به بررسی داشتن هر یک از شرایط خاص جهت تغییر محل تحصیل خود، می توانید با مشاوران مرکز الو سلام مشاور در ارتباط باشید.

تجربه سالیان گذشته نشان می دهد به علت عدم بررسی دقیق کلیه شرایط انتقال دانشجویان پزشکی ، هر ساله با تعداد زیادی از درخواست های متقاضیان مخالفت به عمل می آید و موفق به اخذ مجوزهای لازم برای این مهم نمی شوند. لذا مشورت با یک مشاور جهت پیش برد و بررسی دقیق تر شرایط شما، یک امر بسیار الزامی و مهم می باشد.

درصورتی که در مورد انتقالی دانشجویان پزشکی و شرایط انتقال دانشجویان پزشکی نیاز به اطلاعات و راهنمایی های بیشتری دارید می توانید با مشاوران ما در دپارتمان مشاوره “الو سلام مشاور” تماس بگیرید تا اطلاعات لازم در مورد انتقالی دانشجویان پزشکی و شرایط انتقال دانشجویان پزشکی را در اختیار شما قرار داده و به سؤالات شما در مورد شرایط انتقال دانشجویان پزشکی پاسخ دقیق و کاملی بدهند.

درخواست مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری 1403

برای آگاهی از شرایط انتقالی دانشگاه آزاد و سراسری این مقاله را مطالعه فرمایید.

شماره تماس

محتوای جدول

پیمایش به بالا