معرفی رشته مهندسی پزشکی

معرفی رشته مهندسی پزشکی

محتوای جدول

مهندسی پزشکی یکی از تخصص های بین رشته ای است و از علوم مهندسی در حوزه پزشکی استفاده می کند.

این رشته پیچیدگی ها و جذابیت های مربوط به خود را دارد و توصیه می شود قبل از انتخاب این رشته حتما اطلاعاتی در مورد معرفی رشته مهندسی پزشکی، بازار کار مهندسی پزشکی، سختی ها و پیچیدگی های این رشته و … اطلاعات کاملی را از مشاوران تحصیلی دریافت کنید تصمیم درستی برای آینده شغلی خود بگیرید.

در مهندسی پزشکی از علوم مهندسی در حوزه پزشکی استفاده می شود. به طور کلی این رشته به دنبال برطرف کردن نیازهای طراحی، ساخت و نگهداری تجهیزات لازم در رشته پزشکی است.

توصیه ما به تمامی همراهان عزیزمان این است که پیش از انتخاب هر رشته ای برای ادامه تحصیل، از راهنمای انتخاب رشته کنکور ریاضی استفاده نمایند تا صحیح ترین انتخاب را برای ادامه دوران تحصیل خود داشته باشند.

زمینه های کاری رشته مهندسی پزشکی

  • طراحی و ساخت محصولات پزشکی (طراحی و ساخت تجهیزات پزشکی و اندام های مصنوعی بدن)
  • نگهداری و تعمیرات تجهیزات
  • خرید و فروش تجهیزات لازم پزشکی

معرفی رشته مهندسی پزشکی

گرایش های مهندسی پزشکی چیست؟

این رشته 4 گرایش تخصصی و اصلی دارد که به شرح زیر است:

مهندسی پزشکی بیوالکتریک

افراد با این تخصص در حوزه طراحی، تجهیز و نگهداری و یا سفارش تجهیزات لازم پزشکی از خارج از کشور ، مشغول به کار هستند.
این تخصص مخلوطی از مهندسی برق، مهندسی کامپیوتر، مهندسی فناوری اطلاعات و پزشکی است.

فردی که در این تخصص فعالیت می کند، اطلاعات تخصصی این رشته ها را دارد. به همین دلیل این رشته پیچیدگی و جذابیت های مخصوص به خود را دارد.

مهندسی پزشکی بیومکانیک

مهندس پزشکی با این تخصص، مفاهیم مکانیکی را در حوزه پزشکی به کار می برد.

به عنوان مثال:

برای ساخت قلب مصنوعی، یک مهندس پزشکی با تخصص بیومکانیک باید در مورد نحوه حرکت قلب نظر تخصصی بدهد.

 مهندسی پزشکی بیومواد

این تخصص نیاز به اطلاعات دقیق و تخصصی در مورد شیمی، فیزیک مواد و محیط بیولوژیک دارد.

به عنوان مثال:

اگر بخواهند از اندام مصنوعی برای جایگرین اندامی که به هر دلیل از بین رفته استفاده کنند، به نظر تخصصی مهندس پزشکی با این گرایش نیاز است.

این افراد با مواد گوناگون مصنوعی مانند پلیمرها، کامپوزیت ها و … سر و کار دارند.

مهندسی پزشکی بالینی

مهندس پزشکی با این تخصص باید از بروزترین دستگاه ها و تجهیزات در حوزه کاری خود اطلاع داشته باشد.

افراد با این تخصص همراه با پزشکان و پرستاران یک تیم درمانی را تشکیل می دهند و وظیفه مهندس پزشکی با تخصص بالینی این است که تکنولوژی را در فرایندهای درمانی و بالینی به کار بگیرد.

بازار کار مهندسی پزشکی چگونه است؟

با توجه به این که تجهیزات پزشکی جزء جدا نشدنی مراکز درمانی هستند و خرید این تجهیزات هزینه بر است، نگهداری صحیح و تجهیز این دستگاه ها بسیار مهم و ضروری است. مهندسان پزشکی می توانند برای کار در این حوزه جذب بیمارستان ها یا مراکز درمانی شوند.

خرید و فروش تجهیزات پزشکی نیز یکی از حوزه های کاری این رشته است. داشتن اطلاعات کافی در این زمینه، خرید و فروش مطمئن تجهیزات یکی از کارهایی است که در تخصص مهندسان پزشکی است و به همین دلیل فارغ التحصیلان این رشته جذب شرکت های واردات و صادرات تجهیزات پزشکی می شوند.

بازار کار مهندسی پزشکی در زمینه تحقیقات در این حوزه نیز مهیاست و متخصصان این حوزه می توانند جذب مرکز تحقیقاتی و پژوهشکده ها شوند.

یکی دیگر از حوزه های کاری در این رشته، تدریس این رشته در دانشگاه ها و مراکز عالی آموزش است. این رشته یکی از رشته هایی است که جزو لیست رشته های کنکور ریاضی می باشد. گرچه با کنکور تجربی نیز می توان در این رشته پذیرته شد. در سالهای اخیر برخی دانشگاه ها به صورت بدون کنکور نیز اقدام به جذب دانشجو در این رشته می باشند.

درخواست مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری 1403

اگر به این رشته علاقه دارید و می خواهید در مورد معرفی رشته مهندسی پزشکی و بازار کار مهندسی پزشکی و … بیشتر بدانید، با مشاوران تحصیلی ما در “الو سلام مشاور” تماس بگیرید تا در مورد معرفی رشته مهندسی پزشکی اطلاعات کامل تری را در اختیار شما قرار داده و به شما کمک کنند بهترین تصمیم را برای آینده شغلی خود بگیرید و از انتخاب رشته خود راضی باشید.

شماره تماس

محتوای جدول

پیمایش به بالا