نحوه اعمال سهمیه ایثارگران در کنکور 1403

نحوه اعمال سهمیه ایثارگران در کنکور
محتوای جدول

افراد بسیاری به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با نحوه اعمال سهمیه ایثارگران در کنکور 1403 و چگونگی اعمال سهمیه ایثارگری در کنکور می باشند.

هر ساله سازمان سنجش، سهمیه های مختلفی مثل سهمیه ی ایثارگران، خانواده ی شهدا، رزمندگان، سهمیه ی مناطق، سهمیه ی کارمندان و سهمیه ی بهیار را برای داوطلبان در نظر می گیرد که حد نصاب قبولی و میزان تأثیر هر یک در دفترچه ی ثبت نام کنکور 1403 آمده است.

چنانچه داوطلبی مشمول هیچ کدام از  سهمیه های رزمندگان و ایثارگران و … نگردد مشمول سهمیه ی آزاد خواهد بود.

متقاضیان هر یک از سهمیه های رزمندگان، ایثارگران در کنکور 1403 باید نوع سهمیه ی خود را در زمان ثبت نام مشخص کرده و بعد از تایید توسط ارگان مربوطه، هر شخص در گروه سهمیه ای خود قرار گرفته و با افراد این گروه سنجیده می شوند.

ما در مقاله ی زیر به بررسی نحوه اعمال سهمیه ایثارگران در کنکور 1403 می پردازیم.

نحوه اعمال سهمیه ایثارگران در کنکور

چه کسانی مشمول سهمیه ی ایثارگران می شوند؟

ایثارگران شامل ایثارگران 5 درصدی و ایثارگران 25 درصدی است. در رابطه با نحوه اعمال سهمیه ایثارگران در کنکور 1403 می توان گفت که 25 درصد از ظرفیت هررشته متعلق به ایثارگران 25 درصدی است و به افراد زیر تعلق می گیرد:

  • همسر شهدا
  • فرزندان شهدا
  • آزادگان
  • همسر آزادگان
  • فرزندان آزادگان
  • جانبازان 25 درصد و بالاتر
  • همسر جانبازان
  • فرزندان جانبازان

5 درصد از ظرفیت هرکد رشته متعلق به ایثارگران 5 درصدی است و به افراد زیر تعلق می گیرد:

  • جانباز زیر 25 درصد
  • همسر و فرزندان جانباز کمتر از 25 درصد

همچنین در مورد نحوه اعمال سهمیه ایثارگران در کنکور 1403 برای خانواده های شهدا باید گفت خانواده ی شهدا اعم از مادر و پدر شهید، برادر و خواهر شهید نیز دارای سهمیه بوده ولی در هیچ کدام از بخش های دفترچه به حد نصاب قبولی و میزان ظرفیت آن اشاره نشده است.

 همچنین رزمندگانی که از تاریخ های 59/6/31 الی 67/6/31 در جبهه به صورت متوالی یا متناوب  به صورت داوطلبانه حضور داشته اند. این افراد می توانند برای استفاده از این سهمیه به سازمان بسیج مستضعفین مراجعه کرده و تأییدیه و کد 12 رقمی دریافت کرده و سپس در این سهمیه ثبت نام کنند.

باید اشاره کرد که سهمیه ای در داشگاه ها وجود دارد به نام سهمیه فرزندان هیات علمی که افراد زیادی از وجود آن بی خبرند. در صورت واجد شرایط بودن، میتوانید از این سهمیه نیز بهره مند گردید.

حد نصاب نمره ی قبولی برای ایثارگران

طبق قوانین دفترچه ی ثبت نام، شرط قبولی در مقاطع مختلف تحصیلی پزشکی و غیر پزشکی برای ایثارگران25 درصدی، گرفتن حداقل 70% از امتیاز آخرین داوطلب پذیرفته شده در هر کد رشته است.

سهمیه 5 درصدی جانبازان زیر 25% نیز مجزا از سهمیه 25 درصدی سایر ایثارگران است. شرط قبولی در مقاطع مختلف تحصیلی پزشکی و غیر پزشکی برای ایثارگران 5 درصدی، گرفتن حداقل 70% از امتیاز آخرین فرد پذیرفته شده در هر کد رشته است.  

همچنین مطابق سنوات گذشته چنانچه داوطلبان، سهمیه 25 درصدی ایثارگران را تکمیل ننمایند، جانبازان زیر 25% و فرزندان و همسران آن ها می توانند از مانده ی ظرفیت خالی این سهمیه نیز استفاده نمایند.

همچنین رزمندگان بسیجی داوطلبی که حداقل 6 ماه در جبهه شرکت کرده اند، در کنکور دارای سهمیه هستند. اما در هیچ کدام از بخش های دفترچه به حد نصاب قبولی و میزان ظرفیت اشاره نشده است.

در صورت داشتن هرگونه سوال در رابطه با نحوه اعمال سهمیه ایثارگران در کنکور 1403 با مشاوران ما در این مرکز تماس حاصل نمایید.

شماره تماس

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیمایش به بالا