افزایش سرعت محاسبات شیمی

افزایش سرعت محاسبات شیمی
محتوای جدول

افزایش سرعت محاسبات شیمی در مدیریت زمان برای آزمون کنکور نزد دانش آموزان اهمیت بالایی دارد.

وقتی شما بتوانید با سرعت بیشتری اقدام به انجام محاسبات سریع در شیمی کنید امکان بهره بردن از وقت اضافه برای دروس مشکل تر و یا بررسی تست هایی که باید روی آنها بیشتر فکر کنید را برای خود فراهم می کنید.

شیمی یکی از دروس تخصصی است که باید برای انجام محاسبات آن وقت مناسبی در اختیار داشته باشید. با انجام تکنیک های خاصی قادر خواهید بود به تسلط کافی روی این درس و افزایش سرعت در محاسبات شیمی دست پیدا کنید.

در این مقاله راه کارهای مهم و اصولی برای این منظور به شما معرفی می شود.

موضوعاتی که در این مقاله می خوانید به شرح زیر می باشد:

افزایش سرعت محاسبات شیمی

افزایش سرعت محاسبات شیمی در کنکور

از آن جایی که تست های حفظی شیمی بسیار فرار هستند بسیاری از رتبه های برتر معتقدند بهتر است زمانی که برای یادگیری و مرور درس شیمی اختصاص می یابد صرف محاسبات شیمی شود.

با تسلط بر روشهای گوناگون در جهت حل مسائل و محاسبات شیمی می توان درصد بالایی را از این درس کسب کرد.

از جمله مهمترین روشهای محاسباتی برای درس شیمی موارد زیر می باشد:

  • جدول تناوبی و نکات مهم آن : یادگیری عناصر از 1 تا 21 و ستون ها و ردیف های آن
  • تست های تناسبی: انجام تست هایی که مخصوص محاسبات و تناسب است می تواند کمک زیادی به یادگیری و احاطه کافی بر آن داشته باشد
  • تکرار و تمرین محاسبات و یادداشت برداری از آنها: یادداشت برداری و اصطلاحا نت برداری از مسائل و محاسباتی که انجام داده ایم سبب می شود تا در دراز مدت به اهمیت مباحث و اختصاص دادن زمان بیشتر پیرامون مرور و یادگیری مجدد آنها پی ببریم و در زمانی که برای آخرین مرور درس شیمی برای کنکور در نظر گرفته ایم با مشاهده خلاصه نویسی ها و کد نویسی ها سریعا مطالب را به خاطر بیاوریم.

اهمیت محاسبات سریع ریاضی در شیمی

اهمیت محاسبات سریع ریاضی در شیمی آن جایی پر رنگ می شود که بدانیم طبق آمارهای اعلام شده از سوی سازمان سنجش تنها یک چهارم افرادی که در آزمون های سراسری شرکت می کنند قادر به کسب درصد بالای 50 در شیمی شده اند.

یکی از مهمترین عواملی که می تواند این درصد را افزایش دهد و باعث ارتقای آن شود افزایش سرعت محاسبات شیمی می باشد.

کسانی که توانسته اند با استفاده از تکنیک های خاص به این تسلط دست یابند هم تعداد بیشتری از تست های درست زده شده را در کارنامه خود دارند و هم این تست های درست را در زمان کمتری انجام داده اند.

به طور میانگین برای انجام هر تست شیمی تنها یک دقیقه زمان در نظر گرفته می شود. برخی از دانش آموزانی که در این درس درصد های بالایی کسب کرده اند معتقدند می توان با بکار گیری تکنیک های انجام محاسبات سریع ریاضی در شیمی زمان حل هر مسئله را تا بیست ثانیه نیز کاهش داد.

حال با این تفاسیر تا حدودی به اهمیت محاسبات سریع ریاضی در شیمی پی بردیم.

 ضمنا میتوانید در مقاله ی دیگر ما  روش مطالعه شیمی برای کنکور  را نیز به خوبی یاد بگیرید.

چگونه محاسبات شیمی را سریع انجام دهیم؟

اختصاص زمان زیاد به سوالات استوکیومتری سبب شده است تا بسیاری از دانش آموزان از زدن این تست ها صرف نظر کنند و به دنبال بالابردن درصد تست های خود با سوالات حفظی بروند. اما بر طبق قانون تبدیل می توان سوالات اتوکیومتری را در سریع ترین زمان ممکن حل کرد.

برای حل سوالاتی که مربوط به جرم مولی و غلظت و ضریب است نیز استفاده از روشهای ترمودینامیک و استوکیومتری بسیار رایج است.

استفاده از روش ضریب تبدیل برای بالا بردن افزایش سرعت محاسبات شیمی بسیار مفید می باشد.

پیدا کردن ضریب تبدیل ها پس از مدتی تمرین بسیار کار آسانی می شود و سبب حل مسائل استوکیو زیر 2 دقیقه می شود.

افزایش سرعت محاسبات شیمی

تکنیک های انجام محاسبات سریع ریاضی در شیمی

به طور کلی انجام محاسبات ریاضی در شیمی زمان زیادی می برد . به همین منظور استادان زیادی بر آن شدند تا با استفاده از تکنیک های انجام محاسبات سریع ریاضی در شیمی این زمان را کوتاه تر کنند. از جمله مهمترین این تکنیک ها موارد زیر می باشد:

  • جلوگیری از ضرب و تقسیم اعداد و بدست آوردن عدد های جدید
  • تسلط بر مضرب های بزرگتر و کوچکتر به منظور ساده کردن اعداد
  • پیدا کردن رقم یکان در جواب نهایی برای رد کردن بقیه گزینه ها
  • استفاده از تناسب برای ساده تر کردن مسائل و اعداد
  • استفاده از روش واکنش نویسی و تسلط بر آن
  • گرد کردن اعداد و استفاده از تست های مرتبط با آن

تست زدن و تمرین های تحلیلی به منظور افزایش سرعت محاسبات شیمی در کنکور

اکثر کسانی که موفق شده اند در آزمون سراسری بهترین درصد را از درس شیمی کسب کنند معتقدند حل مسائل و انجام محاسبات شیمی از طریق تکنیک های جدید بسیار کار آسانی است.

همچنین آنها از انجام دادن این محاسبات با روش های نوین لذت بیشتری می برند و این محاسبات را در یک سوم زمانی که یک فرد با روش معمول اقدام به محاسبه آن می کند انجام می دهند.

درس شیمی شامل قسمت های خیلی مهمی از جمله نمودار ها و مباحث و محاسباتی است که با انجام تست های مرتب و تمرین های تحلیلی می توان سرعت آن را ارتقا بخشید. همچنین نکته برداری نیز می تواند عامل مهمتری در جریان کاهش زمان محاسبات شیمی باشد.

روند رو به رشد سوالات و تست های تحلیلی در آزمون های سراسری نیز بر آن شده تا دانش آموزان سعی بر تست زدن و تمرین های تحلیلی به منظور افزایش سرعت محاسبات شیمی در کنکور کنند.

در اینجا لازم است به قانون کلی که رتبه برتری ها آن را برای کسب درصد بالای کنکور شیمی اجرا می کنند اشاره کنیم و آن هم تست بیشتر به همراه تمرین های مداوم و مرور تست ها به صورت زمان بندی شده است که باعث بالا رفتن سرعت و تسلط کامل تر بر این درس می شود.

الگوهای افزایش سرعت محاسبات شیمی در کنکور چیست؟

به طور کلی می توان گفت الگوهای افزایش سرعت محاسبات شیمی در کنکور شامل 4 روش ویژه انجام می شود. این الگو ها به منظور حذف مراحل محاسبه و تبدیل آنها تدوین شده اند. این 4 روش شامل موارد متعددی هستند که در زیر به آنها اشاره می کنیم:

  • دانش آموزان در الگوی اول روش تقریب 5% را فرا خواهند گرفت.
  • در سه الگوی دیگر نیز دانش آموزان با استفاده از روش تبدیل اعداد را به مبناهای 9 و یا 11 می برند و با استفاده از خاصیت منحصر به فرد بودن هر عدد در این دو مبنا در سریع ترین زمان به جواب می رسند.

معرفی انواع تست شیمی برای کسب درصد بالای کنکور سراسری

بر خلاف عقیده عموم پیرامون حفظی بودن و محاسباتی بودن تست های کنکوری و دسته بندی این تست ها بر همین دو نوع باید بگوییم تست های شیمی در کنکور سراسری به سه دسته تقسیم می شوند. دسته بندی سوالات و تست ها در این سه حالت سبب می شود تا شما بهترین نتیجه را از این آزمون بگیرید. سه دسته ای که می توان تست های شیمی کنکور را به آن تقسیم بندی کرد شامل موارد زیر می باشد:

  • تست های ساده: شامل تست هایی هستند که جواب درست و صحیح آنها را با اطمینان می دانید و اقدام به زدن آنها در مرحل اول می کنید.
  • تست های چالشی: این تست ها شامل تست هایی هستند که ممکن است بعد از حل شدن نیز نتوانید گزینه درست را تشخیص بدهید. بنابر این این تست ها را برای آخرین مرحله و در وقت اضافه در نظر می گیریم.
  • تست های زمان بر: در این دسته تست هایی قرار می گیرند که شما می توانید آنها را محاسبه کنید اما وقت و زمان زیادی باید برای انها در نظر بگیرید.

پیشنهاد ما این است که در ابتدا تست های دسته اول را بزنید و سپس به سراغ تست های دسته سوم بروید. پس از آن اگر زمانی اضافه داشتید آن را به تست های دسته دوم اختصاص دهید. با این روش بهترین نتیجه را از تست های شیمی می گیرید.

تماس با ما

اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امیر
2 سال قبل

سلام خسته نباشید من سوال های محاسباتی شیمی رو درک میکنم ( فرمولشونو بلدم )ولی نمیتونم اون سوالارو حل کنم ممنون میشم اگه جواب بدید

پیمایش به بالا