انتخاب رشته کنم یا نه ؟ – پشت کنکور بمانم یا نه؟

انتخاب رشته کنم یا نه ؟

محتوای جدول

 بعد از اتمام کنکور و زمان اعلام نتایج، استرس و فشار روحی زیادی برای داوطلبان وجود دارد.

بسیاری از داوطلبان صرفاً قبولی در کنکور برایشان اهمیت دارد و رشته تحصیلی یا دانشگاه در اولویت های بعدی قرار می گیرد.

اما اولویت اصلی برخی دیگر از داوطلبان، رشته تحصیلی آنها است و اگر نتیجه کنکور برای قبولی در رشته مورد نظرشان کافی نباشد، تصمیم سختی باید بگیرند.

در این حالت سوالی که برایشان مطرح می‌شود آن است که انتخاب رشته کنم یا نه ؟ 

در این مطلب قصد داریم در مورد همین مسئله صحبت کنیم و اینکه آیا پشت کنکور بمانیم بهتر است یا انتخاب رشته کنیم؟ پس با ما همراه باشید.

 

انتخاب رشته کنم یا نه ؟

 انتخاب رشته کنم یا نه پشت کنکور بمانم؟ کدام بهتر است؟

 طبیعتاً زمانی که نتیجه کنکور مطابق با خواسته شما نیست و احتمال قبولی در رشته مورد نظرتان کم است، تصمیم گیری در مورد پشت کنکور ماندن و یک سال دیگر صبر کردن بسیار دشوار است.

از یک طرف حرف و حدیث های خانواده و اطرافیان و نزدیکان و از طرف دیگر قبولی دوستان در دانشگاه باعث تضعیف روحیه خواهد شد. اما انگیزه قوی برای ادامه تحصیل در رشته مورد علاقه می تواند عامل مهمی در تصمیم گیری نهایی شما باشد.

نکته ای که باید حین پاسخ به این سوال که آیا انتخاب رشته کنم یا نه ؟ به آن دقت کنید، این است که نباید به نظرات افراد دیگر اهمیت دهید.

مشورت کردن باید با فرد متخصص و مشاور انجام شود تا با توجه به شرایط و انگیزه شما راه حل های مناسبی در اختیارتان قرار دهد.

دوستان و اطرافیان هر کدام با توجه به دیدگاه و شرایط خود، نظراتشان را درباره این موضوع مطرح می‌کنند و آنچه آنها می سنجند و در مورد آن حرف میزنند، کمترین ربط را به زندگی و شرایط شما خواهد داشت. پس تنها خود شما هستید که باید این تصمیم را با توجه به پشتکار و علاقه و انگیزه خود برای تحصیل در رشته مورد نظرتان بگیرید.

با توجه به موارد گفته شده در نهایت این شما هستید که باید در باره پشت کنکور ماندن و تلاش کردن دوباره تصمیم بگیرید.
هدف، پشتکار و انگیزه از مسائل تاثیرگذار در این تصمیم گیری هستند. اما برای آنکه بهتر انتخاب کنید، مزایا و معایب پشت کنکور ماندن را بررسی خواهیم کرد.

مزیت های ماندن در پشت کنکور

  • در درجه اول باید بدانید که شما تمامی دروس را یک بار به طور کامل خوانده اید و برای سال پیش رو می توانید با آگاهی و تسلط بیشتر و به صورت مروری، دروس را مطالعه کنید.
  • همچنین با اشکالات خود آشنا شده اید و می توانید در دروسی که ضعیف هستید، بیشتر تلاش کرده و زمان بگذارید.
  • از طرف دیگر زمان بیشتری برای مطالعه دارید و دیگر چندین ساعت از روز را در مدرسه نمی گذرانید و با یک برنامه ریزی درست می توانید بهترین عملکرد را داشته باشید.
  • به دلیل آشنایی با فضای کنکور نیز استرس و فشار روحی کمتری خواهید داشت.

البته باید توجه کنید که:

تمام این موارد، ارتباط مستقیم به شرایط و عملکرد شما دارد. چنانچه برای هدف خود مصمم هستید، می توانید به نحو مطلوب از زمان خود استفاده کنید.

اما معایب پشت کنکور ماندن چیست؟ که در ادامه آن را توضیح داده ایم.

انتخاب رشته کنم یا نه ؟

معایب ماندن در پشت کنکور

 همانطور که در قبل هم اشاره کردیم، یکی از معایب عدم انتخاب رشته و پشت کنکور ماندن، دیدن قبولی دوستان و همکلاسی ها در دانشگاه است. در حالی که شما باید یک سال دیگر این مراحل را دوباره طی کنید.

همچنین حرف و نقل های اقوام و آشنایان می تواند روی روحیه شما اثرات منفی داشته باشد. پس باید انگیزه بالایی برای تلاشی دوباره و پشت کنکور ماندن داشته باشید.

به علت آنکه دیگر در محیط مدرسه و شور و هیجان کنکور نیستید، ممکن است انرژی و انگیزه خود را از دست بدهید و به قول معروف پشتتان سرد شود.

از دیگر معایب پشت کنکور ماندن، تصور اشتباه از زمانی است که در اختیار دارید و ممکن است فاصله زمانی تا کنکور سال آینده، برایتان بسیار زیاد باشد و از این رو بدون پشتکار لازم با اهمال‌کاری وقت خود را هدر دهید.

پس در ابتدا برای پاسخ به این سوال که انتخاب رشته کنم یا نه ؟ بهتر است موارد فوق را در نظر گرفته و با بررسی روحیه و تلاش و انگیزه خود، تصمیم درست را اتخاذ کنید. اما شاید این سوال مطرح شود که آیا راهکار دیگری وجود دارد؟

 آخرین اقدام قبل از تصمیم گیری نهایی برای پشت کنکور ماندن

داوطلبانی که رتبه آنها برای قبولی در رشته مورد نظرشان، مناسب نیست، می توانند انتخاب رشته کرده و صرفاً رشته های مورد علاقه خود را وارد نمایند.

در این شرایط، ۲ حالت ممکن است اتفاق بیفتد:

یا فرد قبول نمی شود که این امر تقریبا با شرایطی مساوی است که فرد انتخاب رشته نکرده است (عملا شخص فرصتی را از دست نخواهد داد) و یا بر اثر افزایش ظرفیت در رشته مورد نظر، ممکن است قبول شده و به این ترتیب بدون نیاز به گذراندن یک سال دیگر و پشت کنکور ماندن، در رشته مورد علاقه خود به تحصیل ادامه خواهد داد.

البته توجه به این نکته نیز ضروری است که:

در صورتی که انتخاب رشته درست و اصولی انجام شود، احتمال قبولی افزایش می یابد. بهترین راهکار برای آنکه انتخاب رشته خوبی داشته باشید، بهره گیری از مشاوره انتخاب رشته کنکور است تا بتوانید بهترین تصمیم را برای آینده خود بگیرید.

پس در پاسخ به این سوالات که در چه شرایطی باید پشت کنکور ماند یا انتخاب رشته کرد؟ در نهایت این خود شما هستید که باید با توجه به شرایط و انگیزه و پشتکار خود و هدفی که برای آینده دارید، تصمیم بگیرید.

درخواست مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری 1403

در این مطلب سعی کردیم تمام جوانب لازم برای این سوال را انتخاب رشته کنم یا نه ؟ را در نظر گرفته و به آن پاسخ دهیم. در صورت هرگونه سوال در این زمینه و گرفتن راهنمایی‌های لازم می توانید با مشاورین مرکز تماس بگیرید.

AsliCallBanner

محتوای جدول

پیمایش به بالا