برای برنامه نویس شدن چه رشته ای باید خواند ؟

برای برنامه نویس شدن چه رشته ای باید خواند ؟
محتوای جدول

برای برنامه نویس شدن چه رشته ای باید خواند ؟ آیا این سوال هم برای شما آشنا است؟ این سوالی است که بسیاری از دانش آموزان در انتخاب رشته با آن روبرو می شوند.

باتوجه به اینکه دنیای برنامه نویسی بسیار گسترده و شگفت انگیز می باشد بسیاری از دانش آموزان علاقه مند به فعالیت در این حوزه و خواندن رشته تحصیلی آن، و در صدد انتخاب رشته مرتبط با برنامه نویسی می باشند تا راه رسیدن آن ها را به دنیای کدنویسی هموار تر کند.

ما در این مقاله می خواهیم انتخاب رشته برنامه نویسی در هنرستان را بررسی کنیم و به سوالاتی همچون چگونه برنامه نویس شویم، برای برنامه نویس شدن چه رشته ای باید خواند ؟ و … پاسخ دهیم برای آشنایی بیشتر با این حوزه با الو سلام مشاور همراه باشید.

برای برنامه نویس شدن چه رشته ای باید خواند ؟

چگونه برنامه نویس شویم؟

با توجه به سوالات زیادی که در این مورد می شود می خواهیم پایه و بنای برنامه نویس شدن و انتخاب رشته مرتبط برای موفقیت در آن را مورد بررسی قرار دهیم.

در این مسیر نظرات ضد و نقیضی وجود دارد و همه ی افراد برای برنامه نویس شدن رشته های مختلفی را معرفی می کنند. برنامه نویس به کسی گفته می شود که توانایی استفاده از پلتفرم های مخصوص کدنویسی و آشنایی کامل با زبان های برنامه نویسی برای کد زدن یا به نوعی نوشتن یک برنامه واحد را داشته باشد.

در این بین دو رشته برای ورود به حوزه برنامه نویسی وجود دارد:

  • رشته کامپیوتر
  • رشته ریاضی

برنامه نویس شدن با انتخاب رشته کامپیوتر

رشته کامپیوتر شامل مباحث کاملی از دنیای کامپیوتر است و از همان ابتدای ورود به این رشته پایه و بنای کامپیوتر آموزش داده می شود که مهارت های کدنویسی نیز در همان دوره دبیرستان به صورت محدود ارائه می گردد و برای قوی شدن پایه کد زنی و آشنایی مختصر با این حوزه بسیار موثر خواهد بود و نکته مهم تر که فکر فرد از همان ابتدا با این روند مأنوس میشود.

برنامه نویس شدن از رشته ریاضی فیزیک

از سوی دیگر رشته ریاضی است که مباحث زیادی از علوم کامپیوتر و کد نویسی در طول دوره دبیرستان آموزش داده نمی شود با انتخاب این رشته می توان در کنکور سراسری شاخه های و گرایش های مختلف کامپیوتر را انتخاب کرد.

دلیل این انتخاب به نظر شما چیست؟ چرا افراد می توانند با رشته ریاضی در رشته های مرتبط با کد نویسی و برنامه نویسی انتخاب رشته کنند و در آن موفق شوند؟

یکی از دلایلی که برای این موضوع می توان عنوان کرد کاربرد زیاد دروس ریاضی در علوم برنامه نویسی است. برنامه نویسی فقط شامل کد نویسی نمی باشد و مباحث و علوم ریاضی در به کارگیری و نوشتن الگوریتم های مختلف بسیار کاربرد دارد از طرفی خواندن مباحث علوم ریاضی فکر را در مسائل استدلالی و استنتاجی تقویت میکند.

حال آنکه اگر در انتخاب هر کدام از رشته ها تردید دارد مشاوران الو سلام مشاور می توانند در انتخاب درست این رشته به شما کمک کنند پس نگران نباشید زیرا مسیر رسیدن به کد نویسی را هموار تر خواهیم کرد.

برنامه نویس از طریق تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد یکی دیگر از گزینه هایی است که افراد می توانند برای ورود به حرفه برنامه نویسی اقدام کنند. این گزینه برای افرادی که نیاز به مدرک تحصیلی دارند و دارای مدرک کارشناسی غیر مرتبط هستند مناسب است. تحصیل در مقطع ارشد رشته مهندسی کامپیوتر برای افرادی مناسب است که دارای مهارت نسبی در برنامه نویسی هستند و در صورتی که فرد بدون پیش زمینه وارد این رشته در مقطع کارشناسی ارشد شود باید دروس پیش نیاز مازاد بر دروس اصلی را سپری کند.

مشاوره انتخاب رشته کنکور ریاضی با کمک مشاوران با تجربه مرکز الو سلام مشاور

رشته برنامه نویسی در هنرستان

رشته واحدی به نام برنامه نویسی در هنرستان وجود ندارد و شما باید رشته کامپیوتر را برای ورود به دنیای برنامه نویسی انتخاب کنید.

مزیت انتخاب رشته کامپیوتر در هنرستان این می باشد که شما از همان ابتدای ورود به رشته مورد نظر وارد مباحث عملی و مهارت های کامپیوتری می شوید که در این بین مباحث پایه برنامه نویسی و برخی زبان های برنامه نویسی تدریس می شود که زیر بنای برنامه نویس شدن را در افراد مستحکم تر می کند.

برنامه نویسی و بانک های اطلاعاتی اصلی ترین دروس رشته کامپیوتر درتمامی مقاطع تحصیلی می باشند. لازم به ذکر است علاوه بر مباحث برنامه نویسی در رشته کامپیوتر سایر مباحث مانند مبانی کامپیوتر، نرم افزار های گرافیکی، آفیس و … آموزش داده می شود که بسیار آینده شغلی موفقی را دارند.

اما نکته مهم برنامه نویسی است، که در سال های گذشته معمولا در کنار مباحث پایه برنامه نویسی زبان های برنامه نویسی مانند ویژوال بیسیک و زبان سی آموزش داده می شد که با منسوخ شدن این زبان ها، آموزش ها به سمت زبان های اصلی تر و کاربردی تر مانند سی شارپ سوق پیدا کرده است.

در نهایت اگر بخواهیم برنامه نویسی را در هنرستان بررسی کنیم باید بگوییم مباحث پایه در این دوران آموزش داده می شود که برای آمادگی ذهن شما به ورود به این حوزه جذاب بسیار کاربردی می باشد از سوی دیگر با آشنایی مختصر با برنامه نویسی در مدرسه شما می توانید با کمک مشاورین متخصص و استفاده از مراجع زیادی که در اینترنت به صورت جامع وجود دارد در کنار مدرسه به یادگیری این حوزه شیرین و آینده دار بپردازید.

برای ورود به دانشگاه رشته کامپیوتر بهتر است یا رشته ریاضی فیزیک؟

ورود به حرفه برنامه نویسی بر خلاف اکثر رشته ها بدون داشتن مدرک دانشگاهی نیز امکان پذیر است. اما قطعا تحصیل در این رشته و داشتن مدرک دانشگاهی مسیر ورود به بازار کار یا حتی مهاجرت را هموار تر خواهد کرد. در حالت کلی برای ورود به دانشگاه دو گزینه پیش روی افرد است:

  • دانشکده های فنی و حرفه ای
  • دانشگاه های سراسری

دانشکده های فنی حرفه ای برای افرادی که در رشته هنرستان کامپیوتر فارغ التحصیل شده اند مناسب تر است و دانشگاه های سراسری برای فارغ التحصیلان رشته ریاضی. درواقع افراد در دانشکده های فنی به صورت ناپیوسته یعنی ابتدا کاردانی و سپس کارشناسی مدرک لیسانس دریافت می کنند اما در دانشگاه های سراسری به صورت پیوسته مدرک کارشناسی یا لیسانس دریافت می کنند.

افرادی که تمایل به تحصیل در مقاطع ارشد یا دکتری دارند یا حتی به مهاجرت به خارج از کشور فکر می کنند دانشگاه های سراسری می تواند انتخاب بهتری باشد. اما در این دانشگاه سطح آموزشی بالاتر است و بیشتر به مسائل تئوری پرداخته می شود و برای ورود به بازا کار بهتر است افراد مهارت های مرتبط کاری را از طریق مراکز فنی یا آموزشی ارتقا دهند.

دوره های آموزشی برنامه نویسی

همانطور که ذکر شد افراد برای ورود به بازار کار برنامه نویسی می توانند از طریق دوره های آموزشی مهارت های مربوطه را فرا گیرند.  مراکز معتبری که این دوره ها را برگزار می کنند شامل جهاد دانشگاهی، مجتمع فنی تهران و شعبات آن در شهرهای بزرگ و مراکز فنی حرفه است.

برای اطلاع از شرایط و سرفصل های آموزشی این دروه ها و اطلاع از نحوه گرفتن مدرک فنی حرفه ای برای رشته برنامه نویسی، با مشاورین ما در تماس باشید.

هنرستان یا دبیرستان مسئله این است!

بسیاری افراد در انتخاب بین هنرستان و دبیرستان به شک می افتند و ممکن است با تصمیمات و یا مشاوره های غلط آن رشته ای که برایشان مناسب نیست را انتخاب کنند.

دلیل تاکید بر این موضوع به این دلیل می باشد که راه رسیدن به برنامه نویسی از طریق هر دو رشته میسر می باشد و هر کدام مزیت خاص خود را دارند نمی توان گفت چون در رشته ریاضی به مباحث برنامه نویسی پرداخته نمی شود امکا موفقیت در آن وجود ندارد یا مثال هایی از این قبیل، در واقع رشته ریاضی و کامپیوتر مکمل هم و عضو جدایی ناپذیر هم می باشند و انتخاب هر کدام می توان در برنامه نویس شدن افراد تاثیرات مخصوص به خود را داشته باشد.

به عنوان مثال:

با تحصیل در هنرستان و رشته های فنی شما شانس آشنایی با دروس کامپیوتر خصوصا برنامه نویسی را از همان پایه تحصیلی خواهید داشت و می تواند در رسیدن به رشته برنامه نویسی بسیار موثر باشد.

از سوی دیگر رشته ریاضی است که مباحث و علوم ریاضی در برنامه نویسی بسیار مهم است و می تواند حل سوالات و الگوریتم های دشوار را تسهیل بخشد.

توصیه مشاورین الوسلام مشاور برای انتخاب هر کدام بررسی استعدادهای خود و در وهله اول علاقه به هر کدام از رشته ها است و  باید به این نتیجه برسید که کدام رشته برای رسیدن به برنامه نویسی و کد نویسی برای شما در عین حالی که راحت باشد جذابیت خود را نیز حفظ کند.

دروس پایه های دهم تا دوازدهم رشته کامپیوتر

دروس پایه دهم دروس پایه یازدهم دروس پایه دوازدهم
·        الزامات محیط کار

·        ریاضی 1

·        فیزیک

·        تعلیمات دینی 1

·        عربی ، زبان قرآن 1

·        فارسی 1

·        زبان خارجه 1

·        تربیت بدنی 1

·        نقشه کشی فنی رایانه ای

·        جغرافیای عمومی و استان شناسی

·        دانش فنی پایه (شبکه نرم افزار رایانه )

·        نصب و راه اندازی سیستم رایانه

·        تولید محتوای الکترونیک و برنامه سازی

·        تفکر و سواد رسانه ای

·        توسعه برنامه سازی و پایگاه داده

·        پیاده سازی سیستم های اطلاعاتی

·        کاربردهای

·        فناوری نوین

·        مدیریت تولید

·        کارگاه نوآوری و کار آفرینی

·        شیمی

·        تعلیمات دینی 2

·        عربی

·        زبان

·        قرآن 2

·        فارسی 2

·        زبان خارجه 2

·        تربیت بدنی 2

·        ریاضی 2

·        علوم اجتماعی

·        هنر

 

 

·        تجارت الکترونیک و امنیت شبکه

·        دانش فنی تخصصی

·        کار آموزی (شبکه و نرم افزار )

·        اخلاق حرفه ای

·        آمادگی دفاعی

·        تاریخ معاصر   

·        تعلیمات دینی 3

·        عربی ، زبان قرآن 3

·        فارسی 3

·        ریاضی 3  

·        تربیت بدنی 3

·        نصب و نگهداری تجهیزات شبکه و سخت افزار 

·        سلامت و بهداشت

·        مدیریت خانواده و سبک زندگی

 

جمع بندی

رشته برنامه نویسی جز رشته های آینده داری است، افرادی که بتوانند در آن به صورت حرفه ای فعالیت داشته باشند، آینده شغلی خوبی در انتظار آن ها خواهد بود بنابراین انتخاب رشته درست و مطابق با علاقه افراد برای موفقیت در این راه بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

افراد باید علاقه و استعداد خود را در انتخاب رشته مد نظر قرار دهند و به هر کدام از رشته های ریاضی و کامپیوتر رغبت و علاقه بیشتری داشته باشند آن را انتخاب کند زیرا مسیر طی شده در هر دو رشته یکسان می باشد از سوی دیگر برنامه نویسی نیاز به تلاش های فراتر از دانشگاه و مدرسه دارد که این موضوع را نیز دانش آموزان باید مد نظر قرار دهند.

ما در این مقاله سعی کردیم به سوالات کاربران در مورد، برای برنامه نویس شدن چه رشته ای باید خواند پاسخ روشنی بدهیم تا در مسیر تحصیلی آن ها قدم کوچکی برداشته باشیم در صورتی که برای انتخاب رشته برای برنامه نویس شدن نیاز به راهنمایی دارید با شماره های مندرج تماس بگیرید. متخصصان الو سلام مشاور آماده راهنمایی و کمک به شما عزیزان می باشند.

شماره تماس

اشتراک در
اطلاع از
353 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حسن
3 ماه قبل

سلام
من کنکوری رشته انسانی هستم و الان علاقه پیدا کردم به برنامه نویسی باید چه رشته‌ای در دانشگاه بخونم؟

مدیر
2 ماه قبل
پاسخ به  حسن

رشته در مقطع کاردانی می توانید نرم افزار و در مقطع کارشناسی پیوسته مهندسی کامپیوتر یا علوم کامپیوتر را انتخاب کنید.

مبینا
3 ماه قبل

درود
من دانش اموز پایه نهم هستم و معدل بالایی دارم ولی علاقه زیادی به ریاضی ندارم
برای تحصیل در رشته کامپیوتر و برنامه نویس شدن
حتما باید از ریاضی برم که اینده شغلی خوبی داشته باشم؟
چون میخواهم مهاجرت کنم میخام ببینم شانسم تو کدوم بیشتره

جواد
3 ماه قبل
پاسخ به  مبینا

اول یه دیپلم فنی حرفه ای برنامه نویسی بگیر از طریق آموزش و پرورش .بهترین راه رفتن به دانشگاه علمی کاربردی یا غیرانتفاعی هستش الکی وقتتا برا کنکور تلف نکن بعد راحت با مدرک دیپلم یا مدرک دانشگاهی مهاجرت کن

Sarbaz gomnam313
3 ماه قبل

سلام خسته نباشید…
برای مامور سایبری شدن توی وزارت اطلاعات باید از همین رشته‌ی کامپیوتر وارد شد؟

مدیر
3 ماه قبل
پاسخ به  Sarbaz gomnam313

سلام سلامت باشید شما از طریق کنکور سراسری باید اقدام کنید در زمان ثبت نام اعلام علاقه مندی کنید.

Oooo
3 ماه قبل
پاسخ به  رها بهرامی

سلام من دانش آموز رشته تجربی ام ولی به برنامه نویسی علاقه دارم.نمیتونم کنکورشو بدم؟حتما باید از دبیرستان میرفتم رشته کامپیوتر؟

مدیر
3 ماه قبل
پاسخ به  Oooo

سلام شما می توانید در کنکور ریاضی شرکت کنید یا از گزینه های بدون کنکور در دانشگاه وارد این رشته شوید.

Nobody
4 ماه قبل

سلام
من یازدهم ریاضی هستم و می خواستم بدونم برای برنامه نویسی و ساخت بازی برای دانشگاه مهندسی کامپیوتر یا آی تی رو باید انتخاب کنم؟و کدوم حرفه ای تره…ممنون میشم پاسخ بدید.

مدیر
4 ماه قبل
پاسخ به  Nobody

سلام
مهندسی کامپیوتر مرتبط تر است.

Narges
4 ماه قبل

سلام خسته نباشید
من الان دهم رشته ریاضی هستم بعد در نظرمه که دانشگاه برنامه نویسی بخونم الان من باید واسه رشته دانشگاهی مهندسی کامپیوتر رو انتخاب کنم؟؟

مدیر
4 ماه قبل
پاسخ به  Narges

سلام سلامت باشید.
شما از طریق رشته مهندسی کامپیوتر و علوم کامپیوتر می توانید برنامه نویس شوید.

Narges
4 ماه قبل
پاسخ به  رها بهرامی

خیلی ممنون

ملیکا
4 ماه قبل

سلام
برای انتخاب رشته نهم برنامه نویسی من نمراتم سطح متوسط هستش و میخوام برم کامپیوتر اما دانشگاه چه رشته ای برم و درآمدش چجوره

مدیر
4 ماه قبل
پاسخ به  ملیکا

سلام شما در دانشگاه های فنی در رشته های مرتبط مانند نرم افزار و سخت افزار و … می توانید تحصیل کنید.

....
4 ماه قبل

سلام
برایس سال نهم فنی حرفه ایکامپیوتر برم و بعدش برای دانشگاه باید چهرشته ای برم؟ و اینکه برام درآمدش بگید

مدیر
4 ماه قبل
پاسخ به  ....

سلام شما در رشته های مرتبط با کامپیوتر مانند نرم افزار و سخت افزار می توانید تحصیل کنید.

هومن
5 ماه قبل

سلام میخواستم بدونم از طریق کار و دانش و فنی حرفه ای میشه وارد رشته های مهندسی کامپیوتر یا علوم کامپیوتر و.. هست شد؟

مدیر
5 ماه قبل
پاسخ به  هومن

سلام
بله می توانید اما این رشته ها پایه ریاضی بالایی دارد.

مهتا
5 ماه قبل

سلام با رشته فنی نمیشه دانشگاهای دولتی سراری رفت؟

مدیر
5 ماه قبل
پاسخ به  مهتا

سلام
می توانید از طریق ثبت نام در کنکور یا سوابق تحصیلی وارد دانشگاه شوید.

حسین
6 ماه قبل

سلام ببخشید من معدلم خوبه الان کلاس نهمم به نظر شما کلا از طریق ریاضی برم یا فنی خیلی برام مهمه اکثرا اعضای خوانواده به من میگم از فنی برو معلما و مشاوران میگم از ریاضی برو به نظر شما کدوم بهتره

مدیر
6 ماه قبل
پاسخ به  حسین

سلام
برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری و ارشد کار حرفه ای تر رشته ریاضی مناسب تر است .

فرجاد
6 ماه قبل

سلام خسته نباشید
من کلاس دهم هستم رشته عیب یابی کامپیوتر کار و دانش میتونم در دانشگاه برنامه نویسی بخونم و مشکلی برام پیش نمیاد خیلی لطف میکنید سریعتر جوابگو باشید دارم از استرس میمیرم ممنونم از سایت خوبتون

مدیر
6 ماه قبل
پاسخ به  فرجاد

سلام سلامت باشید.
بله می توانید.

Amir
6 ماه قبل

سلام
من پایه نهم هستم علاقه زیادی به برنامه نویسی دارم و نمراتم هم خوبه در حد نوزده و نیم به نظرتون با این نمره ها انتخاب درستی میکنم که می خوام به برنامه نویسی از طریق رشته فنی و حرفه ای برم چون بعضی ها میگن با این نمره ها میتونی بری تجربه یولی علاقه من به برنامه نویسیه

امیر
6 ماه قبل

سلام من رشته کاردانش رشته کامپیوتر هستم ایا با این رشته میشه برنامه نویس شد لطفن جواب بدید مرسی🙏

مدیر
6 ماه قبل
پاسخ به  امیر

سلام
بله می توانید.

زهرا
6 ماه قبل

سلام به نظرتون من میتونم از رشته تصویر سازی به برنامه نویسی در دانشگاه برسم؟ و آیا درآمد و آینده شغلی تصویر سازی خیلی پایین تر از برنامه نویسی هست؟

مدیر
6 ماه قبل
پاسخ به  زهرا

سلام برای دانشگاه می توانید ثبت نام کنید میزان درامد بسته به سطح مهارت شما در رشته دارد.

زهرا
6 ماه قبل

سلام، هنرستان ما از کامپیوتر فقط شاخه ی تصویر سازی رو داره،من میخواستم برنامه نویسی رو دانشگاه ادامه بدم از این رشته میتونم به برنامه نویسی برسم؟

مدیر
6 ماه قبل
پاسخ به  زهرا

سلام بله می توانید

محمد
6 ماه قبل

سلام
من کلاس یازدهم، رشته تجربی هستم، برنامه نویسی رو از فنی و حرفه ای یاد گرفتم ولی میخوام که کامل تر و توی دانشگاه هم بخونم، میشه راهنماییم کنین

مدیر
6 ماه قبل
پاسخ به  محمد

سلام
شما می توانید برای دانشگاه از طریق کنکور ریاضی یا گزینه های بدون کنکور در رشته مهندسی یا علوم کامپیوتر تحصیل کنید

رقیه
7 ماه قبل

سلام
من الان دیپلم حسابداری دارم توی هنرستان درس خوندم،الان میخام تغییر رشته بدم یعنی میخام برنامه نویسی و کد نویسی رو یاد بگیرم و در دانشگاه این رشته رو بخونم،بنظرتون من چکار باید انجام بدم؟ راهنماییم کنید لطفا

مدیر
7 ماه قبل
پاسخ به  رقیه

سلام
در صورتی که دیپلم 12 ساله داشته باشید می توانید از طریق دانشگاه های بدون کنکور اقدام کنید.

امیرحسین
7 ماه قبل

با درود و سپاس
بنده نهم هستم.نمره خیلی خوبی در کلاس هشتم(۱۹.۳۶) کسب کردم.
یعنی مثل پارسال برم حتی میتونم علوم تجربی برم.
ولی از علوم خوشم نمیاد علاقه به برنامه نویسی دارم.
کل صحبت هام برای این بود زشته من با این نمره برم کار و دانش و صنعت.
میخواستم اگر از طریق رشته ریاضی برم که نمره هم. دارم..میشه بگید از طریق ریاضی چه تفاوتی داره با رشته کامپیوتر

مدیر
7 ماه قبل
پاسخ به  امیرحسین

درود
از طریق رشته ریاضی شما می توانید برای دانشگاه رشته مهندسی کامپیوتر یا علوم کامپیوتر که پایه ریاضی سنگنین تری به نسب رشته های فنی دارند انتخاب کنید

حسین
7 ماه قبل

سلام خسته نباشید
میتونم از طریق رشته نرم افزار و رایانه برنامه نویس شد

مدیر
7 ماه قبل
پاسخ به  حسین

سلام بله می توانید.

Beni
8 ماه قبل

سلام و خسته نباشید.
الان من نهم هستم و میخوام برنامه نویسی بخونم ولی موقع انتخاب رشته نمیدونم چی باید بزنم

رها بهرامی
8 ماه قبل
پاسخ به  Beni

سلام سلامت باشید
شماباید امتیاز لازم برای رشته را بر اساس سوابق تحصیلی و ازمون های مشاوره ای کسب کرده باشید.

پیمایش به بالا