بودجه بندی آزمون تیزهوشان 1403

بودجه بندی آزمون تیزهوشان ۱۴۰۱

محتوای جدول

بودجه بندی آزمون تیزهوشان 1403 و پیروی از برنامه ریزی قبولی تیزهوشان برای تنظیم زمان و اختصاص دروس، از جمله اقدامات لازم و ضروری است که والدین دانش آموزان علاقمند به ورود به این نوع از مدارس می بایست مد نظر قرار دهند.

در بخشنامه هایی که از سوی سازمان سنجش مبتنی بر نحوه برگزاری و مفاد اجرای آزمون تیزهوشان صادر می شود، بودجه بندی نیز مشخص شده است و متناسب با این بودجه بندی هر دانش آموز موظف به مطالعه موارد تعیین شده برای موفقیت در این آزمون است.

در این مقاله قصد داریم تا مفاد موجود در بخشنامه که به صورت دفترچه منظمی از سوی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در اختیار داوطلبان قرار می گیرد بپردازیم و بودجه بندی آزمون تیزهوشان 1403 را مورد بررسی قرار دهیم.

در ادامه با موضوعات زیر با ما همراه باشید:

بودجه بندی آزمون تیزهوشان ۱۴۰۱

معرفی مدارس تیزهوشان

مدارس تیزهوشان یا مدارس استعدادهای درخشان (سمپاد) از جمله نهادهای آموزشی است که به منظور کشف دانش آموزان با استعداد و نخبه و پرورش توانمندی های آنان متناسب با نوع استعدادشان در سطح کشور در حال فعالیت است.

این مدارس در پایه های ششم و نهم اقدام به برگزاری آزمون ورودی می کند و از میان کسانی که بالاترین نمره را در آزمون کسب کنند، دانش آموز پذیرش می کند. این دانش آموزان در دو مقطع راهنمایی و دبیرستان از امکانات آموزشی این مدرسه بهره مند می شوند.

از دیگر ویژگی های مدارس تیزهوشان موارد زیر است:

  • مدارس تیزهوشان تحت نظارت سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان فعالیت می کند.
  • پذیرفته شدن در مدارس تیزهوشان نیازمند به داشتن شرایط خاص مدرسه و قبولی در آزمون ورودی است.
  • داشتن سوابق تحصیلی عالی به عنوان ملاک مهم برای پذیرش در این مدارس است.
  • ساعات آموزشی این مدارس بیشتر از مدارس عادی است.
  • کشف استعداد دانش آموزان و تقویت مهارت های آنان در راس فعالیت های مدارس تیزهوشان است.
  • علاوه بر ارائه مواد آموزشی به دانش آموزان امکان بهره مندی آنان از مشاوره های تخصصی تحصیلی نیز در نظر گرفته شده است.

زمان ابلاغ بخشنامه آزمون تیزهوشان 1403

هر ساله پیش از شروع آزمون تیزهوشان، ابلاغیه ای مبتنی بر یک بخشنامه از سوی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در ارتباط با چگونگی جذب دانش آموزان مستعد در مدارس تیزهوشان منتشر می شود.

در این ابلاغیه برخی از اطلاعات لازم و مورد نیاز والدین و دانش آموزان برای انجام مراحل ثبت نام و آمادگی برای شرکت در آزمون درج شده است. زمان ابلاغ بخشنامه آزمون تیزهوشان معمولا پس از پایان تعطیلات نوروز تا ۲۵ فروردین خواهد بود.

بخشنامه هایی که برای پایه های ششم و نهم ابلاغ می شود به صورت تفکیک شده هستند و ممکن است با یک روز تاخیر در سایت سازمان ملی استعدادهای درخشان منتشر شوند.

ظرفیت پذیرش دانش آموز در مدارس تیزهوشان

ظرفیت پذیرش مدارس تیزهوشان متناسب با نوع استان و بزرگی آن متفاوت است. در برخی از شهرهای بزرگ مانند تهران و اصفهان به دلیل وجود مدارس بیشتر سمپاد، تعداد پذیرش دانش آموز در این مدارس نیز بیشتر است. همچنین ملاک تعیین ظرفیت پذیرش دانش آموزان در مقطع متوسطه اول، میزان مهارت و بار علمی آنان است.

هر دانش آموز می تواند برای اطلاع از ظرفیت مدارس تیزهوشان ششم به هفتم و ظرفیت مدارس تیزهوشان نهم به دهم به اداره کل آموزش و پرورش استان خود مراجعه کند و به صورت تخمینی از این ظرفیت ها مطلع شود.

در مقاطع متوسطه دوم کسب رتبه ها و نمرات حاصل از آزمون ورودی ملاک عمل برای انتخاب دانش آموزان قرار می گیرد.

نقل و انتقال دانش آموزان بر اساس بودجه بندی آزمون تیزهوشان 1403

هر ساله پس از اعلام نتایج مدارس تیزهوشان مبتنی بر دانش آموزانی که موفق به اخذ رتبه مورد نظر و نمره کل بالا در آزمون ورودی شده اند، تعدادی از دانش آموزان تمایل به جابجایی و انتقال به سایر مدارس را دارند.

این امر مستلزم رعایت و در نظر گرفتن قوانینی است که اداره کل آموزش و پرورش وضع می کند. در صورتی که دانش آموزان در مدارس اولیه امتیاز بالایی داشته باشند امکان انتقال به دیگر مدارس را دارند.

در صورتی که دانش آموزان نتوانسته باشند نمره مورد نظر را کسب کنند و یا امتیازات آن ها به حد نصاب نرسیده باشد، می بایست تا زمان دیگری برای نقل وانتقالات صبر کنند.

بودجه بندی آزمون تیزهوشان ۱۴۰۱

مزایای تحصیل در مدارس تیزهوشان

به دلیل محبوبیت مدارس تیزهوشان نزد دانش آموزان و والدین مشتاقی که تمایل دارند فرزندشان از امکانات تحصیلی این مدارس بهره مند شوند، استفاده و برخورداری از برنامه ریزی درسی برای قبولی در تیزهوشان یکی از اقدامات اصلی و ضروری است.

بسیاری از دانش آموزان برنامه های مدون و فشرده ای برای پذیرش در مدارس تیزهوشان از دو سال قبل در نظر می گیرند و مبنای عمل و تحصیل آنان پذیرش در این مدارس است.

مدارس تیزهوشان به دلایل متعددی محبوب است و این دلایل همان مزایایی است که در زیر می توانید آن ها را مشاهده فرمایید:

  • دانش آموزان مدارس سمپاد از ساعات آموزشی بیشتری به نسبت سایر مدارس برخوردارند.
  • بهره مندی از امکانات ویژه آموزشی و در اختیار داشتن منابع تخصصی متناسب با پیشرفت علم و به روز شدن منابع درسی از جمله مزایای مدارس تیزهوشان است.
  • برخورداری از مشاوره های تخصصی پیرامون کشف استعداد هر دانش آموز و تلاش برای رشد و ارتقاء‌ آن سبب می شود تا هر دانش آموز از سیستم آموزشی هدفمندی برخوردار شود.
  • تعدد موضوعات تحصیلی و تنوع در ساعات آموزشی نیز سبب محبوبیت این مدارس شده است. دانش‌ آموزان امکان شرکت در کلاس های مهیجی همچون ستاره شناسی و زمین شناسی را در این مدارس دارند.
  • اساتید مدارس تیزهوشان از برترین مدرسان کشوری انتخاب می شوند و حمایت علمی این اساتید از دانش آموزان سبب تخصصی شدن حیطه تحصیلی آن ها می شود.

زمان و نحوه ثبت نام در آزمون تیزهوشان

در بخشنامه هایی که از سوی سازمان ملی استعدادهای درخشان ابلاغ می شود روند و چگونگی زمان ثبت نام و نحوه دریافت کارت ورود به آزمون توضیح داده می شود.

مطالعه دقیق دفترچه و بخشنامه مربوطه و داشتن آمادگی کامل برای ورود به سایت در زمان مناسب از مهمترین اقداماتی است که هر دانش آموز می بایست انجام دهد.

انجام اقدامات زیر برای اطلاع از زمان و نحوه ثبت نام لازم و ضروری است:

  • مراجعه به سایت آزمون به نشانی medu.ir
  • انتخاب بخش آزمون تیزهوشان در پایه مورد نظر
  • دانلود بخشنامه مربوطه از سایت
  • مراجعه به سایت و انجام فرآیند ثبت نام
  • دریافت کارت ورود به جلسه پس از انجام ثبت نام

شرایط شرکت در آزمون تیزهوشان 1403

دانش آموزانی که تمایل دارند در این آزمون شرکت کنند می بایست شرایط مندرج در دفترچه را به صورت دقیق دارا باشند. این شرایط عمدتا مرتبط با وضعیت عمومی و تابعیتی دانش آموز و میزان معدل او در سال های قبل است.

داشتن شرایط زیر برای شرکت کنندگان در آزمون تیزهوشان 1403 لازم و ضروری است:

  • داوطلب می بایست دارای تابعیت ایرانی باشد.
  • در صورتی که داوطلب تابعیت ایرانی ندارد، می بایست اقدامات لازم متناسب با مراجعه به مرکز امور بین الملل را انجام داده باشد.
  • داوطلبان می بایست در تمامی دروس خود در سال قبل تحصیلی در پایه ششم، نمره خیلی خوب را کسب کرده باشند.
  • داشتن تنها یک نمره خوب می تواند زمینه مساعد برای شرکت در آزمون را فراهم کند.
  • داشتن معدل ۱۹ در پایه هشتم برای حضور در آزمون لازم و ضروری است.
  • انجام کلیه مراحل مراجعه به سایت و انجام اقدامات لازم مبتنی بر ثبت نام اولیه نیز از جمله شرایط شرکت در آزمون تیزهوشان است.
  • تمامی دانش آموزانی که در مدرسه تیزهوشان بوده اند برای دوره دوم یعنی پایه نهم به دهم نیازی به گذراندن آزمون ندارند.

مراحل ثبت نام در آزمون تیزهوشان

ورود به سایت ثبت نام و انجام مراحل ابتدایی از قبیل ثبت نام و تکمیل فرم ها و همچنین قطعی کردن ثبت نام و دریافت کد رهگیری از جمله مراحلی است که برای شرکت در آزمون تیزهوشان می بایست انجام داد.

در ادامه به معرفی مرحله به مرحله انجام ثبت نام در آزمون تیزهوشان 1403 می پردازیم:

  • ورود به سایت آزمون به نشانی medu.ir
  • انتخاب مدرسه مورد نظر از میان لیست موجود
  • بارگزاری مدارک از قبیل عکس و تصویر کارنامه
  • پرداخت مبلغ ثبت نام به میزان ۴۰ هزار تومان
  • دریافت کد پیگیری و نگهداری از آن

بودجه بندی آزمون تیزهوشان ۱۴۰۱

منابع آزمون تیزهوشان 1403

متناسب با نوع آزمون و پایه ای که داوطلبان قصد شرکت در آزمون را دارند، منابع آزمون تیزهوشان نهم به دهم با منابع آزمون تیزهوشان ششم به هفتم متفاوت است.

این منابع عمدتا از میان کتب درسی سال های پیش تعیین می شود. برخی از دانش آموزان با شرکت در کلاس تیزهوشان آنلاین و یا حضوری آمادگی بیشتری نسبت به سایرین برای حضور در آزمون دارند.

داشتن اطلاعات کافی پیرامون بودجه بندی آزمون تیزهوشان و منابع آن می تواند کمک بسیار زیادی به داوطلبان کند.

در زیر به معرفی این منابع می پردازیم:

بودجه بندی آزمون تیزهوشان ششم به هفتم

بودجه بندی آزمون تیزهوشان ششم به هفتم امسال نیز مانند سال های قبلی بر اساس سوالات چهار گزینه ای است که هر داوطلب به ازای پاسخ های غلط خود نمره منفی معادل تعداد آن ها کسب می کند.

همچنین دادن پاسخ دوگانه به یک سوال نیز به منزله پاسخ اشتباه در نظر گرفته می شود و به آن نمره منفی تعلق می گیرد.

قانون خنثی بودن نیز در این آزمون مصداق دارد. بر اساس این قانون در صورتی که دانش آموز پیرامون پاسخ سوالی تردید دارد و یا پاسخ آن را نمی داند بهتر است پاسخنامه را خالی بگذارد تا شامل نمره منفی نشود. ماهیت آزمون ششم به هفتم همچنان بر اساس پرسش های تحلیلی است.

بودجه بندی آزمون تیزهوشان نهم به دهم

در آزمون نهم به دهم نیمی از سوالات تحلیلی هستند و نیمی دیگر از آن ها شامل پرسش های تحصیلی می شوند.

بر اساس اعلامی های سازمان مربوطه همچنان سوالات از منابع درسی سال های پیش طرح می شوند و دانش آموزان می توانند با تکیه بر کتب درسی آموزش دیده در سال های قبلی و داشتن آمادگی کامل با این منابع، در آزمون نتیجه مثبت بگیرند.

ضریب این دروس متفاوت است و میزان طرح سوال از هر درس نیز متناسب با اهمیت آن است. در جدول زیر می توانید ضرایب و تعداد سوالاتی را که در بودجه بندی آزمون تیزهوشان 1403 در نظر گرفته شده را مشاهده فرمایید:

تعداد سوالات بخش استعداد تحلیلی ۵۰ عدد است و زمان پاسخگویی به آن ۵۰ دقیقه می باشد.

سوالات بخش استعداد تحصیلی تعداد سوالات ضریب ادبیات و علوم انسانی ضریب علوم تجربی ضریب ریاضی ضریب منابع مدت پاسخ گویی
ریاضیات 10 2 2 4 3 کتب درسی سال هشتم و نهم ۷۰ دقیقه
علوم تجربی 10 2 4 2 3
زبان و ادبیات فارسی 10 1 1 1 1
مطالعات اجتماعی 10 1 1 1 1
قرآن و معارف اسلامی 10 4 2 2 2

در این مقاله سعی کردیم تا شما عزیزان را با جوانب مختلف مدارس تیزهوشان و بودجه بندی آزمون تیزهوشان 1403 آشنا کنیم و پیرامون نحوه گزینش دانش آموزان و اقدامات لازم برای ثبت نام آزمون تیزهوشان و نمونه دولتی اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم.

در صورتی که پیرامون موارد فوق دچار ابهام و یا سوالی هستید و یا نیازمند به دریافت مشاوره مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان در این زمینه اید به شما پیشنهاد می کنیم با مشاوران و کارشناسان متخصص ما در مرکز الو سلام مشاور تماس حاصل فرمایید.

الو سلام مشاور پایگاه امن و اطلاع رسان دقیقی است که شما عزیزان را در دستیابی به سطح بالایی از موفقیت های تحصیلی و شغلی حمایت و هدایت می کند.

شماره تماس

محتوای جدول

پیمایش به بالا