تغییر رشته از نظری به فنی حرفه ای – شرایط، مدارک لازم و …

تغییر رشته از نظری به فنی حرفه ای
محتوای جدول

تغییر رشته از نظری به فنی حرفه ای یکی از مواردی است که وقوع آن در بین دانش آموزان به مراتب زیاد اتفاق می افتد.

از آن جا که همیشه خانواده ها موفقیت فرزندان را در رشته های نظری می بینند، با تحمیل رشته های نظری، دانش آموزان به انتخاب بدون شناخت و بدون علاقه به این رشته ها روی می آورند.

البته گاهی هم خود دانش آموزان با پیش زمینه غلط و عدم تحقیق و شناخت رشته مورد نظر انتخابی مغایر با توانایی خود انجام میدهند.

حال آنکه اگر شما به دلایلی میخواهید از رشته نظری به رشته های فنی حرفه ای تغییر جهت دهید پس این متن را تا آخر بخوانید ما تمام نکات و راه حل های تغییر رشته از نظری به فنی را به شما ارائه خواهیم داد، پس با الو مشاور همراه باشید.

تغییر رشته از نظری به فنی حرفه ای

تغییر رشته از نظری به فنی حرفه ای

دانش آموزان به دلایل متفاوتی تصمیم به تغییر رشته میکنند. اصولا تغییر رشته در دو پایه زیاد اتفاق می افتد دسته اول دانش آموزان پایه دهم هستند که در پایه نهم با شناخت و منطق درستی رشته خود را انتخاب نکردند.

این انتخاب غلط دلایل مختلفی درهرکس میتواند داشته باشد، که باید بگوییم کار از کار گذشته و حالا که شما رشته مورد نظر خود را به هر دلیلی  انتخاب کردید و به این نتیجه رسیده اید  آن را دوست ندارید و نمیتوانید آن را ادامه دهید.

باید روش تغییر رشته و طی مراحل آن را بدانید تا بتوانید با اصول و رعایت قواعد و قوانین تغییر رشته از نظری به فنی حرفه ای را انجام دهید.

توجه داشته باشید که:

انصراف از رشته نظری به رشته فنی نباید بدون شناخت باشد حال که این انتخاب دوم شما میباشد سعی کنید با دقت و تحقیق و مشاوره رشته مورد نظر را انتخاب کنید تا دیگر به مشکل برنخورید.

اگر نیاز به مشاوره داشتید کارشناسان الو سلام مشاور همه روزه و در هر ساعتی آماده ارائه مشاوره و کمک به شما عزیزان میباشند.

دسته دوم نیز دانش آموزان پایه یازدهم می باشند که برای کنکور و انتخاب رشته دانشگاهی آماده میشوند و چون مسیر و هدف آن ها در حال شکل گیری است با بررسی توانایی های خود، میزان علاقه، آینده شغلی و مشاوره به این نتیجه رسیده اند که تغییر رشته از نظری به فنی حرفه ای دهند.

تغییر رشته از نظری به فنی حرفه ای دارای مراحلی می باشد که ما در ادامه آن را شرح خواهیم داد.

شرایط  تغییر رشته از یازدهم نظری به دوازدهم فنی حرفه ای        

دانش آموزان باید با توجه به شناختی که از رشته خود پیدا میکنند با بررسی کامل اهداف و شغل آینده خود و مشورت با خانواده همچنین مشاور اقدام به تغییر رشته نمایند.

سال یازدهم سال حساسی است زیرا باید دانش آموزان برای کنکور آماده شوند پس طبیعتا با اضطراب و تنش های زیادی دست و پنجه نرم میکنند ولی باید به نکاتی برای تغییر رشته در سال یازدهم به دوازدهم دقت داشته باشند: اول اینکه در زمان مناسبی و به موقع تصمیم به تغییر رشته نمایند.

این کار باید در سالی که مشغول به  تحصیل هستند (دوم متوسطه) بعد از ترم دوم یعنی ازپایان دی یا بهمن ماه تصمیم گیری و پیگیری شود.

این زمانبندی از آن جا حائز اهمیت است که با تغییر دروس دانش آموزان باید زمان کافی برای مطالعه و درک مفاهیم رشته جدید را داشته باشند.

مرحله دوم را انتخاب رشته در بر میگیرد از آنجا که رشته های فنی با توجه به بازار کار خوبی که دارند داوطلبین زیادی دارند ابتدا باید با کمک مشاوره تحصیلی از انصراف خود اطمینان حاصل کرده سپس یکی از رشته های فنی حرفه ای مانند: گرافیک، خیاطی، نقشه کشی، مکانیک، برق، کامپیوتر را براساس علاقه و توانمندی خود انتخاب کنید.

تاکید میکنیم که در این حوزه حتما با شناخت کامل و مشورت با خانواده و مشاورین تحصیلی انتخاب کنید زیرا تغییر رشته و انتخاب رشته جدید مشکلات و سختی های خود را دارد که باید با شناخت و علاقه آن را انتخاب کرده و برای آن تلاش کنید.

همانطور که گفتیم رشته های فنی داوطلبین زیادی دارد برای پذیرفته شدن در رشته مورد نظر حتما سعی کنید نمرات خوبی را در امتحانات تغییر رشته کسب کنید حد نساب قبولی در امتحانات میتواند برگ برنده شما برای تغییر رشته و شروع رشته دلخواه باشد.

به دلیل تنوع زیاد رشته های فنی حرفه ای شما باید با توجه به محل سکونت خود رشته مورد نظر را انتخاب کنید زیرا همه ی رشته های فنی در یک هنرستان وجود ندارد و شما باید بعد از انتخاب رشته مورد نظر به بررسی هنرستان های فاصله نزدیک محل سکونت خود بپردازید.
تغییر رشته از نظری به فنی حرفه ای

مراحل تغییر رشته از یازدهم نظری به دوازدهم فنی حرفه ای

چنانچه متقاضی تغییر رشته از نظری به فنی حرفه ای باشید باید با تایید نظر کتبی مشاور و تأیید کمیته هدایت تحصیلی ناحیه، منطقه یا شهرستان و رعایت شرایط زیر اقدام به تغییر رشته کنید.

بر طبق ماده 2-112 آیین نامه دوره 3 ساله متوسطه (نظام کنونی) در قسمت هدایت تحصیلی (صفحه 618 کتاب مجموعه مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش – چاپ 1385) می‌بایست در کلیه امتحانات درس‌های اختصاصی پایه دوم رشته جدید، شرکت کرده و قبول شوید.

به عنوان مثال:

اگر شما بخواهید از پایه دوم نظری (رشته ریاضی) به پایه سوم فنی حرفه ای (رشته کامپیوتر) تغییر رشته دهید، ابتدا کلیه درس هایی که دانش آموز در پایه دوم ریاضی قبول شده باشد را با درس های رشته کامپیوتر تطبیق میدهند.

سپس درس های تخصصی کامپیوتر مانند (تفکر و سواد رسانه ای، توسعه برنامه سازی و پایگاه داده، پیاده سازی سیستم های اطلاعاتی،  کاربرد های فناوری نوین، مدیریت تولید، کارگاه نوآوری و کارآفرینی) را باید امتحان گرفته شود و نمره قبولی اخذ شود.

شرایط تغییر رشته از دهم نظری به یازدهم فنی حرفه ای

دانش آموزان پایه نهم خوش شانس به نظر می رسند زیرا با تغییر نظام آموزشی و پیاده سازی روش 6.3.3 برای تحصیل با توجه به ماده 7 آیین نامه تحصیلی اگر دانش آموزی به دلایلی در پایه نهم قصد تغییر رشته از نظری به فنی را داشته باشد با تایید کتبی مشاور و تأیید کمیته هدایت تحصیلی ناحیه، منطقه یا شهرستان و تطبیق دروس خود با دروس مربوطه همچنین گذراندن دروس تخصصی رشته منتخب خود اقدام به تغییر رشته کنند.

زمان مناسب برای تغییر رشته در سال دهم به یازدهم قبل از اتمام امتحانات شهریورماه می باشد.

تصمیم گیری در خصوص تغییر رشته باید کاملا منطقی و درست صورت بگیرد پس حتما با مشاورین و خانواده خود مشورت کنید تا بار دیگر پشیمانی به وجود نیاید.

برای تغییر رشته با توجه به زمان طی مراحل تغییر رشته در صورت قطعیت انتخاب خود حداقل دو یا سه هفته قبل از امتحانات پایانی درخواست خود را به مشاور مدرسه ارائه دهید.

مراحل تغییر رشته از دهم نظری به یازدهم فنی

برای تغییر رشته از نظری به فنی حرفه ای یک سری قواعد و قوانین باید رعایت شود. مانند: ابتدا باید دانش آموز تصمیم نهایی را بگیرد و با موافقت والدین فرم رضایت نامه، امضا شده توسط والدین را به مشاور مدرسه ارائه دهد.

مرحله بعدی تاییدیه مشاور صورت میگیرد و با تکمیل اطلاعات پرونده به آموزش و پرورش منطقه ارسال میشود. در این مرحله با موافقت کمیته هدایت تحصیلی آموزش و پرورش دانش آموز باید برای امتحانات دروس تخصصی رشته منتخب خود آماده شود. قبولی امتحانات تخصصی رشته دلخواه در شهریور یا خرداد ماه باید انجام شود.

سپس مشخصات و نمرات رشته قبلی با عنوان و کد رشته مورد نظر مطابقت داده میشود و دانش آموز باید برای امتحانات سال آخر یازدهم آماده شود.

توجه داشته باشید که:

حتما تا دو هفته قبل از برگذاری امتحانات پایه یازدهم این مراحل طی شود و به مدیر مدارس نتایج ارائه شود. همواره در طول تحصیل با مشاورین خود در تماس باشید با توجه به تغییر رشته و دشواری هایی که ممکن است وجود داشته باشید با مشورت و راهنمایی از مشاورین سعی کنید در دروس جدید رشته منتخب خود عقب نیفتید.

جمع بندی

تغییر رشته و پشیمانی افراد از انتخاب غلط و مغایر با توانمندی و علاقه امری انکارناپذیر است و وقوع آن عادی است. زیرا اکثر افراد بعد از ورود به پایه تحصیلی و کسب شناخت آن هدف گذاری های خود را مشخص میکنند و در صورت تغییر رشته نباید نگران باشند زیرا با طی مراحلی که ما بیان کردیم و تلاش و کوشش می توانند در رشته دلخواه و منتخب خود موفق شوند.

توجه به این نکته که طی مراحل تغییر رشته دشوار نمی باشد و فقط باید زمان مناسبی برای آن در نظر گرفته شود و با سپری کردن مراحل درست آن امید به آنکه بتوانید رشته خوبی را انتخاب کنید.

تمام تلاش ما در این بود که بتوانیم نحوه تغییر رشته از نظری به فنی حرفه ای را ارائه دهیم امیدواریم توانسته باشیم شما عزیزان را از این بابت و آگاهی از این موضوع آسوده خاطر کرده باشیم در صورت نیاز به مشاوره به تصمیم گیری در خصوص تغییر رشته یا انجام مراحل آن کارشناسان الو مشاور پذیرای شما عزیزان هستند تا هر جا سوال برای تغییر رشته از نظری به فنی داشته باشد به راهنمایی شما بپردازیم.

شماره تماس

اشتراک در
اطلاع از
280 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ماهان
2 ماه قبل

من دهم ریاضیم میخوام تغییر رشته بدم به هنر تا خرداد صبر کنم امتحانت رشته خودمو بدم یا از همین الان باید اقدام کنم به تغییر رشته؟

مدیر
2 ماه قبل
پاسخ به  ماهان

شما باید تا قبل از امتحانات خرداد درخواست دهید.

Sara
2 ماه قبل

من یازدهم تجربیم، امتحانای ترم یکو گذروندم حالا واسه ی قبل از ترم دو نمیتونم تغییر رشته بدم برم حسابداری؟

مدیر
2 ماه قبل
پاسخ به  Sara

تغییر شاخه از پایه دهم به یازدهم امکان پذیر است.

هستی
2 ماه قبل

سلام خسته نباشید
من میخوام از دهم تجربی به یازدهم فتوگرافیک فنی حرفه ای تغییر رشته بدم چه دروسی رو برا قبولی در ازمون تغییر رشته باید بدم ؟

مدیر
2 ماه قبل
پاسخ به  هستی

سلام سلامت باشید دروس پایه و تخصصی را باید امتحان دهید و تا قبل از امتحانات نوبت دوم هم باید درخواست دهید.

هستی
2 ماه قبل
پاسخ به  رها بهرامی

ممنون
به مدرسه ای که میخواستم داخلش ثبت نام کنم اطلاع دادم گفتن خرداد باید بیای برای کار های ثبت نام دیر نیست؟

مدیر
2 ماه قبل
پاسخ به  هستی

تا قبل از امتحانات باید ثبت نام انجام دهید.

مونا
2 ماه قبل
پاسخ به  رها بهرامی

سلام خسته نباشيد
در خواستي كه فرموديد و به كجا بايد بديم

مدیر
2 ماه قبل
پاسخ به  مونا

سلام سلامت باشید
باید از طریق مدرسه پیگیری کنید بعد از موافقت مشاور و مدیر مدرسه در ازمون های مرتبط باید شرکت کنید.

علی کارجو
2 ماه قبل

سلام من دهم ریاضی را می خونم موندم که این را بخونم بهتره تا فنی برم رشته مورد علاقه م مکانیک را بخونم می خواستم بدم آینده‌ی شغلی کردم بهتره. لطفاً راهنمایی ام کنید

علی
2 ماه قبل

سلام من یازدهم تجربی ام و میخوام به ۱۲ هم فنی برم امکان داره

مدیر
2 ماه قبل
پاسخ به  علی

سلام تغییر شاخه امکان پذیر نیست.

عبدالباسط
3 ماه قبل

سلام ببخشید من پایه دهم ریاضی فیزیک هستم و الان نوبت اول را گذرانده ام و میخوام به فنی حرفه ای کامپیوتر تغییر رشته بدهم
میخواستم بدونم که باید تمام درپس رشته ریاضی را پاس کنم و یا فقط دروس رشته ای که میخوام وارد آن شوم را پاس کتم؟

مدیر
3 ماه قبل
پاسخ به  عبدالباسط

سلام
شما باید از پایه دهم رشته ریاضی فارغ التحصیل شوید.

Abolfazl
3 ماه قبل

سلام خسته نباشید من یازدهم تجربیم و می‌خوام برم ۱۲ ام مکانیک میشه بگید چ موانعی رو پیش رو دارم چون اکثر درسا هنرستان عملی ین…!

مدیر
3 ماه قبل
پاسخ به  Abolfazl

سلام سلامت باشید شما از پایه دهم به یازدهم می توانید تغییر شاخه دهید.

Abolfazl
3 ماه قبل
پاسخ به  رها بهرامی

یعنی باید یازدهم رو دوباره بخونم چون الان یازدهمم

مدیر
2 ماه قبل
پاسخ به  Abolfazl

شما از دهم به یازدهم می توانید تغییر رشته دهید.

Abolfazl
3 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر
من یازدهم تجربیم امسال ومیخوام تغییر رشته بدم ب دوازدهم رشته مکانیک
چ موانعی رو پیش رو دارم برای انجام این کار؟!

مدیر
3 ماه قبل
پاسخ به  Abolfazl

سلام وقت بخیر
شما از پایه دهم به یازدهم می توانید تغییر شاخه دهید.

Zahra.h
3 ماه قبل

سلام وقت بخیر ، من دهم انسانی هستم و میخوام واسه یازدهم برم هنرستان ، درباره دروس تخصصی خب خیلیاشون عملی هستن ، چطور باید اونها رو امتحان بدم برا شهریور ؟

Melika
3 ماه قبل

سلام خسته نباشید ببخشید من دوازدهم تجربی هستم و الان در دوره اول بزرگسالان هستم، و دوتا درس زیست و شیمی رو مردود شدم
خواستم بدونم میشه تغییر رشته داد به کامپیوتر یا حسابداری و دیپلم رشته کامپیوتر و حسابداری رو بگیرم؟

مدیر
3 ماه قبل
پاسخ به  Melika

سلام سلامت باشید.
برای پایه دوازدهم تغییرشاخه امکان پذیر نیست شما باید برای دیپلم مجدد یا دانشگاه تغییر رشته دهید.

Reza
3 ماه قبل

سلام خسته نباشید من دهم انسانی هستم نمرات خوبی کسب نکردم در نوبت اول و دو تجدید داشتم اگر ترم دوم هم تجدید بیارم میتوانم تغییر رشته فنی حرفه ای خدمات ناوبری از دهم به دهم بدم یا نمی توانم

مدیر
3 ماه قبل
پاسخ به  Reza

سلام سلامت باشید
شما برای تغییر رشته در پایه یازدهم باید سال را پاس کنید یا برای تکرار پایه اقدام کنید.

Narges
3 ماه قبل

میشه جواب منو هم بدید؟

Narges
3 ماه قبل

میشه جواب منو هم بدید

satayesh
3 ماه قبل

سلام من رشته انسانی هستم امتحانات نوبت اول تموم شده میخام تغییر رشته بدم برم طراحی دوخت الان میتونم اقدام کنم رشتمو عوض کنم یا باید امسال رو بگذرونم؟

مدیر
3 ماه قبل
پاسخ به  satayesh

سلام
شما از پایه دهم به یازدهم امکان تغییر رشته را دارید.

Zahra
3 ماه قبل

سلام خسته نباشید
من دهم ریاضی هستم و امتحانات نوبت اول رو دادم میخواستم بدونم میتونم الان برای تغییر رشته برای هنرستان اقدام کنم یا باید امتحانات خرداد ماه رو هم بدم؟

مدیر
3 ماه قبل
پاسخ به  Zahra

سلام سلامت باشید
بله شما باید از پایه دهم فارغ التحصیل شوید.

نیما
3 ماه قبل

سلام خسته نباشید من دهم انسانی هستم الان می‌خوام برم هنرستان پایه یازدهم برای نقاشی و میخواستم بدونم چه آزمون های رو باید من برای اون پاس کنم ، و آیا رشته طراحی لباس در هنرستان های پسرانه وجود داره یا نه ؟

مدیر
3 ماه قبل
پاسخ به  نیما

سلام سلامت باشید. شما باید دروس تخصصی و پایه را امتحان دهید.

ستایش
3 ماه قبل

سلام خسته نباشید من امسال دهم رشته ی ریاضی هستم سال دیگه میخوام برم دهم رشته ی طراحی دوخت و دوباره بخونم چه شرایطی داره؟

مدیر
3 ماه قبل
پاسخ به  ستایش

سلام شما باید در امتحانات تغییر پایه شرکت کنید

Narges
3 ماه قبل

سلام وقت بخیر
من نهم رشته ریاضی اوردم و فنی . چون مادرم رشته فنی دوست نداشت و اگه بحثشو باز میکردم بحث میشد . به خواسته مادرم تو مدرسه غیر انتفاعی رشته ریاضی بودم ولی تو کلاس تجربی نشستم و این برام تغییر رشته محسوب شد . حالا بنا به دلایلی نتونستم یازدهم برم مدرسه و امسال با کلی دوندگی تو آموزش پرورش دوباره شروع کردم به تحصیل یازدهم . ولی هرکاری میکنم هرچی میخونم، میبینم که من استعداد این رشته رو ندارم هرکاری میکنم نمیتونم بخونم چون علاقه ای ندارم . نمیدونم چکار کنم الان یازدهمم امتحان نوبت اولو دادم تا دوباره بحث هنرستان رو باز میکنم مادرم ناراحت میشه . امکان داره الان که نیمی از سال گذشته بتونم تغییر رشته یازدهم نظری به دوازده فنی بدم؟

امیرعلی شجاع
3 ماه قبل

سلام خسته نباشید من دهم ریاضی هستم و قصد دارم در سال یازدهم در مدرسه فنی حرفه ای تحصیل کنم.سوالی برام پیش اومده بود که اگر من قبل از امتحانات خرداد درخواست تغییر رشته بدم فقط باید دروس تخصصی رشته فنی رو پاس کنم یا اینکه دروس تخصصی رشته ریاضی هم در نظر گرفته میشه و باید اون ها رو هم امتحان بدم خرداد ماه ممنون میشم راهنمایی کنید.

مدیر
3 ماه قبل

سلام سلامت باشید
شما باید از پایه تحصیلی دهم فارغ التحصیل شوید.

Solmaz
3 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر من ۱۱ ریاضی هستم میخوام برم رشته معماری بخونم ، میتونم از نوبت دوم بهمن ماه تعقیر رشته بدم؟

مدیر
3 ماه قبل
پاسخ به  Solmaz

سلام وقت بخیر برای شروع پایه 12 تغییر رشته انجام می شود و از قبل باید مراحل در نظر گرفته شده را طی کنید

پیمایش به بالا