تفاوت بیوشیمی بالینی با بیوشیمی

محتوای جدول

آشنایی با تفاوت بیوشیمی بالینی با بیوشیمی برای افرادی که خواستار تحصیل در این دو رشته هستند، بسیار حائز اهمیت است. در واقع بیوشیمی بالینی برای افرادی که خواستار تحصیل در شاخه های پزشکی و آزمایشی هستند، مناسب است.

رشته بیوشیمی برای کسانی که می خواهند ادامه تحصیل دهند و تا دکتری درس بخوانند و به جنبه پایه و پژوهشی بیوشیمی علاقه مند هستند، انتخاب مناسبی است. اگرچه این دو رشته در یک راستا قرار دارند، اما از تفاوت های جزئی نیز برخورداند.

ما در این مقاله می خواهیم تفاوت رشته بیوشیمی و بیوشیمی بالینی را معرفی کنیم. برای آشنایی بیشتر تا انتهای مقاله با الو سلام مشاور همراه باشید.

تفاوت بیوشیمی بالینی با بیوشیمی

معرفی رشته بیوشیمی

بیوشیمی همانطور که از نام آن پیداست از دو بخش Bio به معنی زیست و Chemistry به معنی شیمی تشکیل شده است که برگردان آن به زبان فارسی به صورت لغوی به معنای زیست شیمی می باشد.

با توجه به نام آن، به این نتیجه خواهید رسید که این رشته با دنیای زیست شناسی و شیمی آلی در ارتباط است. در این رشته واکنش های شیمیایی مطالعه می شود.

حوزه کاری متخصصان بیوشیمی

متخصصان بیوشیمی بر روی مولکول های بزرگی نظیر کربوهیدرات ها، پروتئین ها، لیپید ها که در واکنش های متابولیسمی ارگانیسم های مختلف کاربرد دارند، مطالعه می کنند.

دانشجویانی که خواستار تحصیل در این رشته باشند باید دروس زیادی را در کارشناسی بگذرانند. برای تحصیل موفقیت آمیز در رشته بیوشیمی برخورداری از دانش عمومی درباره شیمی و زیست شناسی لازم و ضروری است. پس از سپری شدن دوره کارشناسی در یکی از رشته های زیست شناسی یا شیمی می توانید در کارشناسی ارشد رشته بیوشیمی را انتخاب کنید.

در واقع یک دانشجوی کارشناسی ارشد رشته زیست شناسی ملزم به گذراندن دوره های شیمی در کارشناسی زیست شناسی بوده که این یک الزام است.

برعکس دانشجوی رشته کارشناسی ارشد رشته شیمی نیز باید دوره های زیست شناسی را بگذراند. بیوشیمی در کلیه رشته های پزشکی مانند علوم پزشکی، داروسازی، پرستاری و آزمایشگاه و در رشته های پایه مانند شیمی، زیست شناسی و زیست مولکولی وجود دارد.

بیوشیمی در مقاطع کاردانی ارائه نمی شود در کارشناسی نیز تنها در دانشگاه آزاد در قالب رشته زيست‌ شناسي سلولي و مولكولي- بيوشيمي ارائه می شود. در کارشناسی ارشد است که رشته بیوشیمی و بیوشیمی بالینی مطرح می شود.

تفاوت بیوشیمی بالینی با بیوشیمی

معرفی رشته بیوشیمی بالینی

بیوشیمی بالینی یکی از رشته های علوم پزشکی است که جنبه های مختلف علوم پایه و علوم بالینی را در بر می گیرد. در بیوشیمی بالینی برای درک و شناخت فرآیند های زیستی از روش های شیمیایی استفاده می شود.

کلیه گیاهان از ترکیبات شیمیایی ساخته شده اند و این وظیفه بیوشیمیست است که ساختمان این مواد و نقش آن ها در حیات موجودات زنده را بررسی کنند.

در یکی از شاخه های این علم برای تولید واکسن های مقابله کننده برای بیماری های ویروسی استفاده می شود. متخصصان بیوشیمی بالینی در زمینه درمان بیماری های کشنده نظیر ایدز و سرطان نیز فعالیت دارند.

در این رشته آزمایش هایی انجام می شود که نتیجه آن ها در تشخیص اختلالات در مقدار مواد تشکیل دهنده بدن و بیماری های مرتبط با آن موثر است.

ابن رشته در حال حاضر در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تدریس می شود. توجه داشته باشید با توجه به ظرفیت کم پذیرش در دانشگاه ها برای این رشته کسب رتبه خوب برای قبولی در دانشگاه های دولتی ضروری است.

تفاوت بیوشیمی بالینی با بیوشیمی

تفاوت بیوشیمی بالینی با بیوشیمی

بیوشیمی که به بیوشیمی عمومی و بیوشیمی وزارت علوم نیز معروف است تنها در زیر مجموعه های وزارت علوم تدریس می شود. عمده مطالب این رشته شامل مباحث بررسی ساختار مولکولی و واکنش های متابولیکی است.

کارشناسی ارشد رشته بیوشیمی بالینی نیز تنها در دانشگاه های علوم پزشکی زیر نظر وزارت بهداشت ارائه می شود. عمده تفاوت بیوشیمی با بیوشیمی بالینی را می توان به این صورت شرح داد که بیوشیمی بالینی ماهیت پزشکی دارد، در حالی که در رشته بیوشیمی به جنبه های پزشکی کمتر پرداخته می شود و مفاهیم پایه ای مد نظر است.

دانشجویان هر کدام از این دو رشته در صورت برخورداری از مدارک بیوشیمی یا بیوشیمی بالینی می توانند در صورت تمایل در آزمون ورودی دکتری گرایش یکدیگر شرکت کنند.

تفاوت بازار کار دو رشته بیوشیمی و بیوشیمی بالینی

در خصوص تفاوت بازار کار باید بگوییم که در مقطع ارشد و دکتری پیدا کردن کار برای دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته بیوشیمی بالینی راحت تر است.

اشتغال فارغ التحصیلان ارشد بیوشیمی در آزمایشگاه های تشخیص طبی، بیمارستان ها، درمانگاه ها و مراکز بهداشت، آزمایشگاه های خصوصی یا آزمایشگاه های غذا و دارو به عنوان کارشناس مسئول بخش بیوشیمی برای تشخیص بیماری‌ ها و نوشتن گزارش به پزشکان انجام می گیرد.

بخش دیگری می توانند به صورت حق التدریسی در دانشگاه ها و یا تدریس در مدارس و آموزشگاه ها به اشتغال بپردازند. البته در آزمایشگاه های مواد غذایی و دارویی نیز می توانند فعالیت داشته باشند.

بازار کار مقطع دکتری

دانشجویان فارغ التحصیل مقطع دکتری در رشته ارشد بیوشیمی نیز می توانند در قالب طرح خود در سمت هیئت علمی دانشگاه ها فعالیت داشته باشند و پس از اتمام فارغ التحصیلی در فراخوان های جذب هیئت علمی شرکت نمایند.

همچنین آن ها می توانند به عنوان مسئول فنی آزمایشگاه بیوشیمی و یا مسئول فنی بخش بیوشیمی آزمایشگاه های چند رشته ای هم فعالیت کنند.

در مراکز تحقیقاتی و پژوهشی مثل شرکت های داروسازی، شرکت های بیوتکنولوژی، و … به عنوان محقق و پژوهشگر نیز امکان اشتغال برایشان وجود دارد.

جمع بندی

تفاوت بیوشیمی بالینی با بیوشیمی برای افرادی که می خواهند در هر کدام تحصیل نمایند باید مشخص شود.

اگرچه این دو تفاوت زیادی با هم ندارند و هر دو یک هدف را دنبال می کنند اما افرادی فارغ التحصیل در آن به مباحث جدایی تسلط پیدا می کنند که در برخی موارد مهارت هایشان بایکدیگر همپوشانی دارد. به این ترتیب با آشنایی تفاوت رشته بیوشیمی و بیوشیمی بالینی می توانید تصمیم بهتری برای انتخاب هر کدام بگیرید.

در این مقاله تفاوت بیوشیمی بالینی با بیوشیمی را مورد بررسی قرار دادیم و هر کدام را به صورت مختصر شرح دادیم، درصورت داشتن هر گونه سوال در خصوص انتخاب رشته بیوشیمی و بیوشیمی بالینی و تحصیل در آن با شماره های مندرج تماس حاصل فرمایید. کارشناسان الو سلام مشاور آماده راهنمایی شما عزیزان می باشند.

شماره تماس

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیمایش به بالا