تفاوت دانشگاه شبانه با پردیس خودگردان

تفاوت دانشگاه شبانه با پردیس خودگردان
محتوای جدول

تفاوت دانشگاه شبانه با پردیس خودگردان و بررسی مزایا و معایب تحصیل در هر کدام موضوعی است که داوطلبان مجاز به انتخاب رشته پس از اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری تمایل به دانستن آن دارند.

بسیاری از داوطلبان در هنگام انتخاب دانشگاه مورد نظر خود درگیر این مسئله می شوند که دانشگاه شبانه بهتر است یا دانشگاه پردیس خودگردان و یا سایر دانشگاه های دیگر.

به همین منظور در این مقاله قصد داریم تا به صورت اختصاصی پیرامون این دو دانشگاه یعنی دانشگاه شبانه و دانشگاه پردیس خودگردان اطلاعاتی را در اختیارتان قرار داده و به مقایسه موردی آن ها بپردازیم.

در ادامه با موضوعات زیر با ما همراه باشید:

تفاوت دانشگاه شبانه با پردیس خودگردان

معرفی دانشگاه شبانه

دانشگاه شبانه که آن را با نام نوبت دوم یا دوره دوم نیز می شناسند از دانشگاه های معتبر داخلی است که هر ساله پس از اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری و مجاز به انتخاب رشته شدن، هر داوطلب می تواند رشته های ارائه شده در این دانشگاه را در زمان انتخاب رشته خود برگزیند.

ویژگی های دانشگاه شبانه

از مهمترین ویژگی های دانشگاه شبانه موارد زیر است:

  • این دانشگاه در تمامی مقاطع تحصیلی عالی از جمله کاردانی یا فوق دیپلم، کارشناسی یا لیسانس، کارشناسی ارشد یا فوق لیسانس و دکتری اقدام به جذب دانشجو می‌کند.
  • امکانات تحصیلی این دانشگاه مطابقت کامل با دوره های روزانه دارد و تنها تفاوت آن تعلق گرفتن میزان معینی از شهریه به دانشجویان پذیرفته شده در این دانشگاه است.
  • دانشگاه شبانه اعتبار قابل قبولی از نظر صدور مدرک فارغ التحصیلی دارد.
  • کلاس های این دانشگاه همانند و مطابق با کلاس های دوره های روزانه است.
  • در این دانشگاه به دانشجویان تعهدی پیرامون ارائه خوابگاه داده نمی شود.

معرفی دانشگاه پردیس خودگردان

دانشگاه پردیس خودگردان از جمله دانشگاه های دولتی محسوب می شوند که با اخذ شهریه متناسب با نوع رشته و مقطع تحصیلی اقدام به جذب دانشجو می کند.

این دانشگاه ها در ابتدا با هدف ارائه رشته های مد نظر دانشجویان به منظور جلوگیری از خروج استعدادهای داخلی شکل گرفتند.

ویژگی های دانشگاه پردیس و خودگردان

از مهمترین ویژگی های دانشگاه پردیس خودگردان موارد زیر است:

  • پردیس خودگردان در تمامی رشته های پزشکی و مهندسی اقدام به ارائه رشته های مرتبط می کند.
  • داوطلبان کنکور سراسری واجد شرایط تحصیل در این دانشگاه نمی باشند.
  • امکان تحصیل در برخی از رشته های این دانشگاه به صورت بدون آزمون است.
  • شرط پذیرش دانشجو در این دانشگاه انجام مصاحبه های تخصصی است.
  • پذیرش دانشجو در این دانشگاه در دو نوبت مهر و بهمن ماه انجام می شود.

مقایسه مزایای تحصیل در دانشگاه شبانه و دانشگاه پردیس خودگردان

تحصیل در دانشگاه شبانه به سبب این که این دانشگاه در زمره دانشگاه های دولتی داخلی محسوب می شود مزایای بیشتری نسبت به سایر دانشگاه های دیگر دارد.

مزایای دوره شبانه

از جمله این مزایا موارد زیر است:

  • سطح شهریه متناسب و متعادل نسبت به دریافت خدمات آموزشی و رفاهی
  • اعتبار بیشتر مدرک دانشگاه شبانه نسبت به دانشگاه های دیگر
  • سطح علمی بالاتر نسبت به دانشگاه پردیس خودگردان
  • استخدام بیشتر فارغ التحصیلان این دانشگاه نسبت به دانشگاه های آزاد و غیر انتفاعی

مزایای دانشگاه خودگردان

میزان محبوبیت دانشگاه پردیس خودگردان در مقایسه با دانشگاه های دیگر به سبب در اختیار قرار دادن امکان تحصیل در رشته های دلخواه برای داوطلبان بیشتر است.

اما شهریه های این دانشگاه نسبت به شهریه های دانشگاه های هزینه پرداز بسیار بالاتر است. از دیگر ویژگی های تحصیل در این دانشگاه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان تحصیل در رشته های دلخواه در صورت قبولی در مصاحبه
  • امکان پذیرفته شدن در برخی از رشته ها بدون آزمون و ورودی
  • برخورداری از امکانات عالی تحصیلی
  • اعتبار بالای مدرک صادر شده برای استخدام و ادامه تحصیل دانشجویان

مقایسه اعتبار مدرک دانشگاه شبانه و دانشگاه پردیس خودگردان

دانشگاه شبانه دانشگاهی است که کلاس های آن در همان زمان برگزاری دوره های روزانه تشکیل می شود و در بسیاری از موارد کلاس ها میان دانشجویان این دو دوره مشترک است.

اعتبار مدرک دانشگاه شبانه به سبب برخورداری از تاییدیه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از سطح بالایی برخوردار است و تفاوتی میان آن با مدرک دوره روزانه وجود ندارد.

مدرک این دانشگاه با دانشگاه دوره روزانه هیچ تفاوتی ندارد و در مدرک واژه شبانه در کنار نام دانشگاه ذکر نمی شود.

دانشگاه پردیس خودگردان نیز از تاییدیه وزات علوم، تحقیقات و فناوری برخوردار است. مدرک این دانشگاه همانند دوره های روزانه دانشگاه دولتی است و تنها واژه پردیس خودگردان در کنار نام دانشگاه درج می شود. اعتبار این دانشگاه همپایه با سایر دانشگاه های دیگر است.

تفاوت دانشگاه شبانه با پردیس خودگردان پیرامون شرایط تحصیلی

تمامی سرفصل ها و دروس ارائه شده توسط دانشگاه شبانه و پردیس خودگردان همانند هم است و به دلیل این که این دو دانشگاه زیر مجموعه دانشگاه دوره روزانه هستند تفاوتی میان آن ها در کیفیت آموزشی و شرایط تحصیلی وجود ندارد.

در دوره شبانه یا نوبت دوم کلاس هاس درسی با دوره روزانه به صورت مشترک برگزار می شود که باعث افزایش کیفیت تحصیل می شود. اما در دوره پردیس خودگردان کلاس های درسی به صورت مجزی برگزار شده و به صورت مشترک با سایر دانشجویان دوره روزانه نیست.

در بسیاری از موارد اساتید و دروس ارائه شده در این دانشگاه به صورت مشترک هستند و از مشابهت بسیار زیادی برخوردارند.

تفاوت دانشگاه شبانه با پردیس خودگردان

شهریه دانشگاه شبانه در مقایسه با شهریه پردیس خودگردان

دانشگاه شبانه شرایطی مشابه دانشگاه روزانه دارد با این تفاوت که پرداخت حدی از شهریه برای دانشجویان این دانشگاه الزامی است.

هزینه دریافت خدمات و امکانات رفاهی دانشگاه و شهریه دوره های آموزشی در قالب شهریه های ثابت و شهریه های متغیر در ابتدای هر ترم به عهده دانشجویان است.

شهریه های دانشجویان متناسب با نوع رشته و ترم متغیر است. در مقایسه با شهریه دانشگاه های دیگر مانند دانشگاه آزاد و دانشگاه غیر انتفاعی میزان شهریه دانشگاه شبانه از حدود بسیار کمتری برخوردار است.

دانشگاه پردیس خودگردان از دانشگاه هایی است که به سبب ایجاد شرایط تحصیل در رشته های مورد نظر برای داوطلبان، شهریه های بالایی دارد.

تقریبا می توان گفت گران ترین دانشگاهی که در ایران وجود دارد دانشگاه پردیس خودگردان است که در رشته های پزشکی و مهندسی های تخصصی بیشترین میزان شهریه را از دانشجویان خود می گیرد.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم تا تمامی جوانب و شرایطی که سبب تفاوت دانشگاه شبانه با پردیس خودگردان می شود را به شما عزیزان ارائه دهیم.

در صورتی که سوالاتی دارید که در این مقاله به آن ها پاسخ داده نشده و یا نیازمند به دریافت اطلاعات تخصصی پیرامون میزان شهریه دانشگاه شبانه و مقایسه آن با دانشگاه پردیس خودگردان هستید به شما پیشنهاد می کنیم با تیم مشاوران ما در مرکز الو سلام مشاور تماس حاصل فرمایید.

کارشناسان تحصیلی مجرب ما آماده راهنمایی های مرحله به مرحله برای ثبت نام و مشغول به تحصیل شدن در این دانشگاه ها و شناساندن شرایط تخصصی پیرامون رشته های این دو دانشگاه هستند.

الو سلام مشاور پایگاه امن و معتبر شما برای دستیابی به موفقیت های تحصیلی است که در هر زمان از شبانه روز آماده خدمات رسانی به شما عزیزان است.

شماره تماس

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیمایش به بالا