تفاوت وکلای کانون وکلا و وکلای مرکز مشاوران

تفاوت وکلای کانون وکلا و وکلای مرکز مشاوران
محتوای جدول

با توجه به قطعی شدن برگزاری آزمون در سال 1400، سوالات فراوانی از سوی متقاضیان این دوره، در خصوص تفاوت وکلای کانون وکلا و وکلای مرکز مشاوران، مطرح گردیده است که به سبب همین موضوع، در این مطلب به آن پرداخته شده است.

لازم به ذکر است که کانون وکلا زیر نظر دادگستری فعالیت خود را انجام می دهد و مرکز مشاوران جهت جذب و گزینش متقاضیان زیر نظر قوه قضاییه اقدام می کند.

برای اطلاع از تفاوت وکلای کانون وکلا و وکلای مرکز مشاوران ، بهتر است اطلاعاتی راجع به تاریخچه هر یک، نحوه گزینش در آن ها و تفاوت وظایف و پروانه و جواز هر یک، اطلاعاتی در دست داشته باشید.

تفاوت وکلای کانون وکلا و وکلای مرکز مشاوران

تفاوت وکلای کانون وکلا و وکلای مرکز مشاوران در تاریخچه

قدمت تاسیس و شروع به کار کانون وکلای دادگستری به شکل امروزی به حدود 90 سال پیش می رسد و کلیه کانون های کشور، زیر نظر اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری موسوم به اسکودا، مصوبات را اجرا و برنامه ریزی می کنند.

به طور کلی کانون وکلا از 4 بخش:

  • هیأت عمومی
  • هیأت مدیره
  • دادگستری انتظامی وکلا
  • و دادگاه انتظامی وکلا

تشکیل شده است.

اما در این بین، با توجه به نیاز کشور در جذب و پرورش وکلا و کارشناسان، مطابق با تصویب ماده 187 قانون برنامه سوم توسعه، قوه قضاییه مکلف گردید تا در مراحل آزمون، جذب و پرورش متقاضیان، جهت تسریع در روند گزینش، به کمک کانون دادگستری بیایذ و این قانون نو پا در حدود 10 سال است که در حال اجرا شدن می باشد.

تفاوت وکلای کانون وکلا و وکلای مرکز مشاوران در نحوه جذب

متقاضیان پذیرفته شده که موفق به کسب حد نصاب های لازم برای پذیرش اولیه در آزمون مرکز مشاوران، شده اند، جهت تکمیل و اتمام فرآیند جذب، به مصاحبه عملی دعوت می شوند.

اما متقاضیان شرکت کننده در آزمون مربوط به کانون وکلا برای مصاحبه دعوت نمی شوند، و تنها بعد از طی دوره 18 ماهه کارآموزی، آزمون دیگری از آنها گرفته می شود با نام آزمون اختبار که در ادامه در رابطه با این آزمون صحبت خواهد شد.

پذیرفته شدگان کانون وکلا که وارد این دوره 18 ماهه کارآموزی می شوند، در طول این دوره می توانند پروانه وکالت خود را اخذ کرده و در پرونده های خاصی با توجه به معیار مشخصی نفوذ و از موکل خود دفاع کنند.

برای وکلای مرکز مشاوران در حالیکه در گذشته این امکان و جود نداشت و آن ها در حین دوره کارآموزی مجاز به اخذ پرونده نبودند و این وکلا بعد از گذراندن دوره کارآموزی خود مجاز به اخذ پروانه وکالت پایه دوم بودند نیز در سال 98 تغییر کرده و این وکلا نیز می توانند پرونده اخذ نمایند.

تفاوت وکلای کانون وکلا و وکلای مرکز مشاوران

وظایف کارآموزان کانون وکلا

افراد دارای معرفی نامه دوره کارآموزی در کانون وکلا، موظف اند حداکثر ظرف مدت 10 روز خود را به مسئول مربوطه در این نهاد معرفی کرده و برای اجرا و انجام تکالیف خود در دوره 18 ماهه مذکور خود را آماده سازد. در این دوره شرح وظایف آن ها به صورت زیر می باشد:

  • انجام وظایف محوله از سوی کانون وکلا، هم چون کار در دادسرا، شعبه معاضدت، دادگاه و…
  • گذراندن دوره کار با رایانه در صورت نیاز به تشخیص کانون و ارائه گواهی مورد نیاز به کانون زیر نظر آموزشگاه های مورد تایید کانون.
  • مطالعه دقیق قوانین و متون حقوقی انجام کارهای پرونده های مربوط به کارآموزی، زیر نظر و راهنمایی وکیل سرپرست و تسلیم گزارش به وی جهت پیگیری وضعیت کارآموز.

تبصره ۱:

کارآموز باید کلیه امور وکالتی را که خود پذیرفته است یا توسط وکیل سرپرست به وی ارجاع داده شده است، مانند تنظیم وکالت نامه، دادخواست، شکواییه، لایحه و غیره با نظارت وکیل سرپرست به اتمام برساند، به گونه ای که در هر مورد رسیدگی به امور وکالتی کارآموز به وسیله وکیل سرپرست و مقامات کانون به سهولت امکان پذیر باشد.

تبصره ۲:

تاسیس هرگونه دفتر یا موسسه، منفردا یا متفقا با کارآموزان دیگر و وکلا برای کارآموز ممنوع بوده و مکلف است در دفتر وکیل سرپرست حاضر شود. تخطی از این امر تخلف انتظامی محسوب می شود و پیگردهای قانونی به همراه خواهد داشت.

  • کارآموز موظف است تا گزارش عملکرد خود در جلسات مختلف دادگاه، کارگاه های آموزشی، و دفتر وکیل سرپرست، را در هر دوره سه ماهه به سرپرست ارائه دهد و از وی تقاضا داشته باشد تا نظر خود را ظرف مدت یک هفته به کمیسیون نظارت ارجاع دهد.
  • توجه داشته باشید که غیبت در بیش از یک پنجم (20 درصد)، جلسات سخرانی، کارگاه های آموزشی و یا امور محول شده، نقصان کارآموز به شمار خواهد آمد و می تواند در روند کسب پروانه وکالت تاثیر منفی بگذارد. به علاوه غیبت در بیش از نیمی از موارد مذکور منجر به تجدید دوره برای وی خواهد شد.
  • حضور کارآموز در حداقل دو جلسه دادرسی مدنی و کیفری دادگاه ها در ماه الزامیست. تهیه گزارش از این جلسات نیز برای تهیه گزارش دوره ای اهمیت فراوانی خواهد داشت.
  • کارآموز باید حداقل بعد از گذشت 3ماه از شروع دوره، 7 عنوان کار تحقیقی به کمیسیون پیشنهاد کند. که در جلسات ایراد سخرانی کارآموزان مطرح می گردد. برای داشتن آموزش بهتر، کارآموز باید در صورت امکان در جلسات مختلف محاکم با موضوعات متنوع شرکت داشته باشد و از تهیه گزارش با موضوعات تکراری و مشابه خودداری کند.

بعد از انجام امور محوله و تهیه تمام گزارشات برای تسلیم به کمیسیون بررسی، در صورت تایید موارد محوله و عدم نیاز به تمدید و یا تجدید دوره، داوطلب موظف است خود را برای آزمون نهایی با نام آزمون اختبار آماده سازد در بعد از قبولی و اجرای مراسم تحلیف و سوگند، موفق به کسب پروانه وکالت پایه 1 خود شود.

اما این روال برای گروه دیگر متفاوت و به شرح زیر می باشد:

وظایف کارآموزان مرکز مشاوران

طبق ماده 25 آیین نامه اجرایی ماده 187 مشاوران حقوقی، پس از اخذ پروانه وکالت خود به مدت 2 سال مشاور حقوقي و وكيل پايه 2 محسوب مي‌شوند و تنها حق شركت در محاكم كيفري كه به جرايم «تعزيري مستوجب حبس كمتر از 10 سال و شلاق و جزاي نقدي و اقدامات تأميني و بازدارنده» رسيدگي مي‌كنند و نيز در محاكم حقوقي كه به دعاوي با خواسته كمتر از پانصد ميليون ريال يا خواسته غير مالي مگر در دعاوي مربوط به اختلاف در اصل نكاح اصل طلاق، اثبات و نفي نسب رسيدگي مي‌كنند را دارند.

پس از اتمام این دوره 2 ساله و احراز صلاحیت آن ها توسط هیات پروانه مشاور، وکالت آن ها به پایه یک ارتقا می یابد و بعد از آن حق شركت در كليه محاكم اعم از حقوقي، كيفري و… را دارا خواهند بود.

لازم به ذکر است که:

آن دسته از مشاوران حقوقی که مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد به بالا را دارا هستند، می توانند برای اخذ پروانه تخصصی شاخه تحصیلی خود درخواست داده که در صورت تایید این مورد توسط هیئت نظارت، حق الوکاله و مشاوره آن ها 25% بیش از حالت عادی خواهد بود.

برخی از تغییرات اعمال شده جهت اخذ پروانه وکالت در شرایط اخذ پروانه وکالت در مرکز مشاوران در سال 1400

  • عدم الزام در داشتن کارت پایان خدمت در هنگام شرکت در آزمون، این کارت تنها به هنگام شرکت در دوره کارآموزی الزامی گردیده است.
  • تحویل مدرک کارشناسی متقاضیان به هنگام شرکت در دوره کارآموزی، به جای تحویل این مدرک به هنگام شرکت در آزمون
  • در هنگام ثبت نام در آزمون نیازی به تعیین حوزه کاری نمی باشد و تنها تعیین حوزه امتحانی الزامیست. برای تعیین حوزه کاری می توانید بعد از پذیرفته شدن در آزمون اقدام نمایید.
  • اعطای پروانه وکالت پایه یک به کارآموزان در هنگام اتمام دوره 18 ماهه خود.

چند نکته مهم

  1. وکلای کانون، دارای امتیاز صندوق بیمه تعاون بازنشستگی و کمیسیون‌های رفاهی علمی، آموزشی ورزشی و… هستند و به علاوه ویژگی های رفاهی دیگر هم چون وام خرید اتومبیل، دفتر و.. نیز برای آن ها محفوظ شده است در صورتی که وکلای مرکز مشاوران فقط «بیمه تکمیلی کمیسیون آموزش» را دارا هستند.
  2. وکلای کانون، در کل کشور کانون‌ های مجزا دارند در حالی که وکلای مرکز مشاوران تنها در چهار منطقه کشوری که تازه تاسیس نیز می باشند، کانون اختصاصی دارند و فقط به شکل اسمی حق رای دارند و رسماً خود وکلا شرکت‌کننده نمی ‌باشند.
  3. هر دو گروه از یک منبع رعایت نظامات خواهند کرد.
  4. حق الزحمه تعریفی برای وکلای این دو گروه، متفاوت می باشد که طبق جدول اعلامی از سوی هر یک از ارگان ها لحاظ می گردد. برای اطلاع از این جداول می توانید با مشاوران ما در ارتباط باشید.
  5. وکلای مرکز مشاوران هم‌زمان با اخذ پروانه پایه دوم، اجازه تاسیس موسسات حقوقی و مشاوره دارند اما وکلای پایه 1 و کارآموزان وکالت دادگستری تا ۱۰سال چنین حقی را نخواهند داشت.
  6. از حیث بررسی تفاوت آزمون وکالت کانون و مرکز مشاوران، با توجه به ظرفیت پذیرش در هر یک و تعداد شرکت کنندگان، می توان به این نکته اشاره کرد که با توجه به تغییرات جدید اعلام شده در اطلاعیه های مرکز مشاوران، بر خلاف سال های پیشین، ظرفیت پذیرش در این مرحله محدود نخواهد بود و تمام افرادی که موفق به کسب حد نصاب لازم در آزمون این مرکز شده باشند، جذب شده باشند و در این راستا محدودیتی نخواهند داشت.

همان طور که مشاهده می شود، در زمینه های متعددی تفاوت وکلای کانون وکلا و وکلای مرکز مشاوران قابل بررسی است و تفاوت های اساسی زیادی با یکدیگر دارند که عدم اطلاع از آن ها ممکن است در روند کاری ایده آل شما تاثیرات فراوانی داشته باشد. برای اطلاع از تمام جزئیات این تفاوت ها، می توانید با مشاوران مرکز الو سلام مشاور در ارتباط باشید.

شماره تماس

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیمایش به بالا