ثبت نام آزمون اشتمال 1403

ثبت نام آزمون اشتمال

محتوای جدول

آزمون سنجش میزان توانایی در زبان عربی که آن را در ایران تحت عنوان تافل عربی می شناسند هر ساله در زمانهای مختلف و دانشگاه های مختلف ثبت نام و برگزار می شود.
این آزمون را زبان شناسان زبان عربی تحت عنوان اشتمال (الاختبار الشامل لتقویم المهارات اللغویه) که معادل برابر فارسی آن آزمون فراگیر ارزیابی مهارت‌های زبان عربی می باشد، نام گذاری کرده اند.

برای ثبت نام آزمون اشتمال 1403 لازم است از زمان آن و منابع آزمون اشتمال نیز مطلع باشید، لذا در این مطلب به این موضوع پرداخته شده است.

در ادامه این مطلب به موارد زیر پرداخته ایم:

 

ثبت نام آزمون اشتمال

مقدمه – شناخت آزمون بسندگی زبان عربی

آزمون اشتمال (تافل عربی)، مانند دیگر آزمون های رسمی و معتبر زبان های خارجی، برای شناخت و درک میزان توانایی های داوطلب، در زمینه های مختلفی برگزار می شود که ملاک این مهم نیز، همان 4 توانایی اصلی‌ است که در آزمون های دیگر زبان ها نیز سنجیده می شود.

با توجه به قدمت آموزش زبان عربی در کشور، اهداف اصلی از برگزاری این آزمون می توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • شناخت و آگاهی بیش تر نسبت به زبان عربی، زبان فرهنگ اسلامی و دینی کشور
  • آشنایی بیش تر با علوم گذشتگان در حوزه های مختلف مانند ریاضیات ، نجوم ، طب و غیره، که در آن زمان به علت گستردگی این زبان در مرز های کشور، تعداد زیادی از این اسناد به زبان عربی یافت شده و نگهداری می شوند.
  • تعمق در زبان فارسی به کمک زبان عربی به علت ریشه های مشترک فراوان این دو زبان
  • ملاحظات سیاسی، تجاری، رسانه ای و فرهنگی به علت تعامل و نزدیکی ایران با جامعه چند صد میلیونی اعراب در خاورمیانه
  • و …

همان طور که ملاحظه می شود، آموزش گسترده و بنیادی این زبان نقش زیادی در پیشرفت کشور در زمینه های مختلفی خواهد داشت.

زمان ثبت نام آزمون اشتمال 1403

همان طور که گفته شد این آزمون معمولا در دو مقطع تابستان و پاییز هر سال برگزار می شود. متقاضیان مطابق سال ها ی پیش از دو هفته پیش از آغاز فرآیند امتحان می توانند نسبت به ثبت نام در این آزمون اقدام نمایند.

دانشگاه تهران

برای این کار می توانند به سایت دانشگاه تهران مربوط به ثبت نام آزمون اشتمال مراجعه کرده و به خرید کارت اعتباری برای شروع فرآیند ثبت نام آزمون اشتمال 1403 اقدام نمایند.

سایت مربوط به این آزمون http://ems.ut.ac.ir می باشد.

هزینه ثبت نام نیز در سال 1403 در حدود 150 هزار تومان است که ممکن است برای سال 1403 افزایش اندکی داشته باشد.

از دو روز پیش از آزمون از طریق همین سایت می توانید نسبت به دریافت کارت حضور در جلسه نیز اقدام نمایید.

دانشگاه آزاد

دانشگاه ازاد نیز در سال های اخیر اقدام به برگزای آزمون اشتمال کرده است. داوطلبان با ثبت نام در سامانه ثبت نامی زبان دانشگاه آزاد می توانند در این آزمون شرکت کنند. زمان ثبت نام ثابت نبوده و افراد باید با مراجعه به سایت این دانشگاه اقدامات لازم را انجام دهند.

دانشگاه ادیان و مذاهب

علاوه بر دانشگاه های ذکر شده دانشگاه ادیان و مذاهب قم نیز اقدام به برگزاری این آزمون کرده و افراد می توانند از طریق این دانشگاه نیز مدرک اشتمال دریافت کنند. 

اعلام نتایج آزمون نیز در حدود چند  روز به طول می انجامد، لذا در اواخر آبان منتشر خواهد شد و داوطلبین ثبت نام در رشته های مربوط به زبان عربی در مقطع دکتری نگرانی از این بابت نخواهند داشت.

اهداف آزمون اشتمال عربی (تافل عربی)

  1. آزمون اشتمال عربی در کمک به شناخت سطح لازم زبان آموزان عربی برای فعالیت در هر یک از زمینه های نام برده شده در قسمت قبل، بسیار موثر خواهد بود
  2. از اهداف فرعی آن می توان به ایجاد سیستم یک پارچه جهت شناخت و مقایسه زبان آموزان اشاره کرد که با ثبت نام آزمون اشتمال 1403 به کمک نتایج آن در بخش لازم می توانند از آن استفاده کنند
  3. استفاده از مدرک و نمره صادر شده، به عنوان پیش شرط ادامه تحصیل در تحصیلات تکمیلی در رشته های مرتبط
  4. استفاده مدرک و نمره صادر شده، به عنوان لازمه اشتغال در حوزه های مربوطه، وزارت امور خارجه، معاونین عربی وزارت، مترجمی، تدریس و …

ثبت نام آزمون اشتمال

 اعتبار مدرک اشتمال عربی

همان طور که گفته شد ، با توجه به مطرح شدن آزمون اشتمال به عنوان پیش شرط ادامه تحصیل در مقاطع دکتری در رشته های مرتبط، به علاوه برای نشان دادن سطح توانایی در زبان عربی برای موقعیت شغل های حساس، دانشگاه تهران به عنوان اولین برگزار کننده تافل عربی در کشور از سوی سازمان سنجش به رسمیت شناخته شده است.

لذا تمام مراکز علمی، فنی حرفه ای و آموزش های عالی، ملزم به جایگزینی نتایج این آزمون با تافل انگلیسی شده اند.

 ساختار آزمون و بودجه بندی سوالات

برای موفقیت در آزمون بسندگی زبان عربی لازم است در ابتدا با ساختار آن و سوالاتش آشنا شوید و در ادامه بدانید منابع آزمون اشتمال برای هر یک از این بخش ها چه کتبی می توانند باشند.

ابتدا لازم است اشاره کنیم که آزمون اشتمال شامل شش بخش سوالی می باشد، که به شکل زیر چیده شده اند:

  • واژگان
  • دستور زبان (معادل گرامر)
  • شنیدن و فهم شنیداری
  • خواندن و درک متون
  • نگارش (انشاء)
  • ترجمه

البته این 6 بخش توانایی های لازم داوطلب برای شرکت در آزمون می باشد، اما سوالات در 4 قالب زیر مطرح می گردد که بودجه بندی سوالات آن نیز به شرح زیر خواهد بود.

  1. دستور زبان عربی شامل 25 سوال تستی
  2. مهارت خوانش متون: ترجمه و درک مطلب شامل 35 سوال تستی
  3. مهارت نگارش شامل 25 سوال تستی
  4. مهارت و گستردگی واژگان شامل 15 سوال تستی

برای تقویت مهارت های خود در هر یک از زمینه ها، برای شما در ادامه منابع آزمون اشتمال عربی را مطرح نموده ایم، اما پیش از آن حد نصاب ها و نحوه نمره دهی در این آزمون را به شما نشان خواهیم داد.

امتیاز دهی

مجموع امتیازهای بخش های مختلف این آزمون با هم 500 امتیاز خواهد داشت که به صورت برابر برای بخش های چهار گانه آن تقسیم بندی شده است. بدین معنی که هر بخش 125 امتیاز خواهد داشت.

برای داشتن حد نصاب لازم و قبولی در این آزمون نیاز به کسب حداقل 300 امتیاز در این آزمون دارید.

در کارنامه نهایی صادر شده برای داوطلب، امتیاز کسب شده توسط وی در هر بخش به صورت مجزا نشان داده خواهد شد.

منابع آزمون اشتمال 1403

به طور کلی در آزمون های در سطح جهانی و بین الملل، به جای استفاده از منابع متمرکز از منابع پیشنهادی مجریان استفاده می شود. دلیل این امر ملزومات مد نظر برگزار کنندگان و محدود نساختن ساختار آزمون و دامنه اطلاعات آن ها به برخی کتب خاص می باشد.

بنابراین:

ممکن است تعیین منابع آزمون اشتمال به طور دقیق ممکن نباشد، اما منابعی که در ادامه مشاهده می کنید، از تجربیات شرکت کنندگان و تحلیل کنندگان این آزمون به دست آمده است، که شما را برای قبولی در این آزمون (رسیدن به حد نصاب امتیاز آزمون) بسیار کمک خواهد کرد.

ردیف نام مهارت منبع مولف (مولفین)
1 دستور زبان –         النحو الواضح في قواعد اللغة العربية

– دستور زبان کاربردی(بخش صرف وبخش نحو)، مبادئ العربی ج4 تصحیح علی محمدی (بخش صرف ونحو) ، قواعد کاربردی عربی، آموزش صرف، جامع الدروس العربیة، الجدید فی الصرف و النحو،

* آموزش زبان عربی 1 و 2

علي الجارم و مصطفي امین –

عبدالرسول کشفی، علی محمدی، دکتر میرقادری، فقهی زاده، الغلایینی، دکتر دیباجی

* آذرتاش آذرنوش

2 واژگان در سطح متون عمومی در حوزه های فرهنگی، دینی، اجتماعی و رسانه ای ودامنه واژگانی کتاب”ندی الحیاة” وفرهنگ معاصر عربی،

واژگان ضروری عربی (Media Arabic: an essential vocabulary)

فرهنگ اصطلاحات روزانه (فارسی – عربی)

فرهنگ فارسی – عربی

فکری، آذرنوش

الیزابث کندال

محمد غفرانی و آیت الله زاده شیرازی

عنایت الله فاتحی نژاد

3 نگارش الطريقة الجديدة من دروس دارالعلوم العربية (3 جلد)

الجديـد في الإنشاء العربي

كتابة الرسائل باللغة العربية و فن التخلیص

اللغة العربیة الحدیثة، آموزش زبان عربی 1و2

سعيد نجفي اسداللهي

حنا الفاخوري

سـيد فضـل الله ميرقـادري

دکترآذرشب، آذرنوش

4 درک مطلب (خوانش متن) بررسی متون تخصصی از جهت فن اعراب و ترجمه؛ لغـة الإعـلام و دراسـة تطبيقية؛ روش هایی در ترجمه از عربی به فارسی؛ درآمدی بر مبانی ترجمه،

درس اللغة، اللغة العربیةالحدیثة، قرائت متون معاصر، متون دوره پیشرفته صدی الحیاة، قرائت متون، المنهج، نصوص من النثر(بخش نثر)، اضواء علی النصوص التفسیریة

بابک فرزانه، سيد عدنان اشكوري؛ رضا ناظمیان، فاتحی نژاد و فرزانه؛

دکترمحمدی، دکتر آذرشب، فکری، فکری، رادمنش، دکتر جعفر شعار، نادر نظام، دکتر صدقی و دکتر پروینی

5 شنیدن لغة الاعلام/شاهد و تعلم/بخش شنیداری متوسطه وپیشرفته صدی الحیاة/رسانه های عربی مثل الکوثر، العالم، الجزیرة و…. اشکوری/فکری و…..
6 ترجمه ترجمه متون مطبوعاتی، کارگاه روش ترجمه، ورشة التعریب، کارگاه ترجمه، فن ترجمه، بررسی متون تخصصی، فن ترجمه، رهیافتی نو در ترجمه، الوجیز المترجم دکتر ناظمیان، دکتر فقهی زاده، دکتر طهماسبی، دکتر نقی زاده، دکتر معروف، دکتر فرزانه، دکتر منصوره زرکوب، دکتر اصغری، محمد حیدری

مشاهده می کنید که منابع آزمون اشتمال بسیار گسترده می باشد و داوطلبین می توانند برای انتخاب منابع ، از نقطه ضعف های خود در راستای تقویت آن ها بهره ببرند.

برای برنامه ریزی جهت موفقیت در این آزمون و اطلاع از اعلامیه های دانشگاه تهران در خصوص زمان دقیق این آزمون می توانید همه روزه با مشاوران مرکز الو سلام مشاور در ارتباط بوده و سوالات خود را با آن ها به اشراک بگذارید.

برنامه مناسب برای هر فرد، با توجه به سطح وی مهم ترین نکته در رسیدن به موفقیت در این آزمون می باشد، لذا برای همین منظور مشاوران این مرکز در این زمینه نیز می توانند شما را همراهی کنند.

شماره تماس

محتوای جدول

پیمایش به بالا