جدول برنامه ریزی درسی

جدول برنامه ریزی درسی

محتوای جدول

برنامه ریزی طراحی راه ها و روش هاییست برای تغییر وضعیتی به وضعیت دیگر برای رسیدن به هدف. ما برای طراحی این راه ها نیاز به جدولی داریم به نام جدول برنامه ریزی درسی.

اما در ترسیم این جدول نیاز به آگاهی و کسب اطلاعات داریم که هم ما را به سمت هدف هدایت کند هم خالی از مواردی باشد که ما را از  مسیر اصلی منحرف می کند.

دراین مقاله ابتدا به بررسی اهدافی که انتخاب می کنیم و چگونگی چیدمان و اجرای آن پرداخته سپس درمورد انواع جداول برنامه ریزی صحبت می کنیم.

دراین مقاله علاوه بر اینکه صرفا به بحث های تئوری نپرداخته و روش هایی کاربردی را دراختیارتان قرار داده به معرفی پکیجی می پردازد که توسط آن می توانید جداول برنامه ی خود را به طور آماده داشته باشید و با استفاده از آن تمامی اهداف خود را به مرحله ی اجرا برسانید.

درواقع این مقاله به بررسی موضوعات زیر می پردازد:

انواع اهداف درجدول برنامه ریزی درسی

جدول های برنامه ریزی درسی

جدول برنامه ریزی درسی

انواع اهداف درجدول برنامه ریزی درسی

اهداف از جهت مدت به سه دسته تقسیم می شوند: اهداف کوتاه مدت، اهداف میان مدت و اهداف بلند مدت

اهداف کوتاه مدت اهدافی هستند که برای یک یا چند روز، هفته یا ماه می توان به آن دست یافت.

اهداف میان مدت اهدافی هستند که زمان رسیدن به این اهداف نسبت به اهداف کوتاه مدت بیشتر است و اهداف بلند مدت ممکن است یک یا چند سال به طول انجامد.

اکثر ما درزندگی علاوه براهداف کوتاه مدت اهداف بلند مدت یا میان مدتی داریم که برای رسیدن به آن برنامه ریزی می کنیم ولی به دلیل طولانی بودن مسیر این اهداف، امکان از دست دادن سوخت مورد نیاز که همان انگیزه ماست وجود دارد.

بنابراین اهدفی که زمان بیشتری دارند را می توان به اهداف کوتاه مدت تقسیم کرد که این تقسیم بندی فوایدی دارد از جمله اینکه با رسیدن به هدف کوتاه مدت اعتماد به نفس بیشتری پیدا کرده هم چنین امید و انگیزه در ما برای ادامه دادن بیشتر می شود بنابراین سوخت مورد نیاز ما برای طولانی مدت تامین می گردد.

هم چنین اهداف از جهت موضوع به دو دسته تقسیم می شوند: اهداف طبیعی و جاری زندگی و اهداف شخصی (اهدافی که خود می سازیم)

توضیح آنکه اهداف جاری زندگی اهدافی هستند که برای ادامه حیات به آنها نیازمندیم مانند نیاز به سلامت جسمی، نظافت، نشاط روحی و غیره.

اهدافی که برای خود می سازیم اهدافی هستند که برای رشد، پیشرفت و تکامل به آنها نیازمندیم مانند حفظ لغات ضروری انگلیسی در سه ماه و … بنابراین در جدول برنامه ریزی درسی باید هم اهداف جاری زندگی هم اهداف شخصی را مدنظر قرار دهیم.

برای طراحی برنامه ای که بتواند اهداف بلند مدت را به اهداف کوتاه مدت تقسیم کرده و شامل اهداف طبیعی و شخصی هم باشد و به طور کلی ویژگی های برنامه ریزی درسی مناسب را هم داشته باشد نیازمند به یک متخصص است. مشاورین ما با تخصص مورد نیاز و تجربه دراین زمینه در کنار شما هستند تا بتوانید مسیر درست را طی کنید.

جدول برنامه ریزی درسی

جدول های برنامه ریزی درسی

با توجه به نکات فوق ما برای برنامه ریزی درسی نیاز به جداولی داریم که بتوان درقالب آن برنامه خود را پیاده کنیم.

اینک به بررسی این جداول که به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه طراحی می شوند می پردازیم.

الف) جدول برنامه ریزی روزانه

در طراحی جدول برنامه ریزی درسی که باید اهداف طبیعی و اهداف شخصی را مدنظر قرار دهد ابتدا برنامه ریزی روزانه را به صورت کلی مشخص می کنیم و بعد به صورت جزئی به آن می پردازیم.

به طور مثال: هدف کلی ما در روز مطالعه سه کتاب می باشد که از اولی 20 صفحه ازدومی 15 صفحه و از سومی 30 صفحه را قرار است مطالعه کنیم پس در کل 65 صفحه برای این روز درنظر گرفتیم هم چنین در کنار این هدف امور طبیعی زندگی خود را نیز یادداشت می کنیم که باید در روز انجام شود که یه زمانی را به خود اختصاص خواهد داد.

حال باید به صورت جزئی تر به آن بپردازیم برای این کار ما به یک جدولی نیاز داریم که اولا تعداد ساعات مطالعه ما در روز را مشخص کند سپس پارت هایی را برای پر کردن این ساعات به ما نشان دهد.

برای اینکه بدانیم باید در روز چند ساعت مطالعه کنیم و چه پارت هایی را انتخاب و در چه قالبی باید درس بخونیم هم چنین برای دانستن روش های مطالعه و زمان های استراحت حتما به یک متخصص نیازداریم.

ما برای شما پکیجی را آماده کرده ایم که نه تنها این سوالات را پاسخ خواهد داد بلکه برای شما جداولی طراحی کرده است که با انتخاب یکی از آنان بتوانید قالب برنامه ریزی درسی خود را بیابید.

هم چنین این پکیج شامل نکات بسیار ارزشمندی در مورد برنامه ریزی، چگونگی مطالعه و تشخیص شرایط کنونی شما و برنامه ریزی براساس آن می باشد.

و در آخر با طراحی جدول برنامه ریزی درسی  به شما قدرت انتخاب می دهد تا بر اساس سلیقه مطالعاتی خود جدول مورد نظر ازجمله جدول برنامه ریزی کنکور خود را انتخاب کرده و بتوانید دراین مسیر پیش بروید.

هم چنین به دلیل تنوع و کثرت جداول اگر در مسیر خود متوجه شدید قالب انتخابی شما نمی تواند نیاز شما را برآورده کند یا با شرایط شما سازگاری ندارد می توانید قالب دیگری انتخاب کنید و برنامه ی خود را بدون اینکه مایوس شوید و رهایش کنید مجددا با قالب جدید ادامه دهید.

برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین ما تماس بگیرید و ازمزایای مشاوره و استفاده از این جداول بهره مند شوید.

ب) جدول برنامه ریزی هفتگی

این جدول هم شامل دو مورد می شود ابتدا باید هدفی که قرار است در مدت یک هفته انجام شود را مشخص کنیم که همان هدف کلی است بعد از مشخص شدن برنامه کلی، باید ساعات مطالعه و حجم مطالعه ی دروس هم به تفکیک در هرروز مشخص شود که همان برنامه جزئی می باشد.

لازم به ذکر است حتما درکنار هدفی که برای یک هفته درنظر گرفتیم نیازها و شرایط و اهداف جاری زندگی را نیز مدنظر قرار دهیم و برای آنها زمانی را کنار بگذاریم یادمون نرود ما برای یک انسان چند بعدی برنامه ریزی می کنیم نه یک ربات.

بنابراین ما نیاز به جداول روزانه داریم که پیش تر در مورد آنها صحبت کردیم درنتیجه با کمک گرفتن از قالب های برنامه ریزی این جداول روزانه، برنامه هفتگی خود را اجرایی کنید.

همچنین توجه به این نکته حائز اهمیت است که دربرنامه ریزی هفتگی نکاتی را باید رعایت کنید که متفاوت با برنامه ریزی روزانه است دانستن این نکات بسیار کمک می کند برای ادامه راه بدون اینکه خسته شویم و یا دچار یاس شویم.

یادمون نرود کوچکترین اشتباه و تکرار آن می تواند ناامیدی را به وجود آورد همین نکات ساده ای که باید در طول هفته برای مطالعه یا انجام کارهایمان درنظر بگیریم می تواند ما را از افتادن در چاله های مسیر نجات دهد.

جدول برنامه ریزی درسی

ج) جدول برنامه ریزی ماهانه

برنامه ریزی برای یک ماه هم جزء اهداف کوتاه مدت محسوب شده و اگر برنامه ی روزانه و هفتگی اصولی و مناسبی طراحی کرده باشیم در نتیجه می توانیم به هدفی که درماه درنظر داریم برسیم.

البته اگر هدف میان مدتی هم داشته باشیم که چندین ماه به طول می انجامد نیز می تواند از قواعد برنامه ریزی ماهانه استفاده کند.

تمامی نکات و مواردی که در جداول برنامه روزانه و هفتگی ذکر شد در این برنامه هم باید رعایت شود چرا که یک ماه از هفته ها تشکیل می شود که اصول کلی آنان تاثیر گذار در برنامه ماهانه خواهد بود.

علاوه بر این برنامه ماهانه نکات ویژه ی خود را دارد که باید رعایت شود مانند قرار دادن یک مدت کوتاه برای دوره پس از انتهای ماه، اجرای سیستم پاداش و جزا و …

بنابراین شما می توانید با تهیه پکیج جدول برنامه ریزی درسی در هر سه زمینه موفق باشید این پکیج که با درنظر گرفتن روانشناسی ذهن انسان و نکات ضروری مطالعه تدوین شده است دراین مسیر دستگیر شما خواهد بود همچنین با کمک و مشاوره از مشاورین متخصص ما دراین زمینه می توانید برای اجرا کردن هرچه بهتر این برنامه قدمی بردارید.

“الو سالم مشاور“ در این زمینه با متخصصین برنامه ریز و مشاوران خود در کنار شماست.

شماره تماس

محتوای جدول

پیمایش به بالا