حقوق رشته بهیاری

حقوق رشته بهیاری
محتوای جدول

حقوق رشته بهیاری و شرایط شغلی آن یکی از موضوعاتی است که داوطلبان کنکور سراسری و سایر افراد تمایل زیادی برای دانستن آن دارند.

این تمایل به سبب بیشتر شدن بازار کار این رشته و موفقیت های شغلی در آینده است. بهیاران که با واژه کمک پرستار نیز شناخته می شوند، عمدتا وظیفه مراقبت از بیماران در بخش های مختلف یک مرکز درمانی را بر عهده دارند.

مشابهت زیادی میان حیطه فعالیتی پرستاران و بهیاران وجود دارد اما بهیاری ترکیبی از پرستاری و مراقبت های عاطفی از بیماران است.

در این مقاله قصد داریم تا شما عزیزان همراه را با میزان حقوق رشته بهیاری و حقوق کمک پرستار در بیمارستان و نحوه پذیرش آن از طریق کنکور سراسری آشنا کنیم و پیرامون موضوعات زیر اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم:

حقوق رشته بهیاری

معرفی رشته بهیاری یا کمک پرستاری

کمک پرستاری یا بهیاری یکی از حیطه های شغلی است که نقش مهمی در مراکز درمانی و بیمارستان ها دارد.

وجود یک بهیار در مراکز درمانی سبب انجام بسیاری از فعالیت ها و رسیدگی بیشتر به بیماران می شود. علاوه بر رسیدگی به بیماران، کمک پرستاران می توانند در کارهای غیر تخصصی مانند نظافت و حمل بیماران نیز شرکت کنند.

برای بهیار شدن می بایست هر فرد مدرک دیپلم خود را اخذ کرده باشد و با ارائه آن در زمان ثبت نام دوره های آمادگی کمک پرستاری به مسئول مربوطه سایر مراحل ثبت نام را انجام دهد.

راه های ورود به حرفه بهیاری

علاقه مند ورود به این حرفه از دو طریق می توانند وارد این حرفه شوند:

  • تحصیل در دبیرستان بهیاری
  • مدرک کمک پرستاری یکساله

علاقه مندان برای ورود به این رشته از طریق تحصیل در دبیرستان باید در پایه نهم تحصیلی با داشتن معدل لازم و شرکت در آزمون ورودی وارد این حرفه شوند. عنوان دیپلم این افراد بیهاری خواهد بود و برای شرکت در کنکور سراسری در رشته پرستاری سهمیه مجزی نیز در نظر گرفته شده است.

دوره کمک پرستاری یکساله گواهی مهارت شغلی است که توسط مراکز آموزشی در کشور برگزار می شود. افراد با داشتن این مدرک می توانند مشابه کار بهیاری در بیمارستان ها یا درمانگاه مشغول بکار شوند. در ادامه همین مطلب شرایط ورود از راه مدرک کمک پرستاری شرح داده می شود.  

ویژگی های فردی بهیار

از مهمترین ویژگی های رشته بهیاری موارد زیر است:

  • بهیاری یکی از شاخه های علوم و خدمات پزشکی محسوب می شود.
  • داشتن مهارت های عاطفی برای برقراری ارتباط با بیماران از توانمندی های لازم و ضروری یک بهیار است.
  • یک بهیار می بایست نسبت به سرکشی به بیماران زمانبندی حساسی داشته باشد.
  • حیطه کاری بهیاری در تمامی مراکز درمانی و بیمارستان ها و همچنین آسایشگاه ها و اورژانس ها است.

میزان حقوق رشته بهیاری

حقوق رشته بهیاری و یک کمک پرستار عمدتا از حد تعیین شده پایه وزارت کار تا موارد بالاتر بر اساس شرایط و شیقت کاری پیش می رود.

بسیاری از افراد معتقدند با توجه به حیطه های وسیع خدماتی که از این رشته انتظار می رود، این حقوق چندان مناسب نیست.

متناسب با ساعات کاری یک بهیار و وظایفی که در مراکز درمانی بر عهده دارد، حقوق بهیار می تواند تغییراتی نیز داشته باشد.

تمام وقت بودن در این رشته از شرایطی است که میزان حقوق بهیاران را افزایش می دهد و ساعات اضافه کاری و پاداش های دوره ای نیز قابلیت اضافه شدن به حقوق رشته بهیاری را دارد.

دوره های کمک پرستاری جایگزین بهیاری

علاوه بر تحصیل در دبیرستان و دریافت دیپلم بهیاری افراد با سپری کردن دوره های کمک پرستاری یکساله می توانند در بیمارستان ها یا مراکز درمانی مشغول بکار شوند.

با توجه به استقبال بسیاری از افراد برای پذیرفته شدن در مراکز درمانی و بیمارستان ها با عنوان بهیار یا کمک پرستار، مراکز علمی معتبری در سراسر کشور اقدام به برگزاری دوره های مختلف پیرامون این رشته کرده اند.

این دوره ها حداکثر یک ساله هستند و پارامترهای اولیه و تخصصی پیرامون مهارت های لازم برای کار در مراکز درمانی به داوطلبان ارائه می شود.

این دوره ها از سوی وزارت بهداشت و بسیج جامعه پزشکی و یا جهاد دانشگاهی برگزار می شود. مهمترین پارامترهای تدریس شده در این دوره ها آموزش های نظری و عملی و بالینی است.

علاوه بر این دوره ها که پس از گذراندن آن ها می توان در درمانگاه ها مشغول به کار شد، بسیاری از افراد از طریق کنکور سراسری وارد این حیطه شغلی می شوند.

سهمیه بهیاری در کنکور سراسری از سهمیه هایی است که تنها در کنکور تجربی به داوطلبان آن اعمال می شود. افرادی که این سهمیه را دریافت می کنند می بایست تعهد خدمت به مدت ۳ سال در مناطق تعیین شده از سوی مرکز درمانی مربوطه بدهند.

 وظایف اصلی بهیاران

بهیاران یا کمک پرستاران کسانی هستند که وظیفه اصلی آنان رسیدگی به بیماران و چک وضعیت سلامتی آنان است.

بررسی تمامی علائم حیاتی بیماران و رسیدگی به نیازهای آنان از مهمترین وظایف یک بهیار است. از دیگر وظایف یک بهیار در بیمارستان موارد زیر است:

  • کنترل علائم حیاتی بیماران
  • تهیه گزارش از نحوه درمان بیماران
  • ثبت تغییرات حیاتی بیمار در طول شبانه روز
  • انجام تست های دوره ای از بیمار
  • رسیدگی به میزان بهداشت روانی بیمار
  • ارتباط با خانواده های بیماران و راهنمایی آن ها پیرامون مراقبت از بیمار
  • آماده کردن تخت و لباس بیمار
  • انجام پانسمان ها و تزریقات
  • نظافت محیط بیمار و استرالیزاسیون تجهیزات

حقوق رشته بهیاری

پارامترهای تاثیر گذار بر تعیین حقوق بهیاران و کمک پرستار در بیمارستان

در قسمت قبلی پیرامون اصلی ترین پارامترهای تاثیر گذار بر حقوق بهیاران صحبت کردیم. در صورتی که بخواهیم این پارامترها را به صورت مورد لیست کنیم می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • ساعات کاری
  • نیمه وقت و یا تمام وقت بودن
  • اضافه کاری
  • تخصص و حیطه کاری
  • میزان تجربه و تحصیلات
  • تسلط به ارائه خدمات پزشکی

حقوق کمک پرستار در کشورهای خارجی

در برخی از کشورهای خارجی کمک پرستاران دارای حقوق مناسب و مکفی هستند. برای مثال در آلمان حقوق بهیاران حدود دو هزار تا سه هزار یورو است.

این میزان از حقوق در مقایسه ساعات کاری تعیین شده برای آن بسیار به صرفه و مناسب است. همچنین حقوق کمک پرستاران در کانادا در ازای هر ساعت کار ۲۰ دلار است که با توجه به ۸ ساعتی بودن یک شیفت کاری، هر بهیار حقوقی معادل هزار ششصد دلار از مرکز درمانی مشغول به کار، دریافت می کند.

در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس افرادی که مدرک دیپلم بهیاری دارند نیز با سپری کردن آزمون های ورودی می توانند وارد بازار کار این حرفه شوند. حقوق دریافتی در دبی از 5 هزار درهم در ماه شروع شده و با توجه به سابقه کاری فرد افزایش پیدا می کند. 

درخواست مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری 1403

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم تا شما عزیزان را با شرایط تعیین کننده حقوق رشته بهیاری و پارامترهای تاثیر گذار بر تعیین حقوق کمک پرستاران آشنا کنیم.

در صورتی که پیرامون موضوعات فوق سوالات دیگری دارید و یا نیازمند به دریافت راهنمایی های تخصصی از مشاوران با تجربه ما در مرکز الو سلام مشاور هستید، با برقراری تماس با شماره های اعلام شده در سایت می توانید پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید. الو سلام مشاور پایگاه اطلاع رسان دقیق و معتبریست که شما عزیزان را در رسیدن به موفقیت همراهی می کند.

شماره تماس

اشتراک در
اطلاع از
6 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
.
1 سال قبل

برای افراد تازه وارد به رشته بهیاری حقوقش همون ۵میلیون هست

مهدی
2 سال قبل

حقوق بهیاری چقدره ؟

نازنین زهرا
2 سال قبل
پاسخ به  مهدی

حدود ۵یا ۴ میلیون

میلاد
2 سال قبل
پاسخ به  نازنین زهرا

.حقوق ی کارگر شده ۶ میلیون کم کمش.. بهیاری بسته ب بیمارستان و مهارتت فرق داره..بیمارستان خوب بری تا ۲۰میلیون حقوقشه..ولی کم کمش ۹ ۱۰ میلیون رو شاخشه

Ali
1 سال قبل
پاسخ به  مهدی

بسته به میزان کار کردنت هست اگه جات خوب باشه و زیاد کار کنی تا ۱۵ یا ۱۶ میلیون در ماه میشه در اورد

رقیه
7 ماه قبل
پاسخ به  Ali

کم ترع فوقش 5/4میلیونه بابا

پیمایش به بالا