در روز چند درس بخوانیم ؟

در روز چند درس بخوانیم ؟
محتوای جدول

در روز چند درس بخوانیم ؟ این سوالی است که دانش‌آموزان کنکوری همواره در ذهن خود به آن می‌اندیشند و در واقع به دنبال برنامه‌ریزی صحیح و جامعی هستند تا این برنامه بتواند پوشش دهی مناسبی برای تمامی دروس باشد.

برخی از محققان و مشاوران تحصیلی معتقدند لزوم انتخاب چند درس متفاوت برای مطالعه در یک روز سبب تنوع و جلوگیری از خستگی فکری دانش‌آموزان می‌شود.

سوالاتی مانند در یک روز چند درس بخوانیم و یا برای کنکور در روز چند درس بخوانیم از سری مواردی است که برای تعیین پاسخ دقیق و مفصل آن نیاز به بررسی شرایط دانش‌آموز و زمان باقیمانده تا آزمون سراسری است.

به طور کلی اصول برنامه ریزی کنکور بر مبنای تقسیم بندی دروس یکی از روشهای آمادگی برای شرکت در آزمون سراسری است که طرفداران خاص خود را دارد.

در این مقاله سعی ما بر این است تا پاسخ روشن و کاملی به اصلی‌ترین سوال دانش آموزان یعنی در روز چند درس بخوانیم ، داده و جنبه‌های مختلف برنامه ریزی بر اساس مطالعه درسی و مزایا و معایب آن را به طور کامل بررسی کنیم.

عناوین مهم این مقاله شامل موارد زیر است:

در روز چند درس بخوانیم ؟

در یک روز چند درس بخوانیم ؟

دانش آموزانی که در صددند تا زمان باقیمانده خود را بر طبق دروس مدنظرشان تقسیم‌بندی کنند باید تمامی شرایط و جوانب آن را در نظر بگیرند و بر طبق اصول موجود اقدام به این امر کنند.

برای مثال:

شما ۶ ماه تا کنکور سراسری فاصله دارید و می‌خواهید از الان اقدام به یادگیری و مرور دروس خود کنید. با یک حساب سر انگشتی و تخمینی شاید بتوان یک عدد مشخص برای تمام کردن دروس و رساندن خود به کنکور بدست آورد، اما آیا این روش از تقسیم‌بندی اصولی و کاربردی است؟

بهترین پاسخ به سوال در یک روز چند درس بخوانیم این است که سعی کنید همواره یک درس جلوتر از میزان مشخص شده باشید تا در هنگام پایان یافتن دروس و مطالب درسی زمانی را برای مرور و دوره کردن در اختیار داشته باشید.

همچنین جواب مناسب دیگر برای این سوال می‌تواند این باشد که سعی کنید از تمامی دروس برای پر کردن ساعات خالی خود استفاده کنید تا ذهنتان کمتر دچار یکنواختی و خستگی شود.

تهیه یک فهرست خوب برای تطابق زمان باقیمانده و دروس مورد نظر

تهیه یک فهرست کامل و مطابق با زمان مورد نیاز و دروس باقیمانده، نیاز به بررسی کامل و جامع و ترجیحا تحت نظر کارشناس تحصیلی خبره دارد.

این بررسی ها باید به گونه‌ای باشد که تمامی برنامه‌های جانبی دانش‌آموزان را نیز شامل شود. منظور از برنامه‌های جانبی‌، زمان‌هایی است که دانش‌آموزان ناگزیر به صرف آن‌ها برای موارد دیگر به جز مطالعه دروس هستند.

برخی از مشاوران تحصیلی اعتقاد دارند که در یک برنامه اصولی باید حتی زمانی که برای نوبت پزشک و یا میهمانی رفتن لازم است نیز در نظر گرفته شود.

در هر صورت بهترین فهرستی که می‌توانید تهیه کنید را تدوین کرده و سپس بر طبق آن اقدام به برنامه‌ریزی و تنظیم زمان‌های مورد نظر برای اختصاص هر درس بپردازید.

در روز چند درس بخوانیم ؟

چگونه بر اساس تقسیم‌بندی دروس برای کنکور برنامه ریزی کنیم؟

پارامترهای اساسی که دانش‌آموزان موفق برای تقسیم بندی دروس و برای تهیه یک برنامه عالی و جامع بکارگرفته‌اند شامل مواردی است که مشاوران ما در الو سلام مشاور، در نظر گرفتن آنها را به عنوان نمونه و الگو برای دانش‌آموزان کنکوری پیشنهاد و توصیه می‌کنند.

مهمترین و کارآمدترین پارامترهای تعیین یک برنامه ریزی دقیق بر اساس دروس باقیمانده، موارد زیر است:

  • سنجش زمان‌های آزاد:

اوقات آزاد و زمانهایی که در آنها هیچ مشغله‌ای ندارید و می‌توانید روی آنها برای مطالعه دروس برای کنکور حساب کنید را دقیق محاسبه کنید.

یک تقویم کنار دستتان داشته باشید و روی تقویم تمامی برنامه‌های خود را مبنی بر مشغله‌های روزانه‌تان بنویسید و بقیه زمان‌ها را با یک رنگ متفاوت هایلایت کنید.

  • جداسازی دروس یادگرفتنی و دروس مروری:

تفاوت زیادی در محاسبه زمان برای مرور دروس و یا یادگیری ابتدایی آنها وجود دارد.

طبیعتا زمانی که شما برای یادگیری اولیه یک درس نیاز دارید بسیار بیشتر از زمانی است که تنها نیاز دارید تا آنها را مرور کنید. پس دروس مروری را از دروس یادگرفتنی تفکیک کنید.

  • اولویت بندی دروس:

بسیاری از رتبه برتری‌ها با تکیه بر این تکنیک توانسته‌اند رتبه خود را در کنکور تا رقم بسیار قابل توجهی بهبود بخشند.

 

اولویت بندی دروس به معنای مشخص کردن نقاط ضعف و قوتتان در دروس مختلف و زمان مورد نیاز برای تقویت کلیه مباحت و دروس است.

دروسی که در آنها مهارت و تسلط بالا ندارید را در اولویت قرار داده و پس از کسب موفقیت در آنها به سراغ دروس آشنا‌تر بروید.

  • تنوع طلبی:

گاهی لازم است تنوع طلب باشید. تنوع طلبی در موضوع مورد بحث ما به این معناست که سعی کنید از تمامی دروس در برنامه ریزی مدون خود استفاده کنید.

بسیاری از روانشناسان و مشاوران تحصیلی با تجربه استفاده از این تکنیک را به تمامی دانش آموزان توصیه کرده و همواره برنامه ریزی آنها را زمانی صحیح می‌دانند که مبنی بر شامل شدن چند درس متفاوت باشد.

ابتدایی ترین زمانی که برای یادگیری و مرور هر درس با آن سر و کار دارید بسیار مهم است. در ۲۰ دقیقه شروع به مطالعه هر درس عملکرد مغزی شما به نسبت زمانهای اضافه تر، مثبت‌تر و فعال‌تر خواهد بود.

  • پرهیز از سختگیری:

اگر در زمان برنامه‌ریزی خود فشار مضاعفی را برای فشرده کردن برنامه‌تان در نظر بگیرید خیلی زود خسته می‌شوید و عمل کردن به برنامه را به طور کلی کنار خواهید گذاشت. پس تمامی تلاش خود را بر شامل شدن برنامه‌تان طبق موارد ذکر شده قبلی بگذارید و سعی کنید با سرشکن‌کردن دروس به صورت جزء به جزء و نه به صورت کلی برنامه‌ای اصولی و موفق تدوین کنید.

مزایای برنامه‌ریزی برای کنکور با روش درس به درس

  • تنوع زیاد مطالعه‌ای در طول روز
  • پوشش دهی دروس مهم
  • قابلیت اولویت‌بندی بر اساس ضریب
  • تنظیم دروس مهم مطابق با زمان محدود

معایب استفاده از روش چند درس در روز

  • محدودیت زمان و عدم توانایی برای اتمام تمامی درسها
  • اتلاف وقت در زمان مطالعه دروس ساده
  • گذشتن زمان زیاد از دروس قرار گرفته در ابتدای لیست و فراموش کردن آنها
  • نیاز به برنامه ریزی مجدد برای مرور و بازیابی مواد درسی قبلی

در روز چند درس بخوانیم ؟

برای کنکور در روز چند درس بخوانیم ؟

برای پاسخ به این سوال باید گفت بهترین تقسیم‌بندی برای تعیین میزان درسی که باید در یک روز خوانده شود، بررسی میزان زمان باقیمانده و کسر زمانهای جانبی برای فعالیتهای دیگر است.

ممکن است یک دانش آموز با تسلطی که بر روی درسهای قبلی دارد، در زمان اختصاص یافته برای آن درس تنها به مرور و نت برداری و تست‌زنی بپردازد و دانش آموز دیگری در همان زمان تازه اقدام به یادگیری کند.

تفاوت زیادی میان بهره‌وری آموزشی در این دو حالت وجود دارد.

اصول برنامه ریزی کنکور بر مبنای تقسیم بندی دروس

یکی از مفید‌ترین پیشنهادات و توصیه‌هایی که مشاوران تحصیلی ما در الو سلام مشاور به دانش آموزان عزیز می‌کنند این است که هنگامی که زمان محدودی دارید و حجم دروس به نسبت زمانتان بیشتر است، اول دروسی را بخوانید که آشنایی قبلی با آنها دارید.

تستها و فلش‌کارتهای آنها را نیز در کنار مرور انجام داده و سپس زمان باقیمانده‌تان را به دروسی که هنوز آنها را نخوانده‌اید اختصاص دهید. امکان نتیجه‌گیری از این روش و بالا بردن بازدهی رتبه در کنکور به این منوال بیشتر از سایر روشهاست.

وقتی شما با اطمینان بتوانید ۱۰ تست درست بزنید نتیجه بهتری خواهید گرفت تا زمانی که زدن ۱۵ تست مشکوک را تجربه کنید. پس از این که اطمینان کافی بابت تسلط بر روی موارد درسی قبلی پیدا کردید به سراغ درسهایی بروی که آشنایی چندانی با آنها ندارید و زمان بیشتری را باید برای آنها اختصاص دهید.

در ابتدای امر باز هم بهتر است در مواجهه با این دروس بر طبق روش تست زنی در ابتدا عمل کنید. یعنی قبل از این که زمانی را برای خواندن آن درس اختصاص دهید، با زدن تست‌های آن متوجه شوید که کجای درس اهمیت بیشتری دارد و نت‌برداری و خلاصه نویسی آن قسمتها را سریعتر انجام دهید.

جمع بندی:

در این مقاله سعی کردیم نکات و تکنیک‌های مفید برای پاسخ به سوال در یک روز چند درس بخوانیم را برای شما دانش آموزان عزیز معرفی کرده و تمامی آنها را به صورت جداگانه بررسی کنیم.

اگر در هر قسمت سوال و یا ابهامی داشتید می‌توانید با شماره گیری شماره‌های درج شده در سایت با مشاوران تحصیلی با تجربه ما در الو سلام مشاور ارتباط برقرار کرده و طبق اصول و برنامه‌ریزی‌های شخصی و خصوصی که مطابق با زمان و میزان دروس باقیمانده شماست، خود را برای کنکور سراسری آماده کنید.

اصول برنامه ریزی کنکور بر مبنای تقسیم بندی دروس نیاز به مشاوره و راهنمایی کارشناسانی دارد که حاصل سالها تجربه شخصی و برخورد با تمامی این موارد را تجربه کرده‌اند.

تماس با ما

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیمایش به بالا