دوره مشترک آزمون دکتری

دوره مشترک آزمون دکتری
محتوای جدول

دوره مشترک آزمون دکتری یک دوره آموزشی در مقطع تحصیلی خاص دکتری می‌ باشد. متقاضیان این دوره های تحصیلی باید از شرایط و جزئیات پذیرش در این مقطع تحصیلی اطلاعات کاملی را داشته باشند، تا در صورت پذیرش در هر یک از رشته های این دوره بتوانند با اصول و قوائد مورد نظر مراحل گزینش را طی کنند و دچار مشکل نشوند.

برگزاری یک دوره دکتری مشترک با دانشگاه دیگر در یک کشور یا با دانشگاه‌های دیگر کشورهای جهان را دوره مشترک تحصیلی می‌نامند.

این مقطع با توجه به این که شامل شرایط خاص می باشد باید افرادی که تمایل تحصیل در این دوره ها را دارند آشنایی کاملی با مباحث این مقطع خاص پیدا کنند.

ما سعی داریم در این مقاله توضیح مختصری درباره دوره دکتری مشترک، شرایط و جزئیات انتخاب این دوره بیان کنیم بنابراین برای آشنایی بیشتر با این موضوع با الو سلام مشاور همراه باشید.

دوره مشترک آزمون دکتری

دوره مشترک آزمون دکتری چیست؟

در یک توضیح ساده دوره مشترک آزمون دکتری بین دانشگاه های تراز اول داخلی و دانشگاه های مطرح خارجی برگزار می شود. همان طور که برای پذیرش این دوره ها شرایط خاصی وجود دارد. در موارد دیگر نیز دارای تفاوت با دانشگاه های داخل کشور می باشد.

طی سال های اخیر علاوه بر مقاطع تحصیلی روزانه، شبانه، غیرانتفاعی، دانشگاه آزاد، دانشگاه های علمی کاربردی و پردیس خودگردان، نام این دوره نیز به چشم می خورد که دانشجویان دکتری را با سوالاتی روبه رو کرده است.

طبق ماده 2 آئین نامه وزارت تحقیقات و فناوری برگزاری دوره دکتری مشترک در جهت اهداف زیر انجام می گیرد.

دانشگاه هایی که از سطح بالای علمی برخوردار هستند و جز 20 دانشگاه برتر در کشور باشند می توانند برای ارتقا سطح و کیفیت دوره های دکتری، استفاده‌ مطلوب‌ از تفاهم‌‌ نامه‌‌ها و قرارداد های بين‌المللي‌، تقويت‌ فرهنگ‌ پژوهش، تعاون و همكاري‌ در دانشگاه‌‌ ها و موسسه‌‌ های‌ آموزش‌ عالي‌ و پژوهشي‌ هم چنین استفاده‌ بهينه‌ از امكانات‌ علمي‌ و پژوهشي‌ داخل‌ و خارج‌ كشور دوره دکتری مشترک را با دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم برگزار کنند.

دوره‌ های مشترک به انگلیسی Joint degree یا Dual Degree گفته می شود. سالانه با برگزاری آزمون دکتری به همراه پذیرفته شدگان دکترای سراسری افرادی نیز در این رشته محل های خاص پذیرش می شوند.

لازم به ذکر است که:

دانشگاه ها به دلیل ظرفیت پایین دوره دکتری مشترک شرایط خاصی را برای متقاضیان این دوره ها اتخاذ کرده اند. نکته قابل توجه برای شرکت در دوره‌ مشترک آزمون دکتری، دانشگاه داخلی باید به آئین‌نامه مربوطه که توسط وزارت علوم تحقیقات و فناوری تدوین شده است توجه داشته باشد و اقدامات مرتبط با آن را انجام دهد.

اگر چه هر دانشگاه بنا به نیازها و ضرورت‌های آموزشی خود آئین‌نامه مستقلی را نوشته و اجرا می‌نماید. با توجه به شرایط خاص و اهمیت بالای دوره مشترک آزمون دکتری هم چنین اطلاعات کمی که در این خصوص وجود دارد ما سعی کرده ایم مقاله ای آماده کنیم تا پاسخگوی سوالات شما عزیزان و راهنمای شما در این دوره ها باشد.

اهداف‌ اين‌ آئين‌ نامه‌ عبارتند از:

  • گسترش‌ و ارتقاي‌ كيفي‌ دوره‌ هاي‌ دكتري‌
  • استفاده‌ بهينه‌ از امكانات‌ علمي‌ و پژوهشي‌ داخل‌ و خارج‌ كشور
  • تقويت‌ فرهنگ‌ پژوهش‌ در دانشگاه‌ ها و مراكز پژوهشي‌
  • استفاده‌ مطلوب‌ از تفاهم‌ نامه‌ ها و قراردادهاي‌ بين‌ المللي‌
  • تقويت‌ فرهنگ‌ تعاون‌ و همكاري‌ در دانشگاه‌ ها و موسسه‌ هاي‌ آموزش‌ عالي‌ و پژوهشي‌

نکته قابل توجه برای شرکت در آزمون دوره مشترک دکتری این می باشد:

همه‌ی دانشگاه ها اجازه اعلام ظرفیت برای پذیرش دراین دانشگاه ها را ندارند و فقط دانشگاه های تراز اول که جز بیست دانشگاه برتر کشور باشند می توانند برای اعلام ظرفیت دانشجویان دکتری خود اقدام کنند.

شرایط انتخاب دوره مشترک آزمون دکتری

دانشگاه‌ های داخلی براي‌ برگزاري‌ دوره مشترک آزمون دکتری در رشته‌ يا گرايش‌ هاي‌ مورد نظر می بایست بر طبق‌ اصول و ضوابط معمول‌ از شوراي‌ گسترش‌ آموزش‌ عالي‌ موافقت‌ دریافت کند.

در صورت تایید شورای گسترش عالی آموزش، دانشگاه داخلی مربوطه باید با دانشگاه خارجی مورد نظر برای امكانات‌ و منابع‌ مورد استفاده‌ براي‌ دوره‌ دكتري‌ مشترك‌ و ضوابط و حدود همكاري‌ خود تفاهم‌ نامه‌ همكاري‌ امضا و مبادله‌ کنند.

دانشگاه داخلی برای اعزام دانشجویان مقطع آزمون دکتری مشترک در تفاهم‌ نامه‌ همكاري‌ خود با دانشگاه‌ همكار خارجي‌ باید مواردی ازقبیل: تعداد دفعات اعزام دانشجو به دانشگاه خارجی (دو بار)، مدت زمان حضور دانشجو در کشور دانشگاه خارجی ( حداکثر دوسال)، معلومات‌ زبان‌ خارجي‌، تعهدات دانشجو، معرفي دانشجو‌ به‌ وزارت‌ امور خارجه‌، صدور رواديد و پرداخت‌ مقرري‌، تعیین میزان شهريه‌، كمك‌ هزينه‌ هاي‌ بيمه‌، كتاب‌ و رساله‌، هزينه‌ هاي‌ بليط رفت‌ و برگشت‌ و غيره‌ هماهنگي‌ ها و تمهیدات لازم‌ را با اداره‌ كل‌ بورس‌ انجام دهد.

دانشجویان برای پذیرش در دوره دکتری مشترک و گزینش رشته دکتری این مقطع باید در آمون دکتری شرکت کنند. ممنوعت نظام وظیفه نداشته باشند. حد نساب علمی مورد قبولی برای کسب سهمیه دوره دکتری مشترک برخوردار باشند.

آزمون دکتری دارای مصاحبه می باشد، داوطلبان می بایست در این مصاحبه شرکت کرده و نمره قبولی پذیرش دریافت کنند. درآخر نیز شرایط درج شده در دفترچه انتخاب رشته دکتری را داشته باشند.

دوره مشترک آزمون دکتری

جزئیات دوره دکتری مشترک

دانشجویان متقاضی رشته دکتری مشترک باید به نکات و جزئیات پذیرش در دوره مشترک آزمون دکتری دقت کنند.

نکات موجود در هر دانشگاه با توجه به نوع قرار داد و تفاهم نامه ای که با دانشگاه خارجی منعقد می شود متفاوت است. این جزئیات در سایت دانشگاه پذیرنده دانشجو و هم چنین انتهای دفترچه انتخاب رشته ذکر شده است.

واحدهای درسی

با توجه به تفاهم نامه موجود بین دو دانشگاه داخلی و خارجی تعدادی از دروس دانشجو دردانشگاه داخلی و برخی نیز در دانشگاه خارجی تدریس می شود.

به صورت کلی دانشجو بعد از سپری آزمون جامع دکتری اجازه ورود به دانشگاه خارجی را خواهد داشت. بعد از ورود به کشور خارجی دانشجو می بایست شروع به تحقیق و پژوهش در مورد موضوع رساله خود کند.

زبان استفاده شده در دانشگاه داخلی فارسی و در دانشگاه خارجی زبان رسمی کشور مورد نظر خواهد بود.

مدرک زبان

باتوجه به تفاهم نامه امضا شده بین دانشگاه داخلی و خارجی داوطلب باید دارای مدرک زبان انگلیسی معتبر مانند مدرک آیلس و با مدرک تافل با حد نساب نمره تعیین شده باشد.

حد نساب نمرات تعیین شده در قرارداد بین دو دانشگاه موجود است اگر داوطلبی دارای نمره بالاتری باشد شامل امتیاز و مزایا می شود.

مدت زمان تحصیل

مدت زمان تحصیل در دوره آزمون مشترک دکتری حداکثر 5 و حداقل 3 سال می باشد که باتوجه به قرار داد بین دانشگاه ها متغیر است.

هزینه تحصیل

تمام هزینه های دانشجو اعم از ثبت نام در دانشگاه خارجی، اقامتريال رفت و آمد بر عهده خود دانشجو می باشد.

البته در برخی دانشگاه ها برای رعایت حال و رفاه دانشجویان و کمک به هزینه اقامت و رفت و آمد و … تا یک سقف معین به آن ها وام دانشجویی از طرف دانشگاه اعطا می شود.

لازم به ذکر است نحوه محاسبه شهریه در دانشگاه های داخلی مطابق با دانشجویان نوبت دوم آن دانشگاه و شهریه دانشگاه خارجی براساس قوانین و مقرارت دانشگاه مربوطه مشخص می شود.

رساله

در اکثردوره های دکتری مشترک به این صورت می باشد که دانشجو موضوع رساله خود و استاد مشاور انتخاب می نماید. انتخاب استاد مشاور به این صورت می باشد یک استاد باید از دانشگاه داخلی و یک استاد از دانشگاه خارجی باشد.

طبق قوانین برخی دانشگاه این اساتید از قبل تعیین می شوند. قوانین سف و سختی برای محل دفاع از رساله وجود ندارد و افراد باتوجه به تفاهم نامه بین دو دانشگاه می توانند ابتدا در داخل کشور از رساله خود دفاع کرده سپس در دانشگاه خارجی اقدام به دفاع کنند.

در برخی موارد نیز نیازی به حضور در کشور خارجی نمی باشد و دفاعیه در کشور داخلی کافی می باشد.

صدور دانشنامه

دانشنامه فارغ التحصیلی دانشجو (مدرک تحصیلی) براساس توافق نامه بین دو دانشگاه با امضای طرفین یا فقط اکضای دانشگاه داخلی صادر می گردد.

جمع بندی

دانشجویان دکترا می توانند با امتیار تحصیل در دانشگاه های تراز اول و ثبت نام آزمون دکترا و کسب نمره قبولی در امتحانات و مصاحبه به پذیرش دوره دکتری مشترک دست پیدا کنند. همه ی این مراحل قوانین و مقررات خاص خود را دارد و روال اداری خود را طی خواهد کرد.

لازم به ذکر است که همه ی افراد صلاحیت تایید در این آزمون را نداشته و باید با قوانین موجود در دفترچه انتخاب رشته دکتری اطلاعات متقاضیان تطابقت داشته باشد.

ما در این مقاله سعی کردیم اصول کلی آزمون مشترک دکتری را برای شما شرح دهیم درصورت وجود هر گونه سوال در خصوص این موضوع از مراحل ثبت نام گرفته تا پذیرش در دانشگاه های مشترک الو سلام مشاور آماده پاسخگویی به سوالات و راهنمایی شما عزیزان می باشد.

شماره تماس

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیمایش به بالا