روش مرور بالارد چیست ؟ – توضیح کامل و گام به گام روش مرور بالارد

روش مرور بالارد چیست ؟

محتوای جدول

یکی از حرفه ای ترین روش های مطالعه دروس برای کنکور استفاده از روش مرور بالارد است.

در این روش مرسوم و متداول دانش آموز انتظار دارد بهترین مرور و مطالعه را در زمان کوتاه و با حجم بالای دروس مورد نظر انجام دهد.

در روش مرور بالارد مکانیزم اولیه بر اساس یادگیری کامل و سپس اقدام به مرور بعد از 15 دقیقه است.

در جواب به سوال روش مرور بالارد چیست می توان گفت تصویر سازی ذهنی از مطالبی که آنها را فرا گرفته ایم باید انجام شود.

این تصویر سازی ها سبب می شود تا فضای بیشتری در مغز به تثبیت مطلب فرا گرفته شده اختصاص یابد و به همین علت تکرار و مرور دروس در زمانهای مشخص از پیش تعیین شده سبب جایگیر شدن کامل آن درس در ذهن و انتقال آن از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت می شود.

مهمترین مواردی که برای تببین روس مرور بالارد در این مقاله به آنها می پردازیم به شرح زیر است:

روش مرور بالارد چیست ؟

بهترین شیوه و روش مرور بالارد برای کنکور چیست؟

استفاده از روش مرور بالارد سبب می شود تا استرس کمتری به دانش آموزان در جریان مرور دروس وارد شود و بهترین نتیجه از مطالعه در ذهن ایجاد شود. 

همچنین ایجاد تصویر سازی ذهنی از مطلبی که خوانده شده است سبب می شود تا تسلط بیشتری بر روی آن مطلب بوجود آید.

در روش مرور بالارد می بایست برنامه ریزی دقیق و جامعی برای مرور درس ها در نظر گرفته شود. استفاده از انواع ابزارهای آموزشی مانند DVD ها و جزوات و کتابهای متفرقه و تست های کلیدی سبب می شود تا عملیات مرور دروس با بهترین کیفیت اجرا شود.

برخی از نکاتی که باید در روش مرور بالارد مد نظر دانش آموزان قرار گیرد موارد زیر می باشد:

  • در ابتدا باید حجم دقیقی از مطلبی که قرار است مرور شود تعیین گردد. مشخص شدن ابتدا و انتهای مطلب مورد نظر سبب می شود تا کلیت مشخصی از آن و زمان تقریبی برای مرور کردن آن بدست آید.
  • جدول بندی و تقسیم کردن حجم یک درس و تعیین زمان مشخص برای مرور آن سبب می شود تا هماهنگی و انسجام بیشتری برای مرور دروس ایجاد شود.
  • تست زنی بلافاصله بعد از مرور مطالب سبب می شود تا تثبیت بیشتری پیرامون مطلب خوانده شده و دقت نظر بالاتری برای به خاطر سپاری آن در ذهن ایجاد شود.
  • تست زدن باید بر اساس آزمونی که قرار است در آن شرکت شود انجام شود. شما دانش آموزان باید بدانید که بهترین شیوه و روش مرور بالارد برای کنکور چیست و همچنین بهترین روش برای آزمون آزاد و یا تالیفی به چه صورتی است. سپس اقدام به آماده سازی خود بر اساس آزمون مورد نظر کنید.
  • تست ها باید بر اساس برنامه ریزی مدون و نوع آنها تهیه شده و بعد از هر مرور بلافاصله زده شوند. منظور از تست های مدون و برنامه ریزی شده تست های کوتاه مدت و بلند مدت است.
  • تکرار و تفکر و همچنین تصویر سازی ذهنی سبب می شود تا شما با دیدن چند کلمه کلیدی در یک سوال به سرعت به سمت پاسخ صحیح بروید و آن را در سریع ترین زمان و با اطمینان بیشتر انتخاب کنید.

روش مرور سه مرحله ای در روش مرور بالارد

بالارد با پی بردن به اهمیت تکرار مطالب و ایجاد تصویر سازی ذهنی نسبت به ثابت ماندن جایگاه آن در حافظه بلند مدت پیشنهاد می کند تا در یک دوره سه مرحله ای مرور را انجام دهید.

بر طبق این پیشنهاد سه مرحله ای شما باید مطلب مورد نظر را یک بار در سریع ترین زمان ممکن پس از یادگیری تکرار کنید، یک بار با کمتر از 24 ساعت فاصله و بار سوم با تکرار کمتر از 36 ساعت فاصله از بار دوم اقدام به مرور و تکرار آن کنید.

پس از این سه مرحله در زمان های دیگری که خودتان فاصله آن را تعیین می کنید و طبق برنامه ریزی قبلی که برای زمان های خود در نظر گرفته اید طی مدت 90 روز چهار بار دیگر آن درس را به صورت کامل و با تست و حل مسئله و تصویر سازی ذهنی و سوال و پرسش با دوستان و خواندن فلش کارت و ویس و دی وی دی آموزشی مرور می کنید.

روش مرور بالارد چیست ؟

بهترین روش مرور دروس برای کنکور چیست؟

برای معرفی بهترین روش مرور دروس برای کنکور ذکر یک مثال برای درک بیشتر این موضوع بسیار مفید است.

برای مثال:

شما در نظر بگیرید هنگامی که به یک وسیله شخصی خودتان نیاز دارید و جای آن را در اتاقتان می دانید در سریع ترین زمان ممکن آن را پیدا می کنید و حتی اگر جای آن توسط کسی عوض شده باشد با اندکی تامل می توانید جاهایی را که بیشترین میزان احتمال وجود آن وسیله در آن است را در اولویت بررسی قرار دهید.

حال اگر کسی که هیچ شناختی نسبت به چیدمان اتاق شما ندارد بخواهد وسیله ای را از اتاق شما پیدا کند مدت زمان بیشتری را باید صرف این کار کند و شاید اصلا نتواند آن وسیله را پیدا کند.

به نظر شما علت این امر چیست؟

در نظر اول می توان گفت شما چون تسلط بیشتری بر اتاقتان و جاهایی که وسایل آن را گذاشته اید دارید نسبت به کسی که هیچ تجربه ای از چیدمان اتاق شما ندارد سریع تر می توانید وسیله مورد نظر را پیدا کنید.

شما چندین بار بیشتر اقدام به جابجایی وسایل کرده اید و از جاهای آن بهتر مطلع هستید. حتی اگر چراغ نیز خاموش باشد شما می توانید وسیله مورد نظر خود را پیدا کنید.

در زمان آزمون ها نیز همین قضیه صادق است. کتابی که شما چندین بار مرور کرده اید و تست های متنوع آن را در زمان های مشخص و برای چندین بار زده اید بسیار آسان تر از کتابی است که روی آن تسلطی ندارید و هیچ اقدامی در جهت مرور آن نکرده اید.

تکنیک مرور بالارد و چگونگی انجام آن

  1. برای انجام یک مرور صحیح باید در ابتدا درک عمیق و اصولی پیرامون مطلب مورد نظر داشته باشید.
  2. پس از این که درس را به طور کامل فرا گرفتید باید اقدام به تصویر سازی ذهنی و طرح سوالات در فکرتان کنید و یادگیریتان را به چالش بکشید.
  3. سپس برنامه ریزی می کنید تا با روش مرور بالارد اقدام به تثبیت آن در ذهنتان کنید.
  4. برای اجرای روش مرور بالارد باید دروس را در 90 روز 4 بار دوره کنید و در هر بار از دوره کردن با روشهای متفاوت مانند حل مسئله و انجام تست های متنوع و سوال و جواب با دوستان تسلط کافی پیدا می کنید.
  5. استفاده از دی وی دی های آموزشی و ویس ها و فلش کارت هایی که خودتان تهیه کرده اید و یا به صورت آماده وجود دارند نیز در مرحله بعدی قرار دارد.

لزوم انتخاب روش صحیح مطالعه و روش مرور بالارد چیست ؟

در روش مرور بالارد تکرار مهمترین رکن می باشد. بر طبق ضرب المثل معروف که می گوید کار نیکو کردن از پر کردن است، باید در زمان های مشخصی که خودتان آنها را تعیین می کنید اقدام به مرور دروس و انجام تست های آن کنید.

بهترین روش مرور بالارد شروع اولین مرور پس از 15 تا 20 دقیقه بعد از یادگیری کامل درس است. شما با این روش برای مغزتان اهمیت ورود مطلب مورد نظر را از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت را مشخص می کنید.

در واقع شما به ذهنتان می گویید این مطلب برای من اهمیت بیشتری دارد به همین منظور است که در زمان کوتاهتری اقدام به تکرار یادگیری آن کرده ام. مغز نیز جایگاه ویژه ای در قسمت بلند مدت خود برای آن مطلب باز می کند.

در مرور های بعدی نیز شما این قضیه را برای ذهنتان یادآوری می کنید و به این ترتیب با روش مرور بالارد شما برای همیشه اقدام به ثبت آن مطلب در ذهنتان می کنید.


بهترین روش مرور دروس حفظی چیست؟


آموزش مرور بالارد برای انواع دروس

بهترین مشاوران تحصیلی برای آموزش مرور بالارد نکات زیر را به دانش آموزان پیشنهاد می کنند. آنها معتقدند دانش آموزانی که با این روش دروس را یاد می گیرند و اقدام به مرور آن می کنند شانس بیشتری برای کسب بالاترین رتبه ها در کنکور دارند . برای آموزش مرور بالارد برای انواع دروس باید موارد زیر را برای تمامی دروس خود با دقت و به طور کامل رعایت کنید:

  1. بعد از تمام شدن کلاس و در راه منزل درسی را که تازه یاد گرفته اید در ذهنتان تکرار کنید.
  2. در سریع ترین زمان دوباره از روی درس بخوانید و نکات مهم آن را مشخص کنید.
  3. تست های آن درس را آماده کنید و پس از مرور اول روی آنها کار کنید.
  4. در هنگام یادگرفتن درس سعی کنید تمامی نکاتی را که مدرس ذکر می کند یادداشت برداری کنید.
  5. یادداشت هایی را که تهیه کرده اید در برنامه ریزی مروری خود حتما یکبار بخوانید.
  6. حداقل در زمان کوتاهی 4 بار آن درس را مرور کنید.

در صورتی که متن بالا در پاسخ به سوال روش مرور بالارد چیست را به طور کامل مطالعه کرده اید و سوالات بیشتری در رابطه با این متد دارید، میتوانید با مشاوران ما در مرکز مشاوره تحصیلی “الو سلام مشاور” تماس حاصل نمایید.

تماس با ما

محتوای جدول

پیمایش به بالا