سامانه فارغ التحصیلی امین

سامانه فارغ التحصیلی امین
محتوای جدول

سامانه فارغ التحصیلی امین از شهریور ماه سال تحصیلی 95 – 94 جهت انجام مراحل فارغ التحصیلی دانش آموزان متوسطه با آدرسedu.medu.ir  راه اندازی شده است.

به این ترتیب مدیران و معاونین مدارس می توانند با مراجعه به این سایت و ورود به حساب کاربری از خدمات تحصیلی بهره مند شده و نسبت به صدور گواهی فارغ التحصیلی دانش آموزان و سایر تسهیلات دیگر اقدام کنند.

ما در این مقاله می خواهیم امکانات سامانه امین و ثبت نام در سامانه امین را مورد بررسی قرار دهیم. برای آشنایی بیشتر با الو سلام مشاور همراه باشید.

سامانه فارغ التحصیلی امین

سامانه فارغ التحصیلی امین (edu.medu.ir)

صدور کارنامه فارغ التحصیلی دوره متوسطه باید از طریق سامانه فارغ تحصیلی امین به آدرس edu.medu.ir انجام می شود. در واقع مهم ترین امکانات سامانه امین را می توان صدور گواهینامه فارغ التحصیلی دوره متوسطه و پیش دانشگاهی عنوان کرد.

این سامانه کلیه سوابق و مشخصات دانش آموزان را در خود نگهداری می کند و می توان از آن به عنوان یک بانک اطلاعاتی بزرگ دانش آموزی نام برد که مهم ترین اطلاعات یعنی مشخصات فارغ التحصیلی دانش آموزان را در خود نگهداری می کند.

از این رو تاییدیه تحصیلی دانش آموزان برای ارائه به مراکز آموزشی و دانشگاه ها به مراکز پیشخوان دولت ارسال می کند.

همچنین مشخصات فارغ التحصیلان براساس آخرین تغییرات تحصیلی آن ها به صورت منظم به سامانه سوابق تحصیلی کنکور ارسال می شود تا  برای سازمان سنجش از آن برای تاثیر در نتایج کنکور سراسری استفاده کند.

کارشناسان فارغ التحصیلی می بایست پس از تایید اطلاعات دانش آموزان، گواهینامه فارغ التحصیلی آن ها را صادر کنند، به این ترتیب نیازی به مراجعه دانش آموزان به این سامانه نیست.

در ادامه نحوه ثبت نام در سامانه امین و امکانات سامانه امین متوسطه اول معرفی خواهد شد.

امکانات و خدمات سامانه فارغ التحصیلی امین

وزارت آموزش پرورش با هدف هوشمند سازی اطلاعات دانش آموزان و تسهیل دسترسی آن ها سامانه امین را معرفی کرده است.

مهمترین امکانات این سامانه را می توان صدور مدارک فارغ التحصیلی دوره متوسطه و پیش دانشگاهی به شمار آورد اما علاوه بر این خدمات دیگری را نیز ارائه می دهد که به شرح زیر است.

  • صدور تاییدیه تحصیلی
  • گزارش خطاها بر اساس نوع خطا
  • نگهداری از سوابق عملیات انجام شده در سامانه
  • اتوماسیون اداری فرآیند تایید اطلاعات و سوابق تحصیلی
  • دریافت اطلاعات سوابق تحصیلی فارغ التحصیلان از مدرسه
  • ویرایش مشخصات، اطلاعات و سوابق تحصیلی فارغ التحصیلان
  • صدور دفتر فارغ التحصیلان دوره متوسطه و پیش دانشگاهی
  • مدیریت فرآیند فارغ التحصیلی در سطح مدرسه، منطقه، استان و ستاد
  • انجام کنترل های متعدد روی اطلاعات واصله و تشخیص مغایرت آن ها با امتحانات نهایی

لازم به ذکر است سامانه فارغ التحصیلی امین جهت انجام مراحل فارغ التحصیلی است و دانش آموزان برای دریافت کارنامه خود می بایست به سامانه همگام دانش آموزی مراجعه کنند.

راهنمای ورود به سامانه فارغ التحصیلی امین

همانطور که قبلا به آن اشاره شد نیازی به ورود دانش آموزان به سامانه امین نیست. مدیران و معاونین اجرایی مدارس بعد از ورود به سامانه امین با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور خود می توانند کارنامه فارغ التحصیلی دوره متوسطه را که شامل دو بخش قبل از تایید اولیه منطقه و بعد از تایید اولیه منطقه است را صادر کنند.

به این ترتیب کارشناسان فارغ التحصیلی باید از طریق سیستم دانای مدرسه عملیات مقدماتی صدور فارغ التحصیلی دانش آموزان را انجام دهند و با دریافت فایل فارغ التحصیلان، از طریق بخش عملیات اصلی با استفاده از گزینه ارسال فایل، فایل فراغ التحصیلی را از مدرسه به سامانه فارغ التحصیلی ارسال کنند.

برای اشنایی بیشتر با مراحل انجام صدور کارنامه فارغ التحصیلی مراحل زیر را طی کنید.

مرحله قبل از تایید اولیه منطقه

  • ابتدا آدرس medu.ir یا سامانه امین را در کادر جستجوی خود درج نمایید.
  • نام کاربری و رمز عبور خود را وارد نمایید. نام کاربری شامل حرف s کوچک انگلیسی و کد مدرسه است، رمز عبور را می توانید از مدرسه دریافت کنید.
  • بعد از انجام عملیات مقدماتی از طریق سیستم دانا، فایل فارغ التحصیلان را از سیستم دریافت کرده و از طریق گرینه عملیات اصلی، و گزینه ارسال فایل از مدرسه به سنانه را انتخاب کنید.
  • choose file را انتخاب کرده و فایل دریافت شده از سیستم دانا را بارگزاری کنید، در نهایت گزینه ذخیره را بزنید.
  • به بخش گزارش ها مراجعه کرده و گزینه گزارش 290 که فرم پیش نویس معرفی دانش آموزان برای صدور گواهی نامه است را مشاهده کنید.
  • در صورت اطمینان از صحت اطلاعات، گزینه وضعیت فارغ التحصیلی را تیک زده و تایید اولیه مدرسه را فعال کنید.
  • جهت درج مشخصات نام و نام خانوادگی مسئولین مدرسه در قسمت پایین فرم ها و مدارک از منوی عملیات اصلی گزینه مسئولین مدرسه را انتخاب کرده و پس از درج اطلاعات درخواستی گزینه ذخیره را انتخاب کنید.

مرحله بعد از تایید اولیه منطقه

  • پس از تایید عملیات فارغ التحصیلی دانش اموزان و اطمینان از صحت درستی آن گزینه تایید منطقه در قسمت وضعیت فارغ التحصیلی فعال می شود و عبارت تمام شده در ستون آخرین وضعیت فارغ التحصیلی درج می گردد.
  • مجددا به بخش گزارش ها مراجعه کرده و این بار گزینه فرم 291/1 را انتخاب کنید.
  • در صورت اطمینان از صحت اطلاعات و تکمیل لیست، به بخش وضعیت فارغ التحصیلی مراجعه کنید و گزینه ذخیره در ستون تایید نهایی مدرسه را فعال کنید.

با ذخیره عملیات ثبت نهایی اطلاعات دانش آموز، درخواست صدور کارنامه فارغ التحصیلی در اداره آموزش و پرورش منطقه ثبت می شود.

در صورت تایید این مرکز جهت صدور مجوز های لازم، امکان مشاهده و چاپ آن از قسمت گزارش ها تحت عنوان جلد دفتر فارغ التحصیلی و صدور گواهی موقت فعال خواهد شد.

در صورت هر گونه مغایرت در اطلاعات شخصی، تحصیلی و نمرات نهایی، گواهی فارغ التحصیلی دانش آموز صادر نمی شود و جزئیات آن از طریق گزینه گزارش های کنترلی – مغایرت فاینال سامانه امین در اختیار معاونین اجرایی مدارس قرار می گیرد.

جمع بندی

سامانه امین جهت صدور کارنامه فارغ التحصیلی دوره متوسطه راه اندازی شده است. آموزش و پرورش در راستای هوشمند سازی صدور گواهینامه های فارغ التحصیلی دوره متوسطه و پیش دانشگاهی و سهولت ارتباط دانشگاه ها برای دریافت تاییدیه تحصیلی و ارسال مشخصات دانش آموزان برای تاثیر نمرات و معدل در کنکور، این سامانه را معرفی کرده است.

در همین راستا کارشناسان فارغ التحصیلی با مراجعه به این سامانه می توانند علمیات فارغ التحصیلی دانش اموزان را انجام دهند.

ما در این مقاله سامانه فارغ التحصیلی امین و نحوه ثبت نام در آن را معرفی کردیم. در صورت هرگونه سوال برای نحوه ورود در سامانه فارغ التحصیلی امین با شماره های مندرج تماس حاصل فرمایید. کارشناسان الو سلام مشاور آماده راهنمایی و کمک به شما عزیزان می باشند.

شماره تماس

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیمایش به بالا