شرایط گرفتن دیپلم مجدد – دیپلم تطبیقی چیست؟

شرایط گرفتن دیپلم مجدد

محتوای جدول

دانستن شرایط گرفتن دیپلم مجدد و اطلاع از چگونگی انجام آن برای متقاضیان این امر نیاز به اطلاعات موثق و مطمئن دارد.

هر ساله با اعلام شرایط دیپلم تطبیقی یا دیپلم مجدد در سایر رشته ‌ها، بسیاری از داوطلبان جویای اخبار و چگونگی انجام آن می شوند.

روش های گرفتن دیپلم مجدد و یا تغییر رشته بعد از دیپلم شامل یک سری قوانین و ماده های تعیین شده از سوی سازمان سنجش کشور است.

هر فرد با ارائه مدارک لازم برای دیپلم مجدد به اداره آموزش و پرورش محل زندگی خود می تواند دیپلم تطبیقی خود را پس از انجام دیگر مراحل کسب کند.

در این مقاله می خواهیم به معرفی شرایط گرفتن دیپلم مجدد و مدارک لازم آن بپردازیم و شرایط گرفتن دیپلم مجدد بزرگسالان را مورد بررسی قرار دهیم.

در ادامه با موضوعات زیر با ما همراه باشید:

شرایط گرفتن دیپلم مجدد

دیپلم تطبیقی یا مجدد چیست؟

دیپلم تطبیقی یا مجدد، مدرکی است که در پایان تحصیل در رشته مورد نظر و پاس کردن تمامی دروس آن به فردی که رشته خود را تغییر داده و یا از رشته ای به رشته دیگر منتقل شده داده می شود.

شرایط گرفتن دیپلم تطبیقی از سوی اداره آموزش و پرورش هر ساله اعلام می شود.

بسیاری از دانش آموزان به دلیل علاقمندی به رشته ای مغایر با رشته ی تحصیلی خود قبل از گذراندن تمامی واحد های دبیرستانی و یا پس از آن اقدام به گرفتن دیپلم مجدد می کنند.

مطالعه دروس اختصاصی و عمومی مربوطه به رشته جدید و گذراندن امتحانات آن از جمله شرایط اولیه برای گرفتن دیپلم تطبیقی یا مجدد است.

شرایط اخذ دیپلم مجدد

به طور کلی دانش آموزانی که قصد تغییر رشته خود را دارند و یا پس از گرفتن دیپلم آن رشته می خواهند دیپلم دیگری در یک رشته دیگر بگیرند، می بایست شرایط اخذ دیپلم مجدد را به صورت کامل بدانند.

این شرایط مبتنی بر رشته های مختلف و پایه های متفاوت امکان تغییر دارد.

با توجه به ماده ۷۹ که از سوی آیین نامه آموزشی دوره متوسطه جدید و نظام نیم سال واحدی که مدرک دیپلم نظام جدید و یا قدیم دارند از طریق روش‌های زیر امکان پذیر است:

شرایط اخذ دیپلم مجدد در رشته های کاردانش

متقاضیانی که قبلا دیپلم کامل خود را در رشته ای دیگر گرفته اند، برای دریافت دیپلم غیر متناظر در رشته های کاردانش باید شرایط زیر را داشته باشند:

  • گذراندن دروس مهارتی و شایستگی های فنی
  • به پایان رساندن آموزش های دروس غیر فنی
  • اتمام دروس دینی و اخلاق و قرآن و عربی و زبان قرآن ۳

متقاضیانی که سه سال از دوره متوسطه خود را به صورت نیم سالی واحدی گذرانده اند باید شرایط زیر را داشته باشند:

  • گذراندن تمام دروس پایه دوازدهم
  • کسب گواهینامه دروس مهارتی درقالب شایستگی های فنی
  • کسب نمره قابل قبول برای دریافت شایستگی های غیر فنی

شرایط گرفتن دیپلم مجدد در رشته های نظری

متقاضیانی که می خواهند در رشته های غیر متناظر در رشته نظری دیپلم بگیرند باید شرایط زیر را داشته باشند:

  • شرکت در کلیه آزمون های دروس پایه دوازدهم
  • گرفتن حد نصاب و نمره قبولی مطابق با رشته مورد نظر
  • گرفتن معدل کتبی قابل قبول از دروس نهایی

شرایط گرفتن دیپلم مجدد فنی حرفه ای

متقاضیانی که متمایل به دریافت دیپلم مجدد فنی حرفه ای هستند می بایست با در دست داشتن مدرک قبولی خود از رشته قبلی، به اداره آموزش و پرورش مراجعه کرده و تقاضای تطبیق دروس برای گرفتن دیپلم مجدد در رشته مورد علاقه خود را بدهند.

مسئول مربوطه با دریافت مدرک پایان تحصیلات از فرد و استعلام پیرامون درستی آن، مهر تایید را بر روی مدرک می‌زند و آن را به واحد دیپلم تطبیقی هدایت می کند.

پس از آن دروسی که فرد باید برای گرفتن دیپلم مجدد بخواند را به او اعلام می کنند و در نهایت با شرکت در امتحانات عملی و کتبی دروس اعلام شده و کسب نمره قبولی فرد مدرک دیپلم تطبیقی فنی حرفه ای خود را دریافت می کند.

شرایط گرفتن دیپلم مجدد

نکات مهم برای دریافت دیپلم مجدد

  • فارغ التحصیلان نظام قدیم شش ساله باید در امتحانات پایه دوازدهم شرکت کنند؛
  • فارغ التحصیلان نظام قدیم چهار ساله ملزم به گذراندن آزمون های سال دوازدهم هستند؛
  • متقاضیانی که به صورت ترمی واحدی و یا سالی واحدی تمایل به اخذ دیپلم مجدد دارند باید نمره قبولی از تمامی دروس سال دوازدهم کسب کنند؛
  • امکان گرفتن دیپلم مجدد در رشته های نامتناظر با تطبیق دروس در نظام سالی واحدی نیز امکان پذیر است؛
  • دانش آموزانی که قصد شرکت در کنکور دارند باید حتما پایه دوازدهم را در رشته منتخب خود گذرانده باشند.

مدارک لازم برای دیپلم مجدد

متقاضیانی که تمامی شرایط گرفتن دیپلم مجدد را دارند می بایست با به همراه داشتن کلیه مدارک تحصیلی خود به اداره آموزش و پرورش محل تحصیل خود مراجعه کرده و مراحل ثبت نام را طی نمایند.

از جمله مدارک لازم برای دیپلم مجدد کارنامه فارغ التحصیلی  و اصل مدرک گواهی موقت دیپلم است.

زمان ثبت نام برای گرفتن دیپلم مجدد

به طور کلی هر ساله در یک بازه زمانی مشخصی، ادارات آموزش و پرورش کشور ملزم به ثبت نام برای گرفتن دیپلم مجدد از سوی متقاضیان و انجام مراحل آن‌ها هستند. این بازه زمانی هر ساله از ابتدای مهر ماه آغاز و تا اواخر آبان ماه ادامه دارد.

برای اطلاع از زمان ثبت نام گرفتن دیپلم مجدد می بایست با شروع مهر ماه به نزدیک ترین اداره آموزش و پرورش محل سکونت مراجعه شود. میتوانید با شماره های موجود در این سایت نیز تماس بگیرید.

هزینه این ثبت نام نیز ۲۰ هزار تومان است که در هنگام انجام عملیات ثبت نام از متقاضی دریافت می شود.

شرایط گرفتن دیپلم مجدد بزرگسالان

تمامی شرایط گرفتن دیپلم تطبیقی که قبلا ذکر شد مشابه شرایط گرفتن دیپلم مجدد بزرگسالان است. تنها تفاوتی که میان این دو وجود دارد این است که متقاضیان بزرگسال بایستی از طریق مدارس بزرگسالان اقدام به گذراندن واحد های مورد نظر کنند و در آزمون های نهایی دروس مشخص شده شرکت کنند.

در این مقاله سعی کردیم تا تمامی موارد و شرایط گرفتن دیپلم مجدد را به شما مخاطبان گرامی ارائه دهیم. در صورتی که نیاز به مشاوره بیشتر و گام به گام برای دریافت دیپلم تطبیقی خود در رشته های متناظر یا غیر متناظر دارید می توانید با مشاوران ما در الو سلام مشاور تماس گرفته و پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

در اختیار داشتن راهنمایی های کارشناسان تحصیلی با تجربه می تواند مسیر دستیابی به موفقیت را هموار کرده و سرعت رسیدن به هدف را بیشتر کند.

شماره تماس

محتوای جدول

پیمایش به بالا