شرکت در کنکور زبان با دیپلم فنی – نظام قدیم و نظام جدید

شرکت در کنکور زبان با دیپلم فنی

محتوای جدول

گاهی از ما سوال می شود که با دیپلم فنی چه رشته هایی میشود خواند؟ شرکت در کنکور زبان با دیپلم فنی یکی از دغدغه های داوطلبانی است که می‌خواهند از رشته‌های فنی و غیر نظری در آزمون کنکور زبان شرکت کنند.

باتوجه به شرایط پیچیده نظام قدیم و جدید برای شرکت در رشته‌های شناور هم‌ چون زبان که شرایطی به وجود آمده و باعث سردرگمی متقاضیان شده است.

ما در این مقاله سعی داریم به موضوع نکات فنی حرفه ای در آزمون‌های سراسری بپردازیم. اصول شرکت در آزمون زبان و نکاتی در خصوص چگونگی شرکت در رشته زبان با دیپلم فنی را به شما ارائه دهیم پس با ما همراه باشید.

شرکت در کنکور زبان با دیپلم فنی

شرکت در کنکور زبان با دیپلم فنی

سوال اکثر دانش آموزن برای شرکت در آزمون رشته زبان این است که آیا می‌توان با مدرک سایر رشته‌ها از جمله دیپلم فنی در کنکور رشته زبان شرکت کرد؟
 برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که آزمون زبان جز رشته‌ های شناور می‌باشد و در کنار رشته اصلی می‌توان با رعایت یک‌ سری شرایط که این شرایط را در ادامه بیان خواهیم کرد در آن شرکت کرد.

همچنین می‌توان این رشته را به عنوان رشته اصلی و هدف موفقیت در نظر گرفت و با استفاده از رفرنس‌های مرجع در آن رتبه خوبی کسب کرد.

برای شرکت در کنکور زبان همانند دیگر گروه‌های آزمایشی مثل تجربی، ریاضی، انسانی، میتوان با برخورداری از مدرک پیش دانشگاهی (نظام قدیم) و یا فوق دیپلم (مدرک کاردانی برای افرادی که دیپلم نظام قدیمی فنی دارند) و همچنین مدرک نظام 6 3 3 در این آزمون شناور شرکت کرد.

از آنجا که این رشته به عنوان یک رشته شناور است داوطلبان سایر رشته‌ها میتوانند بعنوان رشته دوم در آن شرکت کنند.

شرایط شرکت در کنکور زبان با دیپلم فنی و حرفه ای

داوطلبانی که در کنکور شرکت می‌کنند به دو دسته داوطلبان نظام جدید و داوطلبان نظام قدیم تقسیم می‌شوند. ابهاماتی که برای این دو گروه به وجود می‌آید کاملا به جا است با تغییر نظام آموزشی متد های جدیدی برای شرکت در آزمون ها به میان آمد. به طور کلی دو نوع شرایط برای شرکت در کنکور زبان برای هر دو دسته وجود دارد که به شرح زیر است.

  • شرایط عمومی شرکت در کنکور زبان: اعتقاد به دین اسلام و یا ادیان موجود در قانون اساسی ایران، عدم سو پیشنیه کیفری، عدم دشمنی با کشور جمهوری اسلامی ایران، عدم سو پیشینه اخلاقی و عدم اعتیاد به هیچگونه مواد مخدر و قرص های روان گردان میباشد.
  • شرایط اختصاصی شرکت در کنکور زبان: برخورداری از دیپلم نظام آموزشی جدید 3-3-6 که تا شهریور مدرک دریافت شده باشد و همچنین برخورداری افراد از مدرک پیش دانشگاهی که دارای مدرک دیپلم نظام قدیم هستند. افرادی که مقطع کاردانی باشند درصورتی میتوانند در آزمون زبان شرکت کنند که مدرک کاردانی خود را دریافت کرده باشند. همچنین برای آقایان از سازمان نظام وظیفه ممنوعیت تحصیلی وجود نداشته باشد.

یکی از چالش ها و محدودیت هایی که فارغ التحصیلان گروه های تحصیلی فنی با آن رو به رو هستند انتخاب رشته دانشگاهی غیرفنی و ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر در یک رشته شناور یا سراسری میباشد.

داوطلبان و فارغ التحصیلان دیپلم رشته فنی نظام جدید و قدیم شرایط متفاوتی را برای انتخاب رشته دارند. به دلیل تفاوت سنوات تحصیلی جدید و قدیم نیز با چالش هایی روبه رو هستند.

شرایط شرکت در کنکور زبان با دیپلم فنی نظام جدید و قدیم

داوطلبان شرکت در کنکور زبان با دیپلم فنی به دو دسته تقسیم میشود:

دسته اول متقاضیان نظام جدید (نظام 6.3.3) هستند که با متد آموزشی جدید تحصیل کرده اند و به طور مستقیم می توانند تغییر رشته داده و بعد از کسب مدرک دیپلم فنی یا مدرک سایر گروه های آموزشی در این آزمون شرکت کنند.

اما پیچیدگی در دسته دوم برای کسانیست که نظام قدیم درس خوانده اند. این داوطلبان باید مدرک پیش دانشگاهی یکی از رشته های نظری را دریافت نموده تا اجازه شرکت در آزمون رشته های شناور مانند زبان و هنر را داشته باشند. در این صورت باید در مدارس بزرگسالان یا مدارس معمولی در شهریور ماه به همراه بقیه دانش آموزان در امتحانات نهایی سال آخر یکی از رشته های دبیرستان شرکت کرده و در صورت قبولی مدرک خود را برای شرکت در کنکور زبان ارائه دهند.

متقاضیان رشته فنی نظام قدیم برای اخذ مدرک پیش دانشگاهی نظری باید به آموزش و پرورش شهر خود مراجعه نموده و در یکی از رشته های نظری اقدام به تحصیل کنند.

اخذ این مدرک غیرحضوری بوده و نیازی به حضور در کلاس نمیباشد. شما باید منابع رشته نظری منتخب خود را مطالعه نموده و سپس در مدارس بزرگسالان در امتحانات شرکت کنید.

برای سال 1403 سوابق تحصیلی تاثیر 50 درصدی به صورت قطعی دارند و داوطلبان باید این سوابق تحصیلی را ایجاد کنند. دروس مورد نیاز برای دو گروه دارندگان دیپلم نظام جدید و قدیم در ادامه آورده شده است:

ضرایب دروس سوابق تحصیلی دیپلم نظام 6-3-3 در گروه آزمایشی زبانهای خارجی 1403

نوع درس ردیف دیپلم نظام 6-3-3 ضریب امتحانات برای ایجاد سابقه تحصیلی
ریاضی فیزیک علوم تجربی ادبیات و علوم انسانی علوم و معارف اسلامی سایر*
عمومی 1 فارسی (3) یا ایجاد سابقه تحصیلی فارسی (3) یا ایجاد سابقه تحصیلی فارسی (3) یا ایجاد سابقه تحصیلی فارسی (3) یا ایجاد سابقه تحصیلی ایجاد سابقه تحصیلی 18.64 فارسی (3) – شاخه‌های کاردانش و فنی و حرفه‌ای / نظری
2 عربی، زبان قرآن (3) یا ایجاد سابقه تحصیلی عربی، زبان قرآن (3) یا ایجاد سابقه تحصیلی عربی 3 (زبان تخصصی رشته) یا ایجاد سابقه تحصیلی عربی 3 (زبان تخصصی رشته) یا ایجاد سابقه تحصیلی ایجاد سابقه تحصیلی 7.80 عربی، زبان قرآن (3) – شاخه‌های کاردانش و فنی و حرفه‌ای / نظری
3 تعلیمات دینی 3 (دینی، اخلاق و قرآن) تعلیمات دینی 3 (دینی، اخلاق و قرآن) تعلیمات دینی 3 (دینی، اخلاق و قرآن) یا ایجاد سابقه تحصیلی اصول عقاید (3) یا ایجاد سابقه تحصیلی ایجاد سابقه تحصیلی 14.23 تعلیمات دینی 3 (دینی، اخلاق و قرآن) / اصول عقاید (3) – شاخه نظری
4 زبان خارجی (3) زبان خارجی (3) زبان خارجی (3) زبان خارجی (3) ایجاد سابقه تحصیلی 10.17 زبان خارجی (3) – شاخه نظری
5 سلامت و بهداشت سلامت و بهداشت سلامت و بهداشت سلامت و بهداشت ایجاد سابقه تحصیلی 2.96 سلامت و بهداشت – شاخه نظری

ضرایب دروس سوابق تحصیلی دیپلم نظام قدیم در گروه آزمایشی زبانهای خارجی 1403

 

ردیف سابقه تحصیلی نوع نام دروس ضرایب
۱ دیپلم عمومی زبان فارسی ۳ (ریاضی و تجربی)
ادبیات فارسی ۳ (ریاضی و تجربی)
۸/۱۱
۲ دیپلم عمومی زبان فارسی تخصصی (علوم انسانی و معارف اسلامی) ۱۶/۲۲
۳ دیپلم عمومی عربی (۳)
عربی (۳) (ویژه علوم انسانی)
عربی (۳) (ویژه معارف اسلامی)
۹/۰۵
۴ دیپلم عمومی تعلیمات دینی و قرآن (۳)
اصول عقاید (۳)
۱۲/۳۹
۵ دیپلم اختصاصی زبان خارجی (۳) ۱۱/۸۰
۶ پیش دانشگاهی عمومی زبان فارسی ۵/۴۱
۷ پیش دانشگاهی عمومی معارف اسلامی / اصول عقاید ۴/۱۳

معرفی نظام تحصیلی رشته های فنی حرفه ای

مدارک رشته های فنی با توجه به زمان فارغ التحصیلی به سه دسته تقسیم میشود که براساس هر دسته شرکت در آزمون کنکور گروه های تحصیلی نظری و شناور متفاوت می باشد.

  • گروه اول فارغ التحصیلان نظام جدید است که روش تحصیلی 6.3.3 دارند به این صورت که افراد دوره تحصیلی 12 ساله را به صورت 6 سال دوره دبستان، 3 سال دوره دبیرستان مرحله اول و 3 سال دبیرستان مرحله دوم سپری میکنند. این روش شامل فارغ التحصیلان سال 98 به بعد میباشد.
  • مرحله دوم شامل کسانی است که مدرک خود را در زمان نظام تحصیلی 1370 تا 1398 با عنوان سالی واحدی/ ترمی واحدی دریافت کردند. شیوه کار این نظام به این صورت بود که دوره تحصیلی 11 ساله را به صورت 5 سال دبستان، 3 سال راهنمایی و 3 سال دبیرستان سپری میکردند. به این گروه فارغ التحصیلان مدرک دیپلم 3 ساله میگویند.
  • گروه سوم که شامل نظام آموزشی قدیم است، مدرک دیپلم 4 ساله میباشد فارغ التحصیلان در زمان تحصیلی 1370 به قبل دوره 11 ساله آموزشی را به صورت 5 سال دبستان، 3 سال راهنمایی و 4 سال دبیرستان سپری میکردند.

افرادی که هر کدام در دوره های متفاوت گروه های آموزشی فنی فارغ التحصیل شده باشند باید با توجه به قوانین نظام آزمون پرورش اقدام به شرکت در کنکور زبان با دیپلم فنی کنند و شرایط و ضوابط گفته شده را رعایت نمایند.

شرکت در کنکور زبان با دیپلم فنی

نکات مهم برای شرکت در کنکور زبان با دیپلم فنی

با توجه به اینکه رشته های شناور مانند هنر و زبان جز شانس های دوم افراد برای قبولی محسوب میشوند از اهمیت بالایی برخوردارند.

در این بین افرادی که در رشته های نظری تحصیل کرده اند شرایط آسانتری در انتخاب این موارد دارند. رشته های فنی با توجه به نظام های تحصیلی تغییر یافته شرایط متفاوتی دارند.

افرادی تصور میکنند که چون رشته زبان به عنوان رشته شناور و فرعی است احتمال قبولی در آن زیاد است و به راحتی میتوانند در آن قبول شوند. حال آنکه این یک تصور غلط است و برای این رشته از آن جا که مرجع و سرفصل مشخصی در دوره دبیرستان برای آن وجود نداشته باید مطالعه آن جدی تر در نظر گرفته شود.

سوالات امتحانی کنکور زبان نیز برای شرکت در آزمون زبان به شرح زیر میباشد:

سوالات امتحانی کنکور زبان

 در کنکور سال جدید بر اساس قوانین دروس عمومی حذف شده و به صورت سوابق تحصیلی در نظرگرفته می شود. داوطلبان باید حتما سوابق دروس عمومی را ایجاد کند. زیرا در صورت عدم داشتن سوابق دروس عمومی نمره صفر در نظر گرفته می شود که تاثیر بسزایی در قبولی فرد در دانشگاه دارد.

کنکور زبان شامل رشته های زبان و ادبیات انگلیسی، مترجمی زبان انگلیسی، آموزش زبان انگلیسی،رشته های دانشگاه فرهنگیان و … است.

تعداد سوالات عمومی رشته زبان در آزمون سراسری 100 سوال میباشد که شما 75 دقیقه زمان برای پاسخ به آن زمان خواهید داشت.  سوالات تخصصی رشته زبان نیز 75 سوال میباشد که مدت زمان 70 دقیقه برای پاسخگویی به آن زمان خواهید داشت.

شما باید مطالعات جامع و کاملی از منابع زبان انجام داده باشید تا بتوانید در عرض 180 دقیقه به سوالات رشته زبان پاسخ دهید. این کار به دقت، هوش و سرعت عمل بالایی نیاز دارد. مباحث موجود در آزمون زبان به شرح زیر میباشد.

ردیف مبحث دفترچه اختصاصی کنکور زبان تعداد سوال
۱ واژگان زبان انگلیسی ۱۵
۲ ریدینگ ۲۰
۳ گرامر ۱۰
۴ کاربرد های زبانی ۱۰
۵ کلوز تست ۱۰
۶ ترتیب واژه ها ۵
جمع کل سوالات ۷۰

توجه داشته باشید:

کسب موفقیت برای این دسته از داوطلبان مستلزم داشتن برنامه ریزی مناسب و هدف دار کنکور زبان است. مطالعه جامع و کامل لازمه اصلی کنکور زبان میباشد.

جمع بندی

از آن جایی که تغییر رشته از رشته های فنی به سایر رشته ها با چالش هایی روبه رو است پس سوالات زیادی برای دانش آموزان و فارغ التحصیلان به جود می آید.

تغییر نظام درسی باعث سردرگمی افراد شده است، که جای نگرانی نیست شما بعد از طی مراحلی که ما بیان کردیم به راحتی میتوانید برای شرکت در کنکور زبان با دیپلم فنی اقدام کنید.

توجه داشته باشید چه رشته زبان را به عنوان رشته شناور و چه رشته اصلی برگزینید این حوزه نیاز به دقت و تلاش بسیاری دارد و با برنامه ریزی و نحوه مطالعه صحیح و اصولی موفقیت در دستان شما خواهد بود.

ما در این مطلب سعی کردیم تمام مواردی که در خصوص شرکت در کنکور زبان با دیپلم فنی بود بیان کنیم اگر ابهام یا سئوالی در این خصوص برای شما وجود دارد که هنوز به جواب آن نرسیده اید، می توانید با کارشناسان الو سلام مشاور تماس بگیرید و به صورت کامل و تخصصی مشاوره تلفنی دریافت کنید.

شماره تماس

محتوای جدول

اشتراک در
اطلاع از
63 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سارا
2 ماه قبل

سلام من سال دوازدهم هنرستان هستم میخوام کنکور زبان بدم. نمره امتحانات هنرستان تاثیری روی رتبه کنکور زبان نداره؟

مدیر
2 ماه قبل
پاسخ به  سارا

سلام شما باید سوابق تحصیلی ایجاد کنید.

نازنین
2 ماه قبل

سلام من رشته معماری کاردانش یازدهم هستم میتونم‌ با دیپلم‌ کاردانش کنکور زبان‌ انگلیسی بدم؟

مدیر
2 ماه قبل
پاسخ به  نازنین

سلام بله می توانید.

مهسا
4 ماه قبل

سلام من دیپلم نظام جدید کاردانش دارم میخام کنکور زبان شرکت کنم
یه جا گفته بود مشمول سوابق تحصیلی نمیشم
یعنی چی ؟
و کجا باید ددستش کنم

مدیر
4 ماه قبل
پاسخ به  مهسا

سلام
برای دروس عمومی باید سوابق تحصیلی ایجاد کنید.

Tina
4 ماه قبل

سلام من یازدهم گرافیکم با دیپلم گرافیک می‌تونم کنکور زبان بدم؟
و برای امتحان های نهایی باید درس های عمومی نظری رو بخونم؟
یا میتونم عمومی های فنی رو بخونم و امتحان نهایی بدم؟
چون شنیدم برای هنرستان جدا امتحان نهایی از کتاب های عمومی خودشون برگزار میشه

مدیر
4 ماه قبل
پاسخ به  Tina

سلام باید در دروس عمومی سابقه تحصیل ایجاد کنید.

تارا
4 ماه قبل

سلام
من رشته تربیت بدنی هستم کلاس یازدهم میخواستم ببینم چطور میتونم کنکور زبان بدم و باید چیکار کنم کلا میشه یه توضیحی بدید

مدیر
4 ماه قبل
پاسخ به  تارا

سلام
شما باید در کنکور سراسری شرکت کنید و سابقه دروس عمومی را ایجاد کنید.

مهدی
5 ماه قبل

سلام من رشته برق فنی حرفه ایی هستم میخواهم بدونم که معدل سال های یازدهم و دوازدهم تاثیر داره بر کنکور زبان !

مدیر
5 ماه قبل
پاسخ به  مهدی

سلام شما باید سوابق تحصیلی اعلام شده را ایجاد کنید.

Moon
5 ماه قبل

سلام من دوسال پیش رشته ام کاردانش بود الان میخام کنکور زبان بدم
باید همون درس های رشته ی خودم رو بخونم یا درس های تجربی؟؟؟
ممنون میشم جواب بدین

مدیر
5 ماه قبل
پاسخ به  Moon

سلام
باید دروس کنکور زبان را مطالعه کنید.

محمدرضا
5 ماه قبل
پاسخ به  Moon

نه باید کتاب های مربوط به زبان رو بخونی

نرگس
6 ماه قبل

سلام کسی که هنرستان تربیت بدنی خونده هم میتونه کنکور زبان بده؟

مدیر
6 ماه قبل
پاسخ به  نرگس

سلام
بله می توانید.

علیرضا
6 ماه قبل

با عرض سلام و خسته نباشید
من دیپلم کاردانش نظام قدیم دارم ، ولی میخوام کنکور زبان آلمانی بدم اما شنیدم که نمیشه یا باید دیپلم مجدد بگیرم یا کاردانی که نزدیک ۲ سال طول میکشه ، راهی نداره بتونم کنور زبان بدم ؟
چون الان در سطح b2 هستم و راحت میتونم قبول بشم و این داستان مانع شده

مدیر
6 ماه قبل
پاسخ به  علیرضا

سلام سلامت باشید.
شما با ایجاد سوابق تحصیلی می توانید در کنکور زبان شرکت کنید. البته باید دیپلم 12 ساله داشته باشید.

Fmh
7 ماه قبل

سلام من هنرستانم ولی میخام کنکور زبان بدم
باید برای درس های عمومی با بچه های ادبی امتحان نهایی بدم یعنی درست های اونارو؟؟؟

مدیر
7 ماه قبل
پاسخ به  Fmh

سلام
بله

مجید
8 ماه قبل

سلام من دیپلم مکانیک سال ۸۴ با معدل ۱۳ فوق دیپلم مکانیک سال۸۷ با معدل۱۷ و لیسانس مکانیک سال ۹۱ با معدل ۱۷ گرفتم. اولا من میتونم در ازمون زبان شرکت کنم؟ و ایا شانس قبولی دارم؟ چون معدل دیپلمم پایینه

رها بهرامی
8 ماه قبل
پاسخ به  مجید

سلام
بله می توانید شرکت کنید.

مبینا
8 ماه قبل

سلام
میشه لطفا اینو جواب بدین؟؟؟میخوام کنکور زبان بدم .اینکه دیپلم فنی و حرفه ای مشمول اعمال سوابق تحصیلی نمیباشند ینی چی؟ ینی نمره دروس عمومی صفر در نظر گرفته میشه؟ یا همون نمره خام ازمون نمره ی کل در نظر گرفته میشه؟

رها بهرامی
8 ماه قبل
پاسخ به  مبینا

سلام شما باید برای دروس عمومی در امتحانات نهایی که به صورت مشترک برگزار می شود شرکت کنید.

سپیده
1 سال قبل

سلام من دیپلم فنی دارم و قراره تیرماه کنکور زبان بدم. برای مایی ک دیپلم فنی داریم هم اون ۳درس عمومی حذفه یا تو کنکور هست؟؟

رها بهرامی
1 سال قبل
پاسخ به  سپیده

سلام
هنوز توسط سازمان سنجش به طور رسمی علام نشده است.

یاسین ربانی
1 سال قبل

سلام
دروس عمومی کنکور زبان که شرط معدل هستش چجوری معدل گیری میشه برای بچه های فنی؟چون ما مثل بقیه رشته های دروس عمومی ۳ تا کتاب نداره…توی کل سه سال فقط یدونه عربی یدونه دینی و یدونه ادبیات پاس کردیم….اینا چجوری معدل گیری میشه؟

رها بهرامی
1 سال قبل
پاسخ به  یاسین ربانی

سلام
برای رشته های فنی به زبان معدل ضریب نمی خورد.

setayesh
1 سال قبل

میشه از دیپلم کامپیوتر یا حسابداری کنکور زبان انگلیسی داد؟

رها بهرامی
1 سال قبل
پاسخ به  setayesh

سلام بله می توانید .

رضو
1 سال قبل
پاسخ به  رها بهرامی

سلام اگه کنکور زبان شرکت کنم میتونم کنکور رشته کامپیوتر که رشته اصلیم هست شرکت کنم؟

رها بهرامی
1 سال قبل
پاسخ به  رضو

سلام بله می توانید.

احمدرضا
1 سال قبل

سلام اگر از هنرستان کاردانش رشته حساب داری مالی بخام رشته زبان کمکور بدم 1402ونظام جدیدم باید تغیر رشته بدم وکتاب امتحان بدم یا نه کمکور زبان قبول شم میرم دانشگاه

رها بهرامی
1 سال قبل
پاسخ به  احمدرضا

سلام می توانید با دیپلم کاردانش هم کنکور زبان شرکت کنید.

ماریا
1 سال قبل
پاسخ به  رها بهرامی

منابع کنکور زبان برای بچه های کاردانش رو میشه لطفا بگید؟

رها بهرامی
1 سال قبل
پاسخ به  ماریا

برای گرامر
Grammar In Use intermediate
برای لغت
Essential Words for the Toefl
Vocabulary Builder جلد 1 و 2
New bridging the gap انتشارات سازمان سنجش
برای درک مطلب
Steps to understanding ( L.A. Hill – Oxford University Press )

کتاب زبان تخصصی انتشارات مبتکران – شهاب اناری

Zaheac
2 سال قبل

سلام من رشته گرافیک رایانه هستم کارودانش
آیا میتونم در کنکور زبان شرکت کنم ؟؟؟؟ممنون میشم جواب سوالم رو بدین

مقدم
2 سال قبل

سلام من دیپلم کارودانش قدیم هستم سال ۸۵ میخواستم بدونم چطوری میتونم کنکورزبان بدم درضمن مدرک کاردانی وکارشناسی معادل دارم بایدچیکارکنم ممنون ازراهنماییتون

shima
2 سال قبل

سلام من حسابداری کاردانش هستم میتونم تو کنکور زبان شرکت کنم؟

F
2 سال قبل

سلام اگه امسال سال ۱۴۰۰ دیپلم فنی حرفه ای بگیریم ولی سال ۱۴۰۱ بخواییم کنکور زبان بدیم
میشه؟امکان داره؟

پیمایش به بالا