علوم سیاسی بدون کنکور

علوم سیاسی بدون کنکور
محتوای جدول

رشته علوم سیاسی از شاخه‌های گروه‌ آزمایشی علوم انسانی می‌باشد. شاید اکثر مردم با شنیدن نام رشته علوم سیاسی، به یاد سیاست و مسائل حاشیه‌ای سیاست بیافتند، اما این مفهوم با ماهیت اصلی رشته علوم سیاسی متفاوت است.

هم چنین بهتر است داوطلبین و دانشجویان رشته علوم سیاسی مطلع باشند که در نهایت قرار نیست آن ها به یک سیاستمدار تبدیل شوند، بلکه آن‌ها سیاست شناسان فعال در زمینه‌های مختلف خواهند بود.

علوم سیاسی بدون کنکور

هدف رشته علوم سیاسی

در واقع هدف اصلی تدریس این رشته این است که سیاست شناسانی که می‌توانند راهکارهای متناسب با شرایط ارائه دهند تا منافع داخلی و آحاد جامعه به بهترین شکل حفظ شود، تربیت کنند. لذا دروس این رشته با بحث‌های سیاسی روزمره مرسوم بسیار متفاوت است.

این رشته به عنوان یک رشته آکادمیک مهم در حوزه علوم انسانی شناخته شده می‌باشد که به بررسی اندیشه‌های سیاسی و نظریه‌های مطرح و کاربردی در این زمینه می‌پردازد.

به بیان ساده تر رشته علوم سیاسی یعنی ارائه یک سری از نظریه‌های مطرح و عملی در کنار برخی از ابزارها و راهکارهای دستیابی به تحقق آن نظریه در شرایط متفاوت جامعه، جهت تشخیص، حل و رفع معضلات و مشکلات سیاسی یک جامعه که با آن‌ها درگیر است.

کارشناسان این رشته باید توانایی بسیار بالایی در درک و ترسیم فضای سیاسی احتمالی در آینده داشته باشند. چرا که مطرح کردن و پیاده سازی یک تئوری سیاسی در یک جامعه وقت و هزینه زیادی می‌برد، لذا باید از عواقب آن در آینده کامل مطلع باشند و مسیر پیش بینی نشده‌ای برای آن‌ها حتی الامکان وجود نداشته باشد.

اگر قصد انتخاب رشته علوم سیاسی بدون کنکور یا با آزمون را دارید، بهتر است از ملزومات این رشته نیز مطلع باشید.

توانایی‌های مورد نیاز رشته علوم سیاسی

داوطلب این رشته باید علاوه بر علاقه به کتب تاریخی علی‌ الخصوص مباحث سیاسی تاریخ، اهل مطالعه در اکثر زمان‌های روزانه خود نیز باشد.

تاریخ اثبات کرده اکثر مشکلات جوامع در نهایت به تکبر و یا بی‌منطقی سیاستمداران آن جامعه باز می‌گردد، لذا داوطلبین این رشته باید منطقی، انتقاد پذیر و اهل مشورت باشند.

داشتن شم سیاسی لازم برای تحلیل مسائل روز دنیا و برخورداری از یک دید عمیق از دیگر ویژگی‌های مهم برای ادامه تحصیل در این رشته و موفقیت در آن می‌باشد.

زمان ثبت نام علوم سیایسی بدون کنکور

علاقه مندان به ثبت نام بدون کنکور در رشته علوم سیاسی در دو نوبت پذیرش می توانند اقدام کنند. ورودی مهرماه و بهمن ماه دو انتخاب برای افراد است. زمان ثبت نام برای ورودی مهرماه معمولا از تیر ماه آغاز می شود و تا اواسط شهریورماه امکان ثبت نام وجود دارد.

نکته قابل توجه برای متقاضیان تحصیل بدون کنکور اینست که افرادی که در کنکور سراسری شرکت کرده اند باید در بازه انتخاب رشته کنکور رشته علوم سیاسی را انتخاب کنند. این گزینه محدود به دانشگاه های سراسری پیام نور و غیر انتفاعی است. برای علاقه مندان به دانشگاه آزاد این محدودیت وجود ندارد.

برای ورودی بهمن ماه نیز از اواسط آذرماه دفترچه های بدون کنکور سراسری و آزاد منتشر می شود و تا اوایط بهمن ماه امکان ثبت نام وجود دارد.

آینده شغلی و بازار کار رشته علوم سیاسی

تمام روابط عمومی های موجود نیازمند یک کارشناس سیاسی هستند تا بتوانند کار عملی و صحیحی انجام دهد.

در سازمان‌های بین المللی نیز نمایندگان تشکیل دهنده تیم‌های یک کشور در آن سازمان، کارشناسان و متخصصان علوم سیاسی، می‌باشند.

اما به طور کلی‌تر فارغ التحصیلان این رشته در بخش‌های مرتبط با علوم سیاسی و حقوقی در سازمان‌ها و وزارتخانه های کشور و هم چنین در صدا و سیمای جمهوری اسلامی و دفاتر روزنامه‌ها مشغول به کار می‌شوند. شاید بتوان مهم ترین سازمان که فارغ التحصیلان علوم سیاسی را به خود جذب می‌کند، وزارت امور خارجه است.

همین موضوع و به علت کم بودن سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌های نیازمند به کارشناسان این رشته، باعث شده است تا آینده شغلی در این رشته جالب و روشن نباشد و تنها تعداد کمی از فارغ التحصیلان این رشته در سازمانی مشغول به کار شوند.

ظرفیت رشته علوم سیاسی بدون کنکور

ثبت نام بدون کنکور رشته علوم سیاسی از طرق مختلف ممکن است و به علت ظرفیت نسبتا بالای این رشته در پذیرش‌های بدون کنکور، داوطلبین زیادی هر ساله به سمت این رشته کشیده می‌شوند.

ظرفیت این رشته در تمام دانشگاه‌های سراسری (مجموع با آزمون و بدون آزمون) اعم از روزانه، نوبت دوم (شبانه)، مازاد، پردیس های خودگردان بین الملل، پیام نور و غیر انتفاعی به 7852 نفر می‌رسد که به شکل زیر این ظرفیت ها پخش شده است:

 ظرفیت دوره روزانه   ( تحصیل رایگان ) ظرفیت دوره نوبت دوم ( شبانه ) ظرفیت مازاد ظرفیت پردیس خودگردان ظرفیت پیام نور ظرفیت غیرانتفاعی
1035 308 0 0 6105 404

از تمام این ظرفیت‌های مطرح شده که مربوط به سال های تحصیلی گذشته  می‌باشد، حدود 6515 نفر آن یعنی چیزی نزدیک به 82% از کل ظرفیت به ثبت نام علوم سیاسی بدون کنکور تعلق گرفته است.

عموما نیز دانشگاه‌های غیر انتفاعی و پیام نور به تخصیص ظرفیت خود برای ثبت نام بدون کنکور رشته علوم سیاسی اقدام می‌کنند که لیست این دانشگاه‌ها در سایت سازمان سنجش در بخش مربوطه آمده است.

علوم سیاسی بدون کنکور

ثبت نام بدون کنکور رشته علوم سیاسی

داوطلبین علاقه مند به این رشته در گروه علوم انسانی که در آزمون سراسری موفق عمل نکرده‌اند یا به هر دلیلی نتوانستند در این آزمون شرکت کنند و اکنون در نظر دارند تا به تحصیل رشته علوم سیاسی بدون کنکور بپردازند، لازم است با نحوه ثبت نام و شرایط دانشگاه‌های مختلف آشنا بشنود.

یکی از اصلی ترین دانشگاه‌ها در زمینه ثبت نام رشته علوم سیاسی بدون کنکور هر ساله دانشگاه پیام نور بوده است.

برای ثبت نام در رشته‌های بدون کنکور در این دانشگاه لازم است تا ابتدا با ورود به سایت رسمی این دانشگاه و یا استفاده از سایت سازمان سنجش (چرا که دانشگاه پیام نور زیر نظر سازمان سنجش اقدام به پذیرش می‌کند) به بخش ثبت نام‌های صرفا بر اساس سوابق تحصیلی مراجعه کنید. برای اطلاعات بیشتر میتوانید با مشاوران تحصیلی ما در مرکز الو سلام مشاور  تماس بگیرید و از خدمات مشاوره انتخاب رشته انسانی بهره مند شوید.

نحوه ثبت نام در رشته علوم سیاسی بدون کنکور دانشگاه پیام نور

بعد از مراجعه به سایت سازمان سنجش، می‌توانید به خرید کارت اعتباری دارای شناسه اقدام نمائید. 

به کمک شناسه ثبت شده بر روی کارت خریداری شده می‌توانید وارد بخش ثبت نام شوید. در این بخش داوطلب نیاز دارد تا تمام مشخصات فردی وتحصیلی خود را به دقت وارد نماید.

از آن جا که تنها عامل تمیز میان داوطلبین ثبت نام علوم سیاسی بدون کنکور معدل کتبی دیپلم آن‌ها است، لذا در صورت هرگونه مغایرتی با نمره درج شده در کارنامه، از ثبت نام شما جلوگیری خواهد شد.

بعد از وارد کردن اطلاعات به بخش انتخاب رشته منتقل می‌شوید و در آن جا می‌توانید لیست شامل حداکثر 150 کد رشته محل را وارد نمایید. بعد از اتمام انتخاب رشته خود از دریافت کد رهگیری اطمینان حاصل نمایید چرا که تا صادر نشدن این کد انتخاب رشته شما ثبت نشده است.

بعد از بررسی معدل شما و مقایسه با دیگر داوطلبین لیست پذیرفته شدگان در سایت سازمان سنجش و پیام نور قرار داده می‌شود و داوطلبین می‌توانند با مراجعه حضوری در محل، و با در دست داشتن مدارک لازمه مطرح شده از سوی دانشگاه پذیرفته شده، برای قطعی کردن ثبت نام خود اقدام نمایند.

برای اطلاع دقیق از تمام شرایط لازم جهت ثبت نام در رشته علوم سیاسی بدون کنکور و دانشگاه‌های دارای این رشته در پذیرش های بدون کنکور و پاسخ به تمام سوالات و ابهامات احتمالی خود می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره الو سلام مشاور در ارتباط باشید.

برای ثبت نام علوم سیاسی بدون کنکور در دانشگاه‌های دیگر نظیر، دانشگاه آزاد اسلامی، غیر انتفاعی و … نحوه ثبت نام مطابق روال گفته شده در بالا است با این تفاوت که برای هر داشنگاه نیاز دارید تا این مراحل را در سایت خود آن دانشگاه انجام دهید.

زمان ثبت نام علوم سیاسی بدون کنکور در دانشگاه‌های مختلف عموما از اسفند ماه شروع شده است و تا اواسط شهریور ادامه می‌یابد. همچنین برای ورودی بهمن ماه از اواسط آذر ماه تا اواسط دی ماه امکان ثبت نام وجود دارد. 

شماره تماس

اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Ahmad Saddam
3 سال قبل

ثبت نام در دانشگاه

پیمایش به بالا