معافیت تحصیلی برای پشت کنکوری ها

معافیت تحصیلی برای پشت کنکوری ها
محتوای جدول

معافیت تحصیلی برای پشت کنکوری ها جهت اخذ مجوز تحصیل در دانشگاه ضروری می باشد.

در واقع دانشجویان پسر برای تعیین دوره خدمت سربازی و اخذ مجور جهت ادامه تحصیل به کد نظام وظیفه برای وارد کردن در فرم ثبت نام کنکور نیاز دارند.

چنانچه داوطلبان اقدام به دریافت معافیت تحصیلی نکنند، حتی در صورت ثبت نام و پذیرش در دانشگاه اجازه ادامه تحصیل نخواهند داشت، همین امر نشان از اهمیت بالای این موضوع دارد.

ما در این مقاله می خواهیم معافیت تحصیلی برای کنکور مجدد را مورد بررسی قرار دهیم. برای آشنایی بیشتر تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

معافیت تحصیلی برای پشت کنکوری ها

معافیت تحصیلی برای پشت کنکوری ها چگونه است؟

معافیت تحصیلی در واقع نوعی معافیت سربازی است که دانشجویان برای اجازه تحصیل در دانشگاه به آن نیاز دارند.

داوطلبان پسر پیش از ورود به دانشگاه باید وضعیت نظام وظیفه خود را تعیین کنند، در صورتی که بخواهند ادامه تحصیل دهند باید برای نرفتن به سربازی و خدمت در نظام وظیفه معافیت سربازی یا همان معافیت تحصیلی دریافت کنند.

دریافت معافیت تحصیلی شرایط ویژه خود را دارا می باشد، که داوطلبان می توانند با فراهم کردن شرایط مربوطه اقدام به دریافت آن نمایند. دانشجویان پسری که در کنکور شرکت کنند شامل معافیت تحصیلی خواهند شد.

در ادامه معافیت تحصیلی پشت کنکوری ها بیشتر مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

معافیت تحصیلی برای کنکور مجدد چه شرایطی دارد؟

معافیت تحصیلی یکی از مهم ترین مراحل زندگی پسر ها است. زیرا با روبه رو شدن با هر مشکلی برای دریافت آن استرس عدم تحصیل در دانشگاه برای آن ها تداعی خواهد شد. به این دلیل که دانشجویان با اخذ معافیت تحصیلی می توانند ادامه تحصیل دهند و آینده شغلی و شرایط زندگی خود را تعیین کنند.

با توجه به اینکه خدمت سربازی یکی از مهم ترین مراحل زندگی و واجبات برای آقایان است. داوطلبان پسر باید پس از اتمام دوره متوسطه خود، خدمت سربازی خود را سپری کنند و یا در صورت تحصیل وضعیت نظام وظیفه خود را مشخص نمایند.

در واقع می توان گفت دانش آموزان پسر با رسیدن به سن 18 سالگی دو راه (خدمت سربازی یا ادامه تحصیل) را پیش روی خود خواهند دید که انتخاب هر کدام پیشامد های مخصوص به خود دارد.

اولین مسیر پیش روی را آن ها خدمت مقدس سربازی طی دو سال خدمت ضرورت نظام وظیفه است. راه دیگر این است که با دریافت معافیت تحصیلی، ادامه تحصیل را برگزینند.

براساس اعلام آخرین اخبار نظام وظیفه تنها افرادی که شامل شرایط خاص معافیت تحصیلی هستند می توانند آن را دریافت کنند و این نوع معافیت تحصیلی مشمولین غایب را  به هیچ عنوان در بر نمی گیرد و به عنوان یک پشت کنکوری این افراد نمی توانند از این مزایا بهره مند شوند.

در واقع مشمولین تا سن 20 سالگی مجاز به استفاده از سنوات تحصیلی هستند. سازمان نظام وظیفه به این افراد یک سال فرصت می دهد تا از این فرجه جهت آمادگی برای کنکور استفاده کنند. و در دانشگاه های مورد علاقه خود پذیرش شوند.

نحوه دریافت معافیت تحصیلی برای پشت کنکوری ها چگونه است؟

نحوه دریافت معافیت تحصیلی برای پشت کنکوری ها به شکل های گوناگونی انجام می شود. با توجه به قوانین دریافت معافیت تحصیلی، دانش آموزان می توانند برای دریافت و بهره مندی از معافیت تحصیلی در صورت برخورداری از شرایط مورد نظر اقدام کنند.

سنوات تحصیلی این دانشجویان براساس قوانین سازمان نظام وظیفه تعیین خواهد شد. پس از قبولی در دانشگاه، افرادی که دارای غیبت سربازی نباشند می توانند با اقدام به دریافت معافیت تحصیلی و دریافت آن اجازه تحصیل در دانشگاه را پیدا کنند.

شرایطی برای افرادی که تکلیف ادامه تحصیل آن ها مشخص نشده و مدت زمان اعزام خدمتشان فرا رسیده است، می توانند به خدمت سربازی بروند و پس از اعلام نتایج کنکور و قبولی در دانشگاه اقدام به اخذ مرخصی از پادگان جهت ادامه تحصیل نمایند.

شرایط و ضوابط نحوه دریافت معافیت تحصیلی برای پشت کنکوری ها

  • افراد پشت کنکوری دارای گواهی اشتغال به تحصیل از سوی آموزش و پرورش، پس از صدور گواهی خود به مدت یک سال می توانند از مزایای آن بهره مند شده و وارد دانشگاه شوند.
  • دانش آموزانی که در مدت تحصیلی بتوانند با سنوات مجاز تحصیلی تحصیلات خود را به پایان رسانند، امکان دریافت معافیت تحصیلی بدون برخورداری از غیبت سربازی را خواهند داشت.
  • افرادی که به صورت پیوسته و بدون وقفه سنوات تحصیلی خود را گذرانده باشند تا سن 20 سالگی اجازه دریافت معافیت تحصیلی را خواهند داشت.

معافیت تحصیلی پشت کنکوری های ۱۴۰۰

همانطور که گفته شد دانش آموزان پسر بعد از رسیدن به سن 18 سالگی مشمول معافیت تحصیلی می شوند. از این رو سوالات زیادی از دریافت تا قوانین مشمولیت به وجود می آید.

برای پاسخ به این سوالات باید بگوییم شرایط داوطلبان برای دریافت معافیت تحصیلی متفاوت است، اما به صورت کلی مشمولین دریافت معافیت تحصیلی به چند دسته زیر تقسیم می شوند.

  • دسته اول شامل افرادی است که پیش از 18 سالگی موفق به دریافت مدرک دیپلم و فارغ التحصیلی شده اند و به این ترتیب شش ماه فرصت دارند برای ثبت نام در دانشگاه اقدام کنند.
  • دسته دوم افرادی است که پس از 18 سالگی فارغ التحصیل شده اند و حداکثر تا یک سال پس از دریافت مدرک دیپلم خود باید برای ورود به دانشگاه اقدام کنند.
  • دسته سوم نیز افرادی هستند که پس از 20 سالگی موفق به دریافت مدرک دیپلم خود می شوند. در این صورت سازمان نظام وظیفه به مدت یک سال اجازه تحصیل به این دسته را نمی دهد. این دسته از داوطلبان چند روز مانده به مهلت اتمام طرح معافیتیک ساله خود باید خود را در مراکز پلیس 10+ معرفی کنند تا وارد غیبت سربازی نشوند. همچنین هنگام غیبت سربازی این دسته از دانش آموزان باید به مراکز پلیس 10+ مراجعه کنند و معافیت تحصیلی خود را پس از دریافت به مدرسه محل تحصیل خود تحویل دهند.

کد نظام وظیفه برای پشت کنکوری ها

همزمان با شروع ثبت نام کنکور سراسری فراهم کردن کلیه مشخصات و مدارک برای ثبت نام در آن الزامی می باشد. از این رو داوطلبان آقا باید اقدام تکمیل بند 45 فرم ثبت نام اینترنتی کنکور سراسری 1400 نمایند.

کد نظام وظیفه تعیین کننده وضعیت نظام وظیفه افراد است. کلیه کد های نظام وظیفه برای شرایط مختلف در دفترچه ثبت نام کنکور سراسری ذکر شده است. اما جهت راهنمایی داوطلبان پشت کنکوری به صورت خلاصه یکی از مهم ترین بند های آن در ادامه آورده شده است.

کد 6: این کد برای آن دسته از افرادی است که تحصیلات مدرسه ای خود را حداکثر تا پایان 20 سالگی به صورت پیوسته و حضوری در مدارس روزانه، بزرگسال و آموزش از راه دور به اتمام رسانیده و وارد غیبت نشده اند.

در واقع این کد بیانگر این است که داوطلب در سن مشمولیت خود که بین 18 تا 20 سالگی می باشد، موفق به دریافت مدرک دیپلم خود شده است و سازمان نظام وظیفه یک سال پس از دریافت وی به او معافیت تحصیلی داده تا در این فرصت برای ثبت نام در دانشگاه اقدام نماید.

جمع بندی

معافیت تحصیلی برای پشت کنکوری ها یکی از مهم ترین عوامل ادامه تحصیل دانش آموزان پسر است. از این رو اطلاع از شرایط دریافت آن برای افرادی که خواستار غیبت سربازی و ادامه تحصیل هستند ضروری است.

دانش آموزان شرایط مختلف دارای گزینه های متفاوتی برای دریافت معافیت تحصیلی هستند که با اطلاع از آن ها می توانند از مشمولیت یا عدم مشمولیت خود برای دریافت معافیت تحصیلی را آگاه خواهند شد.

در این مقاله معافیت تحصیلی برای پشت کنکوری ها را مورد بررسی قرار دادیم و هر کدام را به صورت مختصر شرح دادیم، درصورت داشتن هر گونه سوال در خصوص نحوه دریافت معافیت تحصیلی یا اطلاع از سایر شرایط آن با شماره های مندرج تماس حاصل فرمایید. کارشناسان الو سلام مشاور آماده راهنمایی شما عزیزان می باشند.

شماره تماس

اشتراک در
اطلاع از
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهدی
2 سال قبل

سلام من امسال کنکور ندادم ولی میخام واسه سال بعد کنکور بدم چطور میتونم واسه این یه سال گواهی معافیت تحصیلی بگیرم؟

میلاد
2 سال قبل

سلام خسته نباشین من متولد سال1380.9.9هستم
به دلایلی یکسال از مدرسع موندم و. امسال فارغ تحصیل شدم و اولین کنکورم رو دادم آیا من برا کنکور سال 1401هم میتوانم شرکت کنم
معافیت تحصیلی من چطوری میشه

پیمایش به بالا