معرفی رشته مهندسی نفت

معرفی رشته مهندسی نفت

محتوای جدول

مهندسی نفت، یکی از رشته های جذاب و پیچیده علوم ریاضی است. مهندسان نفت به دنبال ذخایر نفت و گاز در زمین هستند و پس از پیدا کردن این دخایر ارزشمند با کمک دیگر متخصصان اقدام به حفاری کرده و بر حفاری نظارت دارند.

برای معرفی رشته مهندسی نفت باید گفت، این رشته گرایش های مختلفی دارد و گرایش های مهندسی نفت هر کدام کاربرد عملی مخصوص به خود را دارند. اگر قصد دارید در این رشته ادامه تحصیل دهید بهتر است پیش از انتخاب رشته، از مشاوره انتخاب رشته کنکور ریاضی استفاده کنید.

متخصصان این رشته برای انجام کارهای تخصصی خود از مدل های رایانه ای کمک می گیرند. این افراد برای دسترسی کامل به منابع نفتی، روش هایی را به کار می گیرند تا نفت بیشتری استخراج شود و همچین این افراد برای صرفه جویی در زمان و هزینه، کارهایی تحقیقاتی بسیاری در این حوزه انجام می دهند.

در این مقاله به طور کامل به معرفی این رشته و رتبه لازم برای قبولی در رشته مهندسی نفت خواهیم پرداخت.

معرفی رشته مهندسی نفت

گرایش های مهندسی نفت

یکی از مهمترین دستاوردهای معرفی رشته های دانشگاهی این است که داوطلبان پیش از انتخاب رشته، می توانند با گرایش های رشته مورد نظرشان آشنا شوند. رشته مهندسی نفت یکی از رشته هایی است که در لیست رشته های کنکور ریاضی می باشد.

این رشته 4 گرایش تخصصی دارد که به شرح زیر هستند:

مهندسی نفت گرایش مخازن

دانشجویان در این گرایش از مهندسی نفت یاد می گیرند توانایی طراحی و اجرای روش های بهینه تولید، مطالعات و مدلسازی مخازن نفت را به دست آورند.
از جمله توانایی هایی که دانشجویان این گرایش از مهندسی نفت به دست می آوردند عبارت است از:

  • مدیریت و نگهداری مخازن نفت و گاز
  • بررسی توزیع فشار و افت آن در مخزن روش های کنترل آن
  • ارائه طرح هایی برای افزایش برداشت از مخازن با توجه به هزینه ها و ملاحظات فنی
    و …

مهندسی نفت گرایش اکتشاف

در این گرایش از مهندسی نفت، دانشجویان، مطالعات زمین شناسی، ژئوفیزیکی، ژئوشیمیایی و … انجام می دهند و امکان سنجی ازدیاد برداشت از مخازن را مورد بررسی قرار می دهند.

مهندسی نفت گرایش بهره برداری از منابع نفت

در این گرایش از مهندسی نفت، دانشجویان آموزش های لازم برای طراحی و اجرای روش های بهینه برای بهره برداری از منایع نفت و گاز را می بینند.

دروس مهندسی نفت در این گرایش مبتنی بر مکانیک سیالات و دینامیک گازها ، ترمودینامیک سیالات، انتقال جرم، طرح و اقتصاد مهندسی، مهندسی مخازن، مهندسی حفاری و مهندسی بهره برداری است.

دانشجویان این گرایش توانایی های زیر را در طول تحصیل کسب می کنند:

  • ارزیابی فنی-اقتصادی مخازن و تجهیزات آن
  • طرح و اجزای روش های بهینه برای بهره برداری نفت
  • تشخیص ویژگی ها و چگونگی رفتار با چاه ها گوناگون
    و ….

معرفی رشته مهندسی نفت

مهندسی نفت گرایش حفاری 

در این گرایش از مهندسی نفت دانشجویان توانایی های زیر را کسب کرده و بعد از تحصیل می توانند در این حوزه مشغول به کار شوند.

  • ارزیابی اثرات استفاده از تکنولوژی حفاری بر محیط زیست و ارائه راه کارهای مناسب در این زمینه
  • طراحی تکنولوژی و تجهیزات حفاری و و انجام عملیات در شرایط و زمان مناسب
  • حفاظت و نگهداری از تجهیزات و حفاری و جلوگیری از  به هدر رفتن امکانات و تجهیزات
    و …

بازار کار مهندسی نفت

بازار کار مهندسی نفت برای فارغ التحصیلان این رشته و در گرایش های مختلف با هم متفاوت است. فارغ التحصیلان این رشته می توانند در سکوهای نفتی و دکل مشغول به کار شوند.

با کسب تجربه در این رشته، مهندس نفت می تواند در پست های بالاتر این شغل در شرکت های نفت فعالیت کند. بالاترین سمت ها برای مهندسان نفت در منطقه عملیاتی و بر روی دکل است. کمپانی من عنوان شغلی این افراد است.

کمپانی من بالاترین پست مدیریتی در محل عملیات است که بر عملیات نظارت دارد و با ارائه راهکارهای مناسب، عملیات را پیش می برد.

اگر به مهندسی نفت علاقه دارید، توصیه می کنیم قبل از انتخاب این رشته با مشاوران تحصیلی مشورت کنید و از آنها بخواهید در مورد معرفی رشته مهندسی نفت ، گرایش های مهندسی نفت ،  بازار کار مهندسی نفت ، درآمد مهندسی نفت ، شرایط و سختی های این رشته  و … اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهند تا با آگاهی کامل این رشته را انتخاب کرده و آینده شغلی خود را رقم بزنید.

درخواست مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری 1403

معرفی رشته های دانشگاهی یکی از خدمات ما می باشد. مشاوران تحصیلی ما در “الو سلام مشاور” در خدمت شما هستند تا در مورد معرفی رشته مهندسی نفت ، گرایش های مهندسی نفت ، بازار کار مهندسی نفت و … اطلاعات کاملی را در اختیار شما قرار دهند و به شما کمک کنند تا بهترین تصمیم را برای آینده شغلی خود بگیرید.

شماره تماس

محتوای جدول

پیمایش به بالا